{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.244 visninger | Oprettet:

Cruise control {{forumTopicSubject}}

Halløj dér!

Hvis der skulle være nogle, der som jeg har gået med tanker om at installere cruise control på motorcyklen, så kunne nedenstående sikkert være af interesse. c",)

For nogen tid siden købte jeg et Lite-On AP500 sæt med et CM35 betjeningsmodul (arm i stil med en blinklyskontakt til biler). Apropos biler, så er sættet egentlig beregnet til disse - men jeg tog chancen alligevel... og her er mine erfaringer med denne:

Om end jeg endnu engang løb tør for tid, så jeg ikke fik det sidste gjort færdigt inden min hidtil længste tur på motorcykel (til Kaukasus via Tyrkiet og gennem Rusland og Ukraine hjem),
så fik jeg dog installeret de sidste stumper inden afgang.

Efter endt ferie var der jo så igen tid til at rumstere med projektet, og jeg kunne til min store glæde konstatere dels, at servomotoren tåler strabadserne, dels at betjeningsarmen stadig virkede trods ret store mængder regn på dele af turen. Så denne er med andre ord tilstrækkeligt vandtæt til MC-brug.

Sættet kan købes hos f.eks. net-import ((link fjernet) og koster hos dem 2.279,- incl. moms pt.
Så det må da siges at være en fornuftig pris for en rigtig elektronisk styret cruise control.

Selve funktionaliteten er bedre end forventet, om end den overstyrer lidt vel meget ved lavere hastigheder - men dette skyldes udelukkende, at jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til at lave den sidste finjustering, der i øvrigt kan gøres under kørslen med diverse input via betjeningsarmen.

Med fabriksindstillingerne kører den dog helt roligt ved hastigheder på ca. 100 km/t og opefter (det er nok årsagen til, at jeg ikke har finjusteret den endnu... jeg kører sjældent under 100 kmt/t) smiley ha ha
Aj det passer selvfølgelig ikke... men for nu at vende tilbage til en lang snak og gøre den endnu længere, så kan jeg som sagt varmt anbefale et sådant sæt.
Jeg skal gerne bidrage med information osv, hvis nogen skulle ønske dette.

Man skal jo så i øvrigt huske, at servomotoren skal bruge en vis mængde plads - min egen nyder godt af, at jeg kører med K&N filtre og derfor ikke har luftfilterkasse og plenumkammer på... så motoren kunne passende få en noget nær perfekt placering, beskyttet under sædet og umiddelbart bag karburatorerne.
Men mon ikke de fleste kan finde plads til en sådan fætter? c",)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Cruise control
  • #1   2. aug 2014 Det var sgu en længere test tur.....

  • #3   2. aug 2014 Jens E:
    Næ nej... ha ha
    Den var lige knap færdigmonteret, da jeg kørte til Kaukasus... men betjeningsmodulet er da ihvertfald blevet vandtætheds-testet godt og grundigt. smiley

    Søren P:
    Okay, hvad er det for en cruise control, du har? Ja, det er superlækkert at køre med sådan én... det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke fik det gjort for længe siden. Havde været godt på mine mange lange ture de seneste år. Den sidste på næsten 12.000 km taler vist for sig selv. c".)


  • #5   2. aug 2014 Okay, den skal jeg lige lure lidt på... kan jo være, at google kan finde sådan én. Det er i øvrigt muligt, at jeg skifter betjeningsenheden ud med en knapmodel, men indtil videre er jeg tilfreds med den løsning, jeg har nu - og den sidder, så jeg ikke behøver at slippe styret, det er jo næsten et must med en sådan placering.
    Min sidder så i venstre side, men det er jo hip som hap.


  • Peter Enemark J
    Peter Enemark J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 6
    #6   3. maj 2015 Har du haft problemer med at den ikke vil indkoble. Har monteret sådan en men kan ikke få den til at indkoble.

  • #7   3. maj 2015 Hej Peter. Har den ikke på noget tidspunkt ville indkoble, eller er det opstået efterfølgende/periodisk?
    Jeg var på et tidspunkt ude for, at den ikke reagerede på input, men det viste sig at skyldes for lav spænding på batteriet - efter en opladning var den i orden igen.

    Hvis det derimod hele tiden har været galt, vil mit bedste bud være, at ét af input-signalerne mangler eller ligger udenfor dens arbejdsområde (input-frekvensen på f.eks. tændimpulser). Hvis blot ét af disse signaler mangler, går den til den sikre side og nægter at indkoble.
    Så i det tilfælde ville jeg gennemgå dens input-kilder systematisk og se, om det løser problemet. Sig til, hvis jeg kan bidrage yderligere. c",)


  • #8   3. maj 2015 Oj, forresten... c".) Efter at have kørt i en periode med hhv. cruise'en og betjeningsarmen, er jeg ret sikker på at lade betjeningsarmen forblive på. Det faktum, at jeg kan betjene cruise'en uden at skulle have hånden ind omkring tændingslås, speedometer eller noget, hvor et alternativt modul nu måtte være placeret, finder jeg må være den klart bedste løsning.

  • #9   3. maj 2015 Hej igen, Peter.

    Jeg kom i tanker om en ting mere, der er vigtigt for, at den vil indkoble in the first place... da jeg i sin tid monterede den, tænkte jeg "nå, jamen lad den bare få en klemme 30 på plus-siden, det burde vel virke" - men sådan ser den ikke på det. Det er vigtigt, at dens strømforsyning går via tændingen - altså en klemme 15 - så den får et "start-signal", når tændingen tilsluttes, ellers funker den ikke.


  • Peter Enemark J
    Peter Enemark J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 6
    #10   4. maj 2015 Hej Bruno tak for hurtig svar.
    Jeg har et spørgsmål. Hvor tager du dit speed signal fra. jeg har taget det fra speedsensor på motoren. Men har på fornemmelsen at de ikke kan samarbejde.
    Min er en Xjr 1300 Årg. 2007


    profilbillede
  • #11   5. maj 2015 Ja, det kan tænkes. Jeg har sat min signalledning på ved den ene tændspole; det åd den råt. smiley
    Jeg var også spændt på da jeg satte den til, om frekvensen var fordøjelig for den, set i lyset af, at en bil jo kun har én tændspole... men keine probleme dér. c",)
    Det er jo da muligt, at det kan få din til at funke også.

    Bipper den og blinker med et fast interval på ca et sekund, når du sætter tænding på?


  • Peter Enemark J
    Peter Enemark J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 6
    #12   5. maj 2015 Det vil sige at du bruger kun den gule ledning, og ikke den blå ?

  • #13   5. maj 2015 Ja, jeg bruger kun den gule (så vidt jeg husker, er det dén og ikke den blå) - direkte på den ene tændspoles plusklemme, og så får den jo så selvfølgelig et signal fra bremsekontakten - min klarer sig med de to signaler.

  • Peter Enemark J
    Peter Enemark J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 6
    #14   5. maj 2015 Hej igen er du sikker på at det er plus .i manualen står der minus.

  • Peter Enemark J
    Peter Enemark J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 6
    #15   5. maj 2015 Er du sikker på det er plus , i manualen står der minus. Prøver i morgen at lave det om

  • #16   6. maj 2015 Ja, det har du ret i... checkede lige, og det er som du skriver minus-siden, den skal forbindes til. Jeg krydser fingre for, at du får den til at virke. c",)

  • #17   6. maj 2015 Det må du undskylde, man skal ikke skrive den slags på en til tider svigtende hukommelse alene... så vidt jeg husker c".) smiley

  • Peter Enemark J
    Peter Enemark J Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Svar: 6
    #18   6. maj 2015 Hej igen kan ikke få det til at virke. Strømmen må være special på en xjr med indsprøjtning . Køber en sensor til baghjulet. Så skal det virke.
    Mange tak for hjælpen


  • #19   6. maj 2015 Ja, det kan godt tænkes at jeg bare har været heldig med frekvensen eller noget, eftersom det er en gammel GSX 1100 EF jeg kører på. Det har visse fordele at være en fattigrøv. smiley
    Men jeg er enig med dig i, at en hastighedssensor burde løse problemet... held og lykke med det, og det var så lidt da (om end det ikke var til så meget hjælp... men det var jo da forsøget værd). c",)


Kommentér på:
Cruise control

Annonce