TWN Cornet 1954
16.771 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
11 Kommentarer
TWN Cornet
Årgang:
1954
Motor:
Tysk TWN 200 ccm
Dobbeltsylinde boring 62mm/ 2*45
Slaglængde: 62 mm
Kompressionsforhold: 6,5 til 1
6 wolt batteri. Batteritænding. Noris jævnstrømsanlæg 6 v/ 65 w
Vægt 121,5 KG.
Tank - ca.12 lt res. 1,5 -- Olie benzin 1:20
Dobbeltsylinde boring 62mm/ 2*45
Slaglængde: 62 mm
Kompressionsforhold: 6,5 til 1
6 wolt batteri. Batteritænding. Noris jævnstrømsanlæg 6 v/ 65 w
Vægt 121,5 KG.
Tank - ca.12 lt res. 1,5 -- Olie benzin 1:20
Hestekræfter
10,1 hk. ved 5000 omdr.
Benzinforbrug
40 km/t 62,5 km/l
60 km/t 40,0 km/l
80 km/t 29,5 km/l
90 km/t 25,0 km/l
100 km/t 22,2 km/l
eller 2,8 litter til 100 km
Udveksling
1-1:3,32
2-1:1,89
3-1:1,24
4-1.1
Benzinforbrug
40 km/t 62,5 km/l
60 km/t 40,0 km/l
80 km/t 29,5 km/l
90 km/t 25,0 km/l
100 km/t 22,2 km/l
eller 2,8 litter til 100 km
Udveksling
1-1:3,32
2-1:1,89
3-1:1,24
4-1.1
Fælge
1,60*19 1,85*19
Dæk
For 2,75 x 19 eller 3,00 x19
Bag 3,00 x 19
Bag 3,00 x 19
Topfart
Nuværende topfart 70-80. Den står til 102
Topfart:
0-40 km/t 4,8 sek.
0-60 km/t 7,9 sek.
0-80 km/t 14,2 sek.
0-90 km/t 26,0 sek.
Topfart:
0-40 km/t 4,8 sek.
0-60 km/t 7,9 sek.
0-80 km/t 14,2 sek.
0-90 km/t 26,0 sek.
Tuning
Nej
- Se den orginal udstødningsrør for.-
- Se den orginal udstødningsrør for.-
Styling
Det ser ud som om den er sandblæst og lakeret om. Da malingen er lidt udjævn
Ekstraudstyr
Lædersæder og sidespejl.
Den er forsikret fra 15 marts til 15 november
Den er forsikret fra 15 marts til 15 november
Bemærkninger
Maskinen har som ny, kørt i Horsens med nr. R 13431
Og har tilhørt en fængselsbetjent, der brugte den til arbejde.
Pris dengang i 1954 - 55 uden afgift 3.060,00 kr.
Nuværende ejere har TWN Motorrad-Handbuk: nr, 0652
og Ersatzel-und preisliste fur TWN fra August 1954
TWN. HISTIORIE -- Triumph/ TWN 1903 -1957
TWN er bygget gennem adskellige år, og lignede de engelske Triumph motorcykler, også baby Triumph (Knirps) med en 2-takta motor og rund benzintank. Disse MC,er fik mange navne på eksportmatkederne, bl.a. Sirius, som der findes et velbevaret og flot eksemplar af i danske eje.
Kun på det Tyske hjemme markedet måtte maskinen hedde Triumph, medens de hed TWN på eksport markedet.
TWN - Triumph Werke Nurnberg:
Det var fabrikkens chefdesigner Otto Reitz, som startede fabrikken i 1931.
Hans første projekt var at bygge en 198 cc 2-takter med kardantræk, sammenbygget motor og gerkasse og et presset pladestel. Modellen kom også med andre motorstørrelser fra 98 cc til 334 cc.
Efter krigen 1940 - 1945 blev der igen bygget motorcykler,
fra 49 cc til 259 cc. Der kom også et par moderne scotermodeller, TWN Tessa og Contessa, som de populære motorcykler. TWN Cornet med en 198 cc. 2 takts moto, og den større TWN Boss på 348 cc i 2- cylindret udgave.
Der blev ikke bygget tyske Triumph med 4- takts motorer efter 2 verdenskrig. Da fabrikken lukkede i 1957 blev den overtaget af Grundig. TWN var ganske populær i Danmark, med først fa. C Reinhardt som importør, og siden da fa. Isidor Meyer i Store Kongensgade 67 - København, som dansk general agent.
(I dag er C Reinhardt. importør af Suzuki, Praggio,Gilera, Vespa og Pgo) ( WWW.suzuki-mc.dk )
Model 1 blev fremstillet fra 1953 - 1955 med stel og motor nr. fra 500001 - 513000. Model 2 blev fremstillet fra 1955 - 1957 med stel og motor nr. fra 513001. ( foto er model 1 )
Forskellen på de to modeller. Er måske, at model 2 er der bremselys. Ikke på model 1. Jeg har haft model 2. fra 1963 til 1967 hvor jeg solgte maskinen for 150 kr. Og købte den for 1500 kr. Min ugeløn dengang var 35 kr pr uge.
nb. Jeg vil meget gerne i kontakt med andre der har en TWN.
Cornet 200 - eller personer der har reservedele.
Poul Poulsen - Skive. telf. 97512111 fax. 97512171
mailadresse: ipp.skive@mail.tele.dk
Og har tilhørt en fængselsbetjent, der brugte den til arbejde.
Pris dengang i 1954 - 55 uden afgift 3.060,00 kr.
Nuværende ejere har TWN Motorrad-Handbuk: nr, 0652
og Ersatzel-und preisliste fur TWN fra August 1954
TWN. HISTIORIE -- Triumph/ TWN 1903 -1957
TWN er bygget gennem adskellige år, og lignede de engelske Triumph motorcykler, også baby Triumph (Knirps) med en 2-takta motor og rund benzintank. Disse MC,er fik mange navne på eksportmatkederne, bl.a. Sirius, som der findes et velbevaret og flot eksemplar af i danske eje.
Kun på det Tyske hjemme markedet måtte maskinen hedde Triumph, medens de hed TWN på eksport markedet.
TWN - Triumph Werke Nurnberg:
Det var fabrikkens chefdesigner Otto Reitz, som startede fabrikken i 1931.
Hans første projekt var at bygge en 198 cc 2-takter med kardantræk, sammenbygget motor og gerkasse og et presset pladestel. Modellen kom også med andre motorstørrelser fra 98 cc til 334 cc.
Efter krigen 1940 - 1945 blev der igen bygget motorcykler,
fra 49 cc til 259 cc. Der kom også et par moderne scotermodeller, TWN Tessa og Contessa, som de populære motorcykler. TWN Cornet med en 198 cc. 2 takts moto, og den større TWN Boss på 348 cc i 2- cylindret udgave.
Der blev ikke bygget tyske Triumph med 4- takts motorer efter 2 verdenskrig. Da fabrikken lukkede i 1957 blev den overtaget af Grundig. TWN var ganske populær i Danmark, med først fa. C Reinhardt som importør, og siden da fa. Isidor Meyer i Store Kongensgade 67 - København, som dansk general agent.
(I dag er C Reinhardt. importør af Suzuki, Praggio,Gilera, Vespa og Pgo) ( WWW.suzuki-mc.dk )
Model 1 blev fremstillet fra 1953 - 1955 med stel og motor nr. fra 500001 - 513000. Model 2 blev fremstillet fra 1955 - 1957 med stel og motor nr. fra 513001. ( foto er model 1 )
Forskellen på de to modeller. Er måske, at model 2 er der bremselys. Ikke på model 1. Jeg har haft model 2. fra 1963 til 1967 hvor jeg solgte maskinen for 150 kr. Og købte den for 1500 kr. Min ugeløn dengang var 35 kr pr uge.
nb. Jeg vil meget gerne i kontakt med andre der har en TWN.
Cornet 200 - eller personer der har reservedele.
Poul Poulsen - Skive. telf. 97512111 fax. 97512171
mailadresse: ipp.skive@mail.tele.dk
TWN Cornet
mar 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 8
Har den her tilsalg for 100kr, hvis det var noget med lidt reservedele?
http://www.dba.dk/twn-cornet-197-ccm-1954-km/id-82077631/
Vh Toke
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
Rigtig flot TWN du har og så med den specielle motor der, det er der stil over..:)
maj 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 3
Hej Poul, flot TWN du har der, er klart en høj værd. Da jeg fik min TWN lavede jeg en blog med lidt forskelligt, blandt andet diverse links til reservedele i Tyskland. Se blog på: http://veloworld.dk/blog
aug 2007
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 795
den får lige en høj på vejen.
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 47
Der er ikke meget som at se en gammel mc som er blevet renoveret en xhøj fra mig
jun 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Svar: 1
Hejsa..
Først og fremmest en rigtig flot mc, du har fået renoveret til!
Dertil kan jegsige, at du kan gå ind på www.jampot.dk og se. Der kan du se meget mere. Men så vidt jeg ved, så kører der mange rundt her i landet.
Jeg har selv en stående, som jeg har valgt at vil sælge, så hvis du er interesseret i at købe, eller du er interesseret i nogle reserve dele, kan du altid kontakte mig. Det skal lige siges, at den står simpelthen i atomer, og den skal også renoveres fra top til tå. Men har du eventuelle spørgsmål, så kontakt mig endelig;)
Mvh
Leif
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1
sikkert et stort arbejde du har haft - den står rigtig flot - en høj herfra
Mvh Dorthe
feb 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 1
Detvar en gamel fin veldholt cykel du har der, Sener deg en høy for den , den var jo flott den andre og Hilsen HK
feb 2006
Følger: 1 MC-er: 2
hvis det skulle være en motorcykel, så var det en som din. ellers banker hjertet for vespa. fed cykel.
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Der er altid plads til en 2-takter mere
Den ser rigtig fin ud
nov 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1
Hej Poul.
Flot arbejde...
Jeg synes det er så fedt når folk som dig ikke bare ser de gamle maskine som skrot, men gider at lægge et stykke arbejde i dem...
Jeg har selv en gamle Handa Dax jeg skal have ordnet. Hvis du tilfældigvis kender nogen der har nogle dele liggende må du endelig skrive.
Hilsen Rune