Quickshifter Quickshifter
Hej
Jeg går og leger med tanken om, at få installeret en quickshifter på min mc. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål og en forespørgsel til alle de erfarne folk herinde.
Til info er der tale om en Yamaha R6 fra 1999.
Første spørgsmål går på:
Er en quickshifter det værd, når meget af min kørsel foregår på offentligt vej, byer, motorvej osv. Jeg kører ikke banekørsel (selvom det skal da prøves på et tidspunkt!)
Andet spørgsmål:
I så fald at det er en fed idé og værd at købe, hvilken har i gode erfaringer med og hvor kan den købes? Jeg har selv kigget på denne:
https://www.healtech-electronics.com/shop/iqse/?attribute_unit=iQSE-2&attribute_harness-type=QSH-CKP
Jeg har hverken selv evnerne, værktøjet eller forholdende til at montere sådan en satan. I tilfælde af, at jeg skulle gå hen og købe en, er der så en handy venlig sjæl i herinde (i Københavns området), som kunne være behjælpelig med at få sat den på og få det til at spille? Jeg kvitterer gerne med en omgang pizza eller lignende som tak for hjælpen. Hvis det er en stor og krævende opgave, kunne et par skillinger i bytte muligvis også komme i spil.
Mvh. Mathias
feb 2006
Følger: 67 Følgere: 106 MC-er: 15 Emner: 86 Svar: 721
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 396
Jeg er med på at de forskellige QS modeller enten cutter tænding eller sprøjt.. Men er det ikke samme effekt som at gøre det uden kobling?
Jeg skifter nærmest altid uden kobling, og mine maskiner brokker sig ikke
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 8 MC-er: 3 Annoncer: 2 Emner: 22 Svar: 226
apr 2019
Følgere: 1 Svar: 15
Jeg overvejer selv at købe en Healtech Easy og montere på min gsxr..
Du skal være velkommen til at kigge forbi, så kan vi lave dem begge
Thomas
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
1) Det går hurtigere (ja, målt i milisekunder).
2) Den rammer udenom det usynlige frigear 10000 ud af 10000 gange.
3) Mindre slitage på gearkassen (i forlængelse af nummer 2).
4) Bruges både op og ned i gear.
Ret mig gerne
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 102 MC-er: 15 Emner: 226 Svar: 3.248
Jeg er absolut fortaler for det til banen...
På gaden er det lidt overflødigt, og hvis du øver dig lidt kan du næsten skifte gear ligeså hurtigt..
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 26 Svar: 85
Er det sjovt?... MAX!
Jeg har selv healtech på min, og fornøjelsen ved lyden når den skifter er fantastisk.
Men pas på kørekortet, det fremmer ikke ligefrem en løs gasrulle
okt 2017
Følger: 57 Følgere: 96 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 153
Sådan lyder min med healtech Q.. Og er rigtig glad ved den
mar 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 27
Har prøvet en S1000rr fra 15 hvor QS er både op og ned, og ned var fandme lækkert uden kobling!
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Der findes massere af "stand alone" løsninger som virker fint - Healtech, Translogic, HM og flere andre.
vil foreslå at du slår dig sammen med Thomas#8 som han foreslår eller finder et værksted hvor du kan købe QS'en inkl. montering - der skal justeres lidt for at det funker, så det er ikke nok at skrue den på og sætte stikket i...
#6 Jakob K: til gaden kan gearkasse og tempoet sikkert være det samme om man skifter uden kobling eller med QS, men på banen er fordelene
1: man foretager skiftet så hurtigt at det ikke rigtig når at aflaste affjedringen hvilket holder cyklen mere i ro end et normalt gearskifte.
2: det skåner skiftegafler og gearhjul, da belastningen er fjernet - hvor det måske nok kan holde ude på gaden, så har man rigtig mange skift på fuld træk på banerne - jeg talte lige hurtigt - på min zx6r har jeg f.eks. 5 opskift på en omgang på knutstorp som er lidt over 2km lang og tager mig omkring 63-64 sek - giv et sæt skiftegafler den slags prygl i 15-20 min af gangen uden kobling eller QS et par dage og så tror jeg på det gamle ordsprog "nogen skifter gear - andre gearkasse"
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.020
Qs på gaden er pop gøgl. Det er overhovedet ikke lækkert medmindre man har bliiper og kan skifte både op om ned som det passer dig uden kobling...
Kunne jeg kun få en af delene på baneknallerten så valgte jeg bliip... Det er pivlet at skifte op uden kobling. Og røv svært at skifte ned.
Kunne aldrig finde på at kører med pc der cutter fuel... Altid tænding... Altid!!
Qs forhindre ikke falske frigear. Det gør måden du skifter gear på. Og evt et factory pro skifte kit.
Gem pengene til du skal have en nyere raket
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 64 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.334
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 396
Interessant, jeg læste kort om at en fordel ved QS også var at fjerne et fokus område ifb med gearskift fra køreren (at slippe håndtaget)
Hvorfor bliver skiftegaflerne "straffet" ved koblingsløse skift? Der er jo ikke træk på gearkassen når der skiftes, hvilket vel er samme princip som QS?
Jeg har kun haft min zx6r en enkelt gang eller to rundt på Knutstorp (inden jeg testede tyngdekraften...
Jeg skal på Anderstorp i næste weekend, så må jeg se om den kan holde en hel weekend, med nåedesløse gearskift
jan 2008
Følger: 15 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 9 Svar: 844
Hvis du slipper gassen tror jeg ikke der er den store forskel på sliddet på gearkassen, men så er dit skifte langsommere end med QS og du mister stabilitet i cyklen.
Spørgsmålet er så om det lykkes at synkronisere skiftet perfekt hver gang uden QS - det har jeg i hvert fald ikke erfaring med
P.S. 1.42 tider på A-torp - så har du noget at sigte efter
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
Skal man bare smide gassen helt og så skifte gear ? Intet andet med at have en hvis fart og omdrejninger?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.020
Du accelerere mens du forsigtig lægger pres på din gear pedal. Så slækker du gassen et par millisekunder og i det øjeblik der ikke længere er belastning på gearkassen smutter den let og elegant i næste gear
Kører du med omvendt skifte (1 op resten ned) er det en anelse lettere.
feb 2009
Følger: 3 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 657
Takker for detaljeret guide.. det må prøves en dag
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
okt 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 68
Det er faktisk præcist det som quickshifteren gør blot helt automatiseret for dig.
Clutchless downshift er sværere, og det har jeg ikke øvet endnu. Om det belaster gearkassen mere, ved jeg ikke - der er vist forskellige teorier om det som så meget andet. Det menes, at hvis man gør det korrekt, så belaster det ikke gearet mere end alm. skift med kobling.
Men jeg tænker, at et skift med kobling alt andet lige må være mere smidigt overfor både drivetrain og motor.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.020
Ved Upshift skifter vi til en gearing med lavere rotation, i det øjeblik vi slækker gassen (eller qs cutter tænding) vil motoren automatisk søge lavere rotation... Vi hjælper gearet på vej
Ved downshift er problemet at vi vil skifte til en højere rotation og forskellen på disse rotationer bliver større når vi slækker gassen. det er "næsten" umuligt manuelt at give den lille smule gas det kræves at udføre denne opgave. i hvertfald hvis man vil skåne gearkassen..
mar 2017
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 396
Jeg må se og jeg kan gøre dig kunsten efter
Quickshifter