2.031 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Glatbane Glatbane

Hej. Jeg kørte glatbane i dag med motorcykel, men den øvelse hvor man er på første gear og kun bruger koblingen og fodbremsen, og køre gennem kegler stille og roligt, kunne jeg ikke finde ud af. Min balance var så dårlig at jeg altid enten ramte en kegle eller satte foden til jorden. Det virkede ret håbløst selvom jeg gentog den øvelse 100 gange. Nogen som har råd til hvordan jeg kan forbedre min balance til en øvelse?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Glatbane
  • #1   11. mar 2022 Håber ikke du var på glatbane smiley

Tror ikke på at det er din balance den er gal med. Tror at det er samspillet mellem koblingspunktet og bagbremsen.

Du skal øve dig i at køre ligeud på koblingspunktet i 1. gear og styre hastigheden med bagbremsen. I takt med at du bliver bedre kan du sænke hastigheden mere og mere, og når du har fået samspillet til at fungere vil du ikke have problemer med at køre øvelsen.

Få din kørelærer til at sætte kegler op på en tom p-plads og køb et par lektioner hvor du øver det.

Hvor i landet holder du til?

• #2   11. mar 2022 Ja det er lige præcis det sammenspil jeg ikke kan finde ud af. Holder til i hovedstaden

• Martin E
    Martin E Tilmeldt:
    maj 2021

Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 200
    #3   11. mar 2022 Det er vel køreskolens kobling?
    Fil på den så du holder omdrejningerne oppe, så bliver det lettere at holde den rullende. Placer dig så du ikke skal dreje skarpt. Fokuser på hvor du skal hen, ikke hvor du er.

Det var vel forresten ikke glatbane?

• #4   11. mar 2022 Nej det er køreteknisk anlæg

• #5   11. mar 2022 prøv at fokusere på visuel styring. Det har været sagt så mange gange. motorcyklen kører der hvor du kigger så prøv at kigge uden om keglerne, kegle :-). Sorry, den lå lige til højrebenet. No offence
    Gert

• #6   11. mar 2022 Er det den øvelse hvor du kører slalom, drejer og så slalom igen?

• #7   11. mar 2022 Ja det er

• #8   11. mar 2022 Hvis du ikke er øvet i at køre på normal cykel er det måske mer udfordrende end hensigten var.

Pointen er bare at kunne køre langsomt med præcision, bremsen på baghjulet gør cyklen mere stabil.
    Øvelse gør mester. Hvis du kan holde hovedet klart imens, så burde du lære det af at prøve det.
    Hvis du ikke ejer en cykel, så vil jeg anbefale at låne en og prøve på.

Helst en med bagbremse på håndtaget, ikke i pedalerne.
    Det gør øvelsen (langsom slalom kørsel) meget nemmere hvis du kan cykle i pedalerne mens du trækker i bagbremsen for at stabilisere cyklen og holde farten så lav som muligt smiley

• #9   11. mar 2022 Et par fif.
    Når du trækker mc'en hen til start position så træk så langt til højre som muligt.
    stop lidt før stregen så du får lidt mere plads. brug ikke forbremsen, så vælter mc'en. Lidt mere fart, brug koblingen på en måde som du aldrig ville gøre på din egen! ??
    Se længere fremad også længere end du regner med. Når du øver så vær ikke bange for at tage en kegle, det er god træning!

• #10   12. mar 2022 Siger kørelæreren ikke noget om hvordan du skal sidde på MC’en ved langsom kørsel..?

- Rank ryg - kig frem (som de andre siger)
    - op med albuerne (så underarmene er næsten 90 grader på cyklen, albuerne må ikke ramme kroppen)
    - hold yderst på styret
    - koblingen betjenes yderst, tæt ved knoppen for enden. Ikke inde på midten.. (vigtigt at indstille koblings håndtaget/punktet til dig, så vandringen passer, justérskruen sidder øverst på kablet )
    - (efter lidt øvelse, - blot m pegefinger og langemand, så har du mere kontrol med at styre)

Evt. Ved behov, i fht. at balancere ved langsom kørsel (kun!)
    brug knæene/lår til at svinge ud for at kompensere med, - men bliv siddende rank.
    Dobbelt svært at styre hvis du flytter kroppen fra side til side samtidig med du skal styre og holde kobling.. smiley

Fed køreskole tid.. smiley
    tillykke m kortet, - soon to come.. smiley

• #11   12. mar 2022 Du får mange rigtig gode råd i denne tråd.!

Det du vil komme til at skulle bruge mest i al fremtid på en MC er dit blik og se hvor du gerne vil hen (din bane) og ikke det du prøver at undgå.

Så aldrig se på keglen men se på din rute rundt den og helst så langt væk som muligt.

Pøj pøj med kortet! Håber du får lige så mange glædelige timer på MC som mange af os andre smiley

• #12   13. mar 2022 Mange gode råd allerede, men et der ikke er givet og som kan hjælpe er, at du presser ind på tanken med dine lår. Det kan jeg huske min kørelære lærte os i sin tid, og syntes faktisk godt det kan hjælpe med balancen når man kører langsomt smiley

• Holm
    Holm Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Svar: 26
    #13   16. mar 2022 Jeps.. - start med at benytte en stor firma p-plads , hvor der er masser af albue-rum. Og i mangel af Traffic-coanes.. - så find nogle ting (pinde/plastikpose med en sten ovenpå eller hvad ved jeg) & læg dem med ca 4 meters mll.rum.. tricket ligger i at lære at køre rundt 8-tal, cirkler & zik-zak.. - og det skal du lære at gøre i dit eget tempo. Efter et stk tid, vil din balance begynde at indfinde sig.. (en go idê, er at stå op i sadlen.. ligsom Moto-cross kørene gør) - jo bedre balance, - jo langsommere kørsel.. - det ender med at du kan sidde ned og nyde turen... og koblings-punktet, det bruger man kun, når man er lige ved at miste balancen, - for at skabe fremdrift, & genvinde balancen. Hvis det ikke kan hjælpe dig på nogen måde, - så må du sgu købe en 3-hjuler. smiley

profilbillede
  • #14   16. mar 2022 #13 Hvis han er i gang med at tage kørekortet, er det jo ikke en lovlig mulighed. Han har måske heller ikke en motorcykel endnu.

Kommentér på:
Glatbane

Annonce