2.011 visninger
|
Oprettet:
Aflader batteri med tænding {{forumTopicSubject}}
Hej.
Når jeg måler på batteriet, på min Suzuki VZ 800, så siger den 13,10 v
men ligeså snart jeg sætter tænding på, så begynder batteriet at aflade meget hurtigt.
Den går fra 13,10 til 12 på ganske få sekunder.
Det har gjort, at jeg flere gange har haft startproblemer, fordi den åbenbart skal startes i samme sekund man sætter tænding på, for ikke at miste for meget strøm på batteriet.
Nogle der ved hvorfor den aflader så hurtigt ?
Kan det være et dårligt batteri eller en fejl i ledningsnettet et sted ?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
1. Det kan sagtens være dit batteri der er ved at være træt (det er dog ikke unormalt at spændingen falder ret meget når starteren kører)
2. Hvis spændingen også er lav når maskinen kører med omdrejninger, så skal du fejlfinde i dit ladesystem.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Når den er startet, så lader den med ca. 13,5 så vidt jeg husker og jeg har aldrig problemer med at starte den efter en tur ude at køre. Heller ikke efter et par dage.
Hvis jeg sætter tænding på (uden at starte den), så kan jeg efter meget kort tid, ikke starte den.
Det undrer mig også, at jeg på multimeteret kan se, at når jeg drejer nøglen væk fra tænding igen, så kan jeg se at spændingen igen tæller op over 13 V
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.648
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg kunne bare konstatere, at tallene på multimeteret talte ned i stor fart, når jeg satte tænding på og når jeg slog tændning fra, så begyndte det at tælle langsomt op igen.
Multimeteret kan ikke bruges til at finde ud af, om batteriet er dødt eller om der andet der dræner batteriet så hurtigt når tændingen er sat til ??
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Jeg mener ikke at have været ude for at måle lidt over 13 Volt med et multimeter selv på helt nye batterier (hverken på bil eller MC). Det højeste har vist været omkring lige under 12,7...
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Ja, lyset tænder når jeg sætter tænding på men kan lyset dræne batteriet så hurtigt ?
Jeg har købt et nyt batteri som jeg ikke har monteret endnu, da jeg tvivler på, at det er batteriet der fejler noget.
Men det nye batteri måler også over 13 V
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Så længe jeg ikke sætter tænding på for lang tid inden jeg starter, så er der intet problem og det ser ud til at motorcykklen lader fint mens jeg kører, da jeg ikke har problemer med at starte den normalt.
Nu spørger jeg sikkert dumt, fordi jeg ikke ved bedre.
Men når jeg skal måle hvor strøm den trækker med tænding på, er det så bare at sætte multimeteret til ampere ?
Og hvilke parametre skal det være indenfor, for at virke som det skal ?
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Men selv hvis den trækker en masse strøm fra glødepærerne, er det så ikke en fejl, når den falder fra 13,10 V til 12 V på ganske få sekunder ?
Hvis det er normalt, ville det så være en ide at få skiftet til LED i stedet for ?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
Så tager du den ene pol af batteriet og sætter multimeterets ledninger, den ene på bat og den anden på ledningen. Så sætter du tænding på og aflæser strømforbrug. Du må ikke forsøge at starte den, da det kan beskadige multimeteret. Husk at sætte ledning tilbage i apparatet.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg pillede den negative pol-sko af og målte på hhv. pol og pol-sko.
Uden tænding stod den på 0,00 amp men med tænding på, stod den på 5,75 amp.
Er det normalt ?
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Her er et svar:
https://www.bilgalleri.dk/forum/teknik/1449918-hvor_mange_ampere_traekker_h7_paerer_#kommentarer
To forlygtepærer på en bil trækker 10A, så din måling er vist fin nok. Så kan man regne ud, hvis man kender batteriets ampere/timer hvor længe lygterne kan være tændt.
Formlen står i svaret. Så hvis pærerne og instrumenter osv trækker f.eks. 65w så er det 65/12=5,4A (jeg bruger værdien 12 og ikke 13 da spændingen jo ikke holder sig på 13, men hurtigt falder).
Dit batteri er uden tvivl for gammelt, og da det er et MC batteri har det mindre kapacitet end et bilbatteri.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Hvordan ved du, at mit batteri helt sikkert er for gammelt ?
Hvis det holder strøm når den står stille i flere dage og lader fint op mens jeg kører, så virker det for mig som om, at der er noget andet der gør at den dræner batteriet så hurtigt med tænding på.
Et nyt batteri bliver vel også bare drænet ligeså hurtigt med tænding på ?
Jeg kunne sagtens bare sætte det nye batteri på men jeg spørger fordi jeg gerne vil forstå det og lære om det.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Det tager mindre end et minut at skifte det.
Derudover synes jeg også at det er dumt at sætte et batteri på til 600 kr hvis det gamle ikke fejler noget. Så hellere returnere det.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
En akkumulator kan også blive beskadiget f.eks. hvis laderelæ og ensretter osv giver for meget strøm eller hvis det bliver overophedet. Det kan også "falde sammen" så det slet ikke virker længere.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Headlight = 60/55
Speedometer light = 3,4
Tale/brake light = 21/5
License plate light = 5
Så det må være :
60+3,4+5+5 = 73,4
73,4W/12V = 6,11 A .
Så det passer jo nogenlunde med de 5,75 som jeg målte den til.
Ergo kan jeg stadig ikke se at der skulle være nogen fejl ?
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Og hvis det havde været afladet efter at have kørt på den, stået stille i et par dage eller ikke kunne starte hver eller hver anden gang, så havde jeg mistænkt et defekt batteri, men når det eneste der skaber problemer med batteriet, er når der er tænding på uden den er startet, så mistænker jeg at der er noget andet galt.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
https://bilglas.dk/guides/bilbatteri/
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Som sagt indikerer alt, at batteriet har det fint.
Det virker som om, at motorcyklen af ukendte årsager, dræner batteriet med tænding på.
Jeg prøver at finde årsagen til dette.
Jeg er ret overbevist om, at hvis jeg sætter nyt batteri på, så bliver det ligeledes drænet med tænding på og så er problemet endnu ikke løst
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Vender til bage om 5 min
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Så problemet er ikke batteriet.
Kan det virkelig passe, at motorcyklen bare dræner batteriet med tænding på i hastig fart eller er der en fejl et sted ?
Jeg synes at det virker vildt, hvis det er normalt at batteriet bliver drænet på under et minut hvis ikke der er en fejl et sted.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Du skal også chekke ladespændingen når motoren er oppe i omdrejninger og ikke blot i tomgang, hvor den ikke giver så meget spænding.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg kan blot konstatere, at batteriet uden forbrug måler 13,10 V og når jeg kører på den aflader den ikke og starter fint næste gang og er fortsat på omkring 13,10 V
Det eneste tidpunkt, jeg ikke kan starte den på, er når der har været tænding på i et minuts tid eller mindre, inden jeg starter den.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg går stærkt udfra, at den lader med det, den skal, da batteriet er fuldt opladet (over 13 V) efter jeg har kørt på den.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
Når den er startet, så lader den med ca. 13,5 så vidt jeg husker
citat slut
Og 13,5v er for lidt, men læs nu det nævnte afsnit og kom videre i din fejlsøgning
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg havde den i tomgang igår og der var den vist nok på 13,5V, så den er formentlig hvor den skal være med lidt omdrejninger på.
Men uanset hvad tallet siger, så starter motorcyklen hver gang jeg har kørt på den også efter flere dage, så den lader fint nok.
HAr ingen probelmer med opladningen har kun problemer med, at den aflader med lynets hast, med tænding på (Når den ikke er starret)
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Er det ikke mærkeligt ?
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg må desværre konstatere, at jeg nok aldrig kommer til at finde ud af, hvorfor motorcyklen dræner batteriet så hurtigt med tænding på.
Jeg er simpelthen ikke kyndig nok til at finde fejlen.
Heldigvis er det ikke et problem, så længe jeg ved, at jeg bare skal starte motorcyklen umiddelbart efter jeg har sat tænding på.
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Hvis batteriet f.eks. har en kapacitet på 15AH (amperetimer) skulle du kunne holde med lyset tændt i et par timer teoretisk set, ved 6 amperes brug i timen. Men så ville der ikke være strøm nok til at starte motoren.
Læs mere her:
https://www.sahl-akku.dk/batteri-info-
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg har har ladet batteriet op i nat og det har nogenlunde samme målinger i dag.
Claus :
Det er rigtig at jeg ikke kan se noget unaturligt forbrug på målingerne men det virker for mig, meget unaturligt, at jeg med et helt nyt og opladet batteri, kun kan have tænding på i max et minut før batteriet er drænet så meget, at motorcyklen ikke kan starte.
Det er min første motorcykel, så jeg ved ikke om det er helt normalt for motorcykler men det kan jeg ikke forestille mig.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Det er forresten et 10AH batteri der sidder i.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Ja, det burde ikke være tilfældet...
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Men nu sidder der i det mindste et nyt batteri i, selvom det ikke var nødvendigt
maj 2014
Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 13 Svar: 93
Husk at notere hvor de forskellige sikringer sidder
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 658
Tror dog ikke, at du finder nogen fejl, sluk evt for lyset hvis det er muligt, indtil du har startet maskinen.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Alternativt kan man vel skifte alle lygterne til led som ikke trækker så meget strøm. Nogle der ved om det er en kompliceret opgave ?
Jeg forestiller mig, at man skal have et relæ eller styreboks som omformer til led fremfor glødepærer ?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.868
jun 2016
Følger: 13 Følgere: 2 Svar: 13
Men et batteri kan sagtens have en høj spænding, men en lille kapasitet. Ofte falder blyet af cellerne og lægger sig i bunden af batteriet. Det er det bly, som er i cellerne, der lagrer strømmen. Hvis der falder meget af, kan batteriet ikke lagre så meget strøm. Det kan evt. kortslutte batteriet, så det aflades. i Det tilfælde, har man måske et startforsøg, eller slet ikke noget. Det er jo sådan, at om vinteren falder batteriet evne til at afgive strøm op til 40%, Det kan du jo spørge el- bil ejerne om, det ved de.
Umiddelbart vil jeg ikke mene at der kan være 13 volt på batteriet, når motoren er stoppet, Når motoren er startet, og du giver den noget gas, så skal reguleringsspændingen stige til omkring 14v med et i opladet batteri. Der sidder ofte en zener-diode, som kobler ind ved ca 14v, og regulerer lades strømmen, ellers koger batteriet.
Hvis ikke der er noget elektronik, der bruger strøm, kan du tage den ene batteriledning af, lige meget hvilken, og sætte et voltmeter imellem. Det skal vise 0 når alt er slukket. Er der et ur eller andet, dur metoden ikke. Alternativt, kan du erstatte voltmeteret med et amperemeter, det har tykkere ledninger og kan "bære" mange ampere. I det tilfælde, kan du se tomgangsforbruget. Er der ur på, eller bare en elektronikboks, vil der altid være et meget lille forbrug!
God fornøjelse med projektet.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
Jeg har ikke selv eksperimenteret med at lade tænding og lys være på i længere tid for at se om der så var power nok til at starte. Da min bil for nylig var til syn, holdt den i flere minutter med alt lys tændt, mens synsmanden gik rundt og chekkede forskellige ting, og der var ikke problemer med at starte bagefter.
Jeg plejer også selv at starte motorcyklen umiddelbart efter at have drejet nøglen om på tænding. Kun da jeg monterede nogle ekstralys, led spots, for bedre at blive set i trafikken, har jeg haft tænding på et stykke tid uden at starte.
Du kan f.eks. eksperimentere lidt med at se om ikke spændingen ryger op på de ca 13V igen selvom tænding og lygter har været sat til i et stykke tid uden at motoren har været startet.
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Jeg giver op på, at finde en løsning, for det virker jo fint, så længe jeg starter motorcyklen inden for nogle sekunder efter jeg har sat tænding på.
Aflader batteri med tænding