2.603 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Quickshifter Quickshifter

Hej smiley

Jeg går og leger med tanken om, at få installeret en quickshifter på min mc. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål og en forespørgsel til alle de erfarne folk herinde.
Til info er der tale om en Yamaha R6 fra 1999.

Første spørgsmål går på:
Er en quickshifter det værd, når meget af min kørsel foregår på offentligt vej, byer, motorvej osv. Jeg kører ikke banekørsel (selvom det skal da prøves på et tidspunkt!)

Andet spørgsmål:
I så fald at det er en fed idé og værd at købe, hvilken har i gode erfaringer med og hvor kan den købes? Jeg har selv kigget på denne:
https://www.healtech-electronics.com/shop/iqse/?attribute_unit=iQSE-2&attribute_harness-type=QSH-CKP

Jeg har hverken selv evnerne, værktøjet eller forholdende til at montere sådan en satan. I tilfælde af, at jeg skulle gå hen og købe en, er der så en handy venlig sjæl i herinde (i Københavns området), som kunne være behjælpelig med at få sat den på og få det til at spille? Jeg kvitterer gerne med en omgang pizza eller lignende som tak for hjælpen. Hvis det er en stor og krævende opgave, kunne et par skillinger i bytte muligvis også komme i spil.

Mvh. Mathias

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Quickshifter
  • #2   13. maj 2020 Har haft en fra Healtech, den spillede super godt. Plus man kan selv fin justere den på sin tlf via app'en der hører til.

• #3   13. maj 2020 Hvis ikke du vil køre race, hvor man skifter op i gear med ful gas, er den helt unødvendig. smiley Det er ingen problem at skifte gear uden brug af kobling smiley

• #5   13. maj 2020 #4 Du skal da vist til at øve dig i gearskift..

• #6   13. maj 2020 Kan en kyndig ikke forklare mig hvilke fordele der præcis er med QS kontra gearskift uden kobling?
    Jeg er med på at de forskellige QS modeller enten cutter tænding eller sprøjt.. Men er det ikke samme effekt som at gøre det uden kobling?

Jeg skifter nærmest altid uden kobling, og mine maskiner brokker sig ikke smiley

• #7   13. maj 2020 en healtech kræver ikke en pc

• Mini_Bruun
    Mini_Bruun Tilmeldt:
    apr 2019

Følgere: 1 Svar: 15
    #8   13. maj 2020 Hej Mathias smiley
    Jeg overvejer selv at købe en Healtech Easy og montere på min gsxr..
    Du skal være velkommen til at kigge forbi, så kan vi lave dem begge smiley

Thomas

• #9   13. maj 2020 6> Der er vel umiddelbart de fordele:

1) Det går hurtigere (ja, målt i milisekunder).
    2) Den rammer udenom det usynlige frigear 10000 ud af 10000 gange.
    3) Mindre slitage på gearkassen (i forlængelse af nummer 2).
    4) Bruges både op og ned i gear.

Ret mig gerne smiley

• #10   13. maj 2020 Der er jo også en vægt besparelse... på en 4-6.000 kr som ikke er i baglommen mere...

Jeg er absolut fortaler for det til banen...

På gaden er det lidt overflødigt, og hvis du øver dig lidt kan du næsten skifte gear ligeså hurtigt..

• #11   13. maj 2020 Er det nødvendigt?... overhovedet ikke.

Er det sjovt?... MAX!

Jeg har selv healtech på min, og fornøjelsen ved lyden når den skifter er fantastisk.
    Men pas på kørekortet, det fremmer ikke ligefrem en løs gasrulle smiley

• #12   14. maj 2020 https://youtu.be/kCBBTojVxyM

Sådan lyder min med healtech Q.. Og er rigtig glad ved den

• Lasse N
    Lasse N Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
    #13   14. maj 2020 #9: er ret sikker på det ikke er alle der også kan skifte ned uden kobling, så skal der vist være blipper på.

Har prøvet en S1000rr fra 15 hvor QS er både op og ned, og ned var fandme lækkert uden kobling!

• #14   14. maj 2020 Om den er pengene værd er op til dig - den er ikke en nødvendighed hverken på vej eller bane - selvom den vil være en fordel på bane...
    Der findes massere af "stand alone" løsninger som virker fint - Healtech, Translogic, HM og flere andre.
    vil foreslå at du slår dig sammen med Thomas#8 som han foreslår eller finder et værksted hvor du kan købe QS'en inkl. montering - der skal justeres lidt for at det funker, så det er ikke nok at skrue den på og sætte stikket i...
    #6 Jakob K: til gaden kan gearkasse og tempoet sikkert være det samme om man skifter uden kobling eller med QS, men på banen er fordelene
    1: man foretager skiftet så hurtigt at det ikke rigtig når at aflaste affjedringen hvilket holder cyklen mere i ro end et normalt gearskifte.
    2: det skåner skiftegafler og gearhjul, da belastningen er fjernet - hvor det måske nok kan holde ude på gaden, så har man rigtig mange skift på fuld træk på banerne - jeg talte lige hurtigt - på min zx6r har jeg f.eks. 5 opskift på en omgang på knutstorp som er lidt over 2km lang og tager mig omkring 63-64 sek - giv et sæt skiftegafler den slags prygl i 15-20 min af gangen uden kobling eller QS et par dage og så tror jeg på det gamle ordsprog "nogen skifter gear - andre gearkasse" smiley

• #15   14. maj 2020 Hvordan finder man ud af omdrejnings punktet hvor man kan skifte gear uden brug af kobling? Kunne da være sjovt at prøve, men er en kæmpe kylling, da jeg lige har fået ny kobling smiley

• #16   14. maj 2020 #15 der kan du ved alle omdregninger, du letter bare gassen og skifter.

• #17   14. maj 2020 Jeg kører mc helt anderledes end Magoo. Det er helt sikkert smiley
    Qs på gaden er pop gøgl. Det er overhovedet ikke lækkert medmindre man har bliiper og kan skifte både op om ned som det passer dig uden kobling...
    Kunne jeg kun få en af delene på baneknallerten så valgte jeg bliip... Det er pivlet at skifte op uden kobling. Og røv svært at skifte ned.
    Kunne aldrig finde på at kører med pc der cutter fuel... Altid tænding... Altid!!
    Qs forhindre ikke falske frigear. Det gør måden du skifter gear på. Og evt et factory pro skifte kit.

Gem pengene til du skal have en nyere raket smiley

• #18   14. maj 2020 hvis det bare er for bling bling og blær så tror jeg for mit vedkommende at en launch control havde været federe, men man kan jo også købe begge dele smiley

• #19   14. maj 2020 14#
    Interessant, jeg læste kort om at en fordel ved QS også var at fjerne et fokus område ifb med gearskift fra køreren (at slippe håndtaget)
    Hvorfor bliver skiftegaflerne "straffet" ved koblingsløse skift? Der er jo ikke træk på gearkassen når der skiftes, hvilket vel er samme princip som QS?

Jeg har kun haft min zx6r en enkelt gang eller to rundt på Knutstorp (inden jeg testede tyngdekraften... smiley ) så jeg er tilgengæld ikke noget nær dine tider smiley

Jeg skal på Anderstorp i næste weekend, så må jeg se om den kan holde en hel weekend, med nåedesløse gearskift smiley og ellers har jeg heldigvis en ekstra kasse liggende smiley (rolig rolig, jeg skal nok være sød ved den!)

• #20   15. maj 2020 #19: Det har du ret i - altså at man kan koncentrere sig om noget andet end gearskiftet.
    Hvis du slipper gassen tror jeg ikke der er den store forskel på sliddet på gearkassen, men så er dit skifte langsommere end med QS og du mister stabilitet i cyklen.
    Spørgsmålet er så om det lykkes at synkronisere skiftet perfekt hver gang uden QS - det har jeg i hvert fald ikke erfaring med smiley
    P.S. 1.42 tider på A-torp - så har du noget at sigte efter smiley

• #21   15. maj 2020 16#

Skal man bare smide gassen helt og så skifte gear ? Intet andet med at have en hvis fart og omdrejninger?

• #22   15. maj 2020 #21
    Du accelerere mens du forsigtig lægger pres på din gear pedal. Så slækker du gassen et par millisekunder og i det øjeblik der ikke længere er belastning på gearkassen smutter den let og elegant i næste gear smiley virker KUN ved opgearing....
    Kører du med omvendt skifte (1 op resten ned) er det en anelse lettere.

• #23   15. maj 2020 22#

Takker for detaljeret guide.. det må prøves en dag

• #24   15. maj 2020 Mil Suzuki skal have monteret den model du linket til næste uge hos bike shoppen

• #25   16. maj 2020 Clutchless upshift er sådan set ikke svært. I det øjeblik, der ikke er belastning på gearkassen, kan man uden kobling skifte op. Det øjeblik finder man ved at lægge en smule preload op på gearskifteren. Når man så tager gassen af, vil gearet automatisk "trække" gearet op. Det er nemmest at øve på 5. til 6. gear.

Det er faktisk præcist det som quickshifteren gør blot helt automatiseret for dig.

Clutchless downshift er sværere, og det har jeg ikke øvet endnu. Om det belaster gearkassen mere, ved jeg ikke - der er vist forskellige teorier om det som så meget andet. Det menes, at hvis man gør det korrekt, så belaster det ikke gearet mere end alm. skift med kobling.

Men jeg tænker, at et skift med kobling alt andet lige være mere smidigt overfor både drivetrain og motor.

• #26   16. maj 2020 @Lars

Ved Upshift skifter vi til en gearing med lavere rotation, i det øjeblik vi slækker gassen (eller qs cutter tænding) vil motoren automatisk søge lavere rotation... Vi hjælper gearet på vej smiley

Ved downshift er problemet at vi vil skifte til en højere rotation og forskellen på disse rotationer bliver større når vi slækker gassen. det er "næsten" umuligt manuelt at give den lille smule gas det kræves at udføre denne opgave. i hvertfald hvis man vil skåne gearkassen..

• #27   16. maj 2020 #20
    Jeg må se og jeg kan gøre dig kunsten efter smiley

Kommentér på:
Quickshifter

Annonce