1.936 visninger
|
Oprettet:
Turbo på min kawa??? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen. Jeg går og tænker på at få lavet noget turbo på min zx 9 r fra 04. Nogen der ved en del om det? Har en del spørgsmål
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
bliver du taget med det kommer du til syn.
og hvis ikke bliver du bare opdaget når der kommer periodisk syn på mc om ikke så længe
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
og hvorfor så det... hvor stå det at det ikke er lovligt. .
mvh
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
Det er ulovligt hvis du ikke får det registreret som en konstruktiv ændring af køtj.
Når/hvis man sætter turbo på et køtj, skal resten af feks. undervogn (bremser og lign) også opgraderes.
Desuden skal man igennem et prøvningslabratorium for at få dem til at godkende ombygningen elller i dette tilfælde skal man have kawasaki til at godkende den, hvilket de næppe vil gøre.
Så derfor er det så godt som ulovligt (umuligt at få godkendt)
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
lad os sige du kører ind i en anden som kommer ret meget til skade.
Forsikringen vil umiddelbart dække skaden, MEN så snart de finder ud af at køtj. ikke er ensbetydende med det, de har forsikret, vil de komme med et retsligt efterspil, for at få sine penge igen, fra dig ...og i værste tilfælde kan det være millionklassen vi her snakker om.
Så stil dig selv dette spørgsmål!!!...er det virkelig det værd bare få at blive lidt brian-smart og få lidt extra hk??
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
mvh
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 18 Svar: 489
Hvornår vil forsikringsselskabet så påstå at det ikke er den oprindelige mc du ejer? Er det når du har monteret en slip-on potte eller er det først når du har monteret et full-system på den, evt. kombineret med en power-commander?
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.356
vi kan vist læse lidt om det hele her... jeg har ikke tid til at kikke på det nu . .
mvh
(link fjernet)
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 189
Folk spørger hvordan og hvorledes med alle de folk som tuner biler. Jamen de kan som risikere at komme i samme knibe, og blive forgældet resten af deres liv, hvis uheldet er ude.
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 189
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 413
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
men du må ikke tune løs blot du holder dig under 20%, for det er konstruktive ændringer, der kan medføre mere forurening, larm, bla bla..
ps uanset hvad så kan man blive bollet i sidste ende og selv syns folket kender ikke reglerne, så det er bare med at komme i gang og gre hvad man selv føler er rigtigt!!
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
Hvis du/I kigger på dette link (link fjernet) står alle de regler Du/I skal være opmærksom på....hav dog in mente at det kan være skrevet lidt kryptisk...det er de regler vi syner biler/mc efter.
nov 2009
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 4
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
det er lige præcis med sådan nogle kommentar/input at man virkelig kan se du ikke har forstand på det du snakker om, hvordan vil du låse en turbo?
og din ide med et spjæld er ikke helt dårlig, og kan man også, men når man monterer turbo sænker man generelt komprisionen og har ikke ret mange HK når turboen så ikke virker, og du har jo også ændre dit blandingsforhold og tænding, så ikke helt godt for motoren at kører uden tryk fra turboen.
og la os sige der sker et uheld, så er turboen monteret og vil derfor indgå i bilen/cyklen som en konstruttiv ændring. så faktisk lige meget om du har eller ikke har "slået" den til
og undskylder jeg lige ledte din tråd på vildfart, men der er flere steder der laver fine sæt til motorcykler, MC-ekspres er et af dem, men før man begynder vil jeg sige man skal tage det op med sig selv hvad man bruger den til og hvad man SELV kan, for en turbo cykel er ikke en hverdags cykel og der skal altid skrues og forbedres,
okt 2008
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 799
Glem turbo medmindre du har et budget på +40.000 eller mere efter hvor mange heste du vil have. Du får den som folk skriver heller ikke godkendt. Især på nyere cykler/biler er det umuligt at få igennem pga forurening miljøkrav osv. Og så er der jo lige den sidegevindst der også bliver skrevet: Går det galt kan forsikringen nægte at erstatte.
Vil du bygge en turbo bike, så er det til bane/dragrace. Lad være på offentlig vej.
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 322
når der kommer periodisk syn på mc om ikke så længe
Har de høre noget om hvornår det skulle komme
Venlig hilsen
Bjarne
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
et god råd, la være med at komme med råd hvis man ikke ved noget om det, og det kan jeg bestemt hører du ikke gør på det her punkt.
jeg skriver jo man sænker komprissionen, så er det jo lige meget hvordan du indstiller din indsprøjtning eller tænding, for det kan man ikke kompenserer for. og det er jo kun til en hvis grænse at man kan justerer indsprøjtningen, for man kører formentelig med så store dyser at hvis du prøver og justerer blandingen vil den ikke blive forstøvet nok til en god forbrænding.
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
De snakker også om periodisk syn af trailere, da der virkelig kører mange "lig" rundt på vejene.
Og motorcykler er der rigtig mange som er ombygget som de derved kan få fat i ved periodisk syn
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Alt ka' lade sig gøre....
Det er bare et spørgsmål om evner og/eller penge...
Blir man stoppet og kaldt til syn er det jo bare at afmontere pisset inden man kører hen i syningshallen... Hvor svært ka' det være... !
Og så må man jo bare køre ordentligt så man ikke bliver blandet ind i nogle uheld !
Der er masser af "ulovlige" turbocykler her på galleriet du ka' lade dig inspirere af... Prøv at søge efter turbo i søgefuktionen her på siden...
Du ka' starte her : http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=24243&ipc=85074
Der er også et fotoalbum om ombygningen på min profil...
Rigtig god fornøjelse
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Og det er lige meget hvor dåligt den virker, da det er en konstruktiv ændring.... Slut - prut -færdig...!
Men der er jo så meget man ikke må... man ka' jo sagtens gøre det alligevel. Og så må man jo bare ta' skraldet når det kommer... TØSEDRENGE...!
Har forøvrigt også lige monteret turbo på min Opel Corsa...
Fra 60 til 120 HK for ca 3000,-kr. FEEEEDT....! (Og ulovligt)
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
og Simon R / tdneVmo ( Århus ), hvis jeg byggede turbo på min cykel og jeg f.eks kun fik en forøgelse på under 20% så ville jeg pille alt af og følge mig rimelig røvrendt og har overvurderet mine egne evner. da der er utroligt meget arbejde i at installerer og kører den ind.
nej det er ikke ulovligt at installlerer en turbo, men det er næsten umuligt og få det godkendt, da det er en konstruktiv ændring og skal synes efter ombygning. har ikke kendskab til nogen på en nyerer cykel der har fået godkendt en turbo ombygning i DK.
jan 2005
Følger: 34 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Det behøver jo ikke at være dyrt for at være sjovt - heldigvis...
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
aug 2005
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 112
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
Og til dem der syntes at det skal koste 40000 eller mere at få røgvender på de er sku ikke for kloge!!!!!!!
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
det er jo fuldstændig ligemeget hvad den har ydet, om den så har givet minus heste så er det stadig ulovligt.
arne H
nu skal jeg ikke kunne udtale mig om den cykel præcist, men kunne da være sjovt at hører lidt fra ham. for hvis den ikke er fabriksmonteret med turbo (mener nogle kawasaki er). men hvis ikke skal den jo så typegodkendes, med støjkrav, forurening, ombygget med bremser, anden bagsvinger. og det lyder godt nok som en stor mundfuld, medmindre han har fået den godkendt i tyskland og skrevet alt i papirerne og derefter fået den på plader her i DK.
men er da intereseret i at hører om hans historier, har jo set hvor meget røg den cykel kan lave :D. og kan da sige de gange jeg har hørt den, har den ikke kunne gå igennem syn, hvis man skal følge loven og mærkeplader på cykler
aug 2005
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 112
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
og jo med den rigtige forgaffel så er den HELT lovlig. og det er torben gamle osse.
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
ok, det lyder fedt, hvordan er det lykkes?, for nu har jeg da været med til nogle ombygninger både at bil og motorcykel, og det er aldrig lykkes medmindre bilen har været et smut i tyskland eller oprindeligt har været med turbo og så bare justerbart ladetryk.
stiller ikke spørgsmål til det du skriver, men hvis man siger at ALLE regler skal følges, hvordan så ?
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 29 MC-er: 9 Emner: 25 Svar: 257
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
Jeg startede med en cykel der er så gammel at der ikk findes en typegodkendelse på den , det gør tingene lidt nemmere! så måtte jeg til at bygge et sæt op som svare til en model som var solgt af kawa en gang i en svunden tid omme i united bluff. så skal man dokomentere stel bremse er det samme som den model man refererer til . siden er det over told og skat og betale afgift hvis de vil have klejner!
og så på motorkontoret og hente en plade.
Jeg kan sige det er en rar ting når der står konstruktive ændringer i reg aftesten og ved centralregisteret står der turbo monteret.
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
men flemming K hvad skal man med en turbo når koblingen ikke kan holde til det hehe.
hvad så med torbens, hvordan er det lykkes?
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
den holdt da til der ikke var mere dæk den nat !!!!!!bare man blev i første gear ;-))
jeg syntes ikke jeg så din brænde dæk til det sprang
ny motor en under bygning med alt gog og gejl.
nov 2009
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 4
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
nov 2006
Følger: 59 Følgere: 56 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 397
hehe, nej det gjorde du ikke DEN aften, jeg skulle jo til århus dagen efter og i havde jo ikke noget dækapperat til den fest ;). men jeg skal nok ofre et dæk hvis der er mulighed for at få et andet på
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Der blev fniset noget i krogene, og den generelle holdning var, at han vist skulle se, om han kunne øge indtjeningen et andet sted! Dette var vel og mærke holdningen fra "det officielle Danmark"!
Så jeg tror ikke på, at periodiske syn kommer foreløbig! At det så på sigt vil blive indført, er der formentlig ingen tvivl om, men det bliver i så fald via et EU-direktiv, og inden dette er blevet sat i værk, vil en stor del af MCG formentlig være overgået til firehjulede køretøjer!
Rent personligt, vil jeg da også gerne hæfte en kommentar til udsagnet om "de ombyggede motorcykler"! Hvis vi tager danmarks motorcykelbestand, så består den af ca 140.000 motorcykler! Hvis vi efterfølgende forudsætter, at 50-60.000 er af en sådan en alder, at der ikke findes nogen typegodkendelse og altså i princippet "frit slag mht ombygning" og 50% af den øvrige bestand ikke er ombygget overhovedet, så er det altså en uhyre lille målgruppe som grundlag for at indføre periodisk syn! Det burde ethvert fornuftigt menneske, også ansatte ved Aplus, kunne se!
Og når vi lige undtager "røg-støj og møj" ombygninger, så er der ofte foretaget ombygninger med dele, der i forvejen er EU-godkendte!
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
Dette Firma sælge turbo kit med TÜV.
Men sjovt nok koster de meget mere end kit uden tüv.
Det er jo nok fordi man skal have godkendelserne i orden.
(link fjernet)
Hilsen Kenneth.
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 322
Mange tak for infoén
Venlig hilsen
Bjarne
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 322
Mange tak for infoen
Ps Blacbird er bare en super flot maskine
Respekt !
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 322
Ja den kan du være stolt af helt sikkert
Bor du i Sverige,
er det meget billiger i Sverige?
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 322
Held & Lykke med det Carsten,
det tager jo heller ikke lang tid mere med fine bro at komme frem & tilbage
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.778
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
det ville jo gøre nogle ting meget nemmere. ;-))
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
okt 2004
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 5 Emner: 60 Svar: 308
Der står jo netop noget i regler om kørertøjer, at montering at turbolader samt kompressor med wastegate sidestilles med en effektforøgelse på over 20%!
Og det er lige præcis der det hele hænger ved ombygningen!
Så længe motorcykler er fra før 2004, eller hvis det drejer sig om en bil, så fra før 1984, er der ikke nogle miljøregler at tage hensyn til!
Kun den regl om at man ryger ind i 20% reglen!
Så man kunne jo så egentligt godt forestille sig, at montere en turbo der er tilstrækkelig stor i udstødningsturbinehuset, at motoren selv i de høje omdr. ikke vil være i stand til at kunne lave mere end det tryk man nu ønsker!
Den fede ting der er i vores afgift Danmark, er at de ikke tager noget afgift på eftermontering af turbo:)
dec 2004
Følger: 57 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 434
jan 2010
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 59
Det billigste og det lovlige er at finde de fabriks byggede fra 80`erne
Har selv Yamaha´s Xj 650 som lader maks tryk efter fabriks opgivelse
0;8 bar den rykker rimeligt godt .De kan forsikres som klassiker til meget
billig forsikring.
Jeg giver Ca 1200 om året med kasko.
Det er både Yamaha-Honda-Kawasaki og Suzuki der har haft turbo maskiner.
Turbo på min kawa???