3.703 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Hård kobling Hård kobling

Hey MG,

Jeg har monteret ny kobling og koblingskabel på min cb750 dohc fra 81. Men den er blevet sindsygt hård at koble ud og der er stadig en lille smule friktion når grebet koblingen er helt udkoblet. Jeg har justeret kabel og kobling (bag skruen) men uden held. Koblingen jeg har monteret er en EBC. Nogen der har en ide om hvad der kan være galt?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hård kobling
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.711
    #1   18. apr 2016 For stramme fjedre eller for dårligt smurt kabel. Du har sikkert gjort som alle andre - tænkt at fjedre som er strammere end standard, er en bedre løsning.

Det med at den slæber selvom grebet er trukket i bund, er helt normalt. Det vil den altid gøre, da oliefilmen griber lidt fat.
    Hvis det er så slemt at du hverken kan få den i eller ud af gear, og heller ikke kan holde den tilbage uden at bruge bremsen, eller motoren falder i omdrejninger - så skal du adskille det og kigge efter hakker i koblingsskålen, eller om stålpladerne i koblingen er tallerkenformede. Det gøres ved at lægge dem på noget helt plant - f.eks en glasplade.
    De skal være HELT lige og der må ikke være blå mærker på dem.

• #3   18. apr 2016 1 & 2 , har fuldstændig ret, men på den cykel vil du altid ha´ en lorte-kobling, men mindre du får lavet nogle ting om.

1. du skal ha lavet mere oile flow i inner og yder koblingsskål, så hånger koblingen ikke så meget, den bliver lettere at skifte gear på, og man hærger ikke gearkassen så meget ..

2. du skal sørge for at din kabelføring er god .. Hvis du har et skarpt buk på kablet fra styret og har møvet det med på venstre side at stellet, så bliver koblingen hård. hvis kablet er for kort til at gå over højre side; få et der er lidt længere ! ..
    3. du skal bruge en kabel-smører og få blæst grafit-olie gennem dit kabel, også selvom det er nyt. IKKE WD-40 eller den slags .. Det bedste er "Silkolene´s Silkopen" ,, det bliver på kablet, og nedsætter friktionen.

4. du ved godt hvad rækkefølgen er !? : først justere du centerbolten på skjoldet; den skal ind til den rører, og lidt tilbage igen, så der er frigang på armen, derefter justere du kablet.

5. De originale fjedre, og de fleste uoriginale fjedre er godt stramme, men hvis du sætter blødere fjedre i, fedter den bare.

6. Den rigtige løsning er at få lavet dit skjold om, så du får hydraulisk kobling på. Det gjorde jeg på min, efter jeg blev træt af at ha´en nederen kobling på . Det er lidt mere omfattene, med resultatet er kanon smiley

• #4   18. apr 2016 Tak for svar til jer alle 3.

Problemet er at den kan være svært at få i gear. Især under kørsel. Kablet er trukket med så bløde buk som der var muligt. og Koblingen er justeret i korrekt rækkefølge. men lige lidt hjalp det. Det virker bare mærkeligt at EBC har lavet et koblings kit, der ikke fungere på cyklen. Kan i anbefale en kobling - som ikke er hydraulisk smiley ellers må jeg prøve at skille det ad og se om der er noget der er slidt eller skævt.

• #5   18. apr 2016 Det er dette kit som jeg har monteret. Kan se at fjedrene er 10% hårdere. Men det burde jo stadig ikke påvirke friktionen gennem koblingen, når man kobler ud? Og nej, købte ikke denne da jeg troede det var bedre, det var det min lokale MC forhander kunne skaffe smiley http://www.robertsmc.dk/komplet-kobling-honda-cb750-p-5250.html

• #7   18. apr 2016 Ja, det har jeg. Efter hånbogen. Ind til modstand og så 1 - 1 1/2 gang ud.

• #9   18. apr 2016 Jeg giver det et skud. Det kan jo ikke skade. smiley

• #10   18. apr 2016 Måske et dumt spørgsmål, men har du lagt pladerne i blød i olie inden de blev monteret? Det har intet at gøre med koblingen er træg, men måske dårlige gearskift skyldes dette. Måske forkert olie også smiley

• #12   18. apr 2016 Har ikke lagt dem i blød. Men har kørt lidt km. På den efterhånden, så mom ikke de burde være gennemblødte? Og køre med den samme olie som jeg gjorde sidste sæson med den gamle kobling smiley

• #15   18. apr 2016 Det prøver jeg smiley bare for teorien. Hvad sker der hvis man slet ikke skruer den tilbage? Altså centebolten bliver der inde hvor den tager fat.

• #17   19. apr 2016 Nu har jeg prøvet at justere efter jeres anbefalinger og den kørte super, lige indtil motoren blev varm. Kan ikke finde frigear da der er træk på motoren og måtte holde med fuld forbrems for at den ikke køre videre i første. Øv. Nogle andre gode bud, inden jeg skiller den ad i weekenden?

• #19   19. apr 2016 Endnu engang tak for indspark. Der er lige nu maks 5mm.

• #21   19. apr 2016 Ja, men tak for kampen. Må bare få skilt den ad i weekenden smiley

Kommentér på:
Hård kobling

Annonce