1.642 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
15 Svar
motorolie motorolie
Hej. Det her er nok lidt et dumt spørgsmål, men vil hellere stille det her end ovre på værkstedet.
Jeg bor langt fra et mc værksted, så tror i at de har motorolie typen SAE 10W-40 (det min instruktionsbog rekommendere) liggende på et almindeligt bilværksted, og er det overhovedet den "rigtigte" olie man skal bruge til min gs500e, for den skal have skiftet meget snart.
0 synes godt om
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
jun 2007
Følger: 26 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 39
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Nej jeg har ikke forstand på olie, men min gamle gs 400l, Som minder en del om motoren på gs 500, brugte jeg da standard, men god 10w40, uden problemer (Mobil 1)
Hvad skulle problemet blive??? bare så jeg ved det, ville jo nødigt ødelægge noget!
/Jesper
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 436
Det man skal være opmærksom på er at det helst skal være samme type olie, hvis det er en efterfyldning.
maj 2004
Følger: 33 Følgere: 30 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.530
I en motorcykelmotor kører motor, gearkasse og kobling i den samme olie, modsat en bil.
For at være sikker på at bibeholde friktionen i koblingen og at oliemolekylerne ikke bliver ødelagte af gearkasse-hjulene, tilsættes der nogle additiver til motorcykelolien, som gavner dette.
Dermed ikke sagt, at en motorcykel ikke kan køre på biloile, men der er en rimelig sansynlighed for, at koblingen ikke fungerer lige så godt og at holdbarheden ikke er så god.
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 436
Men omvendt hvorfor spare på så vigtig en ting, hvis man føler sig utryg.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.206
Bruger ikke andet og har aldrig brugt andet en ganske almindelig 10-40 olie, der så overholder de angivne api specs- det går fint - ingen koblingsproblemer.
P.T. er det noget Shell helix i 4 liters bøtter fra BILKA.
maj 2006
Følgere: 35 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 44
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Men tak for den oplysning, der lærte jeg noget nyt igen.
Men jeg må indrømme at den nye/brugte 1992, får ordentlig olie!!
/Jesper
maj 2006
Følgere: 35 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 44
maj 2006
Følgere: 35 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 44
maj 2005
Følger: 38 Følgere: 103 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 2.395
Har selv kørt på flere motorcykler med "bilolie". Der har sku aldrig været noget galt med dem....
Det er ligesom religion - hvad tro du på. Og tro man på noget. Så er det jo altid det "rigtige".
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 53
Jeg har lige skiftet olie på min "nye" cykel.
En sv650 fra 99. Købte olien hos Enghave mc, men fik åbenbart 2 forskellige typer af samme mærke.
Det lagde jeg selvfølgelig ikke mærke til før efter jeg havde skiftet. Så der er altså kommet 10/40 og 15/50 på...
Er det noget rigtig pis, og skal jeg skifte olien igen med det samme, og nyt oliefilter igen?
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=47969
, lagt ind af Kim B.>
<i>"
The campaigns promoting motorcycle-specific oils have successfully indoctrinated an entire Generation of motorcycle riders and mechanics. The doctrine is now so ingrained in the industry that questioning its veracity instantly marks you as an ill-educated outsider. Even MCN has fallen victim to the hype, espousing the superiority of such products in these very pages. Our own technical experts from the American Motorcycle Institute have repeatedly advised our readers against the dangers of straying from the straight and narrow path.
What we, as well as the AMI, your local mechanic and all the other motorcycling publications have been doing is simply repeating what we have been carefully taught to believe over the years. The only problem with this approach is that our only source of information has been the people who stand to profit from our faith in the superiority of motorcycle-specific oils.
"
"
The viscosities of petroleum-based oils, whether designed for auto or motorcycle application, drop at approximately the same rate when used in a motorcycle.
There is no evidence that motorcycle-specific oils out-perform their automotive counterparts in viscosity retention when used in a motorcycle.
"
"
Despite more than six months of research, reading all the claims and counter-claims printed by dozens of industry experts and lubrication experts, MCN cannot and does not purport to know all there is to know about the differences between automotive and motorcycle oils. However, what we do know is that we can find no substantive evidence that using a high-quality, name-brand automotive oil in an average street motorcycle is in any way harmful or less effective in providing proper lubrication and protection than using the more expensive, motorcycle-specific oils.
"</i>
kilde: (link fjernet)
Tjek i øvrigt resten af den tråd, der er en masse gode pointer.
Kan lige kort ridse op, hvad jeg selv mener:
Endnu har jeg <b>aldrig</b> set et datablad/manual fra en MC fabrikant, der foreskriver at det specifikt <b>skal</b> være "MA" mærket olie (MC olie), tvært i mod er det kun API standarder der skal overholdes, og sjovt nok findes der kun API standarder for to typer motorer; Benzin og Diesel, ikke noget med specielle standarder for MC motorer.
Der ud over så er der ved lov vedtaget at alle olietyper med samme API krav <b>skal</b> være blandbare, uden risiko, og også derfor ville det være ret uheldigt hvis man kunne lave defekter på sin MC motor ved at blande med noget olie der ved lov skulle være muligt at blande i.
Mon ikke MC fabrikanterne ville være opmærksom på den slags, og dermed også sikre sig imod det ved at foreskrive specifik MC olie, hvis det var det eneste der duede...
motorolie