Olielampe lyser, virker varm, hm? Olielampe lyser, virker varm, hm?
Hej MCG!
Jeg har på min gsxr 250 valgt at prøve 10w50 i stedet for 10w40, som anbefalet, af forskellige årsager.
Der er blevet gjort forskellige ting og sager ved cyklen den sidste måneds tid men som alle ikke burde have noget med følgende at gøre:
Stort set hele fredag aften pissede den kølervæske, som jeg senere fandt ud af kom fra vandpumpen. Efter en længere tur fredag gik den helt og aldeles død da jeg nåede min destination, ingen funktion i starterknappen, død for strøm. Men her til aften kørte jeg dog en fin tur hjem fra en veninde uden problemer, gjorde et par hold på turen for at se om det stadig dryppede - gjorde det ikke.
Cyklens termometer viser ikke nogle specielle udslag, så tror måske bare der er kommet for meget væske på som den så kom af med hvorend det nu var nemmest!
MEN! Cyklen virker dog stadig temmelig varm og olielampen har flere gange lyst som når man slukker cyklen, MENS den var tændt.
Hvaa tror i der foregår?
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
Få nu lige kigget den godt efter istedet for at trille rundt og smadre den.
Er der olie på den? har den brugt af det? er der vand på den? har den brugt af det?
Bliver den varm? Starter blæseren hvis den har sådan en?
Hvis nu det f.eks er termostaten så har den jo kastet vandet af sig og så køler den jo ikke motoren - og så ender det med at du kører den varm og så er den død den cykel.....
Mit råd, kør til absolut nærmeste værksted hvis ikke du selv har styr på det...
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Der er olie på den. den har ikke brugt af det. Der er vand på den, den har skudt noget af det ud som sagt.
Den bliver semi varm ja, termostaten fungerer fint, den skyder vandet rundt fint, termometeret virker fint. Blæseren starter også fint.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
Jeg tror dog ikke at Olien er problemet, men det skader ikke at prøve.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 509
See if it has enough water now, and that there are no air bubbles. Run the motor from cold a little bit with the radiator cap off, you can also do this to check that the water pump is functioning as you will see the coolant moving, then top it up (burping the system).
Check for leaks, if it leaks then there will be a pressure drop, and it will overheat chucking water out of the overflow tank.
If it still gets hot, with collant in and there is no leak, then it is usually the radiator cap or the thermostat that are the problem.
Change the cap first, then stick the thermostat in a sauspan of water with a thermeter and heat, it should open around 83 C but not sure so check your manual for the exact figure. Then do the same for the fan switch using a multitester, the resistance should go to zero at about 95-100 C.
If it is none of those then there are other things to check but these are the first to look for.
Best
Tim
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
tog en meget kort prøvetur efter den havde stået i tomgang i indkørslen lidt, der gik ikke længe før jeg ku se den dryppede fra vandpumpen igen og virkede reeet så varm!
Kan det alligevel være vandpumpen der er defekt?
Grunden til jeg sagde andet tidligere var simpelthen fordi jeg så hvordan termometeret kommer en smule opad, falder igen, en smule opad osv, så troede der var cirkulation!
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er VARMT udenfor. måske dannes der helt enkelt tryk, som gøre at vandet tvinges ud af ekspansionsbeholderen!!!
Du har checket at din pumpe giver cirkulation, din termostat åbner, din kontakt starter blæser - er din temperaturmåler i det røde felt!!!
Hvis ikke, ville jeg blot anskaffe et olietemometer og ellers sikre mig, at der er vand og olie på, samt at olietemperaturen ikke kommer over 110 grader.
Kører du meget i by eller anden langsom køresel, har du nærmest intet kølingsbidrag fra luftkøling! Selv om din cykel er vandkølet, har den skam indflydelse af både luft og olie køling!
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Min temperaturmåler er overhovedet ikke i nærheden af det røde felt.
Jeg bor på landet, så det er begrænset hvor meget jeg holder i kø osv, heldigvis
Hvordan jeg lige slår helt fast om der er cirkulation ved jeg ikke, fulgte Tims vejledning og kunne ikke se der skete noget med proppen taget af, det hverken boblede eller andet, ingen steder.
Men da jeg i dag tog min korte prøvetur er det heller ikke fordi termometeret flytter sig, faktisk knap nok.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Det er VARMT udenfor. måske dannes der helt enkelt tryk, som gøre at vandet tvinges ud af ekspansionsbeholderen!!!
Du har checket at din pumpe giver cirkulation, din termostat åbner, din kontakt starter blæser - er din temperaturmåler i det røde felt???
Hvis ikke, ville jeg blot anskaffe et olietermometer og ellers sikre mig, at der er vand og olie på, samt at olietemperaturen ikke kommer over 110 grader.
Kører du meget i by eller anden langsom køresel, har du nærmest intet kølingsbidrag fra luftkøling! Selv om din cykel er vandkølet, har den skam indflydelse af både luft og olie køling!
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
Har du haft åbnet til vandpumpen og kigget hvordan den har det?
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Vi er forhåbentlig enige om at vandpumpen på den ene side af en aksel og oliepumpen på den anden side begge bliver trukket direkte af krumtappen???
I så fald er det blot at starte dyret, pille proppen af og give lidt gas. Så skulle pumpen gerne sende vand ind gennem kølerens øverste slange - det er da noget der lader sig kontrollere - helt uden værktøj!!!!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
denne metoder er selvfølgelig kun anvendelig, hvi cyklen er så varm at termostaten har åbnet. Den kan også virke inden, men der er IKKE ret meget vand i det "lille" kølerkreds, så her kan man blive snydt!
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 509
Best
Tim
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
Jeg har tidligere prøvet (dog på en bil) at termostaten virkede tvivlsom, og derfor snød mig.. Jeg har også oplevet igen på bil at bladene på pumpen var "faldet" af og den derfor ikke havde effekt mere. samt at lejerne var knas...
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Det er jo lige netop dét jeg prøvede knud, og der var sgu intet at se
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Men du har på mange måder ret - er din vandpumpe OK, er der ingen grund til at åbne derind.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Pumpes der, så lad den gå med låget af til blæseren har snurret en gang eller to og sæt så låget på. Hold øje med temperaturen og inspicer om noget kommer ud - kig godt efter hvor!!!!!
Det er MULIGT at du blot har været en sjuskerøv og glemt af fylde vand på - vides ej:-)
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Der er vist ikke nogen vej uden om. Lige en lille vinker, hvis nu vandpumpem ser OK ud så kig lige på drevet mellem denne og krumtappen. Det kan være en kæde, det kan være et tandhjul eller noget helt femte....
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Men med alle de tæsk den uden tvivl har fået før jeg fik den, puha.. tidligere ejer havde været et svin ved den, de 8 ud af 16 ventiler var gået i lort fordi han havde været ved at lave noget fusk ved luftfilter og dit og dat, og der er blevet skiftet et HAV af ting på den cykel de sidste 2 år, før eller siden må det sgu være stop!
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
:-):-) Anstændighed er nu en gang klædeligt!:-)
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Det vil jeg sgu helst undgå
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Og har først lige nu her set at du skrev topstykket og ikke toppakningen! oh well
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
En vandpumpe begynder jo ikke at dryppe eksternt, "blot" fordi den er defekt - den drypper, hvis der er en utæthed ved en pakning, slange el.lign. (!)
Så jeg ville først sikre mig, at den korrekte mængde kølevæske er fyldt på, og derefter checke alle samlinger på og omkring vandpumpen.
Jeg mener dog ikke, at olielampen burde lyse, selv om maskinen bliver lidt for varm - der skal ret meget til, vil jeg mene.
MIn egen maskine er en 26 år gammel GSX 1100 EF (lutfkølet) - den har kørt under de mest ekstreme forhold som f.eks. køkørsel i Kiev og Istanbul, hvor olien blev svinevarm - men på intet tidspunkt har jeg af dén grund mistet olietrykket. Og den kører også med 10W/40 olie som standard.
Dit skift til 10W/50 burde bestemt ikke have indflydelse på noget i den retning; det er jo præcis samme viskositet (det sidste tal indikerer oliens egenskaber når den er varm, ikke dens reelle viskositet - det er det første tal).
Pøj pøj med maskinen!
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Hvis den har dét, er det jo formentlig bare olietrykskontakten, der er blevet syg. Det er selvfølgelig påfaldende, at det falder sammen med dét med vandpumpen, men det kan jo snildt forekomme.
Jeg kunne imidlertid forstå det sådan på de andre indlæg, at vand- og oliepumpen deler aksel på sådan en babygixxer? Så kunne det jo godt være et udslag af problemer med denne aksel - men at det skulle få vandpumpen til at lække, giver jo ingen mening. c".)
Hvorom alt er, så ville jeg BESTEMT ikke lade motoren køre med en tændt olietrykslampe - manglende olietryk er den visse død for ALLE motorer - kaput, smadret, beyond repair og hvad har vi...! c".)
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Læs lige #15, #23 og#25
Olielampen lyser, der er ingen vandcirkulation, langt de fleste MCer deler drivaksel og drev til oliepumpe og evt vandpumpe. Hvorfor i alverden skulle de to pumper ikke stå af samme tid?????
Jeg er helt enig med dig i, at er der intet smøretryk, så skal lortet ikke køre!!!
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Så det var nok en idé at skille det ad og checke aksel, lejer osv... hele pivetøjet derinde.
Hvis det så ikke fejler noget, har man jo så i det mindste udelukket dén fejlmulighed.
Undskyld min uvidenhed omkring olie- og vandpumpetransmissionen på vandkølede maskiner; jeg har aldrig ejet sådan én, kun luftkølede (GSX400F, GS500 og GSX1100EF).
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.456
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Hvor kom vandet ved vandpumpen fra?
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
Det kom indefra så det ud til, det var ikke ved slangen
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 2 Emner: 48 Svar: 713
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Olielampe lyser, virker varm, hm?