3.731 visninger
|
Oprettet:
Højere oktan? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.. Jeg beklager hvis dette er et dumt spørgsmål, men kan man med fordel bruge for eksempel Vpower eller OK's oktan 100 når ens cykel er ECU flashed? Igen.. Måske dumt spørgsmål, men man er jo nød til at spørge andre hvis man ikke selv ved det.
feb 2016
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 106
OK reklamerer med at du får flere heste ud af din bils turbomotor, med deres 100 oktan.
Jeg har altid troet at oktantallet havde med tændingsbanken at gøre.
Og at nyere motorer har bankecensor, og derfor regulerer på tændingen hvis den banker..
Men jeg vil gerne lærer mere af folk med forstand på den slags.
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Nye moderne bilmotorer kører med bankesensor, så den justerer konstant tændingstidspunktet, ligesom en lamdasonde gør at man kan justere benzinmængden korrekt.
Det er meget svært at mærke og afhænger også af andre faktorer, men måske vinder du 1-2%.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
Altså dengang en benzinmotor var udstyret med karburator og platiner.
Kan også huske, at en motor kunne tændingsbanke, hvis oktantallet var for lavt, eller tændingen stod for højt. Men vi kan også huske at motoren ydede mest når tændingen stod så højt som muligt.
Så det giver god mening at du opnår mere effekt ved at køre på oktan 100 frem for oktan 95, da en moderne motor netop justerer tændingen ned, såfremt der registreres tændingsbanken.
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
okt 2009
Følger: 5 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 114
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Det er en turbomotor og er opgivet til 140 HK.
Mit svar vil entydigt være: Ja!
Men du vil ikke opleve samme, markante effektforøgelse, men til gengæld nok en roligere motorgang
Se evt. her:
https://blog.bilbasen.dk/benzin-oktan-test-92-95-100-118421/
feb 2016
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 2 Svar: 170
Eller din MC har en bankesensor.
Min har sidstnævnte.
Og der kan man direkte måle forskellen.
Det kan du ikke på MC'er uden bankesensor, og som heller ikke er kørt ind til det.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.504
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
så længe ingen har målt det rent teknisk, så forholder jeg mig til, at motorcykler ikke er justeret ind til mere end 95 oktan, og derfor ikke vil køre bedre på højere
mar 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 169
dec 2009
Følger: 18 Følgere: 17 Emner: 1 Svar: 16
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.861
e10 har mig bekendt intet med oktantallet at gøre.
Forøvrigt udtalte FDM sidste år:
For langt de fleste bilister vil der ikke være nogen fordele ved at tanke oktan 100, da man ikke kan udnytte den ekstra energi, der er i benzinen. Når du kører ud ad motorvejen med 100 km/t., bruger man i forvejen måske kun en tredjedel af det energiindhold, der er i benzinen.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
maj 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
Til daglig kører jeg BMW k100, me jeg tror det hurtigste jeg har kørt nogensinde var 70 kmt på en Lin-Jun ------ det føltes i al fald sådan.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.861
GPS-en sagde godt nok jeg kun kørte godt 100 km/t, men jeg tror nu den tog fejl.
feb 2008
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 1 Svar: 16
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
okt 2014
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 32 Svar: 323
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Det er korrekt at en moderne motor med indsprøjtning justerer hele tiden, men hvis den ikke kan justere ind til 100 oktan, er det lige meget, og så vil 100 oktan være som at vaske vinduer med champagne.
Forbrændingen af benzin - eller diesel - foregår med en ganske bestemt hastighed, der er ikke tale om eksplosion eller detonation, selvom kørelærere og færdselspolitiet gerne taler om en eksplosionsmotor. Det snakker jo også om den mystiske centrifugalkraft, som altså ikke findes. Detonation er når hele skidtet fyres af på en gang, og det kalder vi tændingsbanken. Den regulerende faktor for hvornår man kan tænde benzinblandingen er lidt groft sagt afstanden fra tændrør til cylindervæg/stempeltop, for hele blandingen skal være brændt af, når udstødningsventilen begynder at åbne. Er den ikke det , smutter flammen ud af udstødningsventilen, og så knalder det i udstødningen og ventilen futter ret hurtigt af.
Det er derfor en R4 på 1000cc og 250cc pr cylinder kan køre med flere omdrejninger en en V2 på 1000cc og 500cc pr cylinder - det tager længere tid at brænde de 500cc benzin/luft af end de 250cc.
@18. Meget få motorer udnytter mere end 35% af den energi der er i benzinen, nogle helt nye konstruktioner kommer over 40, og store langtsomtgående dieselmotorer (100 omdr/min og lignende) kommer over 60%, resten er spildvarme. Det skal man ikke være flov over, for når vi kører på cykel eller løber er vores virkningsgrad er ikke meget bedre. Når du kører 100, så udnytter du stadig benzinen som når du kører for fuld gas med optimal cylinderfyldning, men det kan godt være du kun bruger 1/3 af motorens effekt. Man skal bruge omkring 15HK til at køre 100 km/t på en motorcykel, omkring 25HK til en bil og cirka det samme for en sidevogn. Det regulerer du med gashåndtaget, ved at lukke mindre benzin/luft ind i cylindrene. De vil derfor ikke fyldes helt. Kompressionsforholdet ændres ikke, for det bestemmes af forbrændingskammerets størrelse og cylindervolumen, som man ikke lige kan ændre på, men kompressionstrykket vil være langt lavere. Det er derfor man godt kan liste en MC eller bil med kaput krumtap eller plejlstang hjem, hvis man kører langsomt med behersket omdrejningstal.
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 14
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Den test, BilBasen har lavet, er nogenlunde lige så videnskabelig som, når jeg bliver trukket ind på Museum Jorn i Silkeborg, og analyserer værkerne til at være rester af gulvbelægningen i hans atelier. Jeg har ingen forstand på den slags kunst, og resultaterne af BB's "test" kunne have været fundet ved terningskast. Det mindste de kunne have gjort, var at måle tre biler fra samlebåndet, og kørt dem bag hinanden i en uge på hver af de forskellige oktantal. Så var afvigelsen fra fremstillingen af motoren og kørselsmønster taget ud af ligningen, og undersøgelsen havde haft et skær af troværdighed.
Der er jo også stor forskel på motorens effekt, når min mor har kørt i en bil i nogle måneder, og jeg har kørt den en uges tid, eller når man kommer hjem efter en transporttur gennem Tyskland.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Hej Kåre,
Jeg har skrevet lidt med et par tyske tuningsfirmaer (DTE og Bastuck) og ud fra deres udsagn, er jeg ikke helt enig i det, du skriver. Jeg er godt klar over, at træerne ikke gror ind i himlen og at både FDM, BilBasen og Magacin for den sags skyld blot er til for sig selv (og anpartshaverne)
Rigtig god weekend!
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Hvorfor man ikke gør det, kan man jo selv gætte lidt på.
dec 2008
Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 31
Højere oktan?