Har du prøvet at "hjemme" forkrome?? {{forumTopicSubject}}
Har du prøvet at forkrome bolte, møtrikker, osv. Selv i et lille plastik kar. Med et par batterier, zink osv ? Har set lidt video på youtube om det. Men holder det i det danske klima? Og er der nogen der har egne erfaringer med det?
Igår prøvede jeg at lege med lidt citronsyre i en gammel gryde.
Kom nogle beskidte og rustne bolte i, og må sige at jeg er ret overrasket over hvor simpelt det er, og hvilket resultat det giver
Der hvor de nu har ganske fin overflade rust, er hvor jeg ikke har fået vasket citronsyren ordentlig af
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
Og når den damper lidt af, så find noget andet at se end konspirationssider på nettet
jul 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 542
Det er ganske sandt, har set videoer af det.
Men er lidt usikker på præcis hvilke ting man skal bruge.
F.eks. Om man kan bruge et 12v bilbatteri ?
jul 2013
Har planer om at prøve med et par krom dele fra mc'en der er lidt rusten. Men er lidt spændt på om kromen også forsvinder
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
jul 2013
Hvordan holder sådan en behandling i det danske klima ?
jul 2008
Følger: 31 Følgere: 494 MC-er: 11 Emner: 28 Svar: 629
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
Det skal overfladebehandles på en eller anden måde, for at holde.
Delboy har en video, hvor han efterfølgende varmer rengjorte bolte op med gasbrænder, og "hærder" dem i oliebad, men jeg ved ikke om det holder!?
https://youtu.be/CTMUEmQbniM
jul 2013
okt 2016
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
Det er selvfølgelig ikke forkromning, men fint til f.eks. bolte og skruer m.v.
Og det der med oxidering, det er nok mere relevant når man bearbejder aluminium og rustfast stål (som også kan ruste)
På aluminium genskabes det beskyttende aluminiumsoxidlag forholdsvist hurtigt, men på rustfast stål er det jo stålets indhold af især molybdæn der skal beskytte stålet. Det tager omkring 3 uger før der er opbygget en molybdænoxidhinde der kan beskytte stålet så det ikke ruster igen. Og i den periode må stålet ikke udsættes for noget aggressivt miljø. Så altså tålmodighed hvis i ved hvad det er !
jan 2013
Følger: 10 Følgere: 50 Emner: 90 Svar: 1.224
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
okt 2022
Følger: 1 Svar: 1
Man tager et glas-plastkar, som fyldes med en væske ( elektrolyt ) , jeg kan ikke huske, hvad det er. Skal man forkrome jern, anbinger man i første omgang kobber i den ene ende af karret, i den anden ende anbringes emnet. Kobberet forbindes til plus, emnet til minus af en svag jævnstrøm. Derefter gør man det samme med krom.
Metallet vandrer gennem elektrolytten fra + til -. Kobberet er der kun for at rustbeskytte jern. og kan undværes ved f. eks bronze.
Processen er i virkeligheden simpel, men man skal selvfølgelig vide hvilke væsker, der skal bruges. Det er også muligt at + - skal byttes om, mvh oj Repere kibæk
Har du prøvet at "hjemme" forkrome??