3.339 visninger
|
Oprettet:
Konstruktiv ændring {{forumTopicSubject}}
Halløj
Jeg følger en fyr der hedder "Do It With Dan" på youtube og han har lavet en mega lækker Honda VF 750 Magna.
Mit spørgsmål er..
Kan denne ombygning gå i Danmark?
Han har fjernet de 2 bagerste fjedre og lavet en hård ramme og fået den sænket lidt..
Men det er vel ikke lovligt i dette fantastiske land med en "lille" håndfuld sindssyge regler?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 23 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.368
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 382
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 41 Svar: 677
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
(De fleste maskiner er bygget til sikker transport af to mennesker - det skal de altid kunne klare)
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 41 Svar: 677
Det passer ikke helt, der fås masser af mc,er til 1 person, både Guzzi og Ducati laver 1 personers mc, nej problemet er bagenden der er ændret
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
står der på reg attesten at den kan bære en passager, skal den også kunne det
dérfor er det en alvorlig ting at bagenderne på maskinerne ændres.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Årsagen til den ikke kan godkendes er, at der er foretaget konstruktiv ændring på bærende stel. Det er vel kun rimeligt det ikke kan godkendes.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Det hele falder sammen i sidste ende - konstruktive ændringer = nix
undskyldningerne dertil, er dog mangfoldige
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
mar 2004
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 76
For man kan jo godt lave et stærkere stel selvom man ændre det..
Hvad så med dem der laver custom mcer? De bliver jo ikke godkendt ved feks TÜV?
#4
Den er blevet RØV fed..
#3
Du kan se der er nr plade på.. I USA..
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 382
Kan du ikke lige uddybe hvorfor du syntes, at det "kun er rimeligt, at den ikke kan godkendes?"
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
mar 2004
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 76
For den ser altså mere bad ass ud når fjederne er fjernet
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 778
mar 2004
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 76
Det må man tage med som en del af fornøjelsen
En racerbil er heller ikke behagelig at kører i
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 7 MC-er: 8 Emner: 36 Svar: 382
Og?... Der er da fabrikanter som har lavet fabriksnye motorcykler, der heller ikke er affjedret bagtil.. Skulle de være forbudt, fordi de ikke er affjedret?..
Ville kunne forstå hvis du var smed, og kunne konkludere ud fra billederne, at det var svejsning eller andet, som var galt. Men det lyder blot som om, at du har ondt i Rø... Over ombygningen.
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 778
Hvis kørsel på disse cykler, foregår med en smule omløb i pæren og man er bevidst om det ikke er en "racer", er det vel ok
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
#20: Jeg kan vitterligt ikke se, hvordan jeg har givet udtryk for, at have ondt i røven over den pågældende ombygning. Var den lavet til monoaffjedring/softtail var det i mine øjne ok. (Såfremt håndværket også var i orden)
Kan du ikke nævne en MC, der har været på det danske marked de sidste 10-15 år, som ikke har haft affjedring bag?
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 935
mar 2004
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 76
Se det var en mulighed.. Det vil jeg tjekke ud
mar 2015
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 231
jun 2011
Følger: 19 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 96
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 12
Om der står noget om dét her, ved jeg ikke - har stadig travlt med at tjekke de firehjulede regler i forhold til dét, der holder i værkstedet...
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
- I tilfældet med den på billedet, er bagstellet svejset på, hvilket ikke er optimalt med tanke på at der ingen fjedring er. Al belastning fra vejen skal således gennem svejsningen på stellet, hvilket jeg på ingen måde ville turde køre med. Jeg ved ikke om du kan få et Bolt-on bagstel ude i verden, men du vil aldrig få synet den bike med et stift Costum bagstel. Vil du bygge om i den stil må du flytte adressen til Sverige hvor man ka blive rådgivet omkring de ombygninger man ønsker at lave. Her i U-landet får du aldrig en chance. Om du så lagde en million i afgifter og skatter, bliver det aldrig godkendt.
- Hvor meget det har at sige omkring 1 eller 2 pladser på biken, aner jeg ikke. Jeg ser flere der har bygget en Bobber med kun ét sæde. Det tror jeg faktisk er mindre vigtigt.
jun 2013
Følger: 1 Svar: 12
aug 2016
Følger: 14 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 6
Ændringer af ramme
Ændringer af ramme – bortset fra nedenstående – kan generelt kun godkendes efter proceduren nævnt under H. Egentlige nybygninger.
En rammedel bag fæstet til dobbelte bagfjedre/støddæmpere og kan godkendes uden yderligere dokumentation, hvis den dokumenteres at have bestået af ”fritsvæ- vende” rørstykker uden tværgående forbindelser, bortset fra påskruede dele. Ellers må den efter afskæring erstattes af en tværgående forbindelse, hvis en prøv- ningsinstans efter en ingeniørmæssig beregning/vurdering konkluderer, at ind- flydelsen på styrke og stivhed af rammen er ubetydelig.
Beslag, der ikke har betydning for styrken af den bærende konstruktion, må fjernes uden videre.
Ændring af ramme for at muliggøre nye/ændrede fastgørelsespunkter for hjul- ophæng: En prøvningsinstans skal udføre en ingeniørmæssig beregning/vurdering af, om styrken af beslag/fastgørelse og området omkring fastgørelsen til rammen er tilstrækkelig.
Ændring af rammen for at muliggøre nye/ændrede fastgørelsespunkter for motor/- gear/transmission: En prøvningsinstans skal udføre en ingeniørmæssig bereg- ning/vurdering til belysning af, om styrken af beslag/fastgørelse og området omkring fastgørelsen til rammen er tilstrækkelig.
Ændringer skal synes, godkendes og registreres i DMR.
Påskruet hjælperamme på motorcykel, hvor hjælperammen bærer sæde, bagskærm og baglygte, må dog udskiftes/ændres uden syn.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 12
apr 2012
Følger: 10 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 89 Svar: 1.428
http://www.fstyr.dk/~/media/2106076FAFA54B9C9DEFD693BE3FD72E.pdf#%5B%7B%22num%22%3A2114%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C108%2C581.25%2C0%5D
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Hvor har du den ide fra, at en motorcykel ikke kan godkendes, hvis der kun kan sidde en person på den?
Konstruktiv ændring