Yamaha XT 250 - fra 17hk til 21hk? Yamaha XT 250 - fra 17hk til 21hk?
Davs MC'ere.
Jeg har lige fået en Yamaha XT 250 90' af min daddy. Rigtig fed maskine i fin stand og virker til at være en god begynder maskine.
Jeg får dog først kørekort engang til jul, så indtil da skal den lige skilles ad og stellet males. Men der er også andre ting jeg vil se på:
Den er fra 90' og har derfor 17hk. Jeg ved dog at nogle af de tidligere modeller havde 21hk og det er samme motor. Den må derfor være neddroslet. Nogen der ved hvor "begrænsningen(erne)" sidder henne?
Der er vist ikke pillet ved motoren udover at der sidder en BSM Enduro udstødning på i stedet for den originale, men jeg tivlver på at den giver andet end en fed lyd.
Jeg har også hørt at man faktisk kan få mere ud af den ved at geare den en smule ned, da 5 gearet i forvejen er så højt at den knap nok kan trække det. Er der hold i det?
På forhån tak!
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 110
hvis det er, sidder begrænsningen højst sandsynlig i udstødningen og da den er skiftet, burde den ny har 24hk
Men du kan også geare den ned, ved at sætte et andet fortandhjul på, bare en tand mindre
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 659
Det er en 4 takter.
Emil M
Jeg ville nedgeare den, så vidt jeg husker havde min svært ved at trække i 5 gear, hvis der blev kørt i modvind, og over 80 km/t. den holdte bare farten, ligemeget hvor meget gas jeg gav.
(Jeg havde renoveret min)
Jeg har ikke hørt at der skulle være begrænsninger på sådan en, så der kan jeg ikke hjælpe.
Go maskine men ingen racer
M.vh Claus
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
90'
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_xt_250_1990.php
80'
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_xt_250_1980.php
Som i kan se har 90' 17hk mens 80 har(overraskende) 22hk. Men det er jo tydeligvis samme motor. Så der må være et eller andet der drosler den ned. Ligesom en gammel XT500 findes både i gammel 33hk version og en lidt nyere(men stadig samme design) 27hk version.
Og ja en XT250 er ingen racer. Jeg har kun lige været ude på vores lille villavej og give den næsten bundgas i de 2 første gear og lidt af tredje og den accelere da ikke meget hurtigere end min nuværende lille scooter(som godt nok heller ikke ligefrem er standart) og topfarten er jo heller ikke noget at juble over.
Men det er lige en maskine til mig som bare skal køre noget bykørsel og skal have en solid, simpel maskine som stort set ikke går i stykker hvis man holder den ved lige. Og går den i stykker, så er sådan en 1-cylinderet, luftkølet, kaburator motor jo heller ikke særlig advanceret.
Lige en begyndermaskine for mig!
Men der er ikke nogen der ved hvorfor nogle årgange yder betragteligt mere end andre? jeg er ikke ude på at tune. Bare få den ti lat yde det den originalt er designet til:)
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 134 Svar: 601
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Yamaha XT 250 - fra 17hk til 21hk?