{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.683 visninger | Oprettet:

Scottoiler - smøre? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Efter mange år med kardan købte jeg i foråret en motorcykel med kædetræk. Den er udstyret med elektronisk scottoiler, hvilket jo skulle være smart.

Jeg har kørt ca 4.500 km på den siden købet, og jeg strammede før sommerferien kæden (ved godt jeg burde have gjort det tidligere, men det kræver lidt tilvænning at gå fra dejlig vedligeholdelsesfri stang-træk:-)), og her lagde jeg mærke til, at kæden er rusten på indersiden - altså den side, der vender væk fra scottolierens studs, som sidder på ydersiden af det store tandhjul.

Kæden 'hakker' også lidt i det, når jeg kører, efter jeg strammede den op, og den siger lyde.

Er det normalt, at man skal eftersmøre med spray, selv om man har scottoiler? Er det normalt, at en kæde hakker lidt i det og lissom har døde punkter?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Scottoiler - smøre?
  • #1   7. aug 2017 1. Da jeg kørte med Scott oiler anbefalede de at man først affedtede hele kæden for derefter at smøre deres olie på. Det hjalp med at fordele "dråberne" på kæden.

2. Man kan få en "dual" dims der har 2 smørenipler. En til hver side af kæden.

Jeg oplevede ikke problemer med mit system og min kæde var stort set ikke visuelt slidt efter 20.000 km.

• #3   7. aug 2017 Er du sikker på din Scottoiler smører? Er der olie i din beholder? Hvis ja, smører den så nok? Min egen har jeg typisk stående på 70 - 80 og i regnvejr på 40.

• #4   7. aug 2017 En dobbeldims kunne måske være en løsning. Jeg mener bestemt, at oileren smører. Den står normalt på 90, og jeg primer en gang imellem. Midten af kæden er fedtet, men aldrig våd. Den ser blank ud, men kører man en finger over den, er der altid sort fedt på fingeren.

• #5   7. aug 2017 Jeg læste lige dit første skriv en gang til og kom i tvivl. Sidder din "dims" på ydersiden af dit tandhjul?
    Hvis ja, så er den forkert monteret. Den skal smøre kæden på indvendig side gerne lige før bagerste tandhjul. Så bliver olien automatisk slynget ud på ydersiden. Smører du på ydersiden, så vil olien aldrig nå ind på indersiden på grund af centifugalkraften.

• #6   7. aug 2017 #5 ydersiden i bagtandhjulet som et splitsekund senere får besøg af kæden...
    Jeg bruger også V-dysen og har ingen problem med at holde kæden smurt.
    Hvis kæden hakker er det vist tid til et nyt kit, husk at tørre den nye kæde af for fedt og hold almindelig kædespray langt væk.
    Min kæde ser våd ud, men den bliver aldrig sort og beskidt som hvis man bruger kædespray, 90 sek er vist lidt til den tørre side.
    Er du sikker på der er blå Scotoiler olie i og ikke feks gearolie med en anden viskositet ?

• #7   8. aug 2017 Hej. Dyseren lægger olien på den indvendige side af kæden, men på ydersiden af det bageste tandhjul (hvilket var hvad jeg mente:-)), så den skulle være korrekt monteret.

Der er gul scottoiler i reservoiret leveret af mc-forhandler, så den skulle være ok.

Jeg må prøve at give den lidt mere olie og skrue lidt op for drypperiet. Jeg tror også, at jeg vil give den en enkelt omgang med klassisk spray.

Arh, det var lige alt det her, der gjorde, at jeg var så glad for kardan:-)

• #8   8. aug 2017 Nej for gud skyld ikke normal spray. De 2 ting går ikke hånd i hånd.
    Flere dryp evt. skift til den blå olie

Kommentér på:
Scottoiler - smøre?

Annonce