759 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
6 Svar
Oversættelse af chech og problemløser Oversættelse af chech og problemløser
Hej.... på opfordring vil jeg i denne streng skrive en oversættelse af Wilbers bogens sidste sider, der omhandler check skema og problem løsnings diagrammet.
Af hensyn til kontinuiteten i oversættelsen, bedes i venligst IKKE kommenterer med spørgsmål og evt. rettelser til oversættelsen her, men istedet åbne en anden streng hvor vi så tager forklaringer og spørgsmål der istedetfor.
Med venlig hilsen Mikael.
0 synes godt om
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
1. Check alle sammenskruede forbindelser på stellet og på motorens ophængning. Sidder motoren f.eks. løs i en eller flere bolde, kan stellet vride under belastning, og få cyklen til at opfører sig underligt.
2. Check spillerum i kronrørslejer og styrets evne til let bevægelse.
Er der slør i kronrørslejerne, eller er de spændt for stramt op, vil det få en negativ indflydelse på cyklens evne til at styre.....
3. Check forgaffel og bagdæmper for oliespild, på forgaffelbenene og på dæmperens stempel. Oliespild er IKKE acceptabelt under nogen form, begge dele skal være helt tæt.
4. Check baghjuls affjedringen og linksystemet for slør op og ned.....
5. Check bagsvingerens ophæng/aksel samt hjullejer for slør.
6. Chech dæktryk, sæt det til dækfabrikantens specifikation. Her menes fabrikantens opgivelse på det specifikke dæk DU kører med, ikke hvad cyklens manual f.eks. sige et Pirelli skal køre med.
7. Check baghjulet for korrekt oplining. Kæde justerings mekanismerne skal stå på samme mærke i begge sider. For at sikre dette er korrekt lægges en lige skinne/lang stål linial på begge sider af baghjulet.
Står baghjulet skævt ses det tydeligt på linialernes linier i forhold til forhjulets stilling. En lille laser pointer der lyser langs kæden kan også vise kædens korrekte linie til for tandhjulet, er kæden lige, og hjulet skævt, skal fejlen findes f.eks. i forkerte afstandsstykker i hjulene, skævt monteret motor, skade efter kraftigt styrt (svinger eller ramme er bukket)
8. Dæmper og forgaflens justeringer bør stå på fabrikantens opgivelser.
Her er jeg lidt uenig, dog i forhold til at finde fejl, er det en god ide at noterer positionen på alle justeringer, og sætte den ind på midten, eller gå igennem grundjusteringen igen med hæng, uddæmpning og kompression samt justerer at for og bagende følges ad.
9. Forgaffel og mono bagdæmper, skal reagerer let på belastning uden at der føles modstand. Når cyklen belastes f.eks. med en hånd på tanken, skal affjedringen arbejde umiddelbart når trykket lækkes på tanken, og IKKE først komme efter at presset er øget og komme med et ryk.
10.Check rammen og bagsvinger for evt. revner, buler og andre beskadigelser.
11. Kørerens position i sædet skal være afslappet, kontakter og betjeningsgreb skal være sådan placeret at det er indenfor kørerens rækkevidde. Køreren skal kunne betjene gearskift og bremsepedal uden at "kravle" rundt på cyklen.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
1. Problem: Gaflen svarer ikke ordentlig igen, bemærkelsesværdig stor start kraft der skal anvendes for at trykke gaflen fra "0" stilling. Ukofortabel på dårligt underlag, slag bliver transporteret helt op i styret og rammen, hovedet har tendens til at ryste under accelleration eller under høj hastighed på bulet underlag. Dårlig forhjulskontakt på bulet underlag, hjulet har tendens til at hoppe.
Mulig årsag: Kompressionsdæmpning er for meget(høj), især i low speed området(hvis en sådan findes på gaflen)
Gaffelrørene er monteret i en vredet position i gaffelbroerne.
For høj mekanisk friktion i bøsninger og pakdåser i gaffelrørene...
Løsninger: Løsn compresions dæmpningen, om nødvendigt brug lavere viskositet olie i gaflen(tyndere olie)
Løsn clamps der spænder på forakslen, bund gaflen ud og spænd igen.
Adskil gaffel, poler overflader, monter lav friktions pakdåser.
2.Problem: Forenden er ukomfortabel på dårlig vej, rystelser og slag forplanter sig op i styr og rammen, forhjuler tenderer at ville hoppe og forårsager at hovedet ryster på kører. Selv ved opbremsning dykker motorcyklen meget lidt, akavet at dreje med, tendens til understyring, i det hele taget svær at håndterer.
Mulig årsag: For hårde gaffelfjedre, det gør cyklen for høj foran(svær at håndterer)
Compressionsdæmpning for hård(høj) i både low og high speed området
For meget olie på gaflen( gør progressiviteten for høj)
Løsninger: Mål og juster Hæng foran, med og uden kører, om nødvendigt udskift fjedre til svagere fjedre.
Løsn compressions justeringen, brug evt tyndere olie.
reducer oliemængden i gaflen.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Mulig årsag: compressions dæmpningen er for blød.
Forgaffelfjedrene er for bløde.
Olieniveau i gaflen er for lav, forårsager at cyklen er for lav i forenden.
Løsninger: forøg compressions dæmpningen(det står omvendt i bogen), om nødvendigt anvend olie med højere viskositet(tykkere olie)
Monter hårdere fjedre
Check oliestanden i gaflen, om nødvendigt forøg mængden
(Mål Hæng, det afslører om fjedren er korrekt)
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Mulig årsag: Returdæmpningen er sat for hårdt. På bulet underlag blir cyklen for lav i forenden, så den ikke kan svare følsomt nok igen på ujævn overflade(gaflen komprimerer sig selv og trækkes sammen)
Løsninger: løsn uddæmpningen og om nødvendigt brug en tyndere gaffelolie.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Mulig årsag. Returdæmpning er for løs, der kan evt. være for lidt olie på gaflen, forårsaget af utæthed i gaflen.
Løsning Forøg returdæmpningen, om nødvendigt brug tykkere olie, kontroller olieniveau i gaffel og juster til data.
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 514
Mulig årsag Retur og kompressionsdæmpning er justeret for hårdt, det hydrauliske system blokerer for nødvendig affjedringsbevægelse.
Løsning Både retur og kompressionsdæmpning løsnes, om nødvendigt kan der anvendes en tyndere olie.
Oversættelse af chech og problemløser
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside