Ikke strøm nok til at holde sig i gang {{forumTopicSubject}}
Hej
Nu driller Suzi for alvor - den kan slet ikke holde sig selv i gang!
Den har smådrillet lidt med strømmen sommeren over, og har måttet lades hvis jeg har kørt for mange korte ture, men nu er den helt umulig:
Jeg startede i går eftermiddags, da jeg skulle KBH-Frederikssund og retur, med et helt nyopladet batteri, den starter sådan set ok, kører - men ca. halvvejs (efter 30km) begynder lyset i instrumenterne at blive svage/blafrende når jeg havde lys på, slukkede det så for resten af turen (tak til alle de venlige MC'ister på vej til Bakken der gjorde mig opmærksomme på det )
Hjem igen starter den helt perfekt, efter at den havde stået nogen timer uden at køre, men jeg kan godt mærke at den driller lidt når jeg slår det lange lys til, eller bremser (så bremselyset tænder)...
Her i dag skulle jeg så lige et smut til Lyngby, den tager ikke tænding første gang og jeg løber den i gang... Men det går sådan set ok, dog igen UDEN lys på!
Da jeg kom der ud blev lyset i instrumenterne helt svagt og så døde den helt, til sidst...
Den stod så stille i ca 1½ time, hvorefter jeg løb den i gang, relativt problemfrit, men igen uden lys - og så kommer helvedesturen hjem, hver gang jeg bremser, død mc'en næsten 100%, så jeg bliver nød til at bremse den med fødderne det sidste stykke
Og halvvejs af motorvejen trækker den mærkeligt, skyder et par gange og ca. 300 meter før Tuborgvej-afkørselen dør den så igen, så jeg må trække den af motorvejen!!!
Jeg fik så løbet den igang efter ca. 5 minutters hvil, det holdt den så i gang i ca. 1 km, hvorefter jeg måtte løbe den igang igen, hvilket så holdt hjem, indtil jeg satte farten ned for at køre ind i gården, hvor den så døde...
Lang historie, men håber nogen kan hjælpe med at diagnostisere, for jeg frygter at det ku blive en dyr værkstedsomgang, hvis jeg ikke selv kan fikse det! (der forestår også en ventiljust. + karb. synk)
Mvh.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det kræver bare et multimeter og en syretest.
Er din ladespænding for lav, så få tjekket regulator og ledninger på generator osv.
Evt sidder der nogle kul som skal skiftes, eller en rotor som er slidt op.
Jeg kender ikke så meget til cyklen specifikt, men det er HELT sikkert et problem som bunder i at den ikke lader batteriet op som den skal.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Som du nok kan høre, så er min tekniske viden på et meget lavt niveau;-)
feb 2006
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 19 Svar: 107
men lige for en anden ting en mc køre ik på strøm men benzin så man kan faktisk køre uden batteri uden den går ud.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Standardfejl på en gammel GS'er:
1. dårlige forbindelser ved kabler sikringer
2. dårlige forbindelse i stikket fra generator til laderegulator
3. dårlig stel fra regulatorhus til stel (-)
4. dårlig forbindelse fra udgang på regulator (rød ledning) til +
5. fejl i tændingslåsen på nogle modeller
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
det kan du ikke gøre på alle MC'er!!
jan 2007
Følger: 58 Følgere: 58 MC-er: 1 Emner: 123 Svar: 602
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Den har som sagt drillet lidt med det tidligere, der målte jeg ladespændingen, der var den fin nok... Batteriet er kun ca. et år gammelt, men havde for et par uger siden kogt ca. halvdelen af vandet af, hvorefter jeg efterfyldte og ladede det helt...
Syretest - dét har jeg aldrig hørt om, hva er det, hvordan fungerer den og hvor skaffer man den (og for ca. hvor meget?)
Jeppe (Amager) A
Ensretteren har jeg også selv tænkt på, det kunne være - men har ikke kunnet finde nogen måde, at teste den på?
T-X [Lomborg] .
Ja, det er netop det at den burde kunne holde sig selv i gang, uden batteriet der undrer mig - er det måske en dårlig forbindelse jeg skal lede efter et sted??
Torkild (Haderslev) G
Jeg må i gang med, at gennemgå ledningsnettet så godt jeg nu kan - når du skriver regulator, kan det så passe at det er den, en af (+)-ledningerne går op til? den ene går igennem en sikring, og op til det, jeg tror er ensretteren, den anden går til en lille dims, under ensretteren, disse to, plus en "ignitor", sidder på venstre side, under skjoldet...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ladesystemet på en MC skal have en modstand i form af batteriet - ellers klipper den spændingen i stykker så snart der kommer et forbrug på i form af en benzinpumpe eller tændingssystemet, eller endda noget så simpelt som bremselys...
Derfor kan Magnus's maskine ikke køre når spændingen er for lav.
Magnus - Hvis den koger vandet af batteriet, så er din ladespænding IKKE som den skal være - den må absolut max ligge på 14,6 volt ved høje omdrejninger....!
Den må gerne ligge på 12,6-7 stykker i tomgang og så stige ret hurtigt, men ALDRIG under 12 eller over de 14,5-6 stykker selv ved bundgas...
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Sidst jeg målte, var den ikke over ca. 14,5, og lå omkring 12,5 i tomgang så vidt jeg husker... Men må nok se om jeg kan få liv i den igen og så i gang med at måle igen... Men den har som sagt kun kogt vandet af én gang!
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 168 Svar: 1.109
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Men Sajmon, nu blev jeg altså nysgerrig; hvad er en syretester? Mener du en alm. pH-test?
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 14 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 602
feb 2007
Følger: 1 Emner: 18 Svar: 65
På min GSX 750 ES "nedsmeltede" den grundet dårlig forbindelser ved sikringerne, og den opførte sig også meget underligt.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Hmm, så vidt jeg ved, har min kun én sikring, monteret direkte på batteriets (+), den har det fint...
Men må i gang med at søge efter dårlige forbindelser ihvertfald...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
De har sådan en dims til det på autoværksteder - det er sådan set bare en kolbe med en sugetud på og en lille flyder med en skala på.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der er en indre kortslutning i det, så der ikke kan opretholdes spænding.
Det kan være kogt i smadder, eller det kan have fået et gok eller det kan bare være et sølle batteri du fik - det sker altså:-)
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Som sagt, det har holdt i ca et års tid...?
Men hvad er det så, der er skyld i at det kogte over?
Og grunden til, at jeg skiftede det for et år siden var, at den tabte lidt strøm når jeg kørte mange korte ture - så tror der er noget dybereliggende galt?
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 660
Held og lykke.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Tror det er ensretteren - har du nogen ide om, hvordan man tester den?
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Det var også den, jeg fik skiftet på min 450'er.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Du ved vel ikke hvordan man tester ensretteren? Eller fik du et værksted til, at skifte den etc?
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
brug et multimeter til at tjekke ind og udgange
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Den har ikke kunnet starte sig selv efter at have været død, men jeg har kunnet løbe den i gang efter et stykke tid...
Hvordan/hvad skal jeg måle på ensretteren? (altså, hvilke værdier skulle der gerne være - og hvor?)
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 660
Jeg er helt tom,jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt fejlen dengang,men har nok målt mig til det.
Jeg havde haynes bog over den,men køberen fik den med under salget.
Sorry ikke meget hjælp her,men efter din beskrivelse over problemet,er jeg 98% sikker på det er den.
M.vh
Claus
apr 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 37
vil man teste laderelæ hvilket næsten altid på MC er bygget sammen med ensretteren i den alu klods under sædet så skal man bruge en variabel DC forsyning. et laderelæ skal give strøm til rotoren når batterispændingen er under regulerings-spændingen. (oftest 13,4 - 14.6 v)
hvis ikke man er skarp til elektronik så er det her ikke noget man bare lige gør.
men hvis man er skarp til elektronik og også finder ud af hvad der er galt så har t-hansen et laderelæ til 99 kr og også en ensretter til 99 kr. ensretteren kan ikke køre uden mere køling end den kommer med, men hvis man har fingersnilde og man gler de 1000 kr en ny koster kan man med lethed selv bygge skidtet til 200 kr
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Jeg indrømmer blankt at jeg ikke er noget elektronikgeni
Men jeg har da hænderne skruet fornuftigt på - så hvis jeg forstår dig ret, kan jeg købe laderelæ+ensretter (kan du evt. hjælpe med links?) og bytte ud med de gamle hvis jeg blot sætter noget ekstra køling på den nye ensretter, fx de gamle køleribber, monteret med hvad?
apr 2007
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 37
ensretter: http://www.thansen.dk/product.asp?c=2077472558&n=2004356364&pn=2004437930
jeg har lige selv sat laderelæ på min. det kræver som sagt elektronik snilde og indsigt.
ensretteren kræver en del køling, så hvis den bliver sat evt. på den originale køler burde det være nok. dog skal den monteres med så stor varme overføringsflade som muligt.
men stat med at måle om det er dit laderelæ eller dine ensretterdioder der fejler. det kan jo også være noget helt andet. især når nu du siger den kan lave noget strøm. det tyder ikke på at det er nogen af disse ting der nødvendigvis er defekte.
derudover kan der være forskellige lade systemer hvor de her dele ikke nødvendigvis kan tilpasses.
Ikke strøm nok til at holde sig i gang