Afdækkelse af affjedringens mystik og dæmpningens

Afdækkelse af affjedringens mystik og dæmpningens

Medlemmer: 61
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
759 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Oversættelse af chech og problemløser Oversættelse af chech og problemløser

Hej.... på opfordring vil jeg i denne streng skrive en oversættelse af Wilbers bogens sidste sider, der omhandler check skema og problem løsnings diagrammet.

Af hensyn til kontinuiteten i oversættelsen, bedes i venligst IKKE kommenterer med spørgsmål og evt. rettelser til oversættelsen her, men istedet åbne en anden streng hvor vi så tager forklaringer og spørgsmål der istedetfor.

Med venlig hilsen Mikael.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Elektriker 700 kr.
  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Oversættelse af chech og problemløser
  • #1   25. okt 2010 Teknisk affjedrings check

    1. Check alle sammenskruede forbindelser på stellet og på motorens ophængning. Sidder motoren f.eks. løs i en eller flere bolde, kan stellet vride under belastning, og få cyklen til at opfører sig underligt.

    2. Check spillerum i kronrørslejer og styrets evne til let bevægelse.
    Er der slør i kronrørslejerne, eller er de spændt for stramt op, vil det få en negativ indflydelse på cyklens evne til at styre.....

    3. Check forgaffel og bagdæmper for oliespild, på forgaffelbenene og på dæmperens stempel. Oliespild er IKKE acceptabelt under nogen form, begge dele skal være helt tæt.

    4. Check baghjuls affjedringen og linksystemet for slør op og ned.....

    5. Check bagsvingerens ophæng/aksel samt hjullejer for slør.

    6. Chech dæktryk, sæt det til dækfabrikantens specifikation. Her menes fabrikantens opgivelse på det specifikke dæk DU kører med, ikke hvad cyklens manual f.eks. sige et Pirelli skal køre med.

    7. Check baghjulet for korrekt oplining. Kæde justerings mekanismerne skal stå på samme mærke i begge sider. For at sikre dette er korrekt lægges en lige skinne/lang stål linial på begge sider af baghjulet.

    Står baghjulet skævt ses det tydeligt på linialernes linier i forhold til forhjulets stilling. En lille laser pointer der lyser langs kæden kan også vise kædens korrekte linie til for tandhjulet, er kæden lige, og hjulet skævt, skal fejlen findes f.eks. i forkerte afstandsstykker i hjulene, skævt monteret motor, skade efter kraftigt styrt (svinger eller ramme er bukket)

    8. Dæmper og forgaflens justeringer bør stå på fabrikantens opgivelser.

    Her er jeg lidt uenig, dog i forhold til at finde fejl, er det en god ide at noterer positionen på alle justeringer, og sætte den ind på midten, eller gå igennem grundjusteringen igen med hæng, uddæmpning og kompression samt justerer at for og bagende følges ad.

    9. Forgaffel og mono bagdæmper, skal reagerer let på belastning uden at der føles modstand. Når cyklen belastes f.eks. med en hånd på tanken, skal affjedringen arbejde umiddelbart når trykket lækkes på tanken, og IKKE først komme efter at presset er øget og komme med et ryk.

    10.Check rammen og bagsvinger for evt. revner, buler og andre beskadigelser.

    11. Kørerens position i sædet skal være afslappet, kontakter og betjeningsgreb skal være sådan placeret at det er indenfor kørerens rækkevidde. Køreren skal kunne betjene gearskift og bremsepedal uden at "kravle" rundt på cyklen.


  • #2   1. nov 2010 De 9 første oversættelser vedrører KUN forenden/forgaflen.

    1. Problem: Gaflen svarer ikke ordentlig igen, bemærkelsesværdig stor start kraft der skal anvendes for at trykke gaflen fra "0" stilling. Ukofortabel på dårligt underlag, slag bliver transporteret helt op i styret og rammen, hovedet har tendens til at ryste under accelleration eller under høj hastighed på bulet underlag. Dårlig forhjulskontakt på bulet underlag, hjulet har tendens til at hoppe.

    Mulig årsag: Kompressionsdæmpning er for meget(høj), især i low speed området(hvis en sådan findes på gaflen)
    Gaffelrørene er monteret i en vredet position i gaffelbroerne.
    For høj mekanisk friktion i bøsninger og pakdåser i gaffelrørene...

    Løsninger: Løsn compresions dæmpningen, om nødvendigt brug lavere viskositet olie i gaflen(tyndere olie)
    Løsn clamps der spænder på forakslen, bund gaflen ud og spænd igen.
    Adskil gaffel, poler overflader, monter lav friktions pakdåser.

    2.Problem: Forenden er ukomfortabel på dårlig vej, rystelser og slag forplanter sig op i styr og rammen, forhjuler tenderer at ville hoppe og forårsager at hovedet ryster på kører. Selv ved opbremsning dykker motorcyklen meget lidt, akavet at dreje med, tendens til understyring, i det hele taget svær at håndterer.

    Mulig årsag: For hårde gaffelfjedre, det gør cyklen for høj foran(svær at håndterer)
    Compressionsdæmpning for hård(høj) i både low og high speed området
    For meget olie på gaflen( gør progressiviteten for høj)

    Løsninger: Mål og juster Hæng foran, med og uden kører, om nødvendigt udskift fjedre til svagere fjedre.
    Løsn compressions justeringen, brug evt tyndere olie.
    reducer oliemængden i gaflen.


  • #3   1. nov 2010 3. Problem: Motorcyklen dykker hurtigt og lang ved bremsning, bunder hårdt ud på bump, hjuler har tendens til at hoppe. Forenden bevæger sig dramatisk op og ned ved skift i belastning på forenden. Køreren har ikke meget fornemmelse af forhjulet. Meget top-tung når der køres ned af bakke.

    Mulig årsag: compressions dæmpningen er for blød.
    Forgaffelfjedrene er for bløde.
    Olieniveau i gaflen er for lav, forårsager at cyklen er for lav i forenden.

    Løsninger: forøg compressions dæmpningen(det står omvendt i bogen), om nødvendigt anvend olie med højere viskositet(tykkere olie)
    Monter hårdere fjedre
    Check oliestanden i gaflen, om nødvendigt forøg mængden
    (Mål Hæng, det afslører om fjedren er korrekt)


  • #4   1. nov 2010 4. Problem Forenden er langsom i uddæmpningen, føles ukomfortabel på bulet vej, dårlig præcition i styringen ved vekslende sving og over bump.Tendens til at (tramp) når der bremses hårdt ( mangler oversættelse til tarmp, er der nogen der kender det er i velkommen til at melde ud)

    Mulig årsag: Returdæmpningen er sat for hårdt. På bulet underlag blir cyklen for lav i forenden, så den ikke kan svare følsomt nok igen på ujævn overflade(gaflen komprimerer sig selv og trækkes sammen)

    Løsninger: løsn uddæmpningen og om nødvendigt brug en tyndere gaffelolie.


  • #5   2. dec 2010 5. Problem Forenden er for hurtig i uddæmpning, gynger ustabilt og gentagende gange, når cyklen lægges ind i sving eller vinklen den lægges i ændres, samt over bump....konstant bevægelse i forgaflen.

    Mulig årsag. Returdæmpning er for løs, der kan evt. være for lidt olie på gaflen, forårsaget af utæthed i gaflen.

    Løsning Forøg returdæmpningen, om nødvendigt brug tykkere olie, kontroller olieniveau i gaffel og juster til data.


  • #6   2. dec 2010 6. Problem Forenden bevæger sig når der køres hårdt, men kun med stor modstand og gaflen føles træg og gaflen "svarer ikke igen" som forventet på bulet underlag. Den er ukomfortabel og føles ringe i bevægelserne, når vejen hopper/er bulet, tendenser til at støde i gaflen når der bremses hårdt på buler.

    Mulig årsag Retur og kompressionsdæmpning er justeret for hårdt, det hydrauliske system blokerer for nødvendig affjedringsbevægelse.

    Løsning Både retur og kompressionsdæmpning løsnes, om nødvendigt kan der anvendes en tyndere olie.


Kommentér på:
Oversættelse af chech og problemløser

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce