Cruise control {{forumTopicSubject}}
Halløj dér!
Hvis der skulle være nogle, der som jeg har gået med tanker om at installere cruise control på motorcyklen, så kunne nedenstående sikkert være af interesse. c",)
For nogen tid siden købte jeg et Lite-On AP500 sæt med et CM35 betjeningsmodul (arm i stil med en blinklyskontakt til biler). Apropos biler, så er sættet egentlig beregnet til disse - men jeg tog chancen alligevel... og her er mine erfaringer med denne:
Om end jeg endnu engang løb tør for tid, så jeg ikke fik det sidste gjort færdigt inden min hidtil længste tur på motorcykel (til Kaukasus via Tyrkiet og gennem Rusland og Ukraine hjem),
så fik jeg dog installeret de sidste stumper inden afgang.
Efter endt ferie var der jo så igen tid til at rumstere med projektet, og jeg kunne til min store glæde konstatere dels, at servomotoren tåler strabadserne, dels at betjeningsarmen stadig virkede trods ret store mængder regn på dele af turen. Så denne er med andre ord tilstrækkeligt vandtæt til MC-brug.
Sættet kan købes hos f.eks. net-import ((link fjernet) og koster hos dem 2.279,- incl. moms pt.
Så det må da siges at være en fornuftig pris for en rigtig elektronisk styret cruise control.
Selve funktionaliteten er bedre end forventet, om end den overstyrer lidt vel meget ved lavere hastigheder - men dette skyldes udelukkende, at jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til at lave den sidste finjustering, der i øvrigt kan gøres under kørslen med diverse input via betjeningsarmen.
Med fabriksindstillingerne kører den dog helt roligt ved hastigheder på ca. 100 km/t og opefter (det er nok årsagen til, at jeg ikke har finjusteret den endnu... jeg kører sjældent under 100 kmt/t) ha ha
Aj det passer selvfølgelig ikke... men for nu at vende tilbage til en lang snak og gøre den endnu længere, så kan jeg som sagt varmt anbefale et sådant sæt.
Jeg skal gerne bidrage med information osv, hvis nogen skulle ønske dette.
Man skal jo så i øvrigt huske, at servomotoren skal bruge en vis mængde plads - min egen nyder godt af, at jeg kører med K&N filtre og derfor ikke har luftfilterkasse og plenumkammer på... så motoren kunne passende få en noget nær perfekt placering, beskyttet under sædet og umiddelbart bag karburatorerne.
Men mon ikke de fleste kan finde plads til en sådan fætter? c",)
aug 2009
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 386 Svar: 2.293
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Næ nej... ha ha
Den var lige knap færdigmonteret, da jeg kørte til Kaukasus... men betjeningsmodulet er da ihvertfald blevet vandtætheds-testet godt og grundigt.
Søren P:
Okay, hvad er det for en cruise control, du har? Ja, det er superlækkert at køre med sådan én... det eneste jeg fortryder er, at jeg ikke fik det gjort for længe siden. Havde været godt på mine mange lange ture de seneste år. Den sidste på næsten 12.000 km taler vist for sig selv. c".)
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Min sidder så i venstre side, men det er jo hip som hap.
jan 2014
Følger: 1 Svar: 6
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Jeg var på et tidspunkt ude for, at den ikke reagerede på input, men det viste sig at skyldes for lav spænding på batteriet - efter en opladning var den i orden igen.
Hvis det derimod hele tiden har været galt, vil mit bedste bud være, at ét af input-signalerne mangler eller ligger udenfor dens arbejdsområde (input-frekvensen på f.eks. tændimpulser). Hvis blot ét af disse signaler mangler, går den til den sikre side og nægter at indkoble.
Så i det tilfælde ville jeg gennemgå dens input-kilder systematisk og se, om det løser problemet. Sig til, hvis jeg kan bidrage yderligere. c",)
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Jeg kom i tanker om en ting mere, der er vigtigt for, at den vil indkoble in the first place... da jeg i sin tid monterede den, tænkte jeg "nå, jamen lad den bare få en klemme 30 på plus-siden, det burde vel virke" - men sådan ser den ikke på det. Det er vigtigt, at dens strømforsyning går via tændingen - altså en klemme 15 - så den får et "start-signal", når tændingen tilsluttes, ellers funker den ikke.
jan 2014
Følger: 1 Svar: 6
Jeg har et spørgsmål. Hvor tager du dit speed signal fra. jeg har taget det fra speedsensor på motoren. Men har på fornemmelsen at de ikke kan samarbejde.
Min er en Xjr 1300 Årg. 2007
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Jeg var også spændt på da jeg satte den til, om frekvensen var fordøjelig for den, set i lyset af, at en bil jo kun har én tændspole... men keine probleme dér. c",)
Det er jo da muligt, at det kan få din til at funke også.
Bipper den og blinker med et fast interval på ca et sekund, når du sætter tænding på?
jan 2014
Følger: 1 Svar: 6
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
jan 2014
Følger: 1 Svar: 6
jan 2014
Følger: 1 Svar: 6
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
jan 2014
Følger: 1 Svar: 6
Mange tak for hjælpen
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Men jeg er enig med dig i, at en hastighedssensor burde løse problemet... held og lykke med det, og det var så lidt da (om end det ikke var til så meget hjælp... men det var jo da forsøget værd). c",)
Cruise control