{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.271 visninger | Oprettet:

Konstruktiv ændring {{forumTopicSubject}}

Halløj

Jeg følger en fyr der hedder "Do It With Dan" på youtube og han har lavet en mega lækker Honda VF 750 Magna.

Mit spørgsmål er..
Kan denne ombygning gå i Danmark?
Han har fjernet de 2 bagerste fjedre og lavet en hård ramme og fået den sænket lidt..
Men det er vel ikke lovligt i dette fantastiske land med en "lille" håndfuld sindssyge regler?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konstruktiv ændring
  • #1   5. jan 2017 Nej, glem alt om godkendelse her i Danmark.

  • #2   5. jan 2017 Men gør det alligevel^^..

  • #3   5. jan 2017 Nej, den bliver som den på billedet, uden nr.

  • #4   5. jan 2017 Den er godt nok blevet fed, men du aldrig godkendt en MC hvor der kun kan sidde én på..

    (De fleste maskiner er bygget til sikker transport af to mennesker - det skal de altid kunne klare)


  • #5   5. jan 2017 #4
    Det passer ikke helt, der fås masser af mc,er til 1 person, både Guzzi og Ducati laver 1 personers mc, nej problemet er bagenden der er ændret


  • #6   5. jan 2017 arhh det mindste problem er vist at der kun kan sidde en på den smiley

  • #7   5. jan 2017 lovmæssigt, er det ikke et lille problem at en mc der er registreret til 2, kun kan bære en smiley Ved godt at duc og andre har lavet enkelte 1 mands, men ikke denne her smiley

    står der på reg attesten at den kan bære en passager, skal den også kunne det
    dérfor er det en alvorlig ting at bagenderne på maskinerne ændres.


  • #8   5. jan 2017 Det er ikke et problem mht godkendelse, at der ikke kan sidde en passager på den.
    Årsagen til den ikke kan godkendes er, at der er foretaget konstruktiv ændring på bærende stel. Det er vel kun rimeligt det ikke kan godkendes.


  • #9   5. jan 2017 Helt enig...

    Det hele falder sammen i sidste ende - konstruktive ændringer = nix
    undskyldningerne dertil, er dog mangfoldige smiley


  • #10   5. jan 2017 det korte svar er nej ..

  • #11   5. jan 2017 Okay en skam..
    For man kan jo godt lave et stærkere stel selvom man ændre det..
    Hvad så med dem der laver custom mcer? De bliver jo ikke godkendt ved feks TÜV?

    #4
    Den er blevet RØV fed.. smiley

    #3
    Du kan se der er nr plade på.. I USA.. smiley


    profilbillede
  • #12   5. jan 2017 Der er en bred lovgivning omkring ombygninger her i dk, men fremstiller du den magna sådan som du viser på billed får du den aldrig gennem syn, havde jeg ønsket sådan en model havde jeg bygget om efter syn og taget balladen når jeg blev konfronteret, hoved punktet på den her er den ikke har mister identiteten ved denne ombygning. smiley

  • #14   5. jan 2017 #8 Jesper
    Kan du ikke lige uddybe hvorfor du syntes, at det "kun er rimeligt, at den ikke kan godkendes?"


  • #15   5. jan 2017 Som MC Fotografen også siger, så kan det måske lade sig gøre på et tidspunkt. De nye regler gør at man kan få godkendt ting uden TÜV. Der skal "bare" lige oprettes nogle centre rundt omkring der kantate sig af de tests der skal til. Hertil kommer at det lige er blevetil lempet hvad man må gøre ved stel (læs op på de nye regler før du begynder)

  • #16   5. jan 2017 Det kunne da være fedt hvis det kunne lade sig gøre..

    For den ser altså mere bad ass ud når fjederne er fjernet smiley


  • #17   5. jan 2017 #16 Og gør mere bad ass på ujævne veje ... smiley

  • #18   6. jan 2017 #17

    Det må man tage med som en del af fornøjelsen smiley
    En racerbil er heller ikke behagelig at kører i smiley


  • #19   6. jan 2017 #14: I dette konkrete tilfælde, fordi baghjulets evne til at holde kontakt med vejen er stærkt nedsat. Så ikke nok med køreegenskaberne er gjort meget værre, så er det også gjort på bekostning af sikkerheden.

  • #20   6. jan 2017 19#
    Og?... Der er da fabrikanter som har lavet fabriksnye motorcykler, der heller ikke er affjedret bagtil.. Skulle de være forbudt, fordi de ikke er affjedret?..
    Ville kunne forstå hvis du var smed, og kunne konkludere ud fra billederne, at det var svejsning eller andet, som var galt. Men det lyder blot som om, at du har ondt i Rø... Over ombygningen.


  • #21   6. jan 2017 Stivstel er hård i røven og hopper os en del mere på vejen end fjeder cykler, men der til og så mene at de er farlige er måske lidt for overdrevet

  • #22   6. jan 2017 I bund og grund er det vel som " nogle vil have moren, andre datteren" smiley
    Hvis kørsel på disse cykler, foregår med en smule omløb i pæren og man er bevidst om det ikke er en "racer", er det vel ok smiley


  • #23   6. jan 2017 uaffjedret bagende kan ikke godkendes , husker ikke datoen men var det 50erne eller 60erne det blev forbudt

  • #24   6. jan 2017 #21: Jeg skriver ikke den er farlig, men faktum er, at en stivstellet ikke har samme vejkontakt som et affjedret stel. Er godt klar over man ikke kører race i sving på den. Så til den type kørsel den bruges til, bliver den ikke farlig, blot mindre sikker.

    #20: Jeg kan vitterligt ikke se, hvordan jeg har givet udtryk for, at have ondt i røven over den pågældende ombygning. Var den lavet til monoaffjedring/softtail var det i mine øjne ok. (Såfremt håndværket også var i orden)
    Kan du ikke nævne en MC, der har været på det danske marked de sidste 10-15 år, som ikke har haft affjedring bag?


  • #25   6. jan 2017 Køb en XVS650 så kommer du ret tæt på den der - samtidig med at den er lovlig..

  • #26   8. jan 2017 #25

    Se det var en mulighed.. Det vil jeg tjekke ud smiley


  • #27   10. jan 2017 Med hensyn til "godt den ikke er godkendt"... Jeg ser ikke det stivstellede som problemet, men derimod godt den ikke er godkendt hvis der er svejset i stellet og der ikke er ført kontrol "røntgen og evt trykballast" af disse... Ku være klamphuggeri fra uuddannet eller weekendsvejser, og så skal man altså ikke lave stelsvejsninger eller svejse kedler, der skal professionel til...

  • #28   11. jan 2017 Det er ikke synet, der problemet. Uanset om man får synet og godkendt er det fortsat ejerens/brugerens ansvar at sørge for at køretøjet er lovligt. Når bremserne/bagende på en MC ikke virker, kan man ikke undskylde sig med at køretøjet er blevet synet og godkendt (måske for 20 måneder siden). Det siger næsten sig selv.

  • #29   11. jan 2017 Der er kommet nye regler for ombyggede køretøjer pr. 1/1-2017, se kapitel 18.05 i http://www.fstyr.dk/~/media/2106076FAFA54B9C9DEFD693BE3FD72E.pdf
    Om der står noget om dét her, ved jeg ikke - har stadig travlt med at tjekke de firehjulede regler i forhold til dét, der holder i værkstedet...


  • #31   11. jan 2017 Jeg har en Triumph fra 1953 der er født med stift bagstel. Ok, nu er der så ikke så meget tilbage af Triumph, men det bagstel jeg har på er fra USA og boltet på som det originale bortset fra at det er længere. Der er rigtigt mange som køre Triumph som har længere bagstel som er synet. Faktisk får den bedre egenskaber af at blive lidt længere.
    - I tilfældet med den på billedet, er bagstellet svejset på, hvilket ikke er optimalt med tanke på at der ingen fjedring er. Al belastning fra vejen skal således gennem svejsningen på stellet, hvilket jeg på ingen måde ville turde køre med. Jeg ved ikke om du kan få et Bolt-on bagstel ude i verden, men du vil aldrig få synet den bike med et stift Costum bagstel. Vil du bygge om i den stil må du flytte adressen til Sverige hvor man ka blive rådgivet omkring de ombygninger man ønsker at lave. Her i U-landet får du aldrig en chance. Om du så lagde en million i afgifter og skatter, bliver det aldrig godkendt.
    - Hvor meget det har at sige omkring 1 eller 2 pladser på biken, aner jeg ikke. Jeg ser flere der har bygget en Bobber med kun ét sæde. Det tror jeg faktisk er mindre vigtigt.


  • Flemming C
    Flemming C Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 1 Svar: 12
    #32   11. jan 2017 Du må meget undskylde, men havde det ikke været bedre at spørge dem, som skal godkende den i sidste ende, hvis du vil have den indregistreret. Det minder lidt om ham, der sparker på elmasten for at komme i kontakt med elværket.


  • #33   11. jan 2017 Hej jeg fandt afsnittet med motorcykel rammen fra fastyr.dk
    Ændringer af ramme
    Ændringer af ramme – bortset fra nedenstående – kan generelt kun godkendes efter proceduren nævnt under H. Egentlige nybygninger.
    En rammedel bag fæstet til dobbelte bagfjedre/støddæmpere og kan godkendes uden yderligere dokumentation, hvis den dokumenteres at have bestået af ”fritsvæ- vende” rørstykker uden tværgående forbindelser, bortset fra påskruede dele. Ellers må den efter afskæring erstattes af en tværgående forbindelse, hvis en prøv- ningsinstans efter en ingeniørmæssig beregning/vurdering konkluderer, at ind- flydelsen på styrke og stivhed af rammen er ubetydelig.
    Beslag, der ikke har betydning for styrken af den bærende konstruktion, må fjernes uden videre.
    Ændring af ramme for at muliggøre nye/ændrede fastgørelsespunkter for hjul- ophæng: En prøvningsinstans skal udføre en ingeniørmæssig beregning/vurdering af, om styrken af beslag/fastgørelse og området omkring fastgørelsen til rammen er tilstrækkelig.
    Ændring af rammen for at muliggøre nye/ændrede fastgørelsespunkter for motor/- gear/transmission: En prøvningsinstans skal udføre en ingeniørmæssig bereg- ning/vurdering til belysning af, om styrken af beslag/fastgørelse og området omkring fastgørelsen til rammen er tilstrækkelig.
    Ændringer skal synes, godkendes og registreres i DMR.
    Påskruet hjælperamme på motorcykel, hvor hjælperammen bærer sæde, bagskærm og baglygte, må dog udskiftes/ændres uden syn.


  • #35   6. feb 2017 Morten: Prøv at læse indlægget lige over dit.

  • #38   7. feb 2017 37: ja især hvis det man gentager er forkert ! smiley Jacob : det ser interessant ud , har du et link til der hvor du fandt teksten ? den vil jeg gerne læse/have liggende.

  • #39   7. feb 2017 Se #29, Morten!

  • #40   7. feb 2017 Michael.b: Jeg har linket det herinde før. Man kan finde den nye vejledning til syn af køretøjer på linket herunder. Det du søger (som Jacob citerer) kan findes på side 813.

    http://www.fstyr.dk/~/media/2106076FAFA54B9C9DEFD693BE3FD72E.pdf#%5B%7B%22num%22%3A2114%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C108%2C581.25%2C0%5D


  • #41   7. feb 2017 René #4 og #7

    Hvor har du den ide fra, at en motorcykel ikke kan godkendes, hvis der kun kan sidde en person på den?


Kommentér på:
Konstruktiv ændring

Annonce