Lidt research om XT 250 17/21hk som jeg vil dele {{forumTopicSubject}}
Well well. Jeg oprettede for nogle dage siden et spørgsmål om forskelen på 17hk og 21/22hk versionerne af XT250(de gamle versioner). Jeg fik dog ikke de svar jeg håvede på, så jeg søgte lidt videre på nettet.
Efter lidt søgning, så finder jeg faktisk lidt svar. Desværre er det fra tyske hjemmesider og jeg er virkelig ikke god til tysk og google translater oversætter temmelig mystisk, så nedenstående kan være upræcist eller direkte forkert...
Men det ser ud til at 21 og 22hk versionerne har en anden knastaksel. Jeg går ud fra at en 21hk knastaksel passer på en 17hk motor. Derfor gætter jeg på at man kan købe en knastaksel til fx årgang 1980(22hk) og dermed få noget ekstra ydelse.
Derudover skulle 250 motoren også få et boost ved at sørge for at den får rigeligt med luft. Standart indstillingen af kaburatoren skulle være temmelig fed, så et lidt mindre "begrænsnet" luftfilter skulle give noget. Om man bare kan sætte en mindre dyse i ved jeg ikke, men jeg vil tro at luftfilteret er bedre at pille ved.
Der var også en tysker der sagde at under hårdt press i længere tid kunne udstødningsventilen blive rimelig varm og dermed nedsætte ydelsen, til dels også permanent. Ændringen af timingen på udstødningventilen skulle vist løse det problem. Han mente i hvert fald at den de sidste 35.000 kilometer have kørt bedre end de første 35.000.
Sidst så skulle selv udstødningsporten/udstødningen også være en begrænset. Præcis hvordan den er det ved jeg ikke. Det er her at min dårlige tyske og google translater's tvivlsome oversættelser igen kommer ind i billedet, men jeg syntes alligevel jeg ville dele det med jer.
Jeg tror dog at de største "neddroslinger" ligger i knastakselen og luftfilteret, så sammen med en lidt lavere gearing, så er det det at jeg vil forsøge mig med. Så må finjusteringer af ventiler og kaburator komme til sidst.
Håber det kunne hjælpe nogen andre som også står med sådan en fin robust maskine, som de gerne have alt glæden ud af;)
/Arsukfjorden
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Jeg ved ikke, om man kan få den originale ydelse frem med timingen af knasten. En mulighed kunne også være, at åbningen af spjældet er begrænset. Der skal du vist have fat i en original værkstedshåndbog for at finde ud af.
Ellers kan du smide luftfilterkassen væk og i stedet montere et åbent filter af K&N-typen.
Ellers er der ikke så meget du kan gøre. Det er jo ca 30 år siden, at den var på programmet!
Men en nedgearing er absolut at anbefale!
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Men jeg tvivler dog på at der sidder en begrænsning i udstødningen eftersom at både forrør og lydpotten ikke er original. Så selv hvis der har siddet end, så er den nok væk nu.
Det med at skifte luftfilteret bliver nok også det jeg gør, hvis jeg vil forsøge med mere mager blanding og større mængde af det. Jeg vil ikke ødelægge sådan et gammelt originalt luftfilter.
Som ung 18 årig(når jeg kommer så langt) er jeg jo selvfølgelig typen der kan vil have massere af knald og en god lyd og egentlig ikke går så meget op i at den er helt original. men jeg syntes dog stadig at det er synd og et spild at øldelægge et originalt filter. Det er jo også nogle penge værd at have originalt filter når man engang sælger MC'en.
Men jeg vil kigge mig lidt for om jeg kan finde en brugt "21hk" knastaksel på ebay til billige penge. Hvis jeg kan det så vil jeg forsøge at lege med det. Indtil da vil jeg forsøge mig med kaburatoren. Jeg er sikker på at man kan presse mere ydelse ud af motoren med en rette blanding og mængde:)
Lidt research om XT 250 17/21hk som jeg vil dele