{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.080 visninger | Oprettet:

steen b
steen b
Tilmeldt:
21. okt 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5

Lapning af dæk? {{forumTopicSubject}}

Hej,
Har nogen erfaring med at lappe et bagdæk? Fik sidste år en lille stift i dækket 3 uger efter skift til nyt. Har kun kørt ca 1500 km. på dækket. Kan man sætte en "prop" i ligesom på et bildæk? Stiften sidder lige midt i, og dækket holder acceptabelt tryk i ca. 3 dage før det skal pumpes igen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lapning af dæk?
  • #1   9. feb 2008 mc dæk bør ikke lappes medmindre det er et til en nimbus eller en mz 150..... 280kmt på et lappet dæk bare glem det den bygger en masse varme op i området ved lappen så der opstår en seperation og dæksprængning.... kort sagt GLEM DET bestil nyt dæk fra tyskland hvis du ikk gider de danske priser

  • #2   9. feb 2008 ;0) det er sku for farligt i mc dæk de blir påvirket på en anden måde end personvognshjul

  • steen b
    steen b Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #3   9. feb 2008 Har heller ikke hørt om det før, men det ku' jo være...
    Ka' godt se man bedre ka' holde balancen i en bil vs. mc ved evt. dæksprængning;-)


  • #4   9. feb 2008 bildæk opnår slet ikk samme temperatur som mc dæk ;0)

  • #5   9. feb 2008 Har stået i samme situation som dig. Kontaktede derfor mc-mekaniker som mente at en slange godt kunne bruges hvis bare skaden i dækket ikke var stor. Jeg havde kørt et søm op i dækket!! Fik derefter monteret slange i dækket, eneste "ulempe" var at dækket blev hurtigere varmt. Var på 14 dages ferie i italien efterfølgende og selv med oppakning og passagerer mærkede/ havde jeg ingen problemer..
    Men et nyt dæk vil klart være den optimale løsning..


  • #6   9. feb 2008 med en slange i et tubeless dæk vil det resultere i at den kommer ned og køre på fælgen evt kører dækket helt af fælgen i tilfælde at en punktering, hvorimod uden slange vil den bare sive ganske langsomt. så kun slanget i tube type dæk eller på Eger hjul.....

  • #7   9. feb 2008 Vil under ingen omstændigheder sætte en lap i!! Bare tanken om hvad der vil ske (med cyklen, he he) hvis lappen går løs under kørsel..
    Cyklen dengang var en magen til din...dog med dæk dim. 160/60-17


  • #8   9. feb 2008 Har kørt 6-7000 km med prop i .. også til tider omkring +280 (ikke i DK) naturligvis..
    Har kun prøvet denne ene gang, da det var et sprit nyt dæk jeg fangede en skrue med...


  • #9   9. feb 2008 Jeg ville bare lave en brænder og sætte nyt på, så har man sjov, og behøver ikke at bekymre sig om dækket springer ;o)

  • #10   10. feb 2008 Dem der råder til at skifte dækket ved enten ikke hvad de taler om, eller også er det fordi de vil sælge dig et dæk.
    Kender en dæksmed der har lappet mange MC-dæk, og er det lavet ordentligt er hldbarheden ikke dårligere end et nyt dæk.
    Det bliver lavet fra indersiden med en kegleformet prop. Den kan ikke blive presset gennem hullet.

    Dog er det jo afhængigt af hullets størrelse g form, men alm. sømhuller går fint an.


  • #11   10. feb 2008 Jesper [Lyngby] P
    Nemlig de propper kan sagtens bruges men de propper som fx Steen snakker om er dem man stikker i udefra.
    Dem man sætter i udefra ville jeg heller ikke køre med i et mc dæk.


  • steen b
    steen b Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #12   10. feb 2008 Tror jeg vil prøve det med proppen (Bjørn (Års), det er de indvendige propper jeg mente smiley ). Har to gange fået en prop i bildæk som har funket uden probl. Hvis det mod forventning ikke går, skal I nok få det at vide... smiley
    Tak for feed back til alle.


  • #13   11. feb 2008 Ok, sådan en prop. De er gode til nødløsning, og læste i TN om en der havde kørt 5.000km med sådan i dækket uden problemer. Har også selv sådan et kit til nødløsning.
    Men nu hvor tiden er til det, kan du ligeså godt få det gjort rigtigt.


  • #14   11. feb 2008 propper til at montere ude fra må KUN bruges til køretøjer med en max hastighed på 30 km/t det står der også på dem propper som bliver monteret inde fra holder har lappet flere mc dæk med dem og der har aldrig været problemer med det så dem der siger andet ved ikke hvad de snakker om eller også vil de gerne sælge et nyt dæk bare proppen er sat i på den rette måde og med rette lim sker der ikke noget ved det

  • steen b
    steen b Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #15   11. feb 2008 Se, nu er det man sidder og bliver i tvivl: Hans M - det lyder rigtigt fornuftigt mht. udsivning, stiften er vel på størrelse med den i en tegnestift. Men så er det jeg har hørt noget om, at dækpilot ikke er godt for dækket i det lange løb, men din oplevelse siger jo det modsatte! (pillede du stiften ud før du brugte dækpilot??) Jesper [Lyngby] P: Jeg har en bilmekaniker i familien der har sat mange propper i bildæk ( har selv fået sat i mit bildæk, holder OK til 200 km/t i Tyskland), men bliveret mc dæk ikke udsat for andre påvirkninger en et bildæk?? Hvad siger "din" dæksmed?
    Prop var godt nok min første indskydelse... Har talt med to mc værksteder, de vil (selvfølgelig!) sælge mig et nyt bagdæk.... smiley


  • #16   12. feb 2008 Min dæksmed kan du tale med her:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=2912
    Han har sat propper i mange mc dæk, og står gerne inde for sit arbejde.


  • steen b
    steen b Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 5
    #17   3. mar 2008 Har nu prøvet dækpilot, og resultatet er indtil videre godt. Bagdækket har nu holdt normalt tryk i 14 dage mod før ca. 2½. Tak for info, Hans M! Jeg kunne dog ikke få stiften ud, den er kørt for langt ned i gummiet.
    Var ude for at indvie sæsonen igår, feeeeedt ! Ses derude.


Kommentér på:
Lapning af dæk?

Annonce