{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.858 visninger | Oprettet:

Ikke strøm nok til at holde sig i gang {{forumTopicSubject}}

Hej

Nu driller Suzi for alvor - den kan slet ikke holde sig selv i gang!
Den har smådrillet lidt med strømmen sommeren over, og har måttet lades hvis jeg har kørt for mange korte ture, men nu er den helt umulig:
Jeg startede i går eftermiddags, da jeg skulle KBH-Frederikssund og retur, med et helt nyopladet batteri, den starter sådan set ok, kører - men ca. halvvejs (efter 30km) begynder lyset i instrumenterne at blive svage/blafrende når jeg havde lys på, slukkede det så for resten af turen (tak til alle de venlige MC'ister på vej til Bakken der gjorde mig opmærksomme på det smiley )
Hjem igen starter den helt perfekt, efter at den havde stået nogen timer uden at køre, men jeg kan godt mærke at den driller lidt når jeg slår det lange lys til, eller bremser (så bremselyset tænder)...
Her i dag skulle jeg så lige et smut til Lyngby, den tager ikke tænding første gang og jeg løber den i gang... Men det går sådan set ok, dog igen UDEN lys på!
Da jeg kom der ud blev lyset i instrumenterne helt svagt og så døde den helt, til sidst...
Den stod så stille i ca 1½ time, hvorefter jeg løb den i gang, relativt problemfrit, men igen uden lys - og så kommer helvedesturen hjem, hver gang jeg bremser, død mc'en næsten 100%, så jeg bliver nød til at bremse den med fødderne det sidste stykke smiley
Og halvvejs af motorvejen trækker den mærkeligt, skyder et par gange og ca. 300 meter før Tuborgvej-afkørselen dør den så igen, så jeg må trække den af motorvejen!!!
Jeg fik så løbet den igang efter ca. 5 minutters hvil, det holdt den så i gang i ca. 1 km, hvorefter jeg måtte løbe den igang igen, hvilket så holdt hjem, indtil jeg satte farten ned for at køre ind i gården, hvor den så døde...

Lang historie, men håber nogen kan hjælpe med at diagnostisere, for jeg frygter at det ku blive en dyr værkstedsomgang, hvis jeg ikke selv kan fikse det! (der forestår også en ventiljust. + karb. synk)

Mvh.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke strøm nok til at holde sig i gang
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   1. sep 2008 Få tjekket dit batteri og ladespænding.

    Det kræver bare et multimeter og en syretest.

    Er din ladespænding for lav, så få tjekket regulator og ledninger på generator osv.
    Evt sidder der nogle kul som skal skiftes, eller en rotor som er slidt op.
    Jeg kender ikke så meget til cyklen specifikt, men det er HELT sikkert et problem som bunder i at den ikke lader batteriet op som den skal.


  • #2   1. sep 2008 Det kan være ensretteren, der er røget. Jeg har haft samme model og havde på et tidspunkt lignende problem - jeg mener det var ensretteren, der skulle skiftes. Det var i hvert fald en dyr lille dims, der var med til at styre strømmen på GS'eren.
    Som du nok kan høre, så er min tekniske viden på et meget lavt niveau;-)


  • #3   1. sep 2008 prøv med et helt nyt batteri og hvis du har prøvet det så prøv at måle om da lader ordentligt.

    men lige for en anden ting en mc køre ik på strøm men benzin så man kan faktisk køre uden batteri uden den går ud.


  • #4   1. sep 2008 nu er det jo en god gammel traver, så problemet er nok ikke så slemt.

    Standardfejl på en gammel GS'er:

    1. dårlige forbindelser ved kabler sikringer
    2. dårlige forbindelse i stikket fra generator til laderegulator
    3. dårlig stel fra regulatorhus til stel (-)
    4. dårlig forbindelse fra udgang på regulator (rød ledning) til +
    5. fejl i tændingslåsen på nogle modeller


  • #5   1. sep 2008 T-X [Lomborg

    det kan du ikke gøre på alle MC'er!!


  • #6   1. sep 2008 Kig også på dine stel forbindelser det er IKKE kun dem men de kan godt have en inflydelse på at den lader dårligt...

  • #7   1. sep 2008 Sajmon
    Den har som sagt drillet lidt med det tidligere, der målte jeg ladespændingen, der var den fin nok... Batteriet er kun ca. et år gammelt, men havde for et par uger siden kogt ca. halvdelen af vandet af, hvorefter jeg efterfyldte og ladede det helt...
    Syretest - dét har jeg aldrig hørt om, hva er det, hvordan fungerer den og hvor skaffer man den (og for ca. hvor meget?)

    Jeppe (Amager) A
    Ensretteren har jeg også selv tænkt på, det kunne være - men har ikke kunnet finde nogen måde, at teste den på?

    T-X [Lomborg] .
    Ja, det er netop det at den burde kunne holde sig selv i gang, uden batteriet der undrer mig - er det måske en dårlig forbindelse jeg skal lede efter et sted??

    Torkild (Haderslev) G
    Jeg må i gang med, at gennemgå ledningsnettet så godt jeg nu kan - når du skriver regulator, kan det så passe at det er den, en af (+)-ledningerne går op til? den ene går igennem en sikring, og op til det, jeg tror er ensretteren, den anden går til en lille dims, under ensretteren, disse to, plus en "ignitor", sidder på venstre side, under skjoldet...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #8   1. sep 2008 T-X [Lornborg] - Jamen der tager du skam fejl.
    Ladesystemet på en MC skal have en modstand i form af batteriet - ellers klipper den spændingen i stykker så snart der kommer et forbrug på i form af en benzinpumpe eller tændingssystemet, eller endda noget så simpelt som bremselys...
    Derfor kan Magnus's maskine ikke køre når spændingen er for lav.

    Magnus - Hvis den koger vandet af batteriet, så er din ladespænding IKKE som den skal være - den må absolut max ligge på 14,6 volt ved høje omdrejninger....!
    Den må gerne ligge på 12,6-7 stykker i tomgang og så stige ret hurtigt, men ALDRIG under 12 eller over de 14,5-6 stykker selv ved bundgas...


  • #9   1. sep 2008 Sajmon
    Sidst jeg målte, var den ikke over ca. 14,5, og lå omkring 12,5 i tomgang så vidt jeg husker... Men må nok se om jeg kan få liv i den igen og så i gang med at måle igen... Men den har som sagt kun kogt vandet af én gang!


  • #10   1. sep 2008 du har nok en celle i batteriet der er klappet sammen!! så er spænding kun 10v og du kan koge vandet af det.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #11   1. sep 2008 Som Torkild siger. smiley

  • #12   1. sep 2008 Ok, prøver at starte med et nyt batteri og håber det gør sagen smiley
    Men Sajmon, nu blev jeg altså nysgerrig; hvad er en syretester? Mener du en alm. pH-test? smiley


  • #13   1. sep 2008 Umiddelbart tror jeg ikke det er batteriet, jeg har kørt rundt på min i længere tid med et dødt batteri(næsten ingen strøm på batteriet), og min kører fint. Det med at du er nødt til at køre uden lys osv. lyder for mig mest som om at den ikke genere nok strøm? eller at der er nogle løse forbindelser et sted?

  • #14   1. sep 2008 Tjek evt. din sikringsholder.
    På min GSX 750 ES "nedsmeltede" den grundet dårlig forbindelser ved sikringerne, og den opførte sig også meget underligt.


  • #15   1. sep 2008 Morten (Faaborg) K
    Hmm, så vidt jeg ved, har min kun én sikring, monteret direkte på batteriets (+), den har det fint...
    Men må i gang med at søge efter dårlige forbindelser ihvertfald...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #16   1. sep 2008 Man kan tage en vægtfylde af syren, som vil fortælle dig batteriets tilstand.

    De har sådan en dims til det på autoværksteder - det er sådan set bare en kolbe med en sugetud på og en lille flyder med en skala på.


  • #17   1. sep 2008 Du skal da bare have et nyt batteri.

    Der er en indre kortslutning i det, så der ikke kan opretholdes spænding.

    Det kan være kogt i smadder, eller det kan have fået et gok eller det kan bare være et sølle batteri du fik - det sker altså:-)


  • #18   1. sep 2008 Knud (Vestegnen) J
    Som sagt, det har holdt i ca et års tid...?
    Men hvad er det så, der er skyld i at det kogte over?
    Og grunden til, at jeg skiftede det for et år siden var, at den tabte lidt strøm når jeg kørte mange korte ture - så tror der er noget dybereliggende galt?


  • #19   2. sep 2008 Der sidder en elektrisk dims med køleribber,inde bag sideskjoldene,kan ikke huske om den hedder ensretter eller laderelæ,men det er et svagt punkt på Gs 450.Havde samme problem med min,kunne ca køre 30 km så var den hel flad for strøm,og man skulle holde gassen oppe for at den ikke gik ud.Den koster ca en tusse i mc nøglen men kan købes brugt hvis man leder lidt rundt.
    Held og lykke.


  • #20   2. sep 2008 Claus * Ølstykke *
    Tror det er ensretteren - har du nogen ide om, hvordan man tester den?


  • #21   2. sep 2008 -Claus Ølstykke
    Det var også den, jeg fik skiftet på min 450'er.


  • #22   2. sep 2008 Jeppe (Amager) A
    Du ved vel ikke hvordan man tester ensretteren? Eller fik du et værksted til, at skifte den etc?


  • #23   2. sep 2008 Hvis den har kunnet starte selv efter at have holdt stille har du et super batteri, problemet ligger som nævnt sikkert i dårlige forbindelser eller ensretter.
    brug et multimeter til at tjekke ind og udgange


  • #24   2. sep 2008 Preben V
    Den har ikke kunnet starte sig selv efter at have været død, men jeg har kunnet løbe den i gang efter et stykke tid...
    Hvordan/hvad skal jeg måle på ensretteren? (altså, hvilke værdier skulle der gerne være - og hvor?)


  • #25   2. sep 2008 Hej Magnus
    Jeg er helt tom,jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt fejlen dengang,men har nok målt mig til det.
    Jeg havde haynes bog over den,men køberen fik den med under salget.
    Sorry ikke meget hjælp her,men efter din beskrivelse over problemet,er jeg 98% sikker på det er den.
    M.vh
    Claus


  • #26   2. sep 2008 hvis man vil teste ensretteren skal man have et multimeter der kan teste diode-strækninger således skal der være 3 diodestrækninger der leder til stel og tre der leder til plus, og de skal selvfølgelig spærre til den modsatte pol. som oftest er det gule ledninger.

    vil man teste laderelæ hvilket næsten altid på MC er bygget sammen med ensretteren i den alu klods under sædet så skal man bruge en variabel DC forsyning. et laderelæ skal give strøm til rotoren når batterispændingen er under regulerings-spændingen. (oftest 13,4 - 14.6 v)

    hvis ikke man er skarp til elektronik så er det her ikke noget man bare lige gør.

    men hvis man er skarp til elektronik og også finder ud af hvad der er galt så har t-hansen et laderelæ til 99 kr og også en ensretter til 99 kr. ensretteren kan ikke køre uden mere køling end den kommer med, men hvis man har fingersnilde og man gler de 1000 kr en ny koster kan man med lethed selv bygge skidtet til 200 kr smiley


  • #27   2. sep 2008 Jrgen V
    Jeg indrømmer blankt at jeg ikke er noget elektronikgeni smiley
    Men jeg har da hænderne skruet fornuftigt på - så hvis jeg forstår dig ret, kan jeg købe laderelæ+ensretter (kan du evt. hjælpe med links?) og bytte ud med de gamle hvis jeg blot sætter noget ekstra køling på den nye ensretter, fx de gamle køleribber, monteret med hvad? smiley


  • #28   2. sep 2008 laderelæ: http://www.thansen.dk/products.asp?c=2077472558&n=493865200

    ensretter: http://www.thansen.dk/product.asp?c=2077472558&n=2004356364&pn=2004437930

    jeg har lige selv sat laderelæ på min. det kræver som sagt elektronik snilde og indsigt.
    ensretteren kræver en del køling, så hvis den bliver sat evt. på den originale køler burde det være nok. dog skal den monteres med så stor varme overføringsflade som muligt.

    men stat med at måle om det er dit laderelæ eller dine ensretterdioder der fejler. det kan jo også være noget helt andet. især når nu du siger den kan lave noget strøm. det tyder ikke på at det er nogen af disse ting der nødvendigvis er defekte.

    derudover kan der være forskellige lade systemer hvor de her dele ikke nødvendigvis kan tilpasses.


Kommentér på:
Ikke strøm nok til at holde sig i gang

Annonce