531 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
Oile på SZR 660 Oile på SZR 660
Hej, har endelig fået betalt afgift på min SZR i dag og hentet plader. Nå men så skulle jeg lige skífte oile på den og oilefilter, der står der skal være 2,7L på, men nu har jeg fyldt ca 3L på og den står stadig til at være tom i følge målepinden, nogen der ved hvorfor???(og ja den lækker ikke). Har taget oilen ud de 2 steder jeg har hørt man skulle, har også prøvet at lade den stå nogen tid og tjekke....
0 synes godt om
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
okt 2007
Følger: 2 MC-er: 3 Emner: 110 Svar: 457
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Dvs på en buk og IKKE på størrefoden så den hælder til siden?
okt 2007
Følger: 2 MC-er: 3 Emner: 110 Svar: 457
okt 2007
Følger: 2 MC-er: 3 Emner: 110 Svar: 457
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
MEN mit råd er at du enten tapper noget af og starter forfra for at være helt og aldeles 100% sikker på hvor meget der kommer på.
Det er ikke nogen fest at tjekke olie på den. Har selv været der. hvor man tjekker olie på den og den ser ud til at mangle. 5 min senere hvor den er kørt driftsvarm kan man tjekke igen og så er der sgu pludselig for meget.
Find metoden i en service bog. og spar dig selv for ærgelser og evt problemer. Ved nu ikke om det er så slemt at fylde for meget på een med tørsump som een med alm bundkar. Der kan det ellers koste ballade fordi stemplet kan banke ned i olien og skade den..
Jeg prøver lige at finde noget data til dig.
Husk forresten at målepinden kun skal ned hvor den hviler . ikke skrues helt ned når du måler. MCen skal stå lodret.
/Arne
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
http://blackbears.ru/index_en.php?get=manual
ellers må du skrive en PB med dit nummer så finder jeg det når jeg kommer hjem.
Som andre siger så er den sgu lidt tricky at tjekke olie på. Man blir jo af vane helt bange når man tjekker den når den har stået længe. -Så er olien nemlig væk og pinden viser at den er tom.
Men altid noget at du selv undrer dig lidt over det og spørger. :-)))
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Og så hav evt en ekstra baglygte pære med i noget køkkenrulle når du kører rundt. De har det med at springe pga rystelser.
tjek at din nummerplade er spændt godt fast. Den kan igen pga rystelser rasle sig løs. Mere? Tjek at sidedækslerne "de løse" sidder som de skal ellers risikerer du at tabe dem.
Og så skal du være vågen over for mislyde. De kan smide låseblik og dernæst møtrik ved balanceaksel, krumtap osv. Så begynder den at lyde underligt . Så stop og få skidtet tjekket. Du får en advarsel lysmæssigt indtil lortet siger "klonk" :-|
Ellers er der ikke så meget pis med en SZR.
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.023
Det er rigtigt nok, som de andre siger en mc med tørsump, hvilket vil sige at al olien pumpes op i olibeholderen/oliekøleren foran motoren under kørsel. Ved stilstand ligger al olien i bunden af motoren og så vil det se ud som om den er helt tom, når man måler.
Jeg plejer at måle olienstanden ved at køre en tur på ca 10km til olien er rigtig varm og pumpet helt rundt i systemet (evt gøre det når man alligevel er ude at køre en tur) og så tjekke oliestanden umiddelbart efter standsning. Olien løber rimeligt hurtigt ned i bunden af motoren, så man skal ikke være alt for langsom, hvis man vil have en korrekt aflæsning... Jeg plejer af selv samme årsag altid at have et par stykker køkkenrulle på mig, når jeg kører. Det er lidt besværligt, men med tiden lærer man at gøre det forholdsvis hurtigt
En pålidelig kilde har fortalt mig at han ved en snak med en chefmekaniker hos yamaha fik at vide at SZR pga oliebeholderen ikke er helt vildt sarte mht om der er lidt for lidt eller lidt for meget olie på dem. Men pas nu på alligevel og husk at tjekke ofte, hvis du giver den gas, da den godt kan drikke lidt olie så...
PS Tip: 15/50 del-syntestisk olie (Castrol skulle være bedst) er jeg blevet anbefalet flere steder fra, så det kommer der på min i år
Oile på SZR 660