Hvorfor ikke suge olie?? {{forumTopicSubject}}
Hejsa jeg har lige købt en olie pumpe med 7 liters beholder. Jeg har ikke brugt den endu, men det har længe undret mig at flere folk ikke suger olie op af deres motorer det virker bare lettere? Jeg kan godt se at på mange mc'er med vådsump kan man ikke komme til, men ellers kan man jo. Så vidt jeg kan forstå gør man det altid på indenbords båd motorer da man sjældent kan komme til bundproppen. Men hvorfor ikke gøre det på bil og mc motorer? Hvis man kører olien varm og suger gennem hullet ved olie måle pinden. Man misser måske et par ml olie, men alligevel. Er der noget jeg har overset?
jul 2005
Følger: 26 Følgere: 40 MC-er: 5 Emner: 157 Svar: 3.591
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
Det er bare ikke ret udbredt i DK endnu, men gøres i stor stil i fx. tyskland.
(På de fleste BMW´er sidder oliefilteret i en konsol og kan skiftes oppefra uden oliespild)
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
http://www.pocket-lint.com/news/135547-castrol-nexcel-gives-you-a-90-second-engine-oil-change-debuts-on-aston-martin-vulcan
Men der er selvfølgelig forbeholdt os med tørsump
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Fastnøgle med i hånden. Balje under - løsne bundprop og pille den ud. Skifte filteret og vente.... Tørre bundprop af og kigge på om der sidder noget på magneten. Spænde bundprop - tørre fastnøgle af og hænge den på sin plads, og efterfylde olie i korrekt mængde.
Resultat: Al olie+filter skiftet, bundprop kontrolleret og man kan sove roligt.
Scenarie 2:
Finde oliesuger frem, opdage at ledningen er væk, og at en eller anden idiot har efterladt den på hylden uden at gøre den ren fordi det er pisse besværligt, så der er olie på.... alt...
Bruge en halv time på rengøring, og 45 minutter på at rode efter ledningen. (for den er da elektrisk, ikke?)
Pakke forlængerledning ud, finde en stikkontakt og sætte sugeren til. Hive oliepinden op og tørre den af. Bruge en halv time på skiftevis at suge og tømme ned i baljen som man jo så alligevel skal have frem, hvor man stadig er i tvivl om al olien er suget op. Skifte oliefilter. Påfylde ny olie - potentielt med den samme mængde bundfald som man ville have tømt af med den første metode.
Resultat: Næste gang er ledningen til sugeren igen væk fordi den passer til ungernes legetøj, alt er fedtet ind i olie fra maskinen man heller ikke gad gøre ren denne gang, og i mellemtiden er man skvattet i den efterladte forlængerledning 7 gange.
Den der fastnøgle er nu godt nok smart...
Og hvis din oliesuger inkluderer manuelt arbejde, så glem alt om at jeg nogensinde vil komme til at bruge den. Komplet værdiløst værktøj, og hvis dine maskiner ikke har oliefilter, er det så meget mindre smart at bruge sugeren pga. bundfaldet ikke kommer med...
Og nej jeg er ikke sur - faktisk smiler jeg mere end 15 gange så mange minutter i døgnet som jeg ser sur ud, men visse ting er simpelthen ikke værd at gøre "smartere".
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Men bruger den KUN til vandscooteren som ikke har en tilgængelig bundprop....Jeg leder aldrig efter ledningen men er SÅ træt af at gøre den ren efter brug. Og er træt af at vide at jeg efterlader ½dl møg beskidt oliesnask i bunden af motoren, som med det samme "ødelægger" mit nye pisse dyre olie
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 108 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.435
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.478
aug 2012
Emner: 11 Svar: 278
Man skulle nok ikke gøre det hver eneste gang, men hvis man havde en bil fra midt 70'erne så gjorde det nok ikke den store forskel om man fik alt med eller ej.
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
Hvordan vil du lige få olie, op i beholderen hvis der ikke, er en extern oliepumpe ??
Det er udviklet til tørsump, og det virker kun på tørsump.
maj 2007
Følger: 1 Følgere: 19 MC-er: 11 Emner: 77 Svar: 263
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
nøj det er smart .
mvh
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
tror du skal læse artiklen igen så
Citat: "It can work in a wet or dry sump system, depending on the requirements of the car"
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.005
Systemet vil jo sådan set også virker, bare ved at sætte en extern oliepumpe, i bundproppen på en vådsump. Og pumper olie op i kasseten, men så har du stadig tørsump.
Hele ideen er jo du har olie, i kasseten i stedet for sumpen. Hvis olie står i sumpen, så forsvinder ideen jo i kasseten.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det er muligt der aldrig er noget på den, men den dag der er, og man måske undgår et motorhavari - så vil man være glad for at man kiggede den ekstra gang.
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
Aaaahh.. Ikke helt rigtigt - Det ER ifølge artiklen også anvendeligt med vådsump:
"When it comes to changing the engine oil, you'll select a service setting on the car's management system. The oil will be pumped back into Nexcel and the entire oil cell is removed. The new oil cell is then slotted into the housing and the required amount of oil is pumped out again."
jun 2012
Følger: 1 Svar: 4
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det største du kan suge med, er præcis EN bar - så har du vacuum.
Ikke 2, 9 eller 340 bar - EN atmosfæres tryk, så er du nede på vacuum som er 0 og man kan ikke komme lavere.
I værste fald er der ET plastikskjold man skal pille af for at komme til bundkarret på biler - så tapper man ALT af med bundproppen. Det første der kommer ud, er netop bundfaldet.
Jeg skruer måske ikke på mere end 6-8 biler på årsbasis, men jeg har endnu til gode at se en bil jeg ikke kan tømme olien af, ved at køre den op på 4 træklodser og lægge mig ind under den med oliebakken.
Grunden til nogen er gået over til at suge det op, er at det sparer tid - og tid er penge i den luderbranche som autoværksteder jo er i.
maj 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 52
Jeg benyttede den til hvert andet olieskift på min gamle bil og sprang filteret over.
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Man kan hos FTZ købe bundkar hvor det er muligt at tappe alt indhold af, og for dem som ikke vil skifte bundkar kan man trække aftapningshullet ud med en ordentligt brækstang, Bent ved Finderup Biler i Skjern kan det, det virker perfekt.
jun 2012
Følger: 1 Svar: 4
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ja den skal bruge 8 bar tryk for at kunne danne en smule undertryk - men det er vel ca 0,2 måske 0,3 bar absolut max.
Jeg gider ikke rigtigt bruge så meget tid på at forklare det, som du burde have forstået i 9. klasse...
jun 2012
Følger: 1 Svar: 4
jun 2012
Følger: 1 Svar: 4
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Tror stadig ikke du helt har fanget hvordan vaccum og bar virker ihht. naturloven.
Brug en regnfuld forårsdag med ipadén i sofaen, der er stadig håb. Hvis jeg fatter det så kan du også komme til det
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Nej. Det er på INGEN måde det jeg mener - det ligner ikke engang noget der minder om det jeg mener.
Al snak omkring tryk, er baseret på relativitet, forstået på den måde at vi har et lufttryk på jordkloden som ligger meget tæt på 1 bar = 1 atmosfæres tryk.
Der er stort set ingen øvre grænse for hvor meget tryk du kan opbygge. Der findes dieselbiler med 4500 psi på brændstofsystemet (knap 240 bar for den matematiske ekspert), og der findes vandskæremaskiner som kører med 1300 bars tryk, som er ca 19400 psi (lad være med at stikke pølledutterne i den), så det er kun materialevalg og teknologi som sætter DEN grænse.
Men når vi snakker om en nedre grænse, sætter fysikken den for os - og den er 0, som er det samme som Vacuum. For ikke at forvirre folk som ikke roder med den slags til daglig, laver man ofte manometre som siger "minus" et eller andet, og her vil man ikke kunne komme lavere end MINUS EN BAR (fordi det er relativt til vores atmosfære, som vi jo ved, ligger og rumsterer omkring 1 bar).
Vacuum, betyder at der er... INTET... Ingen luft molekyler og ingenting andet end måske lidt støv...
Så man KAN IKKE suge med 8 bar... Slut prut. KAN IK!
Det har intet at gøre med slangelængde, løftehøjde eller andet at gøre - absolut vacuum er 0 bar / atmosfæres tryk.
Hvis din slange som du suger olien ud med, er en bønne længere end 10 meter, vil du altså ikke kunne hente olien op i beholderen på din suger, uanset hvor hårdt du trækker i den, eller hvor kraftig din elektriske vacuum pumpe er, eller hvor meget du end sætter kyssetøjet på slangen og suger til du er gul, blåviolet og orange i hovedet.
Alle de her ting er 9. klasses basis viden. Jeg er 40½ år gammel og jeg husker det. Google ved det også...
Så siger du: Forresten hvis man er bare lidt uden viden er det så meget normalt man bruger gloser som. ...... Jeg gider ikke rigtigt bruge så meget tid på at forklare det, som du burde have forstået i 9 klasse som du refererer til længer oppe på siden sajmon.
Jeg refererer ikke til noget - det er MIG der skrev det, og det holder jeg stadig på...
Så skriver du: Havde du forklaret dig ordentligt første gang kunne misforståelser havde været undgået.
Hvad er det lige du føler jeg ikke har forklaret dig? Hvad er det i det hele taget du mener jeg SKAL forklare dig, som du ikke kan finde på nettet selv?
Så skriver du: Skulle jo lige prøve sådan en udskældt oliesuger og Fik det hele med op. For at være 100% sikker afmonteret jeg bundproppen og der var ikke en dråbe tilbage.
Du fik det med op som slangen kunne nå - og fordi du sugede fra oven, fik du ikke alt bundslammet med op. Men bare rolig - de fleste nyere biler har slet ikke noget bundslam, for det ender oftest i oliefilteret.
Ikke engang min 15 år gamle Mercedes Sprinter 316 med 425.000 km på km tælleren har NOGET som helst slam nogle steder i oliesystemet, for det sørger diverse additiver for, ender i filteret - som til gengæld er klar til udskiftning hver 20.000km hvor jeg alligevel skifter olien.
Så skriver du: God dag derude ??
Jeg forstår ikke spørgsmålet. Det skulle du have forklaret bedre...
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
En 50 hk og 100 hk pumpe giver de 3 kombinationer.
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Man deler ikke trykket mellem antal dyser. Det er L/Min det kan deles. Og derfor er der forskel i behovet for hk. Skæretrykket er det samme
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Hvordan med højtryksrenseren, kom du forbi med den?
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Og jeg står jo ofte klar til at modtage ting langs den jyske motorvej, aldrig noget problem, får i næste uge en Compac donkraft leveret, kommer fra Søborg.
Hvorfor ikke suge olie??