{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.086 visninger | Oprettet:

Hvorfor ikke suge olie?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har lige købt en olie pumpe med 7 liters beholder. Jeg har ikke brugt den endu, men det har længe undret mig at flere folk ikke suger olie op af deres motorer det virker bare lettere? Jeg kan godt se at på mange mc'er med vådsump kan man ikke komme til, men ellers kan man jo. Så vidt jeg kan forstå gør man det altid på indenbords båd motorer da man sjældent kan komme til bundproppen. Men hvorfor ikke gøre det på bil og mc motorer? Hvis man kører olien varm og suger gennem hullet ved olie måle pinden. Man misser måske et par ml olie, men alligevel. Er der noget jeg har overset?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor ikke suge olie??
  • #1   25. jan 2016 Jeg gør det på min bil, det virker ganske fint

  • #2   25. jan 2016 Du får med garanti ikke bundfaldet med ud. Og endnu kan du ikke se evn spåner i olie, fordi de stadig er fanget på bundpropmagneten.

  • #3   25. jan 2016 Var det nemmere, blev det helt sikkert allerede praktiseret af værksteder. Jeg kan ikke se, det er hverken hurtigere eller nemmere end at løsne bundproppen, du skal alligevel have spildoliebakken frem til olie filteret. Og hvordan er du sikker på at du ikke mangler en halv eller hel liter, fordi slangen støder imod noget.

  • #4   25. jan 2016 Autoværksteder tjener vel bedre på den anden metode både i tid og reservedele

  • #5   25. jan 2016 Synes det er træls at gøre min olie suger ren.... At tage bundproppen er da ikke noget problem... Man skal jo alligevel have baljen under når man skifter filter... For man skifter da filter ikk ???

  • #6   25. jan 2016 Man gør det skam på biler, på visse autoriserede BMW værksteder bl. a.
    Det er bare ikke ret udbredt i DK endnu, men gøres i stor stil i fx. tyskland.

    (På de fleste BMW´er sidder oliefilteret i en konsol og kan skiftes oppefra uden oliespild)


  • #7   25. jan 2016 Fremtiden ligge når mere i systemer som det her:

    http://www.pocket-lint.com/news/135547-castrol-nexcel-gives-you-a-90-second-engine-oil-change-debuts-on-aston-martin-vulcan

    Men der er selvfølgelig forbeholdt os med tørsump smiley


  • #8   25. jan 2016 Man skifter ikke oliefilter på mine 5 køretøjer da der ikke er nogen

  • #9   25. jan 2016 smiley efter at have kigget på din imponerende samling af cykler. så vil jeg da påstå at du nok finder flere metalstumper i olien end de fleste, derfor ville jeg tage bundproppen, Også for at få den sidste sjat ud som sugeren aldrig fanger.

  • #10   25. jan 2016 Jeg kører meget på min nimbus. Den får skiftet olie for hver 1000km så regnede jeg med og skiftet olie på "den rigtige måde" f.eks hver anden eller 3 gang. Jeg kan godt se at det med olie filter har jeg ikke rigtigt tænkt over.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #11   25. jan 2016 Scenarie 1:
    Fastnøgle med i hånden. Balje under - løsne bundprop og pille den ud. Skifte filteret og vente.... Tørre bundprop af og kigge på om der sidder noget på magneten. Spænde bundprop - tørre fastnøgle af og hænge den på sin plads, og efterfylde olie i korrekt mængde.

    Resultat: Al olie+filter skiftet, bundprop kontrolleret og man kan sove roligt.

    Scenarie 2:
    Finde oliesuger frem, opdage at ledningen er væk, og at en eller anden idiot har efterladt den på hylden uden at gøre den ren fordi det er pisse besværligt, så der er olie på.... alt...
    Bruge en halv time på rengøring, og 45 minutter på at rode efter ledningen. (for den er da elektrisk, ikke?)
    Pakke forlængerledning ud, finde en stikkontakt og sætte sugeren til. Hive oliepinden op og tørre den af. Bruge en halv time på skiftevis at suge og tømme ned i baljen som man jo så alligevel skal have frem, hvor man stadig er i tvivl om al olien er suget op. Skifte oliefilter. Påfylde ny olie - potentielt med den samme mængde bundfald som man ville have tømt af med den første metode.

    Resultat: Næste gang er ledningen til sugeren igen væk fordi den passer til ungernes legetøj, alt er fedtet ind i olie fra maskinen man heller ikke gad gøre ren denne gang, og i mellemtiden er man skvattet i den efterladte forlængerledning 7 gange.

    Den der fastnøgle er nu godt nok smart... smiley

    Og hvis din oliesuger inkluderer manuelt arbejde, så glem alt om at jeg nogensinde vil komme til at bruge den. Komplet værdiløst værktøj, og hvis dine maskiner ikke har oliefilter, er det så meget mindre smart at bruge sugeren pga. bundfaldet ikke kommer med...

    Og nej jeg er ikke sur - faktisk smiler jeg mere end 15 gange så mange minutter i døgnet som jeg ser sur ud, men visse ting er simpelthen ikke værd at gøre "smartere". smiley


  • #12   25. jan 2016 Har sådan en her http://www.p-lindberg.dk/detaljer/oliesuger?viewType=Print&viewClass=Print

    Men bruger den KUN til vandscooteren som ikke har en tilgængelig bundprop....Jeg leder aldrig efter ledningen smiley men er SÅ træt af at gøre den ren efter brug. Og er træt af at vide at jeg efterlader ½dl møg beskidt oliesnask i bunden af motoren, som med det samme "ødelægger" mit nye pisse dyre olie smiley


  • #13   25. jan 2016 Jeg vil så mene at en udtømning af motor olie via bundproppen stadig efterlader en del snavs i motoren specielt på mine som kører med single grade olie. Det er sikkert mindre end ved en sugning af olie. Men og tro at motoren er helt ren indenvendigt ved og tømme via bundprop er nok lidt naivt

  • #14   25. jan 2016 Jeg har ikke ledning til il min oliesuger ,den bruger vakum og er ret hurtig at bruge , Men jeg bruger den kun til båd , og hver gang suger og suger jeg , og hvis der var en bundprop , var jeg klar til at bruge den ,men den smule rengøring i motorrum til følge ,der garanteret ville komme jeg fatter ikke man har lavet en motor uden bundprop ! og jeg bruger kun pumpen af nød.

  • #15   25. jan 2016 Ja og på rigtig mange motorcykler kan man ikke nå sumpen, koblingen sidder i vejen. smiley

  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 11 Svar: 278
    #16   25. jan 2016 I gamle dage (ca. 1990) var der mange servicestationer (ja, det hed de dengang) som havde en oliesuger samme sted som støvsuger, luft mv. Så kunne man selv lave olieskift uden at blive beskidt smiley
    Man skulle nok ikke gøre det hver eneste gang, men hvis man havde en bil fra midt 70'erne så gjorde det nok ikke den store forskel om man fik alt med eller ej.


  • #17   25. jan 2016 #7 og hvorfor er det så lige du mener det er forbeholdt folk med tørsump?

  • #18   25. jan 2016 #17
    Hvordan vil du lige få olie, op i beholderen hvis der ikke, er en extern oliepumpe ??
    Det er udviklet til tørsump, og det virker kun på tørsump.


  • #19   25. jan 2016 På min harley kan man ikke tømme primær siden for olie uden og fjerne side dækslet og så vælter det ud, der kan man pumpe olie op. Der syntes jeg det er smart. Og på min harley og triumph kan man også suge olie tankene tomme, der syntes jeg det er smart. Men med vådsump er det nok bedre på den gamle måde.

  • #20   25. jan 2016 #7 .


    nøj det er smart .

    smiley smiley

    mvh


  • #21   25. jan 2016 #18
    tror du skal læse artiklen igen så

    Citat: "It can work in a wet or dry sump system, depending on the requirements of the car"


  • #22   25. jan 2016 Det virker kun hvis der en extern oliepumpe. Ergo tørsump !!!

    Systemet vil jo sådan set også virker, bare ved at sætte en extern oliepumpe, i bundproppen på en vådsump. Og pumper olie op i kasseten, men så har du stadig tørsump.

    Hele ideen er jo du har olie, i kasseten i stedet for sumpen. Hvis olie står i sumpen, så forsvinder ideen jo i kasseten.





  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #23   25. jan 2016 #13 - Men den bliver MERE tømt med bundproppen end med sugning, er pointen her - og så kan man også inspicere magneten.
    Det er muligt der aldrig er noget på den, men den dag der er, og man måske undgår et motorhavari - så vil man være glad for at man kiggede den ekstra gang.


  • #24   25. jan 2016 Du skal bare tage bundproppen, og starte maskinen, så kommer det sidste olie ud....

  • #25   25. jan 2016 @22

    Aaaahh.. Ikke helt rigtigt - Det ER ifølge artiklen også anvendeligt med vådsump:

    "When it comes to changing the engine oil, you'll select a service setting on the car's management system. The oil will be pumped back into Nexcel and the entire oil cell is removed. The new oil cell is then slotted into the housing and the required amount of oil is pumped out again."

    smiley


  • tor O
    tor O Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #27   31. mar 2017 Ja okay kan se at indlægget er af ældre dato men prøver lige alligevel. De biler hvor der sidder en plastik bakke under bilen kan man altså ikke komme til at skifte olie selv medmindre man har en rampe eller en donkraft og er par bukke man kan smide ind under bilen. Når man bruger en vakuum oliesuger er der altså forskel på kvaliteten på dem. Nogen suger med to bar hvor andre suger med 9 bar. Har fået at vide af de fleste værksteder er begyndt at suge olien op via oliepinden for at få de urenheder med som er i bundkarret som ikke kommer med ud når du skruer bundproppen ud af bundkarret. Om de så også gør det fordi de spare tid på at pille alt det plastik af for at kan komme til under bilen skal være usagt. Der plejer at stå to milliliter tilbage ved oliefilter og den del kan man så suge op. Nogen anbefaler at når du har kørt bilen varm så find en bakke eller tag en rampe så bilen holder lidt nedad så skulle man kunne få det hele med op via oliesugeren. Du skulle også gerne få mere op selvom du holder plan med bilen da du får mere ud på denne måde frem for bundproppen da der altid vil stå lidt olie tilbage i bundkarret

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #28   31. mar 2017 Øhm... Nej.

    Det største du kan suge med, er præcis EN bar - så har du vacuum.
    Ikke 2, 9 eller 340 bar - EN atmosfæres tryk, så er du nede på vacuum som er 0 og man kan ikke komme lavere.

    I værste fald er der ET plastikskjold man skal pille af for at komme til bundkarret på biler - så tapper man ALT af med bundproppen. Det første der kommer ud, er netop bundfaldet.
    Jeg skruer måske ikke på mere end 6-8 biler på årsbasis, men jeg har endnu til gode at se en bil jeg ikke kan tømme olien af, ved at køre den op på 4 træklodser og lægge mig ind under den med oliebakken.

    Grunden til nogen er gået over til at suge det op, er at det sparer tid - og tid er penge i den luderbranche som autoværksteder jo er i.


  • #29   31. mar 2017 For mange år siden var der nogle tankstationer der havde sådan oliesuger stående klar til brug og til fri afbenyttelse.
    Jeg benyttede den til hvert andet olieskift på min gamle bil og sprang filteret over.


  • #30   31. mar 2017 Der findes så biler hvor olieaftapningen er "banket" op i bundkarret så det ikke er muligt at tømme det helt, det har givet nogen problemer med turboer der ikke kunne lide de rester der ligger tilbage i bundkarret.
    Man kan hos FTZ købe bundkar hvor det er muligt at tappe alt indhold af, og for dem som ikke vil skifte bundkar kan man trække aftapningshullet ud med en ordentligt brækstang, Bent ved Finderup Biler i Skjern kan det, det virker perfekt.


  • tor O
    tor O Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #31   1. apr 2017 Sajmon jeg ved at Biltema har en oliesuger som kan suge manuel og med kompressor. Arbejdstryk fra kompressor skal være 8bar da oliesuger suger med 8bar for at få det hele op via bundkarret. Oliesuger har vare nr 191479. Jeg går ud fra at når du bruger den manuelt vil arbejdstryk være den samme. Æsken ser sådan ud

    profilbillede
  • #32   1. apr 2017 Som Sajmon siger, kan man højest suge med 1 bar, ellers har du fundet ud af at bøje fysikkens love..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #33   1. apr 2017 #31 - Jesus christ mand...

    Ja den skal bruge 8 bar tryk for at kunne danne en smule undertryk - men det er vel ca 0,2 måske 0,3 bar absolut max.
    Jeg gider ikke rigtigt bruge så meget tid på at forklare det, som du burde have forstået i 9. klasse...


  • tor O
    tor O Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #34   3. apr 2017 Aha. Du mener selvfølgelig at jo længere der er ned til karret eller hvor langt slange er faldet trykket i takt med hvor mange bar man kan suge op ad gangen. Forresten hvis man er bare lidt uden viden er det så meget normalt man bruger gloser som. ...... Jeg gider ikke rigtigt bruge så meget tid på at forklare det, som du burde have forstået i 9 klasse som du refererer til længer oppe på siden sajmon. Havde du forklaret dig ordentligt første gang kunne misforståelser havde været undgået. Skulle jo lige prøve sådan en udskældt oliesuger og Fik det hele med op. For at være 100% sikker afmonteret jeg bundproppen og der var ikke en dråbe tilbage. God dag derude ??

  • tor O
    tor O Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Svar: 4
    #35   3. apr 2017 Hov. Er forresten godt klar over at en kompressor stopper med at kører ved 8 bar og starter igen når trykket falder. Fik bare oplyst at oliesuger bruger 7 til 8 bar når den suger det op. Da jeg ikke har kompressor brugte jeg det manuelle håndtag som iøverig virker fint

  • #36   3. apr 2017 @Tor O
    Tror stadig ikke du helt har fanget hvordan vaccum og bar virker ihht. naturloven.
    Brug en regnfuld forårsdag med ipadén i sofaen, der er stadig håb. Hvis jeg fatter det så kan du også komme til det smiley smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #37   3. apr 2017 #34 - Du skriver: Aha. Du mener selvfølgelig at jo længere der er ned til karret eller hvor langt slange er faldet trykket i takt med hvor mange bar man kan suge op ad gangen.

    Nej. Det er på INGEN måde det jeg mener - det ligner ikke engang noget der minder om det jeg mener.

    Al snak omkring tryk, er baseret på relativitet, forstået på den måde at vi har et lufttryk på jordkloden som ligger meget tæt på 1 bar = 1 atmosfæres tryk.

    Der er stort set ingen øvre grænse for hvor meget tryk du kan opbygge. Der findes dieselbiler med 4500 psi på brændstofsystemet (knap 240 bar for den matematiske ekspert), og der findes vandskæremaskiner som kører med 1300 bars tryk, som er ca 19400 psi (lad være med at stikke pølledutterne i den), så det er kun materialevalg og teknologi som sætter DEN grænse.

    Men når vi snakker om en nedre grænse, sætter fysikken den for os - og den er 0, som er det samme som Vacuum. For ikke at forvirre folk som ikke roder med den slags til daglig, laver man ofte manometre som siger "minus" et eller andet, og her vil man ikke kunne komme lavere end MINUS EN BAR (fordi det er relativt til vores atmosfære, som vi jo ved, ligger og rumsterer omkring 1 bar).
    Vacuum, betyder at der er... INTET... Ingen luft molekyler og ingenting andet end måske lidt støv... smiley
    Så man KAN IKKE suge med 8 bar... Slut prut. KAN IK!
    Det har intet at gøre med slangelængde, løftehøjde eller andet at gøre - absolut vacuum er 0 bar / atmosfæres tryk.
    Hvis din slange som du suger olien ud med, er en bønne længere end 10 meter, vil du altså ikke kunne hente olien op i beholderen på din suger, uanset hvor hårdt du trækker i den, eller hvor kraftig din elektriske vacuum pumpe er, eller hvor meget du end sætter kyssetøjet på slangen og suger til du er gul, blåviolet og orange i hovedet. smiley

    Alle de her ting er 9. klasses basis viden. Jeg er 40½ år gammel og jeg husker det. Google ved det også... smiley

    Så siger du: Forresten hvis man er bare lidt uden viden er det så meget normalt man bruger gloser som. ...... Jeg gider ikke rigtigt bruge så meget tid på at forklare det, som du burde have forstået i 9 klasse som du refererer til længer oppe på siden sajmon.

    Jeg refererer ikke til noget - det er MIG der skrev det, og det holder jeg stadig på... smiley

    Så skriver du: Havde du forklaret dig ordentligt første gang kunne misforståelser havde været undgået.

    Hvad er det lige du føler jeg ikke har forklaret dig? Hvad er det i det hele taget du mener jeg SKAL forklare dig, som du ikke kan finde på nettet selv?

    Så skriver du: Skulle jo lige prøve sådan en udskældt oliesuger og Fik det hele med op. For at være 100% sikker afmonteret jeg bundproppen og der var ikke en dråbe tilbage.

    Du fik det med op som slangen kunne nå - og fordi du sugede fra oven, fik du ikke alt bundslammet med op. Men bare rolig - de fleste nyere biler har slet ikke noget bundslam, for det ender oftest i oliefilteret.
    Ikke engang min 15 år gamle Mercedes Sprinter 316 med 425.000 km på km tælleren har NOGET som helst slam nogle steder i oliesystemet, for det sørger diverse additiver for, ender i filteret - som til gengæld er klar til udskiftning hver 20.000km hvor jeg alligevel skifter olien.

    Så skriver du: God dag derude ??

    Jeg forstår ikke spørgsmålet. Det skulle du have forklaret bedre... smiley


  • #38   3. apr 2017 Mener vores vandskærer kører med 4.000 bar!

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.899
    #39   3. apr 2017 Det er nogle år siden jeg snakkede med vores vandskære mand - der kan være sket meget siden... smiley

  • #40   4. apr 2017 Vi har også 3 stråler på, så det er 4.000 divideret med 3, men vi kan køre med 50, 100 eller 150 hk pumpekraft alt efter hvor mange dyser vi skal bruge.
    En 50 hk og 100 hk pumpe giver de 3 kombinationer.


  • #41   5. apr 2017 Øhhhh..... nu er det vist Allan der ikke helt har styr på matematikken smiley

    Man deler ikke trykket mellem antal dyser. Det er L/Min det kan deles. Og derfor er der forskel i behovet for hk. Skæretrykket er det samme smiley


  • #42   5. apr 2017 OK, så har vi 4.000 BAR på hver dyse! Matematik har aldrig været min skarpe side, er mere til købmandsregnestykker smiley

  • #43   6. apr 2017 Brian
    Hvordan med højtryksrenseren, kom du forbi med den?


  • #44   7. apr 2017 Er super sjældent på dine kanter med tid i overskud Allan smiley

  • #45   7. apr 2017 Hvad kan den sendes for?
    Og jeg står jo ofte klar til at modtage ting langs den jyske motorvej, aldrig noget problem, får i næste uge en Compac donkraft leveret, kommer fra Søborg.


Kommentér på:
Hvorfor ikke suge olie??

Annonce