{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.955 visninger | Oprettet:

Har du prøvet at "hjemme" forkrome?? {{forumTopicSubject}}

Har du prøvet at forkrome bolte, møtrikker, osv. Selv i et lille plastik kar. Med et par batterier, zink osv ? Har set lidt video på youtube om det. Men holder det i det danske klima? Og er der nogen der har egne erfaringer med det?

Igår prøvede jeg at lege med lidt citronsyre i en gammel gryde.
Kom nogle beskidte og rustne bolte i, og må sige at jeg er ret overrasket over hvor simpelt det er, og hvilket resultat det giver smiley

Der hvor de nu har ganske fin overflade rust, er hvor jeg ikke har fået vasket citronsyren ordentlig af smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du prøvet at "hjemme" forkrome??
  • #1   20. feb 2018 Har gjort det samme, bare med eddike. Efter 2 døgn i eddike er rusten helt væk. Har også luret på at forzinke selv, men er ikke kommet i gang.

• #2   20. feb 2018 Nu ved jeg ikke hvad du har røget, men når man har noget der er så sjovt, så skal man altså dele, det skal man bare smiley
    Og når den damper lidt af, så find noget andet at se end konspirationssider på nettet smiley

• #3   20. feb 2018 Haha har skam ikke røget noget smiley
    Det er ganske sandt, har set videoer af det.
    Men er lidt usikker på præcis hvilke ting man skal bruge.
    F.eks. Om man kan bruge et 12v bilbatteri ? smiley

• #4   20. feb 2018 Citronsyren var meget effektiv, f.eks. Var den lille kravemøtrik, fuldstændig rusten og mørkebrun. Inden den kom i. De lå i ca. 12 timer.

Har planer om at prøve med et par krom dele fra mc'en der er lidt rusten. Men er lidt spændt på om kromen også forsvinder smiley

• #5   20. feb 2018 Jeg har prøvet at fjerne rust med vand , bagepulver , offerjern og 12v billader virker fint men forkromet bliver det jo ikke

• #6   20. feb 2018 Nej ved godt det ikke er en forkromning, viste bare ikke hvad jeg skulle kalde det smiley måske overfladebehandling er bedre smiley

Hvordan holder sådan en behandling i det danske klima ?

• #7   21. feb 2018 Har du fundet måden at forkrome i små kar hjemme i garagen. Så sig endelig til.. Jeg har ikke regnet den ud endnu..

• #8   21. feb 2018 Det er min erfaring, at når man fjerner den naturlige oxidering, enten mekanisk med polering eller kemisk med syre, så ruster det EKSTREMT hurtigt igen!

Det skal overfladebehandles på en eller anden måde, for at holde.

Delboy har en video, hvor han efterfølgende varmer rengjorte bolte op med gasbrænder, og "hærder" dem i oliebad, men jeg ved ikke om det holder!?

https://youtu.be/CTMUEmQbniM

• #9   21. feb 2018 Det tror jeg du har ret i, men når de er rustne i forvejen, kunne det jo være lækkert at finde en overflade behandling som de kunne få, efter at være renset med syren smiley

• Gert J
    Gert J Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #10   21. feb 2018 Prøv at søge på Electroplating, så får i opskrifter på det der i daglig tale kaldes el-forzinkning. Det er ret let og harmløst at lave.
    Det er selvfølgelig ikke forkromning, men fint til f.eks. bolte og skruer m.v.
    Og det der med oxidering, det er nok mere relevant når man bearbejder aluminium og rustfast stål (som også kan ruste)
    På aluminium genskabes det beskyttende aluminiumsoxidlag forholdsvist hurtigt, men på rustfast stål er det jo stålets indhold af især molybdæn der skal beskytte stålet. Det tager omkring 3 uger før der er opbygget en molybdænoxidhinde der kan beskytte stålet så det ikke ruster igen. Og i den periode må stålet ikke udsættes for noget aggressivt miljø. Så altså tålmodighed hvis i ved hvad det er !

• #12   22. feb 2018 #11 Ja der er ikke mangel på idioter

• #13   22. feb 2018 Næh, de står jo nærmest i kø lige nu!

• Ole J
    Ole J Tilmeldt:
    okt 2022

Følger: 1 Svar: 1
    #14   5. okt 2022 jeg har læst 4 steder nu, hvor man bruger en lille plastkar.
    Man tager et glas-plastkar, som fyldes med en væske ( elektrolyt ) , jeg kan ikke huske, hvad det er. Skal man forkrome jern, anbinger man i første omgang kobber i den ene ende af karret, i den anden ende anbringes emnet. Kobberet forbindes til plus, emnet til minus af en svag jævnstrøm. Derefter gør man det samme med krom.
    Metallet vandrer gennem elektrolytten fra + til -. Kobberet er der kun for at rustbeskytte jern. og kan undværes ved f. eks bronze.
    Processen er i virkeligheden simpel, men man skal selvfølgelig vide hvilke væsker, der skal bruges. Det er også muligt at + - skal byttes om, mvh oj Repere kibæk

Kommentér på:
Har du prøvet at "hjemme" forkrome??

Annonce