Flow bænk

8.858 visninger | Oprettet:

Mit lille flowbænk projekt startede i 2006, min plan var fra starten at købe en SuperFlow 120. Og var MEGET tæt på at bestille den. Men efter at havde undersøg markedet, fandt jeg ud af den nok IKKE var kraftig nok. Hvis den også skulle bruges til at lave bil topstykker med og den var da bestemt heller ikke stor nok. Hvis der skulle arbejdes med luft filter kassen og indsugnings siden.
Så jeg begyndte at se på SuperFlow 600, som kan bruges helt op til en mellem stor lastbilsmotor. Det løb dog hurtig ud i sandet igen, da jeg fandt ud af hvad sådan en koster. Så jeg begyndte at lede efter et alternativ, der var noget billiger. Løsningen fandt jeg i USA, ved en der selv havde bygget en del flowbænke. Jeg købte hans tegninger og her er så det færdige resultat.
Jeg har selv udviklet / skrevet softwaret til flowbænken. Og det har godt nok være en stor mundfyld at lave. Men på den anden side så har jeg også lært RIGTIG meget omkring luftflow.
Hele projekt har kostet mig:

Kabinettet: 2500,- Dkr
to brugte manometeret 1500,- Dkr
6 x vakuum motorer (Nye) 4500,- Dkr
Div dele 3000,- Dkr
+ mange arbejdes timer

Flowbænk kan trækker 600 CFM @ 28" (17500 L/Min) hvilket svare til en effekt på 180 Hk Pr cylinder
Så nu mangler jeg bare nogle topstykker. .-)
Mvh
Henning / www.Racing4fun.es

***************************************************************************

Til jer der er vilde med RR så meld jer til RoadRacing gruppen:
www.motorcykelgalleri.dk/grupper/roadracing

Kommentér på:
Flow bænk
  •   11. okt 2013 Faktis er de sidste topstykker, der har være i være til flyet smiley smiley
    Fly motore er sku, noget mærklig noget at arbejde med. For det er jo ikke ligefrem effekt jeg leder efter her, men et ens flow for at udligne vibrationer.

    Men nej jeg gider endlig, ikke rigtig rode for meget, med MC topper. pga rullefeltet stadig står i dk. Men da det lader, til jeg bliver nød til at tage, til dk en 10-12 gange næste år. Så bliver det sikkert til noget mere..


  •   11. okt 2013 får du lavet nogle topstykker eller går det hele op i flyver

  •   11. okt 2013 Jeg er så heldig, at kunne finde tid og penge til nogle af de ting. Som jeg gerne vil undersøge nærmere.

    Bare rolig jeg keder mig bestemt ikke her nede. Men det er nu også over mange år jeg har lavet mange af de ting.


  •   11. okt 2013 Haha ja kender det godt smiley men det jo sygt så meget du har gang i!! og kan for den sags skyld smiley er det fordi du keder dig i Spanien eller hvad ? smiley eller har man bare flere timer i døgnet dernede ? smiley


  •   11. okt 2013 Nogen drikker øl, jeg laver andre ting om aftenen.. smiley

  •   11. okt 2013 Du er den sygeste gør det selvmand jeg "kender"!!! Hold nu kæft hvor er det syge projekter du har givet dig i kast med champ!!
    Hold nu kæft hvor er det fedt!!


  •   12. apr 2011 Ang indkøring, så er jeg temlig kold i røven. For at sige det pænt, jeg har selv rullefelt og har vel kørt over 2000 cykler ind. Jeg har igemmel tiden oplevet stort set alt hvad der kan gå galt. Så idag har jeg en støre tjekliste, før vi starter motore op.

    Da jeg byggede mit rullefelt´s rum brugte jeg rigitg meget tid og penge på at gøre det så lyddød som det nu engang kan lade sig gøre. Hvilket så gør man rent faktisk kan høre selve motore. Det har sikkert reddet mange motore, fordi vi har være istand til at høre. Skaden før den opstår...


  •   12. apr 2011 Ja han er god Motomann. men mit indtryk er at folk ikke tør gøre nogen af de ting, som f.eks indkøringen for fuld skrald, break in secrets, en hævder at ha haft en lærer på teknisk skole der siger at det ikke passer og en anden mener bare at det ikke kan passe! Jamen manden har lavet 300 motorer på den måde, de har alle overflod af hk, så hvorfor ikke?
    Hvad gør du selv i indkøringsfasen?


  •   17. jan 2010 Tak det er yderst interasant..Jeg har set udstødning der er gjort flad i bunden jeg mener det er Akrapovic & har undret mig over det ,her er en forklaring, på de link som du har sendt, en gammel teori er at gassen roterer både ind & ud,nu kan jeg tvivle på at den roterer,jeg tror ikke der var så gode flov tester i fortiden.Det er spændende nyt,så jeg vil prøve at porte med flad bund,jeg er taknemmelig for oplysningerne STOR HILSEN TONNY

  •   17. jan 2010 For at opnå mere effekt, skal porten gerne have en højde på ca 65% af Diremeteren på ventilen.

    Jeg skriver en længere forklaring, når jeg har noget bedre tid.
    ind til da kan du læse noget om det her:

    http://www.gofastnews.com/board/technical-articles/979-porting-school-1-why-engines-need-airflow.html

    og her:
    http://mototuneusa.com/the_2007_superbike.htm

    Det er særlig den sidste link der virklig fik mine øjn op for problemet.




  •   15. jan 2010 Hej det koliderer i mit hovede når du nedsætter flovet & dermed hæver lufthastigheden, vil du give mig en forklaring jeg er ikke for gammel til at lære,gammel er jeg & har portet meget .F.eks styre gassens passering af ventilen i forhold til vinklen.flad i bunden har jeg aldrig tænkt over så jeg håber på en forklaring.Meget STOR HILSEN TONNY.

  •   14. jan 2010 det er sku meget op og ned .-)

    Det er bestemt ikke let at hente ret meget mere end 3-5%
    og da jeg er blevet helt hys med at lave porten flad i bunden, hviklet nedsætter flowet , men hæver lufthastigheden. og det giver power.

    Det er bestemt ikke let at finde mange hypper i topstykker idag.


  •   14. jan 2010 hvor meget mere luft henter man igennem et portet topstykke i forhold til forbrikskanalerne

  •   14. jan 2010 jeg har ikke fået lavet det helt store, der er temlig travlt på værkstedet pt. men der har da være tid til at lave en del forsøg

  •   10. jan 2010 har du haft nogle topper igennem

  •   6. jul 2009 fedt lavet så må du lige ligge lidt resultater ud når du har haft nogle topstykker igennem

Annonce