{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Stefan  H
Stefan H
Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 2

Vinterdæk {{forumTopicSubject}}

Hejsa fellow riders

Jeg er på udkig efter vinterdæk til MC. Størrelsen på nuværende dæk, er 110/90-16 forrest og 130/90-15 bagest. Det er en lille chopper style MC (250 ccm). Bruges til pendling.
Hvad kan der anbefales af både sider til indkøb samt størrelse? Mærke er ikke essentielt.??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdæk
  • #1   10. okt 2023 Ikke at jeg som sådan kender til MC vinterdæk. Men når min knægt skulle til og fra skole og andet på scooteren, kørte han på Heidennau vinterdæk. Når de andre rutchede rundt kørte han videre, har også set navnet i andre vinter sammenhænge til MC.

Når du spørger til hjemmesider og indkøb af dæk, kan der spares penge. Men hvis du ikke "gør det selv" med montage og afbalancering har du sparet ingenting. Men det nævner du ikke noget om, jeg gør det selv og køber som regel dæk på mcdaekonline.dk

• #2   10. okt 2023 Mit indtryk er at 90-99% af dansk vinterkørsel foregår på kold våd beskidt asfalt eller kold tør beskidt asfalt.
    Sjældent er der sjap eller frost. Ekstremt sjældent ligger der decideret sne på vejene. Det smelter hurtigt igen, der bliver saltet konstant og sneryddet tre gange for hvert snefald.

Når der endelig er sne, eller endnu værre pletvis hårdtpakket sne med pletvis asfalt og pletvis sort is, så er forskellen på seriøse vinterdæk, og kvali regnvejrs dæk, meget lille. Det er super glat med begge dele og man ska bare i mål uden at blive påkørt eller komme ned at ligge

Jeg har selv kørt vinterkørsel ca 15 år og har haft mest glæde af regnvejrsorienterede "sommer" dæk.
    Skal der for alvor køres dækkanter på brandvarm sommerasfalt, så skal der specialdæk til, skal man køre friskt i sne kræves andre specialdæk, og is kræver pigdæk for at kunne køres stærkt på.
    Men i resten af spektret er regnvejrsorienterede hel-sommer-sæson dæk ikke bare fint nok, men bedst.

Især fordi man kører så meget asfalt, selv om vinteren, og det blir så godt som aldrig minus ti grader i dk, så seriøse vinterdæk bliver slidt i smadder inden man kommer ud i snevejr, og så yder de pludselig på niveau med regnvejrsdæk. Når sjappet og sneen så blir ryddet står man tilbage med et vintersæson dæk der griber værre i asfalten end et regnvejrsdæk.
    De seriøse vinterdæk jeg har prøvet har været nedslidt efter 1500 km på asfalt, til et niveau hvor de er til udskiftning. Kører man 50-80% sne og mudder på dem så holder de væsentlig længere, men det gør vi ikke i danmark, så jeg vælger dem ikke.

Er det første sæson i sne og føler man at støttehjul ville være en god ting, så kan vinterdæk måske give en den tillid til grebet der skal til og man ka slappe nok af til at nyde det istedet for at være stiv af skræk når det blir glat.
    Så vil ikke fraråde vinterdæk for alle.
    Men ka du få noget i stil med mezteler roadtec og er du habil nok i glatføre til at klare dig gennem de 5 dages sne om året vi får på regnvejrsdæk, så vil jeg anbefale at overveje noget lignende.
    De er også gode efterår og forår. Og sågar fine sommerdæk. Og de holder indtil det bliver sommer.
    Bare min mening om emnet smiley

• #3   11. okt 2023 Til orientering produceres der IKKE M+S mærkede MC dæk (vinterdæk) i de 2 cruiserdæk størrelser, som du har oplyser du kører med. Og heller ingen enduro/cross dæk.
    Metzelers Roadtec eller Michelin Road6 dækkene (regnvejrsdækkene) produceres heller ikke i disse Cruiserdæk størrelser.
    Så det er desværre en tabt sag på forhånd...
    Mvh

• #4   11. okt 2023 Som vinteren har været de sidste år, så kan man sagtens klare sig med alm. dæk. De dage hvor der er sne eller glat føre, må man tage bilen eller køre efter forholdene. Alternativt kan man købe en billig cykel hvor der kan montere noget grovere dæk.

• #5   11. okt 2023 Nu har jeg lige tænkt lidt (det skal man passe på med)

Men jeg kører jo egentligt også til og fra arbejde på en fin november eller decemberdag, 23 km hver vej. På de fine dage, og hvor der ikke er salt, er mit kriterium min. minus 2 grader om morgenen. Da står mine Bridgestone BT 46 fint fast, og det er touring sport dæk. Og her Søndag formiddag var der 2 grader da jeg trillede i Rema efter et par småting.... ingen problem heller.... Arh det var vel morgen der kl 8.30

• #6   11. okt 2023 Om det er org størrelser og hvad vil være optimal str ved jeg ikke, men kigger man 120/70 eller 140/90 så er der både m+s og metzeler roadtec.
    Men udvalget er godt nok tyndt. Og det er forskellig hvad sider der har hvilke dæk i hvilke størrelser.

Så vil anbefale at krydstjekke mindst 3 dæk shops inden man bare vælger noget fordi den første den bedste webshop kun lige havde x at vælge mellem til x kr.

Daekleader bl.a. er et kig værd nogen gange.

• Notanymore
    Notanymore Tilmeldt:
    jul 2022

Følgere: 27 Svar: 56
    #7   11. okt 2023 Heidenau k66/k66 snowtex 130/80 - 15 mener jeg engang jeg har set et sted.
    Har k66ere på min vinter scooter, det er perfect

• #8   18. okt 2023 Hmm.. som andre skriver er det en tricky størrelse dæk.. smiley
    det nærmeste du kommer det, er nok regnvejrsdæk..?
    Som helårskører er jeg gennem nogle år nu landet på at have min K73’ere klar når sæsonen for sne nærmer sig.. smiley
    Skulle man bliver overrasket af det hvide drys, klarer de sig rigtig godt i regn, sne og slud..
    Jeg tror at især Silica blandingen har en stor betydning, jeg har en gang prøvet K73 uden Si02.. og der er en væsentlig forskel i hvor sikker man føler sig, - Silica’en er umiddelbart meget mærkbar ved de hvide, røde og blå cykelbaner i kryds i regnvejr, - her bider de sig bare fast uden problemer..
    Måske du kan finde andre dæk med Silica blandingen i dine str..
    Kig også på svenske hjemmesider, der er et væld af andre muligheder for dæk med bid og mønster, måske også til dig.?

profilbillede
  • #9   18. okt 2023 Ja - man kan jo blive fanget af lidt sne en dag i april på vejen hjem, selvom det var 11grader og sol om morgenen..!
    Så fedt at have de rette sutter på.. smiley

profilbillede
Kommentér på:
Vinterdæk

Annonce