1.269 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
29 Svar
GEL eller AGM batteri til R1150R GEL eller AGM batteri til R1150R
Mit batteri er - igen - kollapset.
Et Exide Gel batteri.
Overvejer at sætte et Yuasa AGM på i stedet for.
Hvad er bedst?
Grunden til at jeg vil skifte type er at det nu er kollapset 2 gange på 4 år.
Jeg har en optimate lader som jeg bruger om vinteren, og den holder max 14 dage i sæsonen uden at køre. Så det burde aldrig have været afladet for meget. Kører typisk 45 km når jeg så kører.
Nogen der ved noget om for og imod?
(Jeg har som test ladet batteriet helt op med Optimate laderen, lod den stå 3 dage, og så havde den ikke strøm til at komme over kompressionspunktet)
0 synes godt om
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 10 Svar: 451
Men har du kontrolleret om der er noget på din MC, der står og bruger strøm hele tiden, altså afladning, mens den står stille?
Et nyt batteri kan være nok så godt, men hvis strømmen siver ud lige så stille, er det kun et spørgsmål om tid, før du igen ikke kan starte.
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Men skifter stadig til et nyt batteri - det er noget af et arbejde at komme ind til batteriet, så nu hvor tanken er væk - nyt på.
Men GEL eller AGM???
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 660
https://www.batterilageret.dk/shop/odyssey-pc680-blybatteri-2146p.html
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Tror sgu jeg prøver Yuasa AGM batteriet.
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 794
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Hvis det også går galt, prøver jeg et Lithium batteri.
Tak for input.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Der er et lille digital ur, så forbruget må vel være forventeligt til < 50 mA
Jeg kan ikke se hvad der ellers skulle bruge strøm i stilstand på en R1150R Rockster år 2006
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Det kan jeg vel bare teste ved at måle batterispænding med lidt omdrejninger på.
Så skal der vel være 14 - 14,5 volt over polerne??
maj 2015
Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 77
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Jeg erindrer at den overlevede en oversvømmet kælder på Amager under det store skybrud i København 2. juli 2011. Lå på gulvet under 20 cm vand.
Og på det tidspunkt har den vel kun været 5-10 år gammel.
Men den har fungeret upåklageligt.
Du tænker om den lader for meget/for lidt op?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.840
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Dvs. der burde være til ca. 1 års forbrug på et batteri på 17Ah
1000 / 2,2 = 454 timer før der er brugt 1 Ah
17 * 454 /24 = 321 dage
Prøver at lade batteriet (det gamle) her i weekenden og måler spændingen undervejs og ser hvad den slutter på med Optimate laderen.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
Optimate laderen er alt for lille.
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Men jeg vil rigtig gerne finde ud af hvorfor det går galt, så derfor interessant om enten motorcyklen eller laderen giver for meget spænding. Tilsyneladend kan GEL batterier ikke lide mere end 14,5 volt, mens AGM helst skal have 14,7 volt.
Den her: https://www.biltema.dk/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-15-a-2000045783 har faktisk en AGM mode der øger fra 14,5 til 14,7 volt.
Den må prøves til den pris, og så er der dobbelt strøm i forhold til Optimaten som kun giver 800 mA
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
For ja - det er et super godt indspark at den korte levetid kan skyldes for høj spænding fra en af dem.
Desværre har jeg også et arbejde der tager rigtig meget af min fritid - men får målt på det her i weekenden
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Lithium batterier holder man sig fra, de er ikke ufarlige hvis der er det mindste afvigelse i ladespænding og de bliver til brandfælder hvis de overlader. Jeg kan ikke forklare det ligeså forkromet, og med alle decimaler som min kammerat, så du får den korte version.... Lithium holder man sig fra.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.840
Desuden er holdningen af alle de mærker batterier jeg arbejder med, er yuasa de dårligste sammen med fiamm. Vi bruger csb, exide og tildligere Panasonic. De er langt bedre, men jeg aner ikke om de laver startbatterier også. Dem vi bruger er agm deep discharge.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Har man så ikke tjek på hvad der er det rigtige og forkerte, så er vi så tilbage ved at holde sig fra dem.
Personligt fatter jeg ikke meget når det kommer til det med strøm , modstand og måle og uha!! Jeg får kun stresset udslæt af og rode og fejlfinde med det ??
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.840
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Fik ikke batteriet på sidste weekend, da det skulle stå 1 time efter påfyldning af syre, og så skulle ledes op.... Men poster spændingsmålingen fra MC når jeg får den
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Fik det nye batteri på, den gør præcist det samme:
Opfører sig som om batteriet er fladt.
Den turner lige til kompressionspunktet men kan ikke komme over.
Satte så et bilbatteri på med startkabler, og så kan den godt starte og kører fint.
(Står på 14,1 volt jævnt ved alle omdrejninger, men det er ligesom ligegyldigt nu.)
Så alt er som før det nye batteri - som måler 12,9 volt i hvile nogle timer efter ladning.
Det er PRÆCIST som inden det nye batteri.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.862
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Men der er vist ikke dekompressions maknik på sådan en BMW.
Så jeg det er måske starteren. Men mærkeligt at den lige kan lidt, og så kan den helt med ekstra hjælp.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.840
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Og hvis der ikke er spændingsfald på mellem batteri og starter, så må det være starteren.
Læste lige at R1100 og R1150 lider lidt af magneter der går løs i starteren.
Og det kan jo forklare at den "virker" men er for svag.
Så hvis der ikke er spændingsfald på vej til starteren, så må starteren af og undersøges.
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Så nu skifter jeg starteren og hvis det heller ikke virker, så skifter jeg motorcyklen til en R18
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Skiftede starteren, og nu virker det
Skilte den gamle starter ad, ingen løse magneter, ingen synlige fejl i form af brændt kobbertråd eller andet - mærkeligt, men skide være med det - nu kan min motorcykel starte igen
GEL eller AGM batteri til R1150R