Dæk hopper - Monteringsfejl, eller bare uheld ? Dæk hopper - Monteringsfejl, eller bare uheld ?
Godaften.
Jeg har lige fået sat 2 nye Michelin dæk på min gamle Yamaha, men siden de er monteret hopper motorcyklen ved mellem 40 og 90 km/t, begge fælge er afbalanceret, og har netop haft dem ved en anden forhandler idag for at få dem tjekket, det eneste han kunne sætte en finger på var min forfælg slog en anelse, ellers så alt fint ud.
Begge dæk virker til at have et højt punkt hvis man drejer fælgen i forgaffel/bagsvinger, men hvad er chancen for 2 defekte dæk ?
Kunne det tænkes at forhandler der monterede dem har lavet en fejl ? Forfælgen var nem at afbalancere, men han kunne ikke få bagfælg til at rette ind, og det endte med 90 gram, der så siden er blevet til 35 gram da en anden mand fra forhandleren lavede det om.
Der var absolut intet hopperi med de gamle dæk.
Alt hjælp er velkommen, jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.378
aug 2013
Følger: 15 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 70
Hvis det da bare så så simpelt.
Jeg leverede dæk til forhandleren, og jeg har skam kontaktet forhandleren, og tilmed været forbi med motorcyklen så ejeren kunne få en tur, han bekræftede også at den hoppede, men kunne ikke svare på hvorfor, og så fik jeg ellers besked på at de ikke havde mere tid i denne uge, eller næste, og at de havde brugt tid nok på det allerede.
Forhandler skal selvfølgelig holdes til ansvar over for dækmonteringen, men jeg hænger på problemet bevise at det er dem der har gjort noget galt.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Tilbage til sagen, hvis du føler cyklen hopper ved relativ lav fart ( landevejshastighed ) er der et hjul, der hopper radialt. Det kan både være montering, dæk eller fælk den er gal med. Hvis du kigger rundt på fælgkanten og dækkanten, kan du kontrollere at afstanden er ens hele vejen rundt.
Løft cyklen fra jorden drej hjulene rundt mens du måler hvor meget hjulet slår op og ned. Tjek fælgkanten for det samme. Ifølge en erfaren dækmontør, kommer han sommetider ud for dæk der hopper. Han reklamerer til leverandøren og sender dem retur til leverandøren, hvor efter han normalt modtager et sæt nye.
Prøv at google din dæk om andre har oplevet skæve dæk.
Lyder som om at forhandleren, der har monteret dæk for dig, har gjort hvad han kan, iforhold til den opgave du har bestilt og betalt for, hos ham.
aug 2013
Jeg er ikke helt med,, jeg har spurgt om montering og afbalancering, og blev enig med mig selv om jeg gad ikke bøvle med det da jeg fik en pris fra forhandler på 5-600 kr for montering og afbalancering, det eneste jeg selv har gjort er at montere for og baghjul på motorcyklen igen.
Jeg er ikke klar over hvad min metode var, planen var at gøre det selv, men jeg blev enig om at overlade det til forhandler så jeg var sikker på det blev gjort korrekt.
Så vidt jeg ved er det en lærling der har monteret dæk, baghjulet var helt i skoven, og afbalanceret med 90 gram, og afstanden var ikke ens på fælg og dæk kant, så det blev lavet om på forhandlers regning, hvilket jeg bestemt mener er fair nok da det var dem der lavede en fejl, problemet er det samme med forhjulet, afstand fra dækkant til fælgkant er heller ikke 100%, men jeg ved ikke om det er nok til at gøre mit hopperi - jeg har haft begge fælge med forbi et andet værksted for at få tjekket afbalanceringen, og den er spot on, men jeg skulle mene at selv et forkert monteret dæk kan afbalanceres.
Motorcyklen hopper ved mellem 40 og 70 km/t, det kan stadigt mærkes ved 80, men det er til at overleve, men bestemt ikke optimalt.
Bagfælg er tjekket, og fejler intet, forfælg har et lille slag som forhandler 2 oplyste mig om, men om det er nok ved jeg ikke, og motorcyklen hoppede bestemt ikke før dækskifte.
Desuden kan jeg lige tilføje at den første forhandler fortalte at han ikke kunne afbalancere bagfælg uden tandhjul monteret, da det hele skulle balanceres som en enhed, sjovt nok var der absolut ingen problemer for nummer 2 forhandler at spænde hjulet op i maskinen og tjekke afbalanceringen, så var spot on, selv uden tandhjuls hub monteret.
Så undskyld jeg er mistroisk, men jeg føler lidt at den første forhandler har nosset i den, og forsøger at løbe fra ansvaret.
aug 2013
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 920
Du har fuldstændig ret, et dårligt afbalanceret hjul hopper ikke ved, de hastigheder du beskriver.
aug 2013
Problemet er begge dæk slår, både foran og bag, det finder jeg en anelse mærkeligt, det er derfor jeg mistænker monteringsfejl - fordi 2 defekte dæk skulle simpelthen være noget så uheldigt.
Montøren har oplyst at han ønsker ikke at bruge mere tid på det, og det er godt nok som det sidder.
aug 2013
maj 2008
aug 2013
Jeg købte dæk på nettet, og fik en MC forhandler til at montere dem.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Så kan du se om dækket hopper, jeg holder gerne enden af en skruetrækker tæt på men man skal have en rolig hånd.
Jeg har før rettet et der sad lidt ujævnt ved at skrue selve ventilen ud, vippe dækket lidt fra fælgen hele vejen rundt og give det prolan heavy spray ned i sprækken så det glider ordentligt.
Efter lidt "mufferi" med dækket hele vejen rundt, luft i igen og det var kommet på plads.
Men hopper dækket kan det så også være skævt fremstillet men det er nu sjældent set hvis det er Michelin, pirelli osv
Har set det på billige dæk atde ikke er lige
Og nej! De gange jeg har gjort det har afbalanceringen ikke ændret sig, men man drejer heller ikke dækket på fælgen. Det sidder samme sted
maj 2008
aug 2013
Jeg må lige tage et kig på de dæk, har et andet bagdæk stående - worst case må det tages som en dyr lærestreg.
Man lærer vel så længe man lever - men det er sidste gang jeg køber MIchelin hvis det viser sig at de begge er defekte.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
aug 2013
Pas, alt er vel muligt når der har været en lærling på spil.
Der er vel næsten ikke andet for at lige pille forhjulet af, og løsne dækket fra fælgen for at se om det kan centreres lidt mere præcist.
aug 2013
Der var desværre for meget modstand i lejerne til at kunne balancere fælg i forgaflen, så det må jeg enten betale mig fra, eller købe en statisk afbalanceringsmaskine.
maj 2008
aug 2013
Måske, og hvis dette er tilfældet så håber jeg forhandler snart drejer nøglen rundt, og lukker, selvom en kunde kommer med egne dæk, så skal servicen være den samme, hvis nu de danske forhandlere snart fandt ud af de graver deres egen grav ved at sætte prisen 2-3 gange højere på de samme produkter man kan købe til halv pris på nettet.
Jeg er klar over de danske forhandlere skal overleve, men det handler også om andet end penge, servicen de yder er en stor del af det - ved at gøre et elendigt job er de helt sikker på folk ikke kommer tilbage, og helt ærligt 800 Kr for a montere og afbalancere 2 dæk, så er det vist også betalt.
Og i sidste ende kommer det hele jo samme sted fra.
Jeg skal i hvert fald sørge for at advare alle jeg kender der kører MC om at undgå den forhandler, så i sidste ende bliver det ris til deres egen røv.
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 114 MC-er: 4 Annoncer: 2 Emner: 228 Svar: 2.700
jan 2011
Følger: 3 Svar: 136
Som anden skriver - ja, brug kun firma som netbutik anbefaler.
Ja, det har du lært.
Medbragt mad må heller ikke indtages ved enhver ishus.
Men, som regel skiltet - det er klar snak!
aug 2013
Jeg valgte netop den lokale forhandler for at ikke skulle køre land og rige rundt, hvis han ikke vil have man kommer med dæk selv, så er det bare at sige nej til opgaven - når der siges ja så forventer jeg også at servicen er den samme som hvis jeg havde købt dæk direkte ved forhandleren.
Hvis jeg skulle have valgt en som dækonline har på siden så var det en tur til Aalborg og retur, og det er den tætteste på, men stadigt 1.5 times kørsel tur/retur.
#21.
Jeg ved ikke om jeg vil kalde dæk for en reservedel, det er noget et hvert MC værksted skulle være i stand til at montere uden problemer, hvis det nu var motordele eller andet så forstår jeg der skal laves en klar aftale, men et dæk er nu ret ukompliceret skulle man mene.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 136
Hvis ok, tøm dæk for luft og tryk fri i kant.
Smør kant med dækfedt.
Pump op, 10 psi overtryk - BUM!
- Så er du kørende igen.
aug 2013
Er gjort, og fælg udskiftet, af en eller anden underlig årsag så havde for fælg fået et tryk, og slog.
Jeg vil sige jeg havde problemer med at få dæk til at poppe ordenligt hele vejen rundt, til trods for massevis af smøre middel.
Det meste hopperi er væk, og motorcyklen er i det mindste til at køre på igen.
Dæk hopper - Monteringsfejl, eller bare uheld ?