{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højere oktan?
  • Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    feb 2016

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 106
    #1   30. aug 2019 Jeg har også spekuleret lidt om emnet.
    OK reklamerer med at du får flere heste ud af din bils turbomotor, med deres 100 oktan.
    Jeg har altid troet at oktantallet havde med tændingsbanken at gøre.
    Og at nyere motorer har bankecensor, og derfor regulerer på tændingen hvis den banker..
    Men jeg vil gerne lærer mere af folk med forstand på den slags.


  • #2   30. aug 2019 Jeg tænker at nu hvor tændingstidpunktet er ændret, om det ville gavne noget med VPower eller OK`s oktan 100. smiley smiley smiley

  • #4   30. aug 2019 Hvis den er kørt ind til oktan 100 er der lidt at hente, men så kan du ikke nøjes med at køre på oktan 95, hvis ikke der er andet at få.
    Nye moderne bilmotorer kører med bankesensor, så den justerer konstant tændingstidspunktet, ligesom en lamdasonde gør at man kan justere benzinmængden korrekt.
    Det er meget svært at mærke og afhænger også af andre faktorer, men måske vinder du 1-2%.


  • #5   30. aug 2019 Os, som er gamle nok til at kunne huske tiden før elektronisk dit og dat...….
    Altså dengang en benzinmotor var udstyret med karburator og platiner.
    Kan også huske, at en motor kunne tændingsbanke, hvis oktantallet var for lavt, eller tændingen stod for højt. Men vi kan også huske at motoren ydede mest når tændingen stod så højt som muligt.
    Så det giver god mening at du opnår mere effekt ved at køre på oktan 100 frem for oktan 95, da en moderne motor netop justerer tændingen ned, såfremt der registreres tændingsbanken.


  • #6   30. aug 2019 #4 jeg tror ikke den decideret er kørt ind til oktan 100, men går en ECU Flash ikke også ud på at fremme tændingstidspunktet? Det er netop dette der fik mig til at spekulere på om det overhoved ville gavne at køre med en lidt højere oktantal.

  • #7   30. aug 2019 Jeg får en mere sprød motor. Lidt højre motorgang. Så noget må det gøre selv om man ikke har fået justeret noget ind smiley Mener også det er tilsat aditiver som renser indsprøjtnings systemet.

  • #8   30. aug 2019 En Kia ceed (CD) 1,4 T-GDI yder hhv. 140, 148,8 og 155,2 HK med hhv. oktan 92, 95 og 100 i tanken.
    Det er en turbomotor og er opgivet til 140 HK.

    Mit svar vil entydigt være: Ja!
    Men du vil ikke opleve samme, markante effektforøgelse, men til gengæld nok en roligere motorgang smiley

    Se evt. her:
    https://blog.bilbasen.dk/benzin-oktan-test-92-95-100-118421/


  • #10   31. aug 2019 100 oktan har ingen virkning medmindre din MC er kørt ind til det.
    Eller din MC har en bankesensor.

    Min har sidstnævnte.
    Og der kan man direkte måle forskellen.

    Det kan du ikke på MC'er uden bankesensor, og som heller ikke er kørt ind til det.


  • #11   31. aug 2019 #8: det skyldes turbomotorens er bygget til højere oktan, og elektronikken holder den tilbage for at undgå motorbanken

  • #13   3. sep 2019 Butt dyno siger som regel det ejeren af det ønsker smiley

  • #14   3. sep 2019 #13 Forstår ikke hvad du mener

  • #15   3. sep 2019 #14 så længe folk siger at de føler en forskel, så har det ingen værdi for mig. folk der køber et premium-produkt vil næsten aldrig være objektive når de skal beskrive det eller dets effekter.
    så længe ingen har målt det rent teknisk, så forholder jeg mig til, at motorcykler ikke er justeret ind til mere end 95 oktan, og derfor ikke vil køre bedre på højere smiley


  • #16   5. sep 2019 Oktan er et tal, en måleenhed for brændstoffers evne til at modstå selv -antændelse under tryk. Altså jo højere kompression jo større behov for oktan, så det er tænding der starter afbrændingen og ikke selv-antændelse. Så på højt-ydende motorer så bør der være en mindre spids-effekt forøgelse.

  • #17   5. sep 2019 Jeg kører fjr 1300 årgang 12 , når vi kører sydpå og vi kan , så tanker vi e10 eller oktan 102 det gir meget bedre gasrespons og flere km på en tankfuld , mindst +2 km længere på literen , og motoren summer af glæde ;););););););)

  • #18   5. sep 2019 Jeg vil ikke påstå du ikke kører længere på literen, men det er meget svært at bevise, for du kørte jo ikke turen med samme fart og oppakning med oktan 95.
    e10 har mig bekendt intet med oktantallet at gøre.
    Forøvrigt udtalte FDM sidste år:
    For langt de fleste bilister vil der ikke være nogen fordele ved at tanke oktan 100, da man ikke kan udnytte den ekstra energi, der er i benzinen. Når du kører ud ad motorvejen med 100 km/t., bruger man i forvejen måske kun en tredjedel af det energiindhold, der er i benzinen.


  • #19   5. sep 2019 Desuden er der mindre energitæthed i benzinen jo mere ethanol der er I, så at sige at man kører længere på literen på e10 end e5. Så har det noget med føreren at gøre frem for brændstoffet smiley

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 37
    #20   5. sep 2019 Det er jo en oplevevelse af hvad maskinen yder, lidt som når brian fjerner indmaden af lyddæmperen, så tror han ogso at den yder mere og at han kører stærkere.
    Til daglig kører jeg BMW k100, me jeg tror det hurtigste jeg har kørt nogensinde var 70 kmt på en Lin-Jun ------ det føltes i al fald sådan.


  • #21   5. sep 2019 Kender jeg godt. Min forhenværende Geely kunne efter speedometeret køre 160 km/t. Og så gik det stærkt.
    GPS-en sagde godt nok jeg kun kørte godt 100 km/t, men jeg tror nu den tog fejl. smiley


  • #22   5. sep 2019 Jeg køre i øjeblikket på OK´s oktan 100 på min SV1000´er bare for lige at prøve og kan ingen foreskel at mærke. Men min bil som jeg også har smidt oktan 100 på er en helt anden historie den er virkelig vækket til live "Vag 1,4 tfsi" men det er måske også fordi det er en turbo motor smiley

  • #23   5. sep 2019 #22 med bankesensor, så ja den vil have gavn af det smiley

  • #24   6. sep 2019 Jeg kan heller ikke mærke noget med oktan100. Ville bare lige prøve det og se om det kunne mærkes efter at have ECU flashed min mc. Så behøver jeg ikke spekulere mere over det.

  • #25   6. sep 2019 Medmindre man ændrer på tændingen, og der er jo altså en grænse for, hvor tidligt forbrændingen kan starte, er der absolut intet at hente ved at køre 100 oktan på en motor der er stillet til 95 eller 92. Hvad man "føler" er absolut ligegyldigt, det der betyder noget er hvad der kan måles.
    Det er korrekt at en moderne motor med indsprøjtning justerer hele tiden, men hvis den ikke kan justere ind til 100 oktan, er det lige meget, og så vil 100 oktan være som at vaske vinduer med champagne.
    Forbrændingen af benzin - eller diesel - foregår med en ganske bestemt hastighed, der er ikke tale om eksplosion eller detonation, selvom kørelærere og færdselspolitiet gerne taler om en eksplosionsmotor. Det snakker jo også om den mystiske centrifugalkraft, som altså ikke findes. Detonation er når hele skidtet fyres af på en gang, og det kalder vi tændingsbanken. Den regulerende faktor for hvornår man kan tænde benzinblandingen er lidt groft sagt afstanden fra tændrør til cylindervæg/stempeltop, for hele blandingen skal være brændt af, når udstødningsventilen begynder at åbne. Er den ikke det , smutter flammen ud af udstødningsventilen, og så knalder det i udstødningen og ventilen futter ret hurtigt af.
    Det er derfor en R4 på 1000cc og 250cc pr cylinder kan køre med flere omdrejninger en en V2 på 1000cc og 500cc pr cylinder - det tager længere tid at brænde de 500cc benzin/luft af end de 250cc.
    @18. Meget få motorer udnytter mere end 35% af den energi der er i benzinen, nogle helt nye konstruktioner kommer over 40, og store langtsomtgående dieselmotorer (100 omdr/min og lignende) kommer over 60%, resten er spildvarme. Det skal man ikke være flov over, for når vi kører på cykel eller løber er vores virkningsgrad er ikke meget bedre. Når du kører 100, så udnytter du stadig benzinen som når du kører for fuld gas med optimal cylinderfyldning, men det kan godt være du kun bruger 1/3 af motorens effekt. Man skal bruge omkring 15HK til at køre 100 km/t på en motorcykel, omkring 25HK til en bil og cirka det samme for en sidevogn. Det regulerer du med gashåndtaget, ved at lukke mindre benzin/luft ind i cylindrene. De vil derfor ikke fyldes helt. Kompressionsforholdet ændres ikke, for det bestemmes af forbrændingskammerets størrelse og cylindervolumen, som man ikke lige kan ændre på, men kompressionstrykket vil være langt lavere. Det er derfor man godt kan liste en MC eller bil med kaput krumtap eller plejlstang hjem, hvis man kører langsomt med behersket omdrejningstal.


  • #26   6. sep 2019 Jeg har prøvet Shell V-Power på min Fireblade fra 2009. Kunne ikke mærke forskel gik tilbage til Shell FuelSave 95 oktan. Jeg køre et forsøg med min bil hvor jeg prøver V-Power over en længere periode, skulle ifølge nogle have en bedre økonomi.


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
    #27   6. sep 2019 #8 Hej Jens Henrik
    Den test, BilBasen har lavet, er nogenlunde lige så videnskabelig som, når jeg bliver trukket ind på Museum Jorn i Silkeborg, og analyserer værkerne til at være rester af gulvbelægningen i hans atelier. Jeg har ingen forstand på den slags kunst, og resultaterne af BB's "test" kunne have været fundet ved terningskast. Det mindste de kunne have gjort, var at måle tre biler fra samlebåndet, og kørt dem bag hinanden i en uge på hver af de forskellige oktantal. Så var afvigelsen fra fremstillingen af motoren og kørselsmønster taget ud af ligningen, og undersøgelsen havde haft et skær af troværdighed.
    Der er jo også stor forskel på motorens effekt, når min mor har kørt i en bil i nogle måneder, og jeg har kørt den en uges tid, eller når man kommer hjem efter en transporttur gennem Tyskland.


  • #28   6. sep 2019 #27:
    Hej Kåre,
    Jeg har skrevet lidt med et par tyske tuningsfirmaer (DTE og Bastuck) og ud fra deres udsagn, er jeg ikke helt enig i det, du skriver. Jeg er godt klar over, at træerne ikke gror ind i himlen og at både FDM, BilBasen og Magacin for den sags skyld blot er til for sig selv (og anpartshaverne) smiley

    Rigtig god weekend! smiley


    profilbillede
  • #29   7. sep 2019 @27. Det ville være bedre at gøre som du siger. Det bedste er at tage en (turbo)motor og sætte den i en prøvebænk, alternativt en bil/mc på et rullefelt. Så måler man effekten når den kører på hhv 92, 95 og 100 oktan. Så er alt "jeg føler/tror/synes" fjernet, og de kolde facts står tilbage. Jeg ved ikke hvad en time på et rullefelt koster, men det ville være pengene værd, og næsten ligne videnskab.
    Hvorfor man ikke gør det, kan man jo selv gætte lidt på.


  • #30   14. maj 2020 Kørt en tank igennem på min v2 ducati med oktan 100.. Måske en smule hurtigere gas respons og teoretisk burde man køre lidt længere på oktan 100 VS 95 e10. Men når man har en MC der ikke går meget mere end 10-12 km literen foretrækker jeg dog 95e10..har dog kammerater der kører Skoda med 1.0 turbo motorer og de kan mærke en mærkbar forskel, både hvad angår km/l og effekt.. I min egen bil uden turbo kører jeg længere literen på oktan 100,dog kan jeg ikke mærke nogen større effekt

Kommentér på:
Højere oktan?

Annonce