1.202 visninger
|
Oprettet:
Olie-niveau {{forumTopicSubject}}
Hej.
Alle jeg taler med, siger at man skal stille motorcyklen i oprejst stand når man tjekker olie-niveauet gennem skueglasset.
I Haynes værkstedsbog står der, på min Suzuki VZ 800, at man skal stille den på sidestøttefoden når man tjekker det.
Er vi enige om, at Haynes har ret og ikke alle de DIY mekanikere jeg taler med ?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Opret kan alle forholde sig til. ingen aner om deres sidestøtteben er mere eller mindre skævt ifht da det forlod fabrikiken.
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 35 Emner: 10 Svar: 72
Men du har da ret i, at støttebenet kan være skævt men mon ikke at de tager udgangspunkt i et ikke beskadiget støtteben ?
apr 2023
Opretstående har jeg fyldt olie op til lige under max linjen, netop fordi jeg havde hørt at den skulle være opretstående.
MEn efter jeg slog op i min manual og kunne se at de skriver på sidestøttebenet, her jeg tjekket igen. Og der er under minimum.
Så nu aner jeg ikke om jeg har alt for lidt olie på eller om den er hvor den skal være.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Hvis der står der skal fyldes f.eks. 3 liter på ved olieskift, så tjek op på hvad skueglasset viser efter påfyldning af de 3 liter.
jul 2023
Følger: 24 Følgere: 27 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 14
Men kender ikke cyklen, bare et forslag.
jul 2022
Følgere: 27 Svar: 55
Jeg ville bare fylde det antal liter på som er foreskrevet og så tjekke niveauet både på sidestøtteben og helt oprejst, så burde du kunne se hvor niveauet er tættest på at være perfekt i forhold til skueglasset, for hvis der er så stor forskel som du siger burde du kunne se om olieniveauet er tættest på korrekt enten oprejst eller på sidestøtteben med det foreskrevne antal liter fyldt på.
Mener det er 2100ml med oliefilter-skift.
Hvis det så for eksempel er i oprejst position at olieniveauet ser mest fornuftigt ud i forhold til skueglasset så må det være dét du går med. Så kan du derefter give den en lille squiz hvis de 2100ml kun bringer den op på halvt skueglas eller lige under f.eks.
Men start med de foreskrevne antal liter og se hvordan det så ser ud inden du begynder at toppe op med mere olie. Tjek evt din luftfilterkasse for oliepøl eller hvad den må have af overløb. Er den fyldt med olie kunne det være et hint
apr 2023
Start the engine and allow it to reach normal operating temperature .
Stop the engine and support the motorcycle on it's sidestand.
Allow it to stand undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilize.
The oil level is viewed through the window in the clutch cover on the right-hand side of the engine.
Wipe the glass clean before inspection to make the check easier.
Den skulle tage 2,8 l med oliefilter (som jeg også har skiftet), men jeg fik selvfølgelig ikke målt det op inden jeg påfyldte det og jeg kan ikke se det så præcist på oliedunkendunken.
Jeg har desværre ikke det resterende olie som jeg kunne have målt op og modregnet.
Jeg regnede jo med at jeg bare kunne kigge på skueglasset i oprejst stand som jeg blev anbefalet.
Det er først efterfølgende at jeg har set i Haynes manualen at de skriver, at man skal tjekke det på sidestøttebenet . (side stand).
Som nævnt tidligere er den lige undr max i oprejst stilling men underminimum på sidestøtteben, så hvis Haynes har ret, kører jeg jo med alt for lidt olie. Men hvis Haynes tager fejl og jeg påfylder til max på sidestøtteben, så har jeg alt for meget olie på.
Det er derfor ret vigtigt at vide om det er i oprejst stilling eller på sidestøtteben.
jul 2022
apr 2023
Der er lige under 2 liter tilbage i dunken som oprindeligt var på 4 liter.
Da motorcyklen skulle have 2,8 liter burde der kun have været 1,2 liter tilbage i dunken og derfor giver det mening at den skal afmåles på sidestøtteben.
Så jeg har åbenbart kørt fra KBH til Gilleleje igår med alt for lidt olie. Håber ikke at den har taget skade af det.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Hvis ja, så tap olien af igen og så fyld den korrekte mængde på igen. (Genbrug olien du har tappet af)
apr 2023
MEn som jeg skrev ovenover, så er der lige under 2 liter tilbage i oliedunken som oprindeligt var på 4 liter, og da den skal have 2,8 liter med oliefilter, så burde der kun være 1,2 liter tilbage i dunken.
Derfor passer det med at den skal afmåles på sidestøttebenet som manualen foreskriver.
Men tak for hjælpen allesammen.
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
den siger at den skal stå oprejst
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
https://www.manua.ls/suzuki/vz-800-2019/manual?p=79
apr 2023
I øvrigt siger den ikke noget om at den skal stå oprejst når man tjekker olie. Der står kun at den skal stå oprejst, når man tapper olien af.
jul 2022
Der oplyses forskellige antal liter olie efter årgang også, så jeg ville da ringe til et par suzuki værksteder i morgen og spørge dem ad. Kan godt forstå du finder det frustrerende
jul 2022
jul 2022
jul 2022
maj 2015
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 77
maj 2015
jul 2022
Så er der kun tilbage at finde ud af hvor mange liter den tager som udgangspunkt. Og hvis det står indgraveret på din blok, ja så er alle spørgsmål løst.
Så kan du derefter påfylde en squiz hvis det ikke er helt 100 spot on på max mærket med de fra fabrikken angivne liter olie.
Så må den ged da også være barberet nu??
apr 2023
Notanymore, du har nok ret i, at det bedste er, at ringe til suzuki værkstederne for at få det bekræftet.
apr 2023
Den fra scribd som du sendte først, passer med hvordan jeg har gjort det.
I oprejst stand og påfyldt ca. 2,1 liter med oliefilterskift.
maj 2015
3L ved alm skift
3,4L med filterskift
3,7L ved overhaul
Hæld på, kør nogle min og tjek med mc lodret
Taget fra service manualen
maj 2015
apr 2023
Jeg ved ikke hvad K7-K9 betyder men kan det være at det er 2007-2009 ?
Min er fra '98.
Jeg har skiftet filter og fyldt lidt over 2 liter på. Jeg har nu kørt et par hundrede KM og oliestanden er stadig lige under max, i lodret stilling.
apr 2023
Jeg har nærmere fyldt 2,1 liter olie på, selvom jeg også har skiftet filter og jeg tjekket oliestanden i lodret stilling.
Hvis jeg jeg tjekker oliestanden på sideetøtteben som der står i manualen, så nærmer jeg mig mere de 2,8 liter som der står i manualen.
Er stadig i tvivl om hvad der er rigtigt.
apr 2023
maj 2015
apr 2023
Olie-niveau