{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
420 visninger | Oprettet:

Hvilken anden størrelse fordæk kan jeg montere uden besvær? {{forumTopicSubject}}

Jeg skal have et nyt fordæk på min Yamaha TDM 850, og i jagten på et godt tilbud tænker jeg, om jeg kan kigge lidt bredere, end efter et dæk, som lige netop har de nøjagtige dimensioner, som er 110/80-18.

Er der nogle regler for, hvad jeg uproblematisk kan montere?
Jeg tænker, om dækket fx kan være 120 i bredden, mod det så er fx 70 i højden? : )

Nogle tommelfingerregler, eller generelt for- og imod for at montere en anden størrelse end den originale.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken anden størrelse fordæk kan jeg montere uden besvær?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #1   8. jul Du kan sagtens bruge 120/70 dækket.

  • #2   8. jul Tommelfingerregel: Fælgbredden skal øges med 0,25" for hver 10, du øger dækbredden eller mindsker profilhøjden, for at dækket sidder optimalt på fælgen ;'-) Bliv på 110/80, der et da stort udbud af radialdæk i den størrelse smiley

  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 19 Emner: 3 Svar: 137
    #3   9. jul Jeg plejer så vidt muligt at gå efter producentens anvisninger smiley

    Hvis du eksempelvis fiinder bridgestones motorcykel dæk katalog har de anbefalet område for fælg bredde for alle deres dæk.

    Der kan også være forskel i et dæks udformning og type der gør at 2 dæk med en bredde på 180 ikke nødvendigs passer på samme fælgbredde,

    Hvis du ender med at få et dæk med større diameter skal du måske være opmærksom på og det er fri af forskærmen,


  • #4   10. jul I.f.t. højden, og dermed vægtfordeling og kronrørsvinklel osv..
    Der er hurtig hovedregning, kun 2mm forskel på de to dæk i højden.
    Det er mindre variation end et nyt kontra et slidt dæk og de 2mm kan derudover også overskygges af dæktryk.

    Noget andet er at bredden på dækket hæver dig når du læner den på siden, så begge dæk skal gerne følges ad nogenlunde når man gør fordækket 9% bredere så skal bagdækket også gerne gøres omkr. 9% bredere, hvis køreegenskaberne ikke skal påvirkes
    Nu er det kun 2-3mm højere den bliver ved 45° nedlægningsvinkel, så heller ikke det store der.

    Jeg har som regel hold mig under 10% når jeg har ændret dæk størrelser.


Kommentér på:
Hvilken anden størrelse fordæk kan jeg montere uden besvær?

Annonce