{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.064 visninger | Oprettet:

Gearskift uden kobling {{forumTopicSubject}}

Hey!

Jeg har lige lært at skifte gear uden at brug koblingen, da jeg var på køreteknisk anlæg for anden gang. Og man kan jo accelerere en del hurtigere ved det smiley

Men jeg har tænkt på, hvordan motoren påvirkes af det? Er det decideret skidt for den, eller sker der ikke noget ved det?

Mvh. Mikkel


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskift uden kobling
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.697
    #1   17. mar 2008 Hvem har bildt dig ind man kan accelerere hurtigere?

    Det optimale gearskift er så få bevægelser og så lidt tab af moment som muligt, og for at skifte uden kobling bliver du nødt til at lette på gassen = tab af moment.

    Det er en smule hårdere ved gearkassen hvis ikke man har 100% styr på hvad man laver - men alt kan jo gøres forkert... smiley


  • #2   17. mar 2008 Det skal man jo også ved "alm" gear skift. Jeg synes det føltes som en hurtigere acceleration, når jeg skiftede ved 4-5000 omdrejninger på GS500'eren, som vi kørte på derude.

  • #3   17. mar 2008 Du kan da osse acc hurtigere uden brug af koblingen..

  • #4   17. mar 2008 Når jeg laver "hårde" accelerationer, holder jeg tryk på gear vælgeren mens cyklen er ved at trække det sidste stykke op, og i det jeg i et halvt sekundt letter på gassen, trækker cyklen selv det næste gear ind. For mig giver det i hvert fald hurtigere acc. end ved at bruge kobling!

  • #5   17. mar 2008 Og jeg misser aldrig et gear på den måde


  • #6   17. mar 2008 Ellers ville det være spild af penge for de folk der invisterede i quick shift osv.. smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.697
    #7   17. mar 2008 Quickshift er noget HELT andet end at lette på gassen - for den klipper tændingen i et vist antal millisekunder - lige akkurat nok til at næste gear er lagt ind. Motoren når for det meste ikke at opdage det, og det kan normalt trække en lille flamme når uforbrændt benzin antændes.

    Under hård acceleration, plejer jeg at holde gassen i bund konstant. Skal jeg skifte, så lægger jeg en smule pres på gearpedalen og vipper en gang halvt ind på koblingen og slipper den igen - så er næste gear inde.
    Det metode bruges af bl.a MotoCross kørere, så helt tosset er det vel ikke...

    Alternativet er at holde tryk på gearpedalen og lette en smule på gassen for at skifte. At lette på gassen, nedsætter lufthastigheden i indsugningen og man er længere tid om at trække håndtaget i bund igen, end at slippe koblingen som første metode. Det er vel nummer 2 du bruger....?


  • #8   17. mar 2008 er det noget man vil dyrke mere, så køb quick shift. Tanslogic laver et kanon sæt, som virker 100%. Er ej heller så dyrt. 3000 Kr

  • #9   17. mar 2008 nu kør jeg selv gs 500 og syntes det at man kan accelrer hurtiger ved brug af kobling så lige lidt flere o/m men det kan godt være det bare er mig...

  • #10   17. mar 2008 @Sajmon
    Jo, jeg lettede på gassen og trak gearet op. Det gjorde jeg ved 4-5000 omrdrejninger. Kan man ved fordel gøre det ved 5-6000 eller endnu højere? Har prøvet det en enkelt gang på min egen MC, men ville lige høre folk herinde først.

    @Mikkel (Holstebro)
    "Når jeg laver "hårde" accelerationer, holder jeg tryk på gear vælgeren mens cyklen er ved at trække det sidste stykke op, og i det jeg i et halvt sekundt letter på gassen, trækker cyklen selv det næste gear ind. For mig giver det i hvert fald hurtigere acc. end ved at bruge kobling!"

    Når du letter på gassen, hvor meget letter du så på den?


  • #11   17. mar 2008 jeg drejer den måske 1/10 tilbage, bare lige nok til cyklen ligger gearet ind. Men der går cyklen også mellem 11.000 og 13.000 omdr. når jeg kører sådan. Ellers bruger jeg altid min kobling ved laveret omdr. Og på din sv'er svarer det vel til ca. 7.000 - 9.000, der har den moment og effekt. Har selv kørt SV650.. - se profil;-) Dejlig cykel du har dig ellers

  • #12   17. mar 2008 Når teknikken med lige at lette gassen, og holde tryk på gearpedalen, sidder i skabet, er gesrskift uden kobling, uden betydning for slitage, nærsten tværtimod, idet hastigheder på tandhjul er udlignet.

    når du kan skifte uden lyd har du teknikken.

    personligt er jeg mest til skift uden kobling, og føler det som hurtiger acc


  • #13   17. mar 2008 Hvad mht. at geare ned? Bruger I samme princip der? Jeg kunne godt geare ned på køreteknisk anlæg, men det var ikke helt så let som at geare op! Ved hvor mange omdrejninger gearer i ned ved?

  • #14   17. mar 2008 Lidt mere vanskelig, der skal du ha motor op i omdrejninger lige inden indgreb, så det er slip gas, tryk gas næsten simultant, lyder nok underligt i ord, men det drejer sig om at være konsekvent på håndtag og fod, du kan ikke fedte det igennem.

    eneste vej er ud og øv.

    varianten er et lyn vip med koblingen, ikke helt ind men lige et kvikt tryk.

    det kræver lidt motorik, det skal foregå hurtigt og konsekvent smiley


  • #15   17. mar 2008 Jeg vil også gerne ligge navn til at accelreationen bliver hurtigere uden kobling. Jeg har på et tidspunkt kørt "race" ned af en motorvejstilkørsel sammen med en ven. Det var på to maksiner med identisk motor og idet jeg undlod koblingen og han brugte kobling, var jeg hurtigere afsted end ham. Så det giver altså noget...Motoren skal ikke først gasses op før gearskiftes fuldendes, det afpasses "automatisk".
    Nedgearing er noget helt andet og ikke noget jeg vil pratisere...har leget noget med det, men det er stort set ikke til at gøre uden cyklen hugger noget i det...og når jeg gearer ned plejer jeg at geare 2 gear ned, ved opbremsninger, og da er det hurtigere at bruge koblingen.


  • #16   17. mar 2008 koblingsgrebet er overflødig på mit styr så snart jeg ruller smiley lært "the hard way" på crossbanen.. winners ride hard smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.697
    #17   17. mar 2008 Det kan kun sammenlignes med samme mand på samme cykel med de forskellige metoder før man ved om det er hurtigere. smiley

  • #18   18. mar 2008 forstår ikke hvordan det kan være hurtigere acc, eftersom max nm ligger højere oppe i omdrejningerne, så den hurtigste acc. foretages vel med at starte ud i første... og først skifte ved en 8-9000 til andet, og så igen ved 8-9000 til tredje osv..

    den eneste fordel jeg kan se ved skift uden kobling er at når man behersker det hundrede procent både op og ned skift, får man ligeså glidende kørsel som i en madkasse med aut. gear...


  • #19   18. mar 2008 Til daglig hyggeture bruger jeg altid kobling, men ved race så får den kniv og uden kobling. Jeg vil dog ikke anbefale at nedgeare uden brug af kobling. Det kan koste gearkassen. Som de andre skriver, så er det mest optimale uden kobling når den er godt oppe i omdrejningern. Jeg gør det, at når skiftet er ved at være på trapperne, så ligger jeg et lille pres på gearpedalen og lukker så lidt ned for gassen. Når gearkassen får det rigtige omdrejningstal, så hopper den selv op i næste gear. Nemt og smertefrit og uden mislyde, og så er det bare på med gassen igen:-) Hyg dig med øvelserne.

  • #20   21. jun 2008 Hmm. der må jo være noget om det med hurtigere acc uden brug af kobling, for hvis du spørger en af dem der køre roadraceing så bruger de ikke kobling ved acc ud af sving eller på langside, og de må jo trods alt vide hvad det drejer sig om.

Kommentér på:
Gearskift uden kobling

Annonce