HYDRAULISK KOBLING (Honda VT1100 - 1987). {{forumTopicSubject}}
Må krybe til korset og erkende at DEN "fejl" kan jeg sgutte lige umiddelbart løse selv: (har så heller aldrig haft det før - så nul erfaring med det)
Har i vinters skiftet koblings-master (pga. andet styr) + pak dåser på slave cylinder (pga. jeg alligevel skulle skifte stator og var "derinde).
Nu har jeg så lige fået samlet cyklen (efter større projekt) - og vi kan simpelthen ikke få ordentligt "tryk" på koblingen. Den er luftet både på gammeldags maner og med udlufter/trykluft.
Master er også skiftet (til samme model) i bremse siden - og den spiller max. Jeg er "vel" ude i at enten er den nye master defekt - eller også er slave cylinder(dele) slidt.
Inden jeg bare begynder fra en ende af - ku' det jo være rart hvis nogen havde et par guldkorn.
Har selv Googlet lidt og fandt en tråd hvor der blev sagt følgende:
Tag en tang og klem om "bremse"-slangen. Kan du få kobling til at blive "hård" - så er master OK - og fejlen ligger i slave cylinder. Det kan jeg - så pt. hælder jeg mod defekt slave cylinder.
Noget andet jeg kan prøve for at udelukke div. muligheder.
MC kan køres og kan skifte gear, men kobling skal helt ind før man kan skifte gear, og den er meget træg at skifte ned i gear. Der er stort set ingen "modstand" i grebet. Læste også noget med at koblings plader kunne "sætte" sig, men var det tilfældet, kunne jeg vel ikke køre den overhovedet.
Nogen der har prøvet tilsvarende - ikke nødvendigvis på samme MC.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Overvejer lidt om man skulle prøve noget jeg læste på nettet - og trække væsken modsat vej igennem. "påstanden" var at luft gerne vil opad - fremfor nedad.
Kræver lidt Georg Gearløs "opsætning" - men et forsøg værd - hvis den "rigtige" måde fortsat skal fucke med mig.
Nogen der har skiftet hele "slangen" til noget stål-armeret. Fandt nemlig lige ud af vi har den slags færdige på arbejde - i en del forskellige - lange - udgaver.0
(ved så ikke om DEN slange kunne være ligesom med bremse slanger = blive gamle og møre - så den udvider sig - men logikken siger vel jooo det kan den).
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
umiddelbart kunne jeg forestille mig at hvis du begrænsede slavens vandring så ville det være nemmere at sætte tryk på og dermed udlufte systemet.
Det understøtter også Tomas teori om at bremser er nemmere da de jo møder stor modstand og ikke kan bevæges længere når først klodserne er trykket mod bremseskiver..
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
På bremse kaliper er det jo som en bryllup's p** - her er det sgu lidt fesent synes jeg. Men igen jeg har aldrig rodet med hydraulisk kobling før - så ingen anelse om det skal være så'n
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Fint med hydraulik - når det spiller - pænt irriterende lige nu. Havde ikke lige regnet med den skulle holde stille pga. det.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
sep 2011
Emner: 17 Svar: 454
Jeg endte med at tage en stor injektionssprøjte, fylde den med bremsevæske og via en stump slange, trykke væsken baglæns gennem udluftningsskruen.
5 min senere var den hård som en sømandspik.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
#10 - det har jeg lige prøvet - virker heller ikke.
Kan se på diverse forums at de skriver man skal "udlufte" begge banjo bolte - da luften "gemmer" sig der.
Har købt 2 dunke bremsevæske - så prøver vi liiiige igen på fredag - med Harald skrald tingen. Det skal fandeme virke det lort.
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.489
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Emner: 4 Svar: 532
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Som i: Tøm systemet HELT for væske - og så fylde op "bagfra"...?? - Har nemlig prøvet at gøre det bagfra - men jeg tappede ikke væsken af først - så de "lommer" der åbenbart er - de blev hvor de var.
Nu prøver jeg og en kammerat lige i morgen - og lykkes det ikke - så afventer jeg en stål armeret slange. MC er jo trods alt fra 1987 - og vil tro det er den orig. der sidder. Så gammel en bremseslange ville jeg jo ikke køre med - og når dele af den til kobling er lavet af det samme - så må den sgu også skiftes.
Lykkes det fredag - så kan den nye slange ligge til det bliver vinter. Har fandeme lige fået den færdig - og så driller noget så latterligt som udluftningen..
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Må jeg indrømme at jeg ikke aaaaner - MEN har samme model på bremsen - og den virker perfekt. Tror derfor ikke det er noget med at den nye ikke "leverer varen".
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
Hmm - når man pumper tryk - så kun 2/3..?? - DET har vi i hvert fald ikke overholdt. Men ok - når vi har brugt den der Harald Skrald ting - så har greb slet ikke været rørt.
Prøver lige tricket i morgen aften. Nu kan jeg sidde og bande over endnu en torsdag - jeg IKKE kommer på havnen - fååååårk.
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
mar 2014
Følger: 16 Følgere: 39 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 204
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Emner: 14 Svar: 219
(men skifter nu alligevel til stålarmeret slange og ny slave cylinder. Der er nemlig bitte små "metal støvkorn" i væsken - og der bliver ved med at komme sort væske retur i master - når vi lufter på gammeldags maner).
HYDRAULISK KOBLING (Honda VT1100 - 1987).