{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
788 visninger | Oprettet:

GEL eller AGM batteri til R1150R {{forumTopicSubject}}

Mit batteri er - igen - kollapset.
Et Exide Gel batteri.
Overvejer at sætte et Yuasa AGM på i stedet for.

Hvad er bedst?

Grunden til at jeg vil skifte type er at det nu er kollapset 2 gange på 4 år.
Jeg har en optimate lader som jeg bruger om vinteren, og den holder max 14 dage i sæsonen uden at køre. Så det burde aldrig have været afladet for meget. Kører typisk 45 km når jeg så kører.

Nogen der ved noget om for og imod?

(Jeg har som test ladet batteriet helt op med Optimate laderen, lod den stå 3 dage, og så havde den ikke strøm til at komme over kompressionspunktet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  GEL eller AGM batteri til R1150R
  • #1   3. jun Jeg forstår det du skriver om at teste batteriet, ved at lade det op og lade den stå i tre dage, som at det er noget du lige har gjort.
    Men har du kontrolleret om der er noget på din MC, der står og bruger strøm hele tiden, altså afladning, mens den står stille?
    Et nyt batteri kan være nok så godt, men hvis strømmen siver ud lige så stille, er det kun et spørgsmål om tid, før du igen ikke kan starte.


  • #2   3. jun Det tester jeg lige om den har sivestrøm - godt input.
    Men skifter stadig til et nyt batteri - det er noget af et arbejde at komme ind til batteriet, så nu hvor tanken er væk - nyt på.
    Men GEL eller AGM???


  • #3   4. jun Jeg bruger Odyssey på mine maskiner, har aldrig haft problemer med dem. Du kan evt. montere en hovedafbryder, så batteriet kobles helt fra ved stilstand.
    https://www.batterilageret.dk/shop/odyssey-pc680-blybatteri-2146p.html


  • #4   4. jun Det er AGM kan jeg se smiley
    Tror sgu jeg prøver Yuasa AGM batteriet.


  • #5   4. jun Har mont litiumh batteri på min det fungerer men noget dyrere og masser af startpower og vejer ingen ting

  • #7   4. jun Jeg har bestilt Yuasa AGM batteriet.
    Hvis det også går galt, prøver jeg et Lithium batteri.
    Tak for input.


  • #8   4. jun Hvis det går galt igen, så er det nok ikke batteriet der er noget galt med. Der må være noget der dræner batteriet eller måske det er din ensretter der er fejl på?

  • #9   4. jun Ja, tester lige strømforbrug i stilstand når der nye batteri er kommet på.
    Der er et lille digital ur, så forbruget må vel være forventeligt til < 50 mA
    Jeg kan ikke se hvad der ellers skulle bruge strøm i stilstand på en R1150R Rockster år 2006


  • #10   4. jun Hvis det er ensretteren, så burde den ikke lade - jeg tænker det er det du mener.
    Det kan jeg vel bare teste ved at måle batterispænding med lidt omdrejninger på.
    Så skal der vel være 14 - 14,5 volt over polerne??


  • #11   5. jun Hvor længe har du haft den lader?

  • #12   5. jun Laderen er næsten ny smiley
    Jeg erindrer at den overlevede en oversvømmet kælder på Amager under det store skybrud i København 2. juli 2011. Lå på gulvet under 20 cm vand.
    Og på det tidspunkt har den vel kun været 5-10 år gammel.
    Men den har fungeret upåklageligt.

    Du tænker om den lader for meget/for lidt op?


  • #13   5. jun Ensretter på cyklen kan også overlade, det dræber batteriet. 50 mA er alt alt for meget med alt slukket. Den skal Maks trække 5.

  • #14   6. jun Forbrug når nøglen ikke er drejet: 2,2 mA
    Dvs. der burde være til ca. 1 års forbrug på et batteri på 17Ah

    1000 / 2,2 = 454 timer før der er brugt 1 Ah
    17 * 454 /24 = 321 dage

    Prøver at lade batteriet (det gamle) her i weekenden og måler spændingen undervejs og ser hvad den slutter på med Optimate laderen.


  • #15   6. jun Prøv at sætte en meget kraftig lader på det gamle batteri. Jeg har flere gange fået et tilsyneladende dødt batteri genoplivet.
    Optimate laderen er alt for lille.


  • #16   7. jun Batteriet ryger på genbrugspladsen - gider ikke bøvle med det.
    Men jeg vil rigtig gerne finde ud af hvorfor det går galt, så derfor interessant om enten motorcyklen eller laderen giver for meget spænding. Tilsyneladend kan GEL batterier ikke lide mere end 14,5 volt, mens AGM helst skal have 14,7 volt.
    Den her: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-15-a-2000045783 har faktisk en AGM mode der øger fra 14,5 til 14,7 volt.
    Den må prøves til den pris, og så er der dobbelt strøm i forhold til Optimaten som kun giver 800 mA


  • #17   7. jun Har du tjekket ladespændingen, når motoren kører? Du har skrevet om det, men det kan ikke ses om du faktisk har målt på det.

  • #18   7. jun Jeg mangler at måle spænding på både MC og på laderen.
    For ja - det er et super godt indspark at den korte levetid kan skyldes for høj spænding fra en af dem.
    Desværre har jeg også et arbejde der tager rigtig meget af min fritid - men får målt på det her i weekenden smiley


  • #19   8. jun Og når det kommer til ladespænding osv skal det selfølgelig være i orden. Anskaffer du et yuasa agm batteri er det bare fint. Så skal tingene fungere i årevis som det er meningen.
    Lithium batterier holder man sig fra, de er ikke ufarlige hvis der er det mindste afvigelse i ladespænding og de bliver til brandfælder hvis de overlader. Jeg kan ikke forklare det ligeså forkromet, og med alle decimaler som min kammerat, så du får den korte version.... Lithium holder man sig fra.


  • #20   11. jun Hos mig er der er litium på fem af cyklerne og når blybaytrrierne giver op kommer der litium. Det er tip top. Der er bms i dem der sørger for, at de er balancerede og ikke overlader. Ydermere er det LiFePo der er langt lang mindre brandfarlige end Li Ion eller LiPo. Jeg kommer aldrig til at købe et blybayteri igen. Og jeg arbejder med UPS (batteribackup)
    Desuden er holdningen af alle de mærker batterier jeg arbejder med, er yuasa de dårligste sammen med fiamm. Vi bruger csb, exide og tildligere Panasonic. De er langt bedre, men jeg aner ikke om de laver startbatterier også. Dem vi bruger er agm deep discharge.


  • #21   11. jun Ja ok, så sker der nok ikke noget ved det, hvis man vel og mærke holder sig til de helt rigtige som jeg kan læse i dit indlæg.

    Har man så ikke tjek på hvad der er det rigtige og forkerte, så er vi så tilbage ved at holde sig fra dem.

    Personligt fatter jeg ikke meget når det kommer til det med strøm , modstand og måle og uha!! Jeg får kun stresset udslæt af og rode og fejlfinde med det ??


  • #22   11. jun #21 alle litium startbatterier der er lavet til at erstatte et blybayteri er LiFePo fordi spændingen på cellerne er sådan at fire celler giver næsten samme spænding som seks blysyre-celler. De skal dog have en bms. Men jeg kan ikke forestille mig, at nogen sælger et litium bat i Danmark uden bms. DET er farligt smiley

  • #23   11. jun Den næsten nye Optimate 4 lader stopper ved ca. 14 volt ser det ud til.
    Fik ikke batteriet på sidste weekend, da det skulle stå 1 time efter påfyldning af syre, og så skulle ledes op.... Men poster spændingsmålingen fra MC når jeg får den smiley


  • #24   11. jun PIS
    Fik det nye batteri på, den gør præcist det samme:
    Opfører sig som om batteriet er fladt.
    Den turner lige til kompressionspunktet men kan ikke komme over.
    Satte så et bilbatteri på med startkabler, og så kan den godt starte og kører fint.
    (Står på 14,1 volt jævnt ved alle omdrejninger, men det er ligesom ligegyldigt nu.)

    Så alt er som før det nye batteri - som måler 12,9 volt i hvile nogle timer efter ladning.

    Det er PRÆCIST som inden det nye batteri.


  • #25   11. jun Det er vel ikke din starter der har et problem?

  • #26   11. jun Det minder mig om en elendig havetraktor (...måske fordi BMW ÉR en traktor...) hvor dekompressions mekanismen er i stykker.
    Men der er vist ikke dekompressions maknik på sådan en BMW.
    Så jeg det er måske starteren. Men mærkeligt at den lige kan lidt, og så kan den helt med ekstra hjælp.


  • #27   11. jun Har du nem adgang til starteren, så mål fra minus på bat tik starterens hus mens du prøver at starte. Og gør så det samme fra batteri plus til starterens plus. Der bør kun være Maks en halv volt på de to målinger

  • #28   11. jun Jeps - har lige talt med den gamle, han mener enten det er dårlig forbindelse eller starteren.
    Og hvis der ikke er spændingsfald på mellem batteri og starter, så må det være starteren.
    Læste lige at R1100 og R1150 lider lidt af magneter der går løs i starteren.
    Og det kan jo forklare at den "virker" men er for svag.
    Så hvis der ikke er spændingsfald på vej til starteren, så må starteren af og undersøges.


  • #29   12. jun Ny starter bestilt - gad ikke begynde at skille ad og måle løs.
    Så nu skifter jeg starteren og hvis det heller ikke virker, så skifter jeg motorcyklen til en R18 smiley


  • #30   19. jun ÆV OSSE....ingen R18 i denne omgang.
    Skiftede starteren, og nu virker det smiley

    Skilte den gamle starter ad, ingen løse magneter, ingen synlige fejl i form af brændt kobbertråd eller andet - mærkeligt, men skide være med det - nu kan min motorcykel starte igen smiley


Kommentér på:
GEL eller AGM batteri til R1150R

Annonce