1.088 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Koblings problem:( Koblings problem:(

Efter en rigtig godt tur i eftermiddag ville jeg lige rense kæde og tandhjul, men det gik slet ikke som forventet.
Da jeg ville rense det foreste tandhjul tog jeg det dæksel af der dækker for det, jeg løsnede det skidt der var med lidt lampeolie, lod det sidde lidt og vaskede det af. Fint fint, jeg satte dækslet på igen og det var så godt. Men efterfølgende virker min kobling ikk:( Jeg har prøvet at stramme kablet, men tror ikke det er der problemet ligger. Jeg tror det er ved den "pind" der, som jeg kan se det, skal trykkes ind i motorenblokken når man tager koblingen. Den går ikke ind, men sidder fast, man kan tage den ud, men ikke trykke den ind som når man kobler ud.
ALT ALT ALT hjælp modtages...
Rasmus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Koblings problem:(
  • #1   9. sep 2007 Hej Rasmus

Nu skal jeg ik gøre mig klog på MC, men sådan som du beskriver det, lyder det fuldstændigt som på den måde en YAMAHA 4 gears knallert var bygget op på i de gode 80ere, og der kan jeg huske at der også var en lille stål kugle ved den pind som du omtaler, så måske den er smuttet væk da du gjorde rent, og så bliver der jo ikke trykket nok ind hvis den mangler

Olsson

• #2   9. sep 2007 Mener den sidder i den motorskjold som du har haft af, prøv at tage det af igen og se om alt "går i hak" som det skal når du sætter det på plads igen.

• #4   9. sep 2007 Giver strada ret du skal være ualmindelig stærk hvis du skulle kunne trykke udrykker akslen ind. Der må være sket en fejl under montagen af skjoldet.

• #5   9. sep 2007 Hey mester.
    Kender også til problemet med kuglen hvis det er lavet som på en 4 gear som Olsson beskriver. Men er der modstand i grebet/kan det ikke trykkes ind? Men det er højest sansyneligt mekanismen som skal presse pinden ind der ikke sidder rigtig.

• #6   9. sep 2007 Mig bekendt har du ikke den kugle, men det ville ellers også have været første bud. MEN af med skjoldet, aktiverer den igen, og se om sneglen drejer. HVIS den gør det, Så er det forbindelsen mellem sneglen og koblingen (det stykke aksel der sidder i mellem.)

Hvis du ikke kan trykke håndtaget ind, er det enten fordi den er samlet forkert, kan ikke gætte hvordan. ELLER du har afedtet sneglen så den er blevet sindsyg stram, men begge lyder lidt underligt!!!

/Jesper

• #7   9. sep 2007 Hej alle sammen! Rigtig mange tak for hjælpen!! Har været ude og rode i det, det er derfor jeg ikke har været her til at skrive tilbage... Nu virker koblingen som den skal, NÆSTEN DA, tror bare dækslet skulle ordentlig på, for fik det da til at virke, men kunne ikke få det indstillet ordentlig... Det er næsten umuligt at trække cykelen, mens den står i gear selvom man har trukket koblingen. Det kunne lyde som om at koblingen ikke er helt sluppet, men så ville jeg synes den skulle trækkes i hak, mellem kompressionerne. Men den er bare hård hele tiden, som hvis bremsen hang. Det skal også siges at når man kører og trækker koblingen motorbremser den ikke som man måske skulle tro. Sys ikke umildbart det kunne justeres væk, men vil prøve imorgen.
    Sikken en aften, bare for at rense tandhjul... tsk tsk...

Tak for hjælpen drenge!

• #8   9. sep 2007 Det er helt normalt at cyklen er tung at trække på i gear, med trukket kobling.
    Og den skal ikke motorbremse med trukket kobling...

• #9   9. sep 2007 Du kan næsten ikke trække den model med i gear med trukket kobling, det er det samme med min..
    Føles som om bremsen hænger!!

/Jesper

• #10   9. sep 2007 Rune- Ved jeg godt, men man skulle bare tro at det hænger sammen med at hvsi koblngen ikke er helt fri når den er trukket, mens man trækker den, burde den heller ikke være fri når man kører med trukket kobling og derfor motorbremse lidt? Der er jo modstand når jeg skal trække mc'en så burde der også være på vejen ikk?

• #11   9. sep 2007 nej, når du overstiger et hvist omdrejning, kan det ikke mærkes...

• #12   9. sep 2007 Regnerde jeg også med smiley

Det er kun ved lavere hastighed du vil kunne mærke at den tager farten af med trukket kobling, altså mere end den ellers ville...

Mvh. Rune smiley

• #13   9. sep 2007 Godt i ved sådan noget, for i min verden mækes det bare som modstand og modstand er nicht gut, det gør jo en langsommere;)

• #14   9. sep 2007 Faktisk mener jeg at kunne huske, at hvis du kommer kørende, tager koblingen og bremser ned. vil du ikke mærke ret meget rulle modstand hvis du så skubber den rundt derefter. men hvis du slipper koblingen når du står stille, og tager den igen, klæber pladerne sammen igen!!!

• #15   9. sep 2007 må prøve det imorgen... Mange tak!:) I er nogle helte herinde...

• #16   10. sep 2007 For at blive lidt teknisk, der er sikkert noge der retter mig hvis jeg husker forkert.
    Du har en kobling med 12+ koblingsplader, som skiftevis har fat i motor og gearkasse.
    Når du ikke bruger koblingen presses alle pladerne imod hinanden, og du har maks friktion. Hvis du så kobler (når du kører) vil omdrejningerne sikrer at alle pladerne får samme afstand til hinanden, hvorved friktionen bliver mindst mulig.

Omvendt hvis du står stille, så er der ikke centrifugal kraften med til at skille pladerne, hvorfor når du kobler, er det kun den første plade, trykpladen, der rent faktisk slipper de andre koblingsplader, resten "limer" sammen i olien.

Håber det hjalp, og ikke blev for forvirende.

Jesper

Kommentér på:
Koblings problem:(

Annonce