giver ikke gas - vakumdåse giver ikke gas - vakumdåse
Hej genier! :o)
del venligst ud af Jeres viden omkring mit problem her ;o)
Jeg har det problem at når jeg har kørt min MC lidt og stopper op.. så kan jeg opleve af den ikke vil give gas.. her menes at hvis jeg drejer på gassen, så sker der ingenting. Hvis jeg slipper gassen HELT - så går den ud..
Hvis jeg giver den - fra lidt til fuld gas - så holder den kun tomgang.
Den lyder som om den kører på alle 4 cylindere.
Min gode ven har fortalt mig at han ikke er et sekund i tvivl om hvad det er.
Han siger at det er vakumdåserne som sætter sig.
Hvis jeg bare holder den på tomgang og venter og venter så får den pludseligt "fat" og giver gas.. og så kører cyklen fint nok ellers.
Han siger jeg nok skal smørre de gummiringe som sidder om vakumdåserne.
Er i enige i denne løsning - og hvis ja.. hvordan smørres de så, og med hvad præcist?
Er frisk på at splitte karburator fra hinanden og fixe problemet - vil bare gerne vide hvad der skal ske først.. så jeg ikke sidder med 10.000 stumper og ingen aning om hvad der skal gøres..
Venligst kom med forslag til afhjælpning af problem og råd til hvordan det skal gøres...
MVH
Stakkels Jim
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
Hvis vi antager at stemplerne sidder fast, så nålen ikke løftes fri af strålerøret, burde den stadig kunne gå i tomgang, hvis du slipper gassen helt, da der er en seperat tomgangsdyse, som ikke er påvirket af vakumstemplet.
Men uanset lyder det som et karburatorproblem, og jeg ville nok afmontere, adskille og rense karburatorerne, for at være sikker på, at alt arbejder som det skal.
mar 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 113
Og hvad skal de gummibanditter på vakumdåsen evt. smøres med hvis det er?
okt 2004
Følger: 23 Følgere: 27 MC-er: 4 Emner: 64 Svar: 987
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Nu ka du lægge ale dele i blød i karburatorrens(på nær gummipakninger) og derefter tørre dem med trykluft.
Jeg bruger altid selv motorstart (æter på spraydåse) Så kan man spule delene rene - også gummidele. Tør efter med en ren blød fnugfri klud. Også diverse rør og gange som vacuumstemplerne bevæger sig i.
Sprøjt et tyndt lag silicone spray på begge sider af de rensede vacuummembraner, og lad dem tørre op. Gentag dette, til de ikke suger mere silicone, og tør så overskuddet af.
Når du skal samle, så stryg en lille dråbe alm. smøreolie på alle pakninger om spænd sammen. Alt bliver meget lettere tæt å denne måde.
Efter montering, skal du regne med at skulle grundjustere og synkronisere dine karburatorer.
Skift/rens luftfiltre med det samme, og sørg for at disse samles rigtigt og med hele pakninger og filterboxe.
Vacuumkarburatorer er meget følsomme overfor falsk luft.
Rigtig god arbejdslyst!
mar 2004
Grundjustering af karburatorer - er et noget man selv kan klare eller bliver det en dyr affære?
aug 2005
De har noget der hedder colourtune og carbtune.
Førstnævnte er klare tændrør og en farveskala. så kan du stille luft/benz blandingen rigtigt. Derfeter kan du med Carbtune synkronisere. De kommer med gode vejledninger og er lette at anvende, selv om det ligner molbo-plastik!''
Detvil koste dig 600 kr-ca, men du skal lige huske, at det er kun halvanden mekanikertime-og så kan du selv gøre det gang efter gang. Dels er det rart at tingene virker, men du sparer også benzin.
mar 2004
Har kunne mærkes på pengepungen ;o)
Nok om det.. når man stiller blandingsforhold mellem luft og benz - hvordan justerer man det? Ved du siger det står i guide med colourtune.. er bare lige nysgerrig.. og carbtune.. hvor justerer man.. forstår det ikke.. men giver nok mere mening når man har det mellem hænderne ;o)
mar 2004
aug 2005
Det er da mulugt, at det bliver en tusse - jeg greb tallene ud fra det jeg kunne huske - så bliver det to mekanikertimer!
Karburatorerne har en blandeskrue. Den justerer du luftblanding med, til gnisten har ret kulør.
Synkronisering foregår principielt ved, at du sætte vacuummeter til umiddelbart inden gasblanding gå ind i topstykket. Så justerer du tomgan på karburatorerne, til vacuum er ens - eller inden for 1 cm HG. Derefter øger du til 2-3000 omdr, og justerer luftspjældene, til vacuum her er ens.
ved mere end 20-30 % åbent spjæld, er det ligegyldigt.
Der er lidt forskel på, om man selv vælger en karburator og justerer de andre efter, eller om man skal vælge en bestemt. Det bedste du kan, er at slå en klo i en passende Clymer manual og følge anvisningerne.
Har du ikke en, så skaf en - dels kan du ud fra den altid vurdere om en sag er noget du skal give dig i kast med eller ej og dels giver den meget fine og detaljerede arbejdsbeskrivelse (koste 2-300 kr) Vist billigst på e-bay
mar 2004
aug 2005
http://www.clymer.com/Book.aspx?bid=810&title=Suzuki+Bandit+600%2c+1995-2000
Linket er direkte fra Clymer, så den falder en smule dyrere ud.
Nogen herinde må have sådan en manual. Du kan evt låne den og kigge på et antal billeder sammen med cyklen. Så ser du meget hurtigt, om den er dækkende.
mar 2004
Den koster omkring 500kr...
giver ikke gas - vakumdåse