Bøvl med nyt kæde kit... Bøvl med nyt kæde kit...
Hej kloge hoveder!
Kæresten har sig en MT09 som trængte til et nyt kæde kit... det er langt fra mit første kit og aldrig har jeg oplevet så meget bøvl med at få det til at spille...
Vi skulle have skiftet for/bag dæk ved en bekendt men endte med at tage der fra med kun et skiftet og afbalanceret bagdæk...
Jeg har justeret kæden som så mange gange gjort på min egen og alligevel oplever jeg at "bunden" af kæden slår sig? Det kan ses og mærkes ved trillen?
Mht justeringen er den kontrolleret med et kæde "allingment tool" de to Aksel blokke med målestreger på står også snorlige.. jeg er simpelthen tabt for en mulig løsning?
Er det afbalanceringen den er gal med?
Er det for/bag tandhjul?
Jeg har dobbelt tjekket alt hvis ikke flere gange.. jeg er lost??
Eller er det bare mig der er vind og skæv?
Mulige råd søges, alternativt ryger den på værksted dæsværre først tirsdag ??!
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.910
Hvis ja - følger det så fortandhjulets rotation eller baghjulets rotation?
Så er det jo bare et skævt tandhjul enten foran eller bagved.
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Ja, kæden den slår sig op og ned på undersiden af svingarmen og umiddelbart synes jeg det kunne ligne at det er det forreste som forårsager det?
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 62
Som Sajmon skriver kan du begynde fejlsøgning med en kontrol af, at kædehjulene er anbragt korrekt. Holdt en skruetrækker eller lign. an mod bagsvingeren og få kæresten til at dreje baghjulet langsomt rundt. Derved kan du hurtigt se, om det bageste kædehjul "slår sig".
Kig evt. på denne video, hvor en tysker meget tydeligt viser, hvilke ting der især skal tages hensyn til ved justering af kæden på en MT09
https://www.youtube.com/watch?v=P4JXWHqfSIw
Og som han fortæller, bør der ikke være afvigelser på en helt ny kæde.
Ubelastet skal udsving på kæden være ca. 35 mm.
Hvis det stadig driller, skal du nok tjekke, om der er slør i bagsvingerens ophæng/lejer.
God arbejdslyst
Poul
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 174
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Nu har jeg lagt lidt tid i den her til aften igen igen... kæden er inden for yamahas 5-15mm slack(kæft det er stramt...), baghjulet er linet up, dog er der minimalt slør i bagtandhjulet da det er cushdrive? Mangler det danske ord for det...
Hertil skal det siges at jeg hører en ujævn motorgang/dunken fra det forreste tandhjul når cyklen sættes i gear og får lov at trække sig selv på centralstøtteben, har pt kun prøvet 1 og 2 gear.
Det skal siges før jeg kastede mig over kædekittet bemærkede jeg at kalibersiden på baghjulets "justering" ikke var spændt fast med kontramøtrikken... (eller hvad den hedder...) og at der faktisk var slup til at akslen potentielt ville kunne bevæge sig under acceleration og opbremsning?
Det korte og lange af alt mit volapyk efter hånden er at jeg frygter enten at have ødelagt noget i forhold til gearkassen eller om vi står i den situation at der evt er nogle lejer som er defekte som potentielt ville kunne forårsage det kick/dunk/clunk der komme fra det forreste tandhjul?
Hilsen en totalt tabt makker....
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Omkring kædens opstramning står der 36-41mm i den manual jeg lige hentede via google og max 46mm. Det passer sgu nok meget godt med de 30-50mm jeg altid selv går efter og noget løsere end de små tal du selv nævner.
Sidder fortandhjulet skruet fast?? De kan godt blive løse uanset låseblik og hvad der ellers sikrer den slags.
Jeg tror du har en helt almimdelig fejl 40, hvor du har stirret dig blind på et eller andet (det har vi allesammen prøvet)
Skil ad så du kan se det hele, fortandhjul, bagtandhjul osv inden du prøver igen. Og prøv lige inden du skiller ad og kig hen af kædens ryg ovenpå om det ser helt lige ud eller svajer det lidt (det skal ikke svaje)
Du skal aftage div skærm osv så du kan se det ordentligt.
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.408
skæve tandhjul, eller for stift nitteled som enten kan være presset for hårdt sammen eller ikke har fået fedt inden montering.
Lav et mærke på bagtandhjulet hvor kæden er strammest, og drej hjulet en omgang, er det på samme sted kæden er stram, er bagtandhjulet skævt, kommer det oftere, er det det forreste der er skævt.
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Tak for svar, jeg vil prøve igen igen i aften i håbet om at det virkelig "kun" er tandhjulene eller nitteledet.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
( nr. 8 som vist )
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Desværre ja... jeg havde det forreste tandhjul af igår aftes og cyklen gjorde desværre "det samme"... så jeg har opgivet totalt og smider den af på værksted torsdag... så nu må vi se
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
nov 2005
Følger: 2 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 148 Svar: 1.027
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Det skal dog siges da jeg ville tænden den osv så de nu selv kunne få syn forsagen og høre at den lød helt skæv... den gjorde intet af det, det var ren symaskine.. hvilket er godt i det at det er en overskuelig betaling
Tak for inputs!
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 20 Emner: 15 Svar: 944
(Skriver ikke for at lyde bedrevidende).
Fint, at alt er i orden nu.
jan 2013
Følger: 1 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 168
Bøvl med nyt kæde kit...