Suzuki LS 650 Savage - Mere lyd og hvad ellers? {{forumTopicSubject}}
Hejsa igen
Så fik jeg sgu købt cyklen og jeg er ekstatisk! Det er en 2002'er med 17.000 km på samvittigheden og i nydelig stand, til den nette sum af 25.000 kr. Det lader til at jeg virkelig har fået noget for pengene indtil videre.
Hvis jeg sparede lidt penge på købet, havde jeg bestemt mig for, at "dyret" godt kunne bruge en anelse mere lyd. Jeg har luret lidt og tricket skulle eftersignde være en RAASK pot og/eller hele udstødningen. Endvidere snakker folk om en større dyse og fjerning af gummi-snablen i luftfiltret, hvilket også skulle give ekstra moment. Hvilket jeg vil lige så godt også kan få ordnet, nu jeg er i gang?
Da jeg stadig er alt for grøn til at pille for meget selv, får jeg et MC-værksted til at klarer opgaven i første omgang. Hvad skal jeg sige til dem for at de forstår hvad jeg mener? Jeg går udfra at selvom de skifter hele udstødningen ud med en RAASK, at der så stadig skal tilsættes en større dyse eller hvad?
Jeg håber nogle kan uddybe det jeg har læst en smule, sådan at jeg er helt med på, hvad der er, der sker. Jeg er en anelse forvirret, men kan forhåbentlig blive klogere på det efterhånden.
På forhånd mange tak
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Den klarer fint en åben potte - læg evet en skive eller to under spjældnålen så den får en smule mere brændsel og fjern så det værste påløbsknalderi med luftskruen:-)
Tillykke emd geden - det er en fed krydsning mellem en cruiser og en etbenet crosser - og dejlig let
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
Det er faktisk bare ligesom da du skruede i puch'en for mange år siden.
Der var så en som var hurtigere end mig
aug 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7
Eller bør hele udstødningen skiftes?
Og så siger den ene at en sådan operation ikke nødvendigvis kræver en større dyse, men den siger at den gør. Jeg håber i vil uddybe en anelse
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 241
maj 2009
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 12
sep 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 165
Men ja, smider du sådan een på, så skal der dysses om. En del endda.
Jeg havde Raask dragpipe og KN filter på min. Smed en 140 hoveddyse i, så gik den faktisk rigtig godt.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7
Knud skriver at jeg stort set bare kan nøjes med at erstatte selve lyddæmperen med en mere åben af slagsen. Dertil spørger jeg: Hvor kan man som privat nøjes med at købe en lyddæmper der passer?
I andre skriver, at hele udstødningen bør skiftes ud + større dyser.
Værkstedet jeg har snakket med, har også bare skrevet "Lyddæmper med bedre lyd" i tilbuddet til mig.
Ret mig endelig, hvis jeg tager helt fejl af et eller andet.
sep 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 165
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Mange skriver også noget om at sætte åbne filtre på og evt fjerne åndeslangen fra luftfilterkassen. Det kan jeg ikke advare nok imod!
Savagen er født med CV karburator - dvs at den benytter indsugningen modstand til at tillede mere benzin ved gasgivning. Man har brugt MANGE MANDETIMER på designmæssigt at sikre, at der er en passende konstant modstand gennem det originale luftfilter og dettes kasse!!! Påller man ved det, kan man måske nok få noget til at virke med endnu større dyser - på et rullefelt!!!!
Så snart man kommer ud på vejen uden at benytte den afskærmede luftfilter kasse, vil man pga skiftende forhold (sidevind, temperaturer, luftfugtighed) få et blandingsforhold der varierer - dvs at nogle dage kører den fint og velblandet ved forskellige omdrejninger. Andre dage eller timer er der ujævn motorgang, forskudt blandingsforhold, hullet gasresponse osv - prøv at spørge de mennesker der meget populært satte hyperchargers på deres Dragstar 650 i stedet for det originale indsugningssystem!
På mere ydende maskiner (flere HK eller meget større volumen/moment) betyder det varierende gasresponse mindre - man giver den bare noget mere rulle og betaler lidt benzin.
Savagen yder derimod ikke voldsomt meget, og det skal den heller ikke!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det gør du bare. Her bliver spurgt og jeg svarer præcis baseret på egne og en hel del andres erfaringer:-)
ved man bare lidt om hvordan en vacuumkarburator virker, så er der også en del sund fornuft i ikke at pille ved indsugningssiden:-)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
De der 15 HK må jo komme et sted fra........
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
aug 2013
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 7
Men fedt! Jeg læser hvad i skriver og lærer kun af det.
Jeg har henvendt mig til min mekaniker med din løsning Søren. Det lyder som det helt rigtige at gøre. Så må vi se, hvad han mener om det.
Tak til jer begge to so far!
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
- Dot E må da være uhyre interesseret i at få af vide hvordan man hiver 45/50 Hygge heste ud af en Savage, vel og mærke UDEN at ændre nogle dele i motoren :oD Haha, de må føle sig godt taget bag i, når de kun kan dokumentere 1 heste mere med et 10.000 kroners kit - der selvfølgelig gør cyklen så meget bedre at de Japanske ingeniøren må krybe sig ned i knæ af uvidenhed.
Selv et elendig dyrt KN filterindsats kan ikke passe ind i cyklens filterbox uden at den knalder og går ustabilt, heller ikke med 10,20,30 dyse tal større - lortet går knald magert med hvidt tændrør, efter rullen drejes en ½ gang, så sætter motoren ud fordi den får alt for meget at spise og konstant accelererer.
- Så kan mere benzin og luft ganske enkelt ikke hjælpe :o)
Et åbent filter på en Savage, er også testet. Væk med det - Det LARMER, det trækker ikke bedre. Det går af H til på vejen i sidevind, fordi CV kaburatoren har sine rammer at arbejde indenfor. Se nu hvor mange der bøvler med det her... lyt ny efter folk. I er forelsket i at se hvad man kan købe af skrammel som dokumentere 1,1 hk mere effekt på et rullefelt.
# Sonny, tillykke med din kværn. Du skal nok blive glad for den, jeg har kørt 77000 km nu og den går stadig som da jeg hentede den. Bedre og bedre. Det eneste jeg har skiftet i motoren er koblingspladerne og diverse pakninger. Starteren går med de samme kul endnu!
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
jun 2004
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 106
Jeg har monteret en åben potte på min savage, men har beholdt standard luftfilteret.
Nu selvom jeg har læst meget omkring karburator indstilling og dyse størrelser, er jeg stadig lidt på vildspor.. Jeg aner ikke hvilken dyse strørrelse jeg skal starte ved..
Amerikaner modellerne har jo std. 145 hoveddyse, mens europa modellerne har 125 hoved og 47,5 pilot.. Jeg pillede dyserne ud idag og rigtigt nok så er de 125 og 47,5.. Men for at ramme nogenlunde rigtigt første gang, hvilken størrelse ville i så satse på..?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2004
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 26 Svar: 106
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jun 2013
Følger: 22 Følgere: 72 MC-er: 5 Emner: 1 Svar: 255
jun 2013
Følger: 22 Følgere: 72 MC-er: 5 Emner: 1 Svar: 255
jun 2013
Følger: 22 Følgere: 72 MC-er: 5 Emner: 1 Svar: 255
dec 2008
Følgere: 5 MC-er: 3 Svar: 21
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 280
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
jul 2004
Følger: 9 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 280
Fedt arbejde!
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
aug 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
Suzuki LS 650 Savage - Mere lyd og hvad ellers?