{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.357 visninger | Oprettet:

Skal min kobling justeres? {{forumTopicSubject}}

Ved rengøring af MC, med MC på baghjulsløfter, startede jeg min MC og satte den i første gear og hjulet begynder at rulle, uden at slippe koblingen!!!
Jeg sætter den i frigear, og hjulet stopper. Jeg prøver at sætte den i 2. og hjulet står stille, med koblingen trukket. Da jeg slipper koblingen begynder hjulet selvfølgelig at rulle.
Jeg sætter den i første igen, hjulet ruller uden at jeg har sluppet koblingen. Jeg prøver at stoppe hjulet med foden - uden held, stadig med koblingen trukket.
Da jeg opdager ovenstående er det ved kold motor og dermed kold olie - hvis det skulle have lidt indflydelse.
Det er efter rengøring af kæde og bagerste tandhjul og inden justering af kæde. Kæden trænger til at blive strammet, men den er dog ikke voldsom slap (men uden for tolerance).
Jeg har kontrolleret frigangen i koblingsgrebet og det er indenfor angivet tolerance.
Min MC er en Yamaha FZ8 Fazer 2012 ca. 25000 km.
Som overskriften lyder, kan dette være et justerings spørgsmål af koblingen? Eller koblingskablet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal min kobling justeres?
  • #1   3. okt 2017 Det overføres altid lidt kraft med trukket kobling. men ikke mere end du let burde kunne stoppe med foden på hjulet..

    Når du kører hvor meget skal du så slippe koblingen før du ruller ? hvis den ruller bare du letter 2mm på klingen så skal kablet helt sikkert strammes.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.688
    #2   3. okt 2017 Det han sagde.

  • #3   3. okt 2017 @Sajmon: Jeg er ikke sikker på hvad du mener!!!

    @Brian: Jeg er helt med på at der overføres lidt kraft til baghjulet, men når det ruller med koblingen trukket er det med samme hast som sluppet kobling!!!
    Med MC'en på baghjulsløfteren prøvede jeg at trække koblingen og samtidigt at trykke på koblingsarmen, for at se om den kunne flyttes yderligere. Det kunne den ikke.
    Da jeg var færdig med at rengøre og justere prøvede jeg koblingspunktet af, og det lå ligesom det skulle, ca. midtvejs. Jeg synes dog når jeg satte den i gear giver det et meget kraftigt klonk.
    Det skal lige nævnes jeg købte MC'en for 1,5 md. siden og har vel kørt ca. 400 km. Jeg har ikke haft MC i 8-9 år, jeg kan dog godt huske de forskellige "lyde" og mindes ikke at "klonket" var så kraftigt. (Sidste mc var '98 zx6r).
    De køreture jeg indtil videre har haft på nuværende MC har jeg ikke bemærket unormal kobling - måske jeg bare ser spøgelser!!!?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.688
    #4   3. okt 2017 Det jeg mener, er at jeg er enig med Brian.

    Der overføres masser af moment selv om koblingen er trukket - det sørger olien for, så det er 100% normalt.

    Hvis ikke cyklen går ud når du tramper den i gear, og koblingen ikke fedter, og ellers virker som den skal - så er alle glade... smiley


  • #5   4. okt 2017 Jeg har set hvor koblingsarmen går ind i motoren, der er en lille pil støbt i "blokken" og på koblingsarmen er der en prik. De to mærker står ikke helt ud for hinanden, så jeg vil prøve at lege lidt med det. Adskillelse af koblingsarmen for justering er ligetil.
    Indtil videre, tak for hjælpen.


  • #6   5. okt 2017 Jeg kan ikke lige finde om det er et system man bruger på motorcyklers koblinger men på scootere med tromlebremse er der et mærke på armen og motorblokken der viser når friktionsbelægningerne er nedslidt. Hvis det er noget lignende på din skal du ikke justere indtil mærkerne står ud for hinanden da det vil indikere at friktionsbelægningerne skal udskiftes. smiley

  • #7   6. okt 2017 @Baddi: Tak, det vil jeg tage med i mine overvejelser.
    Jeg har været ved at justere men tror ikke på jeg kommer i mål. Jeg har derfor bestilt et nyt kabel, så må jeg sammenligne længder.
    Jeg synes dog at det er tidligt at koblingen er så slidt, om det er friktionsbelægning eller kabel, for MC'en har kun kørt 26000km.


  • #8   13. okt 2017 Hvis du kan stoppe hjulet med foden, som andre har skrevet, er det som det skal være. Har du prøvet det?

Kommentér på:
Skal min kobling justeres?

Annonce