1.020 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
21 Svar
Ohh shit, ingen olie Ohh shit, ingen olie
Hejsa MCG
Jeg har ikke megen forstand på Motorcykler, og jeg ved heller ikke meget om hvordan man holder dem kørende.
Jeg var lige nede og køre en tur i Århus og så vil den sq ikke rigtig holde sig igang, og så checker jeg Olien, og der er selvf. ikke mere på.
Så mit spørgsmål går på hvordan man skifter det og hvilken Olie der skal i ?
Det skal lige siges at jeg glemte min Manuel nede i byen i Cyklen
Håber der er nogle kloge folk der kan hjælpe ?
0 synes godt om
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 827
Held og lykke. Håber ikke der er sket noget med din flotte mc.
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
aug 2004
Følger: 52 Følgere: 49 MC-er: 1 Emner: 291 Svar: 3.016
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 4 Emner: 119 Svar: 827
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 9 Svar: 24
Jeg har kørt omkring 1 Kilometer sådan der eller lidt mindre, håber ikke jeg har ødelagt noget
Så må jeg jo straks ned til en honda forhandler i morgen
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 746
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
"
The campaigns promoting motorcycle-specific oils have successfully indoctrinated an entire Generation of motorcycle riders and mechanics. The doctrine is now so ingrained in the industry that questioning its veracity instantly marks you as an ill-educated outsider. Even MCN has fallen victim to the hype, espousing the superiority of such products in these very pages. Our own technical experts from the American Motorcycle Institute have repeatedly advised our readers against the dangers of straying from the straight and narrow path.
What we, as well as the AMI, your local mechanic and all the other motorcycling publications have been doing is simply repeating what we have been carefully taught to believe over the years. The only problem with this approach is that our only source of information has been the people who stand to profit from our faith in the superiority of motorcycle-specific oils.
"
"
The viscosities of petroleum-based oils, whether designed for auto or motorcycle application, drop at approximately the same rate when used in a motorcycle.
There is no evidence that motorcycle-specific oils out-perform their automotive counterparts in viscosity retention when used in a motorcycle.
"
"
Despite more than six months of research, reading all the claims and counter-claims printed by dozens of industry experts and lubrication experts, MCN cannot and does not purport to know all there is to know about the differences between automotive and motorcycle oils. However, what we do know is that we can find no substantive evidence that using a high-quality, name-brand automotive oil in an average street motorcycle is in any way harmful or less effective in providing proper lubrication and protection than using the more expensive, motorcycle-specific oils.
"
kilde: (link fjernet)
http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=50120
jun 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 516
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.157
Nej, seriøst, godt at du opdage det i tide.Men ,hvis jeg var dig ,så skiftede jeg lige oliefiltret ...Nu du er igang.
Hvis du ikke har opdaget at din MC mangler olie,så er mit gæt, at det sikkert også er et stykke tid siden filtret er skiftet.
Så, på med vanten og god arbejdslyst.
KIM.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 232 Svar: 20.611
Kan man undgå en olie uden de additiver, kan den godt bruges til MC. Men hvis man ikke ved hvad man skal kigge efter koster det en ny kobling...
maj 2006
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 3 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 746
En af mine kollegaer købte for nogle år siden en GS 750. En dag synes han så lige den mangler en sjat olie(=en del!) og min kollega, der opdagede det om aftenen, hentede så lige en liter på tanken. Selvfølgelig ikke MC-olie og resultatet var at koblingen fedtede. Det hjalp lidt da olien blev skiftet men det endte med at han måtte skiftet lamellerne.
På det tidspunkt det her sker har han nok kørt på den et års tid så det er ikke en fejl der har været der fra han købte den.
Derfor skriver jeg det skal være MC-olie.
sep 2006
Min pointe er, at hvis man skader/risikerer at skade sin MC ved at bruge bil olie, så er jeg ret sikker på at motorcykelfabrikanterne ville sikre sig selv ved udførligt at udspecificere at det <b>skal</b> være "MA" mærket olie man bruger!(men det er der mig bekendt (endnu?) ingen der gør.)
sep 2006
<i>Jeg har haft 5 forskellige MC´er, og alle har kørt på alm. olie, aldrig har jeg haft en fedtende kobling. Det samme gælder de fleste jeg kører sammen med.
De cykler jeg har kendskab til der har haft fedtende koblinger, har haft det, pga koblingen var slidt, ikke pga olien.
Det er jo almindelig kendt at fx automat gearkasser kan begynde at fedte efter et olieskift, når de begynder at blive slidt, og da opbygningen med vådkoblingsplader i store træk minder en del om en MC kobling, kunne det jo meget vel tænkes at de to ting hang sammen, frem for at det var fordi det var "bil" olie.</i>
jan 2006
jan 2006
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
/Jesper
sep 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 33
Held og Lykke
/Jens
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.206
Jeg er så enig med dig, at det nærmest gør ondt!!!
Har aldrig brugt andet end standard bilolier, og har aldrig haft problemer dermed!!!
Fedtende koblinger har jeg oplevet, men det har altid vist sig, at friktionspladerne eller trykfjedrene var slidt under mål!
Efter min overbevisning er det et skoleeksempel på profitoptimering ved effektiv markedsføring - i øvrigt dygtigt gennemført
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 89 MC-er: 11 Emner: 232 Svar: 20.611
Omvendt har jeg også stødt på/læst og set, MC'er hvor koblingen røg sig en tur pga. der var brugt en forkert olie (bilolie med friktionsnedsættende additiver)
Det jeg skriver, ar at man ikke skal tro at alle bilolier kan bruges.
Har din MC' brug for 10w40 olie kan man altid bruge en MC-olie. Og man kan bruge nogle bilolier, og nogle bilolier kan man ikke bruge.
Jeg kan ikke kende forskel på en biloile, og vil derfor heller ikke anbefale en bilolie, men den bilolie i (knud & buggi) kan man jo så godt bruge til MC'er, og anbefales videre.
Prøv begge at bruge forskellige bilolier (når nu i begge er så sikre på der intet sker ved det), og når i er nået gennem alle mærkerne, så kan i fortælle om der sker noget ved at bruge bilolie eller ej.
sep 2006
Jesper> Som jeg har skrevet en del gange før (også i andre tråde), så, mere end, undrer det mig at MC fabrikanterne skulle sidde det såkaldte problem med bil olie overhørig. Jeg nægter simpelthen at tro på at <b>hvis</b> der er et problem med bil olie på en MC motor, at MC fabrikkerne ikke ville gardere sig mod det ved at skrive at man ikke måtte bruge det. Endvidere så tvivler(jeg skriver "tvivler" fordi jeg ingen beviser har) jeg stærkt på at man kan lade to forskellige olier (MC/bil) falde ind under samme API standard hvis de kan resultere i så markante forskelle ved at blive brugt på en MC at koblingen går i stykker af det.
Når en kan vise mig et datablad eller en manual fra en MC producent (<b>ikke</b> en olieproducent) der decideret foreskriver "MA" mærket olie og/eller forbyder brug af bil olie, så vil jeg til hver en tid tage mine ord igen(omkring denne specifikke cykel). Indtil da vil jeg tillade mig at kalde det ammestuesnak
Mikael> Som jeg har skrevet længere oppe, så kunne én teori om årsagen til din defekte kobling sagtens være dét faktum at du skiftede olie, men ikke at det var bil olie, men blot at du skiftede olie.
Det er bestemt ikke ualmindeligt at fx koblingspladerne i en automatgearkasse på en bil begynder at fedte efter et olieskift, hvis de er ved at være slidt ned. Det samme kunne sagtens være tilfældet med din(og andres) koblinger, der jo fungere efter nogenlunde samme princip(vådkoblinger).
Der ud over, lider FZR´en så ikke generelt af lidt dårlig kobling, pga af nogle manglende smørekanaler?
Umiddelbart <i>burde</i> det i øvrigt ikke have nogen nævneværdig betydning hvor mange heste cyklen har standard, da man må formode at den kobling cyklen er født med, er dimensioneret til det antal hestekræfter som motoren leverer, uagtet om det er 50 hk eller 150 hk
PS: Knud skriver faktisk netop at koblingerne der fedtede <b>var</b> slidt, ikke det omvendte
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.206
Jeg har prøvet adskellige bilolier i en hel del cykler:-)
Michael P:
Jeg kommer til at bede dig læse mit indlæg igen:-)
Jeg skriver jo netop, at når jeg har set en fedtende kobling, har friktionspladerne altid været slidt ned eller fjedrene er blevet slatne. Altså det har ikke fedtet pga olie.
Sidst men ikke mindst, hvis jeg rodede med en eller anden ekstrem maskine, ville jeg da først og fremmest koncentrere mig om, hvad der er specificeret som nødvendigt i manualen - angiver den blot en given API-spec og viskositetsområde, ja så ville jeg bestemt være tryg ved det.
Jeg sige i øvrigt ike, hvad I andre skal hælde på jeres cykler - jef nævner blot, hvad jeg selv betragter som spild af penge
.... og så lige for at puste til ilden: Det lugter lidt af V-Power
Ohh shit, ingen olie