Udstødning - udformning og lyd!? {{forumTopicSubject}}
Hej der ude
Jeg har lidt spørgsmål til de teknisk kyndige inden for MC potter mht udformning(indvendig), lyd og funktion.
Sagen er den at jeg har en DEVIL potte på min cykel, som der ikke helt lyder som jeg måske godt ville have den skulle lyde.
Potten er oval både indvendig, såvel som udvendig, den har fri gennemgang, og er afkortet i forhold til standard. Standard var potten også med "skillerum" inden i (jeg tror det hedder en "Refleksions potte" i tekniske termer). Disse skillevægge er fjernet så der nu er fri gennemgang.
Afgangshullet er rundt og mindre end diameteren på det indvendige ovale rør med hullerne i (vel ca ½ størrelse vil jeg tro).
"Problemet" med den er at den lyder mere og mere som en gammel peugeot 1,3 med blikpotte på, med mindre den enten står i tomgang eller får mere end 10.000 RPM, alt der i mellem lyder virkelig ringe
Min tanke er i første omgang at pakke potten om, med noget nyt uld, men jeg er usikker på hvilken virkning, om nogen, det vil få. Måske der er en der kan sige et par vise ord om det. Er der fx. forskel på effekten af forskellige typer pakkeuld?
Næste ting jeg har i tankerne er at ændre på selve udformningen på pottens undmad, men her er jeg virkelig lost, og jeg gider ikke bare ombygge i blinde, så igen, hvis en måske kan smide et par ord om hvad man opnår ved at gøre dit, og hvad man opnår ved at gøre dat, ville jeg være yderst taknemmelig
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 100 MC-er: 5 Emner: 94 Svar: 1.445
Jeg ved ikke om du kan bruge denne tråd til noget - men jeg har skrevet om det her:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=51656
Jeg tror ikke det vil hjælpe at pakke den om, med mindre du pakker ulden meget hårdt.
Prøv lige at læse mit svar i det andet indlæg. Jeg følger lige med her i denne tråd og hvis du skulle have spørgsmål som følge af det andet indlæg, står jeg gerne til rådighed.
Mvh
Thomas E
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Som min potte er nu, er den i kulfiber, kort og med stor inderdiameter, men med mindre afgangshul, uldens konsistens er pt ukendt, da jeg ikke selv har pakket den, det er det originale der er i.
Jeg har en idé om at meget af ulden er "mindre god" da der kommer massive og vedvarende flammer ud af potten ved "speeder-slip" efter topfart, når jeg ruller ned i fart.. Dette forestiller jeg mig ikke er super sundt for ulden over længere tid.
Lyden lige nu, er egentlig ok ved tomgang og det er en rigtig skriger ved høje RPM, men alt der i mellem lyder rigtig ringe.. meget hult og "dåse" agtig... :-S
Hvis du har nogle gode idéer til hvad jeg kan gøre, lytter jeg øren
apr 2005
Følger: 20 Følgere: 49 MC-er: 5 Emner: 35 Svar: 1.408
apr 2006
Noget kunne tyde på at ulden ikke er særlig hårdt pakket eller måske brændt ud. Ligeledes lyder "dåseagtigt" for mig at hullerne i inderrøret er af stor diameter, hvilket tillader lyden at trænge ud til ydersiderne i potten (naturligvis hvis ulden er løs) og dermed skabe et større "rum" for lyden.
Jeg fik den ultimative potte til min GIXXER hos Shark - en ultra kort kulfiber potte i lille diameter men med et stort inderrør. Sidste 5-10cm af inderrøret er af endnu større diameter, hvori DB-killeren kan monteres. (Naturligvis skal den ikke det....)
Min lyder afsindig rå - og nærmest Formel1-agtigt når den får gas. Kwak var her idag og hørte den - han vil også have een magen til.
Min er en slip-on men med mellemrør.
Hvis du alligevel skal pakke den om, hvorfor så ikke prøve at korte den lidt af og evt. isætte et andet inderrør af større diameter med mindre perforationshuller.
Du skriver at din smider flammer ud - måske skulle du lige have tjekket din karburering. Forbrændingen har også stor indflydelse på lydindtrykket. Hvis du har meget uforbrændt benzin i forrørene, som antændes af varmen kan lyden godt forstyres til en slags rallen.
Heinrich ordnede min, da jeg havde det problem. Min var for mager i topen og for fed i midten.
Er din potte en Bolt-On eller en Slip-on?
Mvh
Thomas E
sep 2006
Det du siger der, lyder ganske sandsynligt, hvilket også er den umiddelbare teori jeg selv havde(noget der hen af, i hvertfald )
Potten er allerede blevet kortet af, da jeg fjernede de "skillevægge" der standard sad i den (den var "road-legal"). Du kan evt. se billederne i min profil, der er vist både "før og efter" billeder.
Det inderrør der sidder i nu(standard) er temmelig stort, bl. a fordi det er ovalt. Hullerne i det er ret små, vel omkring 1 mm i diameter vil jeg tro. Der er dog enkelte steder hvor der er lidt større hul, da jeg måtte "skære lidt" for at få skillevæggene fri (de var svejset fast).
Mht. flammerne, så er cyklen med sprøjt, og der er ikke pillet ved standard opsætningen på boksen, så umiddelbart burde min blanding være ok, cyklen går også kanon
Du skriver du har større diameter på dit inderrør på det sidste stykke. Er dit afgangshul så større eller mindre end røreret er på det brede stykke?
Min potte er i øvrigt en bolt on.
Tak for dine indsigtsfulde inputs
apr 2006
Det sidste stykke på min potte har næsten samme diameter som tuden - derudover er der perforerede huller i endestykket - Du kan lige ane det på billederne af min GIXXER1000.
Mht. dit ovale inderrør.
Hvis jeg husker rigtigt fra fysiktimen, så er et ovalt rør bedre til at optage lyden end et rundt rør, grundet større overflade og forstyrrelser i turbolenserne. Det runde rør ´har bedre mulighed for at konstante hvirvler, hvorimod det ovale hele tiden vil slå eller bremse hvirvlen og tvinge den igennem perforeringen og ind i ulden.
Det kunne faktisk være ret spændende at lave en test med et stykke fordrejet metalstykke i enden på mellemrøret lige inden potten for at hjælpe til en rotation og dermed lave en slags "riffelgang" for at høre om det giver en mærkbar lydforskel.
Vi er jo enige om at jo længere tid lyden er om at forlade potten - jo mere af lyden optages i pottens materiale.
Prøv evt. at udskifte inderrøret med et rundt.
Min har også sprøjt og det er desværre ingen garanti for blandingen i benzin/luft. Min skyder ikke så meget mere efter justeringen, men jeg fik næsten 10 HK ud af justeringen - Heinrich er GUD.........
Jeg stiller gerne op med min så du kan se og høre.
En GIXXER for alle - Alle GIXXERE for een.
Alt for en GIXXER-ven.
Mvh
Thomas E
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 53 Svar: 493
feb 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 60
ps. det er ikke alle mc potter der er uld i, i min er der kirmick kuler men den er vist også til banne siger mine venner.(fed lyd)
sep 2006
Jeg vil kaste mig over at udskifte ulden i potten én af de nærmeste dage, og så må jeg se hvorden tilstanden på resten af potten er, når jeg får den skilt ad. Nu har jeg i hvertfald en idé om hvad der skal til for at opnå det jeg ønsker..
Jeg opdatere tråden når jeg har fået set nærmere på indmaden.!
sep 2006
Det første jeg gjorde var at skifte den eksisterende uld ud med noget nyt. Det der originalt sad i, var af "pladevat/uld" typen, hvor det nye var mere af "rockwool/vat" typen.
Der ud over skar jeg en smule af "enderøret" (et rør der stak en smule ind i selve potten, og ud af udgangen, lidt ala en fløjte, men uden huller i).
Dette resulterede i at rasle/dåse lyden forsvandt :-D....... MEN den kom til at larme HELT sygt meget. Lyden var såmænd fed nok, men bare for meget af det gode... Ikke tilfreds, endnu!
Jeg konkluderede at det måtte skyldes at jeg havde et inderrør med meget stor diameter i forhold til yderdiameter på potten, og der af naturligvis mindre rum til at putte uld i. Samt at jeg havde fjernet et stykke af det rør der stak ind i potten, fra afgangen af.
Nå, så jeg skilte potten ad igen, og denne gang lavede jeg så inderrøret mindre i diameter, for at give mere plads til uld, og mindre "plads til lyd"
Det virker
Nu har jeg fået en potte der <i>ikke</i> skramler/rasler/har dåselyd, men som har en fed buldre/booorrb-lyd ved lave omdrejninger, og som langsomt går over i et lækkert vræl i takt med at omdrejningerne stiger
Det har været alt arbejdet værd!
Stor tak for alle inputs jeg har fået, det har været nyttigt for at få en idé om hvad der skulle til for at opnå det ønskede.
apr 2006
Super godt at høre. Måske var det en ide at lægge en kopi af denne tråd i et galleri sammen med nogle fotos som en slags guide til andre. Jeg ved at det med udstødninger og lyd har været oppe og vende mange gange her på MCG. Der går ikke en uge imellem disse tråde.
Det rør du omtaler uden huller - er det ikke "tuden" du mener? eller det det i starten af potten?
Raslelyden må jo være kommet af et løst rør eller en knækket svejsning.
Er du god til at svejse?
Mvh
Thomas E
sep 2006
God idé, bortset fra at jeg ikke har taget nogle billeder
Hmm, jeg ved ikke om det korrekte navn for det omtalte rør, er "tuden", men det er et rør der er svejset fast i enden af afgangshullet, og som så går et stykke ind i selve potten.
Jeg har så gjort det, at jeg har skåret den indvendige del af det rør af, helt oppe ved "udgangen".
Jeg har smidt et billede af enden på potten her, så du kan se hvad det er for et rør jeg mener:
(link fjernet)
Jeg tror at raslelyden primært har været en resonans lyd af en slags, nok pga for lidt uld, eller for løst uld.. Umiddelbart stødte jeg ikke på nogle knækkede svejsninger nemlig.
Om jeg er god til at svejse!?.. Nej det vil sq være en stor løgn at påstå :-D... Jeg kan finde ud af det, skal vi bare nøjes med at sige det
apr 2006
Har udstødningen engang været "Road-legal"?
Eller har du lavet totalt om på indmaden i potten?
Mvh
Thomas E
sep 2006
Ja, den har engang været road-legal, jeg har ved tidligere lejlighed fjernet hele "kirke orgelet" der sad inde i..
apr 2006
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 26
jun 2007
apr 2006
De fleste MC-forhandlere/værksteder sælger ulden i poser. Jeg ved at lydmuren har det.
Mvh
Thomas E
jun 2007
jun 2007
apr 2006
Jo - vi er blevet importør af Shark / Hurric og netop den potte jeg har er en rigtig" Formel 1" potte - den lyder i hvert fald sådan. Vi har lige solgt 3 til andre GIXXERE fra 01-02.
Der er link til Hurric fra vores hjemmeside. Og priserne er virkelig konkurrencedygtige ift andre mærker.
Skriv en mail til mig på info@d-wears.com
Mvh
Thomas E
Udstødning - udformning og lyd!?