hvorfor er det lige?? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg kom til at undre mig over hvorfor kaburatorene altid sidder bag ved cyllindrene på en række motor, og udstødningen foran dem?
det gør jo bare at den varme luft fra de sindsygt varme udstødningsrør kommer ind og varmer eller er mindre kølene på cyllindrene end hvis ikke de havde været der. Der ud over så kommer den efter hånden pænt varme luft ind i kaburatorene der sidder bag cyllindrene, så luften er blevet varmet op af både motor og udstødning, inden den kommer ind i de varme kaburatore som bliver varme på grund af deres placering.
Hvorfor er det at man ikke placere det omvendt så kaburatorne sad forrest?
Det vil betyde at den kolde luft kommer direkte ind ude fra uden at blive varmet op af noget, ud over det metal der i kanalen mellem kaburator og cylinder. der ud over så vil udstødningerne heller ikke varme køleluften op til motoren og man vil på den måde opnå en mere effektiv køling.
Der ud over vil man også kunne bruge fartvinden til at blæse luft ind i motoren så motoren ikke selv behøver at suge, dette burde betyde en smugle højere effekt da motoren ikke længere skal suge selv, så dermed burde en større del af cylinderen blive fyldt op.
så hvorfor er det lige at man har valgt at gøre det sådan? det virker meget ineffektivt må jeg sige. men hvad er grunden til at man gør det?
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
mar 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 366
mar 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 366
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 863
mar 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 366
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
Der er vel en grund til ingeniørerne hos diverse mc-giganter ikke eksperimenterer med andet end udstødningsrørests placering fra år til år.
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 78 Svar: 722
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
Umiddlebart ville det da spare vægt, udstødningsgassen skulle kortere vej, opvarmning af karbuiratorer kunne undgås... Men som der siges, så har de jo folk på sagen :o)
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 174
Har set det på flere dragbikes med 4cylindre rækkemotore.
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
Det med kaburatorne og skidt der kunne man jo eventuelt lave et lille hus til dem så de bevægelige dele ikke bliver beskidte, der ud over så er der jo ingen der siger at luftindsugningen skal side lige bag forhjulet, man kunne eventuelt hæve det lidt så der netop ikke er alt muligt der bliver suget ind i dem.
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 174
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Et af problemer jeg lige ser, er at du vil være nødsaget til at være ret kreative med din rørføring til udstødningen, hvis du fortsat vil have en kompakt motor. Dette ville højst sandsynligt vil forringe dit udstødningsflow.
Hygge
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
a) køling af forrør er en nødvendighed.
b) karburatorer vil være for udsat for snavs mm. foran.
c) padshensyn mellem motor og bagsvinger (især 4 cylindre)
d) Varm luft "brænder" bedre end kold?
e) Længden på udstødningen giver hk
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Hygge
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
Det hedder Intercooler, ikke interheater!
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Men som C1 nævner så har længden af udstødningen jo også indflydelse, og vil man ikke ende ud med en forholdsvis kort udstødning, kontra måden det er lavet på, på traditionel vis?
Hygge
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
Nu prøver jeg jo bare at komme med forslag (modsat andre) - jeg er hverken mekanikker eller lignende.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 174
jan 2005
Følgere: 71 MC-er: 25 Emner: 56 Svar: 986
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
Det med længden på udstødningerne der giver flere HK, er det ikke kun på 2Ter? ellers giver det jo ingen mening at F1 biler har direkte udblæsning, og at man køre med næsten, hvis ikke helt åbne potter i MotoGP
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 4 Emner: 21 Svar: 174
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
Mht. til længden af udstødningsrør, så har jeg erfaret at på normale mc'ere giver korrekt udstødning flere hk.
På decideret drag-bikes hvor motoren er enorm med turbo etc i forvejen betyder den lille effekt og brændstofbesparelse en god potte giver på en gademaskine ingen ting. På dragbikes eller top-tunede motorer hæmmer udsødningen mere end den gavner.
jun 2004
Følger: 54 Følgere: 53 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 2.302
Lang udstødning: Flere hk.
Kort udstødning: Bedre bundtræk - mere moment.
Det er selvfølgelig ret generaliserende, og kan ikke bare overføres til alle cykler...
Hygge
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
En nimbus havde jo problemer med at den bagerste cylinder blev for varm! Ellers var det jo en god konstruktion - simpel og holdbar.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
Dog ville dette system sikkert kun virke vandkølede motorer, men jeg tror godt det kunne virke, man kan jo køle blokken ned efter den voldsomme eksplosion inde i kammeret, så burde man da også kunne køle selve gassen der komme ud af eksplosionen.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
Men intet er jo et argument for udstødningsrørsføringen på moderne mc'ere. 9 ud af 10 maskiner sender udstødningsgasserne ud foran, for derefter at føre tunge rør bagud af diverse omveje.
Der må være en der har de vise sten eller et link til en honda-ingeniør som kan forklare det.
jul 2007
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 58 Svar: 1.153
mar 2007
Følger: 1 Svar: 4
Det vil altid være at foretrække at få kold luft ind i motoren, da luft jo som sagt udvider sig ved temperaturstigning. Og da der kræves en vis mænge luft, for at forbrænde en vis mængde brændstof, vil det være tilstræbeligt at få kold luft ind, dvs en større mængde luft, hvilket også betyder en større mængde brændstof, som giver større forbrændingskraft der udmunder i større kræft på akslen/hjulene.
Dette er bl.a. også grunden til at man bruger intercooler på turboladede motorer, hvis man vil sparke effekt ud af dem.
Men tror virkelig ikke det har noget at sige på en motorcykel, medmindre den kører med trykladning på indsugningen, som ofte resulterer i en opvarmning af luften af varmeenergien fra turboladeren. En lille smule vil der selvfølgelig altid være, men det er absolut ikke noget du kan mærke på vejen
Og overvej så lige, hvordan rørene kom til at gå, hvis de blev placeret på "bagsiden" af cylindrene. Medmindre de gik direkte ud til røven, ville de jo stikke ud lige ved knæene.
jun 2007
Følger: 56 Følgere: 53 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 230
mar 2007
Følger: 1 Svar: 4
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
det er den mest hæmmende årsag til ny inovation på motorcykler.. det skal helst se "normalt" ud. det er også hovedårsagen til at vi næsten allesammen stadigvæk bruger teleskop forgafler selvom der findes meget bedre systemer.
andre faktorer er at forrørene jo helst skal så langt fremad og nedad som muligt for at få god massecentralisering og lille vægtoverførsel ved opbremsning (for at mindske det medfølgene dive som gør sig gældende på de forbandede teleskopgafler)
forrørene skal også gerne være så lange og varme som muligt for at få ordentligt flow igennem systemet. desuden vil man få problemer med kompaktheden pga. karburatorene foran, som vil kræve enten længere akselafstand eller en motor der er mere oprejst.. begge dårlige ting for køreegenskaberne. og med pladshensyn til batteri og elektronik som ellers kan pakkes meget fint sammen i midten af stellet, igen godt for køreegenskaberne.
så svaret må altså være at det ER optimalt med udstødningsporte foran, men mere pga køreegenskaber end motoreffekt. og desuden vores modvilje mod nye ting (bmw og få andre undtaget)
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
tesi, leading link, Hcs, de er sgu alle sammen bedre end en rådden stang i et rør..
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
men teleskop gafler vil jeg så snart det er muligt komme af med! men man skal virkelig have mulvarpen op for at købe noget anderledes.. man bliver næsten nødt til at bygge en selv..
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 57
Der er faktisk en amerikaner som har lavet en cykel efter lige netop det koncept. Han brugte en polaris snescooter motor på 500 cc som gav 180 heste på baghjulet. På en snescooter er indsugningen foran og udstødningen bagud. Amerikanerens projekt hed tularis prøv at google det ! evt. se denne side (link fjernet)
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 57
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 57
http://eastcoastrzs.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/tula22.jpg
http://eastcoastrzs.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderpictures/tularis3.jpg
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 57
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
jeg selv er utroligt glad for andeledes løsninger.. men ak. markedet er imod mig.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
hvis det er den, så skulle den eftersigne have slået samtlige superbikes af banen på det tidspunkt hvor den kørte, netop fordi den ikke skulle bruge en stor del stel som de andre cykler skulle.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 57
Det kan også være det er en britten du tænker på ? det var også et garage projekt med alt bygget op fra grunden af med selvbærende motor.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
thomas o: modstand i udstødninger er aldrig godt.. bare væk med den.. det er derimod flowet der er vigtigt og at der ikke skabes modbølger.. en lige udstødning vil være bedre end en bukket, men det er ikke nær så vigtigt som korrekte længder af udstødningssystemer.
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 3 Emner: 15 Svar: 57
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
har selv fået drejet næsten alle mine projekter på htx over på knallerter og motorcykler hvilken htx kommer du fra?
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
Jeg drejer dem så såvidt muligt over på lyd eller lys da det er det jeg interessere mig mest for, men det kunne da være interessant at prøve hvis man havde resurserne til at lave en rigtig udgave, samt et rullefelt så teorien kunne testes.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
mig og michael er kommet temmeligt langt med et af vores projekter. du kender sikkert konkurencen "unge forskere" når du nu er htx'er (det er jo os der vinder den hver gang, hehe)
michael og jeg udviklede en totaktsudstødning der kan spare benzin, og vandt førstepræmie i 2007. vi har været til den europæiske finale med projektet, og vi skal til usa her til maj til en af de største konkurencer i verden.
så hvis du har interessen syntes jeg bare du skal udføre den og sende projektet ind! de er helt vilde med noget nyt, istedet for alt det bioteknologi man ellers ser vinde
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Der er ikke noget i vejen for at pege karb fremad.... udover der lige skal fintænkes, placering udst. osv osv. og udvikles nye productionsteknikker...
Som nævnt er der R4 dragbikes, hvor karb sidder foran på motoren....
Tænker tænker kan sq ikke lige hitte et godt eksempel...
Tillægs spørgsmål...... hvorfor føres udstforrør, normalt under motor ?
Har da set et par R4ere hvor forrør gik hen over topstykket....
Så råt ud, men er der ulemper ved denne konstruktion....?
ud over vægtfordeling, varme i nærheden af indsugning... men det kan jo løses..
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
til telegaflen....
Har den masser af teoretiske ulemper...
Men den løser sin opgave ... at give kontroll over forenden...
Vi har optimeret på den i 70 år +
Den er simpel få bevægelige dele.... (ok lidt avanceret indmad i super sportslige øhlinssager etc)
Ingen alternativer har vist deres værd.....
div ELF, Tesi, hossack, Mead and Thomkinson Laverda osv osv...
Har bare givet en mere kompliceret løsning med flere bevægelige dele, der slides eller havererer.... og blev kørt agterud af telegafler...
Måske var der potentiale i mange af løsningerne fx. Britten cyklen (som faktisk vandt en del løb) ......
Men telegaflen løser sq opgaven godt nok (i øjeblikket)
Vi gider sq heller ikke betale 80000+ afgift for et forhjulsophæng..... når en usd fra KYB til 10 kilo er super til vores behov.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Kan kun forestille mig, at det er fordi man nu en gang har besluttet sig til, at "Sådan skal det være"
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 259
hvorfor er det lige??