{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.209 visninger | Oprettet:

Hvordan hører man fejl i motortøjet på MC? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg står og skal købe min første MC snart, men det er ikke fra en forhandler. Den har kørt over 6000km hvilket jo ikke er ret meget, men jeg ved jo ikke om sælger har flækket motorcyklen fuldstændigt indeni, eller slidt gearkassen eller motortøjet på den ene elelr anden måde.

Når man lige prøvekøre op og ned af vejen, hvad skal man så være særlig opmærksom på ift. lyde eller andet som kunne tyde på den har været udsat for mere end øjet lige ser?

Er nogle bestemte måder man plejer at tjekke på?
Tak på forhånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan hører man fejl i motortøjet på MC?
  • henrik n
    henrik n Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 16 Følgere: 2 Svar: 61
    #1   27. jul 2023 Ved du hvordan en motor/gearkasse skal lyde? Ellers det svært at forklare.Er der servicebog på den.
    Mvh

• #2   27. jul 2023 Mon ikke at du skal alliere dig med en/nogen der ved lidt om mekanik ?

• #3   27. jul 2023 Hvis den har kørt 6-7.000 km er den næsten ny tænker jeg.
    Det er altså rigtigt svært at smadre noget på de km, og især med de regler om vandvidskørsel vi har.
    Og jo flere ccm jo sværere er det.
    (Hvis det er en 125 ccm kan man godt tæske den halvt ihjel på de km hvis man virkelig prøver)

• henrik n
    henrik n Tilmeldt:
    aug 2007

#4   27. jul 2023 #3
    Der findes jo dygtige folk nutildags.så intet er vel umuligt ??

• #5   27. jul 2023 Svar til #3
    Glemte at nævne det NETOP er en 125cc, derofr jeg er lidt skæptisk.

Og til om jeg ved hvordan en gearkasse skal lyde, så vil jeg næsten sige nej. Er kun 18 år, så har så godt som ingen erfaring.
    Men har dog ikke hørt en smadret gearkasse før så ved ikke om det er nemt at høre og hvad jeg skal lytte efter dsv.

Maskinen der omtales er en Suzuki GSX-S125 al8 fra 2018

• henrik n
    henrik n Tilmeldt:
    aug 2007

#6   27. jul 2023 Hvis den skifter gear som den skal og ikke har skurende lyde.Så burde der ikke være noget.
    Mht servicebog kan du jo spørge værkstedet om stand.
    Kender du ikke nogen som har mekanisk erf som kan hjælpe dig?

• #7   28. jul 2023 Jeg tror du bekymrer dig lidt rigeligt her, den fejler sikkert ikke noget og kører fint.
    Er det en anden ung mand du skal købe den af, kan du jo lure lidt på hvad han er for en. Men læg ikke for meget i det jeg skriver, var han et skvadderhoved havde han alligevel en CBR600 og var ligeglad med konsekvensen.

Tag en kold Coca Cola med ud på terassen, sæt dig i stolen og glæd dig til at købe den.

• #8   28. jul 2023 Som #7 skriver, så vurder personen du køber af, kør en tur på cyklen. Min så den bliver driftvarm. Mærk efter om gear skifter ordentligt og motoren kører som den skal.
    Suzuki laver ganske fine cykler, så den fejler 99% sikker absolut intet. Den er jo også helt ny smiley
    Og så ud og nyde friheden. Og lad dig ikke nare af at den er langsom, man kan have masser af sjov på sådan en smiley

• #9   28. jul 2023 Tak for jeres inputs smiley , går ud fra det er gearene der er vigtist at tjekke siden det er det eneste der diskuteres her?
    Ville bare lige høre om der var ting som nemt kunne gå i stykker med en uhensigtsmæssig ejer, og hvordan man evt. nemt kan tjekke for de fejl der kunne være.

• #10   28. jul 2023 Det er ret nemt, hvis olieskift og oliefilter ditto overholdes. Så skal der godt nok meget til at ødelægge den. Og ejeren af den er heller ikke interesseret i at splitte den ad, hvorfor skulle han det.

• #11   28. jul 2023 Moderne motorer og gearkasser er meget driftssikre. En varm motor med korrekt olie og køling kan næsten ikke ødelægges. Gearkassen kan ødelægges, men det kræver også at man virkelig vil det. Og på 7000 km, så skal man gøre sig umage, jeg tror ikke du skal bekymre dig smiley

• #12   28. jul 2023 Det her må du selv beslutte, men når jeg køber bil eller mc brugt. Så går der højst 200km, så har jeg sat nyt oliefilter på og skiftet olien.
    Så ved jeg hvordan det har det, uanset hvad sælger siger.... Men det er også lidt min svage side der kommer frem her ??
    Men det styrer du selfølgelig selv smiley

• Holm
    Holm Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Svar: 25
    #13   2. aug 2023 Det korte af det lange er.. - der skal ikke komme nogen lyde fra gearkassen.. d.v.s man prøver alle gear igennem kørende fra lave omdr. til højere omdr. uden at tage koblingen.. - et gear af gangen.. 1. gear op i omdr. - ned i omdr. - 2 gear op i omdr. - ned i omdr.. osv. osv - den må heller ikke springe ud af gear når man gør dette. Og hvis den ikke tér sig, så er den, efter foreskrifterne.. - i god kondition, hvis ikke kædekittet er høvlet op. God vind hvis du beslutter at købe den. smiley

• Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 1 Svar: 148
    #14   2. aug 2023 #13 - Ahr... Du skal da nok lige have fat i koblingen ved gearskift, hva'?

Du skriver til en novice, der måske gør som der bliver sagt af "vidende folk".

• #15   4. aug 2023 Umuligt at svare på, man skal være opmærksom på alt jo, jeg synes det er fedt hvis alle bolte ser originale og fine ud og cyklen ikke bære præg af at være blevet skilt ad hver søndag smiley

• #16   8. aug 2023 Tjek at serviceheftet er udfyldt!. Den skal have været til service efter de første 1000 km. Sikkert også efter kilometertal 5000.

Serviceintervallerne fremgår af instruktionsbøgerne, som findes på nettet. Ellers spørg en Suzukiforhandler.

Der er minimum 2 års garanti på de modeller. Yoshimura-versionerne har 5 års garanti. Garantien følger cyklen, ikke kun første ejer.

Suzukis 125'ere er blandt de hurtigste. Og smukkeste.

God fornøjelse

• #17   8. aug 2023 Hvis modellen er fra 2018, men cyklen indregistreret første gang senere end primo august 2018, og der er tale om en Yoshimura-version, så er der stadig forhandler-garanti på cyklen.
    Tag evt et par billeder fra serviceheftet og kontakt forhandleren. Han kan svare på, om der er garanti.

Kommentér på:
Hvordan hører man fejl i motortøjet på MC?

Annonce