{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.120 visninger | Oprettet:

Batteri problemer: hjælp til el fejlsøgning {{forumTopicSubject}}

Har problemer med batteri / elsystemet i min Honda Hornet CB600FW (årgang 1998). Har i første omgang forsøgt at skifte batteri, men dette hjælper ikke. Beskriver det jeg har oplevet og selv fejlsøgt, håber nogen kan hjælpe med input! Håber i gider læse... smiley

Jeg oplever at batteriet hurtigt aflader, og nu dør med ca. 2 ugers mellemrum. Dette er eskaleret - der har været lidt knas siden sidste efterår, men nu er det blevet rigtigt slemt.

Jeg købte nyt batteri den 3/6. På det tidspunkt målte jeg batteriet, og kunne konstatere at det målte 13.7V.

I går kunne jeg næsten ikke starte motorcyklen. Da jeg kom hjem, målte jeg batteriet til 12.99V. Jeg satte batteriet til opladning natten over, og om morgenen var det iflg. opladeren fuldt opladt - dog kun med 13.21V. Jeg er overrasket over at det ikke opladte mere, så satte det gamle batteri til at oplade i dag - da jeg kom hjem var det "fuldt" opladt, på lige under 12V. Hmm...

I dag efter jeg kom hjem fra ca. 2x 10km bykøresel, målte batteriet 13.06. Det var altså faldet yderligere i løbet af dagen. Dog var det stadig over 13V, som er minimum for fejlsøgning iflg. Haynes, så jeg forsøgte mig med en "leakage test" og en "output test".

Leakage testen måler ampere når motorcyklen er slukket, fra - polen på batteriet, til den ledning som normalt er tilsluttet. Iflg. Haynes må der maks. være 1.2mA i leakage (evt. lidt mere hvis der er tilsluttet alarm som jeg har). Jeg målte til 0mA - dette overrasker mig meget. Prøvede flere gange - nogle ideer om hvad der kan være gået galt? Prøvede alle settings, startede selvfølgelig fra højeste mulige og gik nedefter i sensitivitet.

Dernæst prøvede jeg output testen: på med den -ve ledning igen, og starte motorcyklen, op til "normal operating temperature", HI beam på, og op til 5000 rpm. Jeg fik følgende målinger:
- MC slukket: 13.02V (altså faldet yderligere)
- MC tændt: 12.54V
- MC tændt + HI beam: 12.54V
- MC tændt + HI beam + 5000 rpm: 13.99V
Dette er indenfor "regulated voltage output" på mellem 13.0 og 15.5V @5000 rpm. Dermed kan jeg vistnok konkludere at der ikke er problemer med "alternator" eller "regulator/rectifier".

Pga. overstående tænker jeg at det må være en ledning som der lækker - men forstår ikke hvorfor leakage testen ikke viser noget?

Jeg oplever at "neutral" lyset blinker når jeg indikerer til højre/venstre. Dette mener jeg ikke den har gjort før - kan det have noget at sige? Prøvede at måle voltage når lys var af og på, og synes at der var en svag tendens til at målinger steg når lyset var slukket, og faldt når lyset var tændt.

Er der andet jeg selv kan checke, uden at skulle have hele motorcyklen skilt af og checke hver ledning? Bor i lejlighed, så har ikke faciliteterne til det selv. Er jeg nødt til så at give op, og sende den på værksted? Gruer lidt for det, da jeg tænker det kan blive ret dyrt i arbejdstid med fejlsøgning... Hvis vi når dertil, er der nogen som kan anbefale et sted?

Håber der er nogen derude som kan hjælpe!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri problemer: hjælp til el fejlsøgning
Kommentér på:
Batteri problemer: hjælp til el fejlsøgning

Annonce