Død i tomgang {{forumTopicSubject}}
Hey MCG
Skal lige bruge et par inputs. Jeg ville ud og køre igår, og som jeg altid gør, triller jeg min mc ud (VT 1100), starter den og lader den stå i tomgang indtil jeg lige får alt grejet på osv. Den sprang lige igang, intet at sætte en finger på.
Da jeg så er inde for at hente mig hjelm og handsker, hører jeg at den falder betydeligt i tomgang, måske kører den kun på en cylindre, men det er svært at høre inde fra. Jeg når kun lige at komme ud i det den går ud... Og så har jeg bare ikke kunne få liv i den igen, ikke den mindste prut.
Der er benzin på, der sidder en sprit ny brændstofpumpe på den, karburatore har været pillet af og renset i vinters. Den har bare kørt som en drøm, ren og lækker motorgang.
Umiddelbart tror jeg ikke at det er et brændstof problem, men vil da ikke udelukke det. Jeg skal prøve at have tændrørene af og se om der er gnist.
Nogen der har nogle bud ellers? Når den sådan bare dør i tomgang?
jul 2005
Følger: 1 Følgere: 33 MC-er: 7 Emner: 18 Svar: 191
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Håber ikke at det allerede er den nye brændstofpumpe (til 1800kr!!!) som den er gal med, men med næsten fyldt tank burde den fandme kunne få noget at leve af.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
Det tar' jo ikke mange sekunder at tjekke br. pumpen...
- Afmont. afg. slange - og tænding på! Og, hvis tændrør er helt lyse og tørre,
ja, så får den ingen føde....
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Kan sådan en ged drukne? Jeg havde den til at stå med choker i tomgang da den gik ud, men det plejer jeg nu altid at have uden problemer.
Alternativet er at pumpen halter bagefter... Og den derved ikke kan følge med forbruget af brændstof? Syntes bare det lyder mærkeligt at den skulle være rent tør, bundkar i karburatorene var flydt da den gik ud, og de burde vel være mere eller mindre tomme hvis den render tør?
Jeg har ikke haft den igang i længere tid her til aften, men det prøver jeg lige i morgen. Laver den samme nummer igen, må det være pga. et brændstof problem.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
Den trænger vist bare til at blive "gennemluftet".
- Nej, normalt drukner den ikke - choker gir jo auto hurtigtomgang....
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
- Nej, det er i brændstofsystemet fejlen er....
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.973
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Prøvede igen her til morgen, sprang igang i første forsøg... og gik så ud efter 1-2min, ganske rigtig først på den ene cylindre (formegentligt den forreste) og kort efter den anden.
Så det peger umiddelbart i retning af et brændstofproblem hvilket jeg er jævnt træt af, eftersom jeg egentlig trode jeg havde løst det med den nye pumpe (og har jo også kørt et par hunred kilometer, uden det mindste problem).
Har testet pumpen, og jo den pumper benzin i stride strømme. Som jeg forstår det, så skal pumpen (når der sættes tænding på) sætte et hvis tryk på brændstoffet, og så opretholde det tryk under kørsel. Altså pumpen køre ikke uafbrudt, men kun i impulser for at opretholde trykket. Er det helt forkert forstået?
Jeg har testet det ved at pille begge slange til karburatorene af og sætte tænding på, og det fosser ud med benzin!... Så langt så godt. Den kan self. ikke opbygge trykket, når slangerne er pillet af, og vil derfor pumpe i det uendelige. Den får altså også rigeligt med benzin til at starte på, hvilket også forklare hvorfor den kan køre i 1-2 min.
Umiddelbart er min næste tanke så, at der må være et relæ som styrer pumpen, og hvis det relæ fejler under kørsel/tændt motor, så vil den jo dø når start trykket fra pumpen er brugt op... men hvordan tester jeg det relæ? Jeg kan jo ikke rigtig vide om den pumper benzin under kørsel eller ej, når slangerne skal være pillet af?
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
Karburatorerne har naturligvis været adskilt - og tjekket??
- Og luftfilter er ikke klappet sammen??
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
(aner ikke om sådan en pumpe kan sutte benzin, hvis udluftningen er stoppet)
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Det hjælper ikke med åben tank, er prøvet.
Jeg har læst lidt op på det. Nær der sættes tænding på dyret, så fylder pumpen karburatorene op, og stopper så snart der opstår modtryk (når karburatorene er fyldt).
Når motoren så startes og køre, så er det et relæ, som styrer pumpens impulser... Min tanke er, at det er dette relæ som forvolder mig problemer.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
Find relæet, sidder under batteriet og har tre ledninger, sort, blå og sort/blå. Hold + på et voltmeter på den sort/blå, - på stel, tænding på og så skal den vise 0 volt. Tryk på startknappen, et par gange, der skal nu være "continuos voltage" (der står så ikke hvor meget) Hvis relæet fejler en eller begge tests, skal det skiftes!
Håber at du kan bruge det til noget
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
- Du skal tilbage til NUL! Og ALT det mekaniske dobbelttjekkes...!!!!
- Ja, du har kørt 200 km Men,men...!
Den der styrerelæ - nja?? Måske??
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Det vil jeg prøve i første omgang, virker det heller ikke, så må relæet kunne udelukkes og der skal graves dybere...
Men eftersom det er en kendt fejl, så virker det ikke helt sort.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Pumpen leverede ikke noget tryk når motoren snurrede (holdt en hånd på pumpen, og kunne ikke mærke noget, det kan man ellers når den pumper), men kunne fint opbygge tryk når den kun stod med tænding = pumpen er udelukket.
Fejlen ligger så (muligvis) i relæet. Jeg koblede relæet fra, og lavede en lus/by-pass i stikket, så kørte det hele fint, pumpen kørte i små impulser og holdt et konstant modtryk når motoren kørte.
Det ''sjove'' er så, at jeg self. lige koblede relæet til igen for at være dobbelt sikker på at det ikke virkede... det gjorde det så i anden omgang...
Ud fra det er jeg kommet frem til to mulige fejl:
- Enten har jeg at gøre med en periodisk fejl i selve relæet, hvilket der ikke er så meget at gøre ved, men det er jo også knapt 30 år gammelt.
- Eller også har stikket ikke været ordentligt samlet, eller forbindelsen har været dårlig og så har jeg ubevidst fået renset lidt op i det, da jeg klemte lusen i.
Den køre i hvert fald nu, og jeg vil holde et vågen øje til det relæ der... Begynder det at fejle igen, så fjerne jeg det helt og lavet en permanent by-pass af relæet.
#OBS - i tilfælde af, at andre Honda Shadow ejere skulle søge i forummet en gang:
- Som jeg læser det på de amerikanske Honda Shadow sider, så kan samme fejl med brændstofpumpe/sikkerheds-relæ opstå på mange af Shadow modellerne og ikke kun 1100'eren. En by-pass af relæet kan løse problemet i alle tilfæde.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
cmsnl.com Holland.
De har en der hedder: Relay, Fuel Cut, partno. 36100MN4008 VT 1100 Shadow.
Pris; Euro 62,50.
- Har handlet en del med dem, og det har virket hver gang med levering.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Det er muligt det bare er i staterne de ikke har adgang til original stumper De har vist aldrig været så glade for Japanerne.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
MEN noget siger mig det godt kunne være pumpen den er gal med alligevel (se billede) ... knapt 2 måneder gammel brændstofpumpe til 1800KR fra CMSNL.
Tror det har været rent tilfælde at pumpen har kørt efter jeg roede med relæet. Formegentlig har kontakterne været rustet fast, derfor gik den ud for mig i første omgang. Så er de gået løs, efter jeg har roder med det forskellige og jeg har kunnet kører min tur idag... ja eller noget af turen. Og nu er pumpen vist helt færdig, og køre slet ikke. Den giver et enkelt nøk, og bliver ellers stående i den ene position og bliver forresten så ellers brændene varm.
Har sendt en mail afsted til CMSNL for at hører hvad de siger... den burde jo pokker ikke se sådan ud efter en måned :S
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Jeg begriber ikke hvordan en ny pumpe, kan komme til at se sådan ud på så kort tid :S Jeg mener da ellers at jeg holder den ret pænt - Billedet her er fra tidligere idag, hvor jeg legede lidt med en dækstift, syntes ikke resten af motorcyklen indikere, at noget skulle være rustet op.
Den har ikke kørt i noget særligt regnvejr, og blevet vasket en 2-3 gange efter pumpen kom på. På en eller anden måde må der være kommet fugt/vand ind under låget, og så er der ellers bare sket ting og sager
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
- Tilbage til NUL...!!!
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Den fejler intet, og køre perfekt... når bare der bliver leveret benzin til karburatorene.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Valgte så den skulle have en ordentlig pumpe her til foråret, det var jeg så ikke så heldig med.
Satser på at CMSNL er til at snakke med, det er jo et stort og anderkendt firma...
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Motorstyring/Luft--Brandstof/Brandstofpumpe/Elektrisk-brandstofpumpe-2000017987/
Han har vel formegentlig været for nærig til at købe en ny org. pumpe.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
- Kan du se org. nr. på den?
- Men, retur til NL...!
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Der er dog et mærke i toppen af den, som for mig at se ligner et Mitsubishi logo.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
- Tjek lige ebay.com der ligger et par originale til salg, som du lige kan sammenligne med.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
- Om den er 100% ny kan jo ses, med det blotte øje!
- Ligner lidt, som om udluftning fra batteri har været i nærheden - medens den har stået, måske med lader på....!
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Den sidder dog udsat for vind/vejr og motorcykelvask, altså den er ikke dækket af.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 134
Men, der må have været nogle løse forbindelser, sammen med krybestrømme, der har sat gang i en korrision.
Normalt kører sådan en i 20 år, eller mere.
Men, selvfølgelig skal "sagen" da vendes med cmsnl.com Holland.
- Som du jo også har etableret kontakt til.
Død i tomgang