875 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

giver ikke gas - vakumdåse giver ikke gas - vakumdåse

Hej genier! :o)

del venligst ud af Jeres viden omkring mit problem her ;o)

Jeg har det problem at når jeg har kørt min MC lidt og stopper op.. så kan jeg opleve af den ikke vil give gas.. her menes at hvis jeg drejer på gassen, så sker der ingenting. Hvis jeg slipper gassen HELT - så går den ud..
Hvis jeg giver den - fra lidt til fuld gas - så holder den kun tomgang.
Den lyder som om den kører på alle 4 cylindere.
Min gode ven har fortalt mig at han ikke er et sekund i tvivl om hvad det er.
Han siger at det er vakumdåserne som sætter sig.
Hvis jeg bare holder den på tomgang og venter og venter så får den pludseligt "fat" og giver gas.. og så kører cyklen fint nok ellers.
Han siger jeg nok skal smørre de gummiringe som sidder om vakumdåserne.

Er i enige i denne løsning - og hvis ja.. hvordan smørres de så, og med hvad præcist?

Er frisk på at splitte karburator fra hinanden og fixe problemet - vil bare gerne vide hvad der skal ske først.. så jeg ikke sidder med 10.000 stumper og ingen aning om hvad der skal gøres..

Venligst kom med forslag til afhjælpning af problem og råd til hvordan det skal gøres...

MVH
Stakkels Jim


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  giver ikke gas - vakumdåse
  • #1   28. aug 2007 Du har ret i, at det kan lyde som et vacum-problem, men jeg synes ikke det lyder sansynligt, at alle 4 vacum-stempler sætter sig fast på en gang.
    Hvis vi antager at stemplerne sidder fast, så nålen ikke løftes fri af strålerøret, burde den stadig kunne gå i tomgang, hvis du slipper gassen helt, da der er en seperat tomgangsdyse, som ikke er påvirket af vakumstemplet.
    Men uanset lyder det som et karburatorproblem, og jeg ville nok afmontere, adskille og rense karburatorerne, for at være sikker på, at alt arbejder som det skal.


  • #2   28. aug 2007 Nørj.. lyder som en større omgang.. er der noget i karburator som jeg skal være særligt opmærksom på når jeg skiller den? Noget som ikke er "lige til" at samle igen osv.?
    Og hvad skal de gummibanditter på vakumdåsen evt. smøres med hvis det er?


  • #3   28. aug 2007 Karburatorne er ganske nemme at adskille og samle igen bare vær forsigtig når du tager vacum membranerne ud da de er skrøbelige og dyre. Du kan smøre gummibanditterne med silicone.

  • #4   28. aug 2007 Skil det hele ad, og pas rigtig godt på pakninger og smådele. Sørg for, at det er rent, hvor du arbejder.

    Nu ka du lægge ale dele i blød i karburatorrens(på nær gummipakninger) og derefter tørre dem med trykluft.

    Jeg bruger altid selv motorstart (æter på spraydåse) Så kan man spule delene rene - også gummidele. Tør efter med en ren blød fnugfri klud. Også diverse rør og gange som vacuumstemplerne bevæger sig i.

    Sprøjt et tyndt lag silicone spray på begge sider af de rensede vacuummembraner, og lad dem tørre op. Gentag dette, til de ikke suger mere silicone, og tør så overskuddet af.

    Når du skal samle, så stryg en lille dråbe alm. smøreolie på alle pakninger om spænd sammen. Alt bliver meget lettere tæt å denne måde.

    Efter montering, skal du regne med at skulle grundjustere og synkronisere dine karburatorer.

    Skift/rens luftfiltre med det samme, og sørg for at disse samles rigtigt og med hele pakninger og filterboxe.

    Vacuumkarburatorer er meget følsomme overfor falsk luft.

    Rigtig god arbejdslyst!


  • #5   28. aug 2007 Hold da op, det var noget af en omgang.. lyder som om jeg skal rive en weekend ud af kalenderen ;o)

    Grundjustering af karburatorer - er et noget man selv kan klare eller bliver det en dyr affære?


  • #6   28. aug 2007 Det er egentlig ikke så svært, men du skal have fat i et vacuummeter, carbtune eller lignende. Jeg vil anbefale www.carbtune.com.

    De har noget der hedder colourtune og carbtune.

    Førstnævnte er klare tændrør og en farveskala. så kan du stille luft/benz blandingen rigtigt. Derfeter kan du med Carbtune synkronisere. De kommer med gode vejledninger og er lette at anvende, selv om det ligner molbo-plastik!''

    Detvil koste dig 600 kr-ca, men du skal lige huske, at det er kun halvanden mekanikertime-og så kan du selv gøre det gang efter gang. Dels er det rart at tingene virker, men du sparer også benzin.



  • #7   28. aug 2007 Du har ret.. og 600kr er heller ikke al verden - selvom jeg bliver far til november.. lige har købt ny bil (babycontainer) og nyt hus... samt blevet gift.. inden for.. well.. 2mdr ;o)
    Har kunne mærkes på pengepungen ;o)

    Nok om det.. når man stiller blandingsforhold mellem luft og benz - hvordan justerer man det? Ved du siger det står i guide med colourtune.. er bare lige nysgerrig.. og carbtune.. hvor justerer man.. forstår det ikke.. men giver nok mere mening når man har det mellem hænderne ;o)


  • #8   28. aug 2007 synes dog jeg kan regne mig frem til at det bliver ca. 1000kr ?

  • #9   29. aug 2007 Jim

    Det er da mulugt, at det bliver en tusse - jeg greb tallene ud fra det jeg kunne huske - så bliver det to mekanikertimer!

    Karburatorerne har en blandeskrue. Den justerer du luftblanding med, til gnisten har ret kulør.

    Synkronisering foregår principielt ved, at du sætte vacuummeter til umiddelbart inden gasblanding gå ind i topstykket. Så justerer du tomgan på karburatorerne, til vacuum er ens - eller inden for 1 cm HG. Derefter øger du til 2-3000 omdr, og justerer luftspjældene, til vacuum her er ens.

    ved mere end 20-30 % åbent spjæld, er det ligegyldigt.

    Der er lidt forskel på, om man selv vælger en karburator og justerer de andre efter, eller om man skal vælge en bestemt. Det bedste du kan, er at slå en klo i en passende Clymer manual og følge anvisningerne.

    Har du ikke en, så skaf en - dels kan du ud fra den altid vurdere om en sag er noget du skal give dig i kast med eller ej og dels giver den meget fine og detaljerede arbejdsbeskrivelse (koste 2-300 kr) Vist billigst på e-bay


  • #10   29. aug 2007 De bøger er ikke lavet til min cykel desværre...

  • #11   29. aug 2007 Udenm at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig, at denne er 99% dækkende:

    http://www.clymer.com/Book.aspx?bid=810&title=Suzuki+Bandit+600%2c+1995-2000

    Linket er direkte fra Clymer, så den falder en smule dyrere ud.

    Nogen herinde må have sådan en manual. Du kan evt låne den og kigge på et antal billeder sammen med cyklen. Så ser du meget hurtigt, om den er dækkende.


  • #12   29. aug 2007 ellers kan jeg vel bare købe org. suzuki håndbog hos reinardt... der må det vel være i? :o)
    Den koster omkring 500kr...


Kommentér på:
giver ikke gas - vakumdåse

Annonce