E 10 til gamle 2 takts MC'er {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder og pusler med en artikel til "MZ nyt" om skiftet til E10.
I bund og grund kan en MZ køre på næsten hvad som helst - Et forsøg med 80% diesel medførte dog ret ringe motorgang!
E 10 kan have indflydelse flere steder:
Pakninger, slanger mm.: Benzinslangen holder såmænd nok, hvis der er købt en nyere slange. Pakningerne i indsugningen er ikke berørt af benzinen, og pakdåserne er lavet af Viton - Ingen problemer der. Altså OK.
Forbrændingstemperatur: Der er faktisk et problem for gamle motorcykler, at forbrændingstemperaturen er steget over årene, og vi anbefaler at gøre stemplet en anelse konisk over stempelringene i dag. Stiger temperaturen (eller falder den?) ved E10? Kommentarer?
Selvblandende to takts olie - Jeg har faktisk ikke forstået hvordan man gør olien 'Selvblandende', udover at det fungerer langt bedre i dag end det gjorde for 57 år siden, da min MZ var ny. Hvordan fungerer 'Selvblandende olie' egentligt, og vil en slat ekstra ethanol have en indflydelse?
Henvisning til kloge mennesker jeg kan ringe/skrive til tages også imod med taknemmelighed.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
Du skal derfor have mere brændstof, for at opnå samme effekt.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 190
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.125
Og førstår egentlig ikke hvorfor du ikke blot fortsat tanker E5, men det...
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
Syntes dog ikke, at det volder problemer på min mc. den har også kun karburator. Ikke alt det smarte udstyr
apr 2014
Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 12
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 190
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 190
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 190
E10 er på vej, og jeg har gjort en hel del ud af at se på hvad det medfører.
Helt overordnet er der ingen MZ motorcykler der er godkendt til E10 brændstof—Så den simple løsning er bare at lade være med at bruge det. F.eks. Mobil 100 oktan er E5.
Det virker nu lidt overdrevet at skifte til 100 oktan, når min manual skriver: ”Svarende til konstruktionen skal der anvendes benzin med et oktantal på 79”
Så hvad er ulemperne ved et højere ethanolindhold?
Ethanol er et opløsningsmiddel, der kan skylle olien af cylindervægge mm.
Ethanol har mindre brændværdi end benzin.
Ethanol kan ændre forbrændingstemperaturen.
Min gennemgang af alt hvad jeg har kunnet finde siger:
Hvis din motor lugger på grænsen med en eller flere egenskaber, kan det tænkes, at det ekstra ethanolindhold skubber den over grænsen.
Vores MZ motorer er nu generelt meget blidt tunet, så det er nok ikke særligt sandsynligt
Hvad der skal ses på er:
Hvis benzinhanen begynder at gå stramt, så tjek gummiet i hanen. Den er af nitrilgummi, der ikke er specielt ethanolbestandig.
Det kan tænkes at blandingen skal gøres en smule federe (Større hoveddyse/flyt nålen)
Når motor skal renoveres, så brug udelukkende Viton pakdåser. De er 100% bestandige overfor Ethanol.
Hvis man skifter fra E5 til E10 uden at ændre blanding vil motoren skulle arbejde mere for at levere det samme—Den vil altså køre lidt varmere.
Hvis der kompenseres for E10 med blandingen vil motoren køre en smule koldere.
Benzinslange skal måske skiftes til en nyere, der er E10 godkendt.
ETZ modellerne med oliepumpe—Her er der ingen problemer i pumpedelen. Der kommer jo ikke benzin dertil. Min erfaring er, at pumpen leverer rigeligt olie i forvejen, så jeg ser ingen problemer her.
MZ modeller med olie blandet i benzinen. Her ser jeg heller ikke de store problemer—man kan evnt. Gå ½ procent op i oletilsætning. Hvis den yder mindre (Lidt tvivlsomt!) kan der kompenseres med større hoveddyse/nålestilling.
Scorpion modellerne kører med en Yamaha motor. Jeg har tjekket for den tilsvarende Yamaha motor, og fundet at den er E10 godkendt, men andre har set anderledes. Allerede E5 giver tanken problemer—Lakeringen holder ikke, og det bliver kun værre med E10.
Jeg har ikke kunnet finde noget på Rotax.
Og hvorfor skifter vi så til E10 brændstof?
Fordi der nu kommer dobbelt så meget bioethanol i benzinen, vil der også blive udledt mindre CO2. Samlet vil det reducere udledningen af CO2 med cirka 200.000 ton om året at gå fra E5 til E10.
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 224 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 814
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 190
E 10 til gamle 2 takts MC'er