1.443 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Thomas N
Thomas N
Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 11

Falsk luft? Falsk luft?

Hej

Jeg har lige haft karburatoren af min Kawasaki Zephyr 550, for at skifte pakningerne ved bundkarende, eftersom de var utætte, men efter have monteret karburatoren igen, oplever jeg at den bliver hængende i omdrejninger ved gas og har generelt svært ved at holde tom gang. Jeg har mistanke om at den trækker falsk luft et sted fra, eller kunne det være noget andet jeg overser?

Jeg har ikke ændret på noget ift justering på karburatoren, men har haft luftfilter boksen skilt ad for at kunne afmontere karburatoren, men det kan vel ikke være der den trækker luft fra? Hvis det er en utæthed det påvirker omdrejningerne, så sidder det vel mellem karburatoren og motoren og ikke før karburatoren?

Det er alt sammen spekulationer fra min side, jeg er helt grøn ift at arbejde på mc, men vil gerne lære det, så forklaringer, råd og vejledninger tages i mod med kyshånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Falsk luft?
  • #1   11. apr 2023 Hvis den tager falsk luft omkring karburator, så vil omdr. stige, hvis du puster lidt dieselstart ind omkring området.

• Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    apr 2023

#2   11. apr 2023 Det prøver jeg, men du tænker godt falsk luft kunne være årsagen?

• #3   11. apr 2023 Jeg ved det ikke, men med dieselstart kan du hurtig konstatere en utæthed.

• #4   12. apr 2023 Hvis den har vacuum styret benzin hane kan den også få falsk luft den vej igennem, hvis membranen i benzin hanen er røget..

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
    #5   12. apr 2023 Hej Thomas
    Blev lige lidt nysgerrig.
    Kan fejlen mon ligge et sted mellem gaskablet og den aksel, der aktiverer gasspjæld på karburatorerne. Smutter den fint tilbage mod anslagsskruerne, når du slipper gassen?
    Jeg kender ikke Kawasaki Zephyr, men på fotos ser det ud, som om den har vacumkarburatorer. Mon alle vacummembramer er tætte?
    Håber du finder fejlen.
    vh Poul

• Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    apr 2023

#6   12. apr 2023 Hej Poul

Ja selve gasspjældet lukker umiddelbart fint og går så vidt jeg kan se helt tilbage mod anslagskruerne. Det er måske værd at nævne, at da jeg havde karburatoren af, sørgede jeg for at smøre gaskablerne og fik det hele til at køre meget bedre end det gjorde før. Gashåndtaget slår tilbage super fint nu.
    Om det er fordi at en af vacummembranerne er utætte, må jeg lige få læst op på hvordan og så få det tjekket ud på cyklen.

• Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    apr 2023

#7   12. apr 2023 Hej Hans Erik

Har faktisk ikke nogen ide om benzin hanen er vacumstyret, men helt klart også noget jeg undersøger. Dog kommer jeg i tanke om at slangerne der kører til benzinhanen, alle er lidt noget rod og sammensat af flere forskellige slanger og det har jeg selvfølgelig haft pillet fra, da jeg skulle have tanken af. Så kunne absolut være en mulighed.

I skal alle have tak for nogle gode svar, jeg har noget at gå tilbage til cyklen og få tjekket op på.

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

#8   12. apr 2023 Hej igen Thomas
    Jeg har kun haft en 4-cyl, mc. Det var en Nimbus, der kun har en karburator.
    Når mine andre motorcykler med mellemrum har drillet mht motorgang, har jeg nogen gange lokaliseret den fejlbehæftede cylinder ved på skift at aftage en tændrørshætte for derved at se, hvordan det påvirkede omdr.hastigheden.
    Du kan evt. først lade motoren køre nogle minutter og blive varm. Sæt et løst tændrør i den aftagne hætte og lad tændrøret ligge mod topstykke, så det får stelforbindelse.
    Måske kan det afdække, om fejlen ligger i alle karburatorer eller hvilken af dem, der er berørt.
    vh Poul

• Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    apr 2023

#9   12. apr 2023 Hej Poul

Jeg tror egentligt at den gnister fint og starter også normalt, den kører lidt tøvende og vil ikke rigtigt holde tomgang, alt dette er noget der kommet efter karburatoren har været pillet for at skifte pakninger. Den kørte helt fint inden og bøvlede hverken med tomgang eller gas, så tænker næsten ikke det kan være gnist. Men alt er værd at tjekke og det er nok også ved at være en del år siden tændrørene har været skiftet, så det bør jeg også få gjort på samme tid.

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

#10   12. apr 2023 Hej igen.
    Jeg fik ikke forklaret mig godt nok. Min pointe handlede ikke om fejl på tænding / gnist på tændrør.
    Min ide går på, at ved at aftage en tændrørshætte af gangen på hver af de 4 cylindre, så vil der måske vise sig, at når tændrørshætte på cyl. 2 er aftaget falder motoromdr. til 900 omdr., men når den er aftaget på cyl 1, 3 og 4 falder omdr. til 850. Her er tallene kun eksempler, men metoden kan bruges til at udfinde, om driften på en af cylindrene og dermed karburatorerne skiller sig ud fra de andre - Og hvis der slet ikke viser sig nogen forskel - så ligger fejlen et sted, der er fælles for alle 4.
    Som du beskriver fejlen, er jeg overbevist om, at det ikke har nogen med tændingen at gøre.
    Good luck
    Poul

• #11   12. apr 2023 Jeg tænker også at du skal have styr på de slanger op til benzinhanen.
    Hvis der er fri luft ned til en eller flere af indsugnings-studserne får du problemer som dem du beskriver..

• Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 166
    #12   12. apr 2023 Hvis du ikker har pillet ved andet end dine bundkar. Så har du nok ikke skubbet så meget til justeringen at det vil gøre hvad du beskriver.

Kontroller for utætheder. Nok dit indsugningsgummi.

Sidder spændebåndene korrekt`?
    Er gummiet hårdt og vil ikke tage form igen?
    Mangler der en prop eller slange på en studs et sted?

Medmindre den er designet til at køre uden, er det også vigtigt dit luftfilter er tæt.

Var der noget at fornemme med startspray?

• #13   13. apr 2023 dit gaskabel,ligger det frit og løst? hvis f.eks tanken klemmer et sted kan det godt lave numre

• Thomas N
    Thomas N Tilmeldt:
    apr 2023

#14   13. apr 2023 Så blev der fundet tid til at kigge på det.
    Jeg har gået gaskablerne igennem igen og de sad løst og fint og det hele slår tilbage som det skal og uden modstand.

Jeg havde en mistanke om at det kunne være chokeren der var for stram, så den blev gået igennem og den går også helt tilbage.

Jeg skiftede brændstofslangerne ud, så det blev til et kontinuerlig stykke slange frem til benzinfilteret, i stedet for det puslespil af slanger der var før. Jeg påtænker at dette har været problemet, det andet sad nemlig ikke særligt godt fast og var generelt noget rod.

Men for god ordensskyld har jeg kigget alle gummimanchetter og luftfilterkassen igennem, som sidder til på karburatoren og fået det hele spændt efter.

Derudover kan den meget bedre holde tomgang nu og kører generelt noget mere jævnt når man giver gas, end inden jeg startede med at skille det hele af. Tænker måske at den “altid” har trukket en smule falsk luft, som måske er blevet værre efter at jeg har haft det skilt af.

Uanset hvad så er den tilbage på vejen og kører skide godt, meget mere behagelig nu, både med en gashåndtag det slår ordentligt tilbage og med en motorcykel som respondere som den skal.

I skal alle have mange tak for hjælpen, det er lærerigt og pisse fedt med folk der vil dele ud af erfaringen!

Kommentér på:
Falsk luft?

Annonce