2.444 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Overspændt møtrik på fortandhjul Overspændt møtrik på fortandhjul

Jeg er igang med at skulle skifte en pakning, som kræver at jeg tager lille tandhjul af..

Nu har jeg så det problem at person der havde cyklen før mig at strammet den store bolt fuldkommen sindsygt!
Har nemt kunne tage den lille 10'ere af, men når det kommer til den store 32mm møtrik er den som svejset fast smiley Har prøvet at sætte den i frigear, kæresten stående på bagbremsen plus en træklods på tværs af fælgen hvilende på bagsvingen, med det resultat at jeg fik "trykket" en skal maling af fælgen smiley

Er der nogle der har en god ide? Har tænkt på at få kontakt til et værksted og prøve med lufttryk.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overspændt møtrik på fortandhjul
  • #1   17. apr 2014 hmm.

nu er de ikke venster gevind på den ... vel ?
    (venster = links gevind staver sikkert ikke rigtig )

og der sidder ikke et låse blik på den som skal bøjes væk først .

• #2   17. apr 2014 Der er også nogle der bruger loctite på de møtrikker, prøv med en smugle varme og ellers slå lidt på den med en nylon hammer, før du prøver at løsne.

• #3   17. apr 2014 Hvis trækket er i venstre side af cyklen, så er det alm gevind. en luftnøgle er nok løsningen. Det lyder lidt som om det også er sådan den er blevet spændt smiley

• #5   17. apr 2014 Busa C:

Jeg er også ved at komme i tvivl om det er et venstre gevind...

Har fjernet den eneste ting jeg kan se er en "lås"

Har linket et billede af hvordan det ser ud.

profilbillede
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #6   17. apr 2014 Det er normalt gevind - og ifølge bogen skal den have locktite...

Det der har jeg prøvet flere gange. Jeg sætter et stålrør ind i fælgen så det hviler på svingeren, og en masse klude imellem så man ikke får bulet noget.

Så sætter jeg den i gear og får en anden til at træde på bremsen, og så tager jeg fat i et 2 meter langt rør som jeg sætter på mit 3/4" topnøglesæt og trækker til i et solidt ryk. Jeg har endnu ikke set noget som ikke kom løs på den måde, og du er velkommen til at svinge forbi med cyklen - så skal jeg fikse det for dig. smiley
    Jeg har værksted lige syd for Roskilde.

• #7   17. apr 2014 Hvis du ikke kan tage den med en luftnøgle, så kan du skære og flække den.

Jeg har selv fået en cykel retur fra et værksted fordi de ikke kunne skifte kædekit på en motorcykel!!!
    Så må man jo gøre det selv, når eksperterne ikke formår at løse opgaven smiley

• #8   17. apr 2014 Jeg kan bare ikke køre så lang på den desværre, da en pakning er gået = olie strømmer ud smiley

Prøvede at skifte tandhjul på min gs500 og den havde en "klemme" af en art, men intet som dette er at finde på gsf600 smiley meget underligt

• #9   17. apr 2014 Sajmons måde er korrekt...

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #10   17. apr 2014 Hvor bor du?

• #12   17. apr 2014 du skal bare have fat i en længere stang til og smide på nøglen! kraft X arm

• #13   17. apr 2014 Hvis du bor i nærheden af Rønnede så kan jeg godt give dig et nap med den.

• #14   17. apr 2014 Noget locktite skal varmes gevaldigt op før det giver sig. Jeg plejer at varme det lidt med en lille gasbrænder og så på med luftnøglen - det plejer at virke for mig. Ellers lyder Sajmons ide heller ikke dumt.

• Bo M
    Bo M Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #15   17. apr 2014 Enig med Theis - varmes op uden at smelte el. ødelægge noget, så kommer den af. Der kan fås små blæselamper til lightergas, måske det er nok el. måske en kraftig varmepistol.

• #16   17. apr 2014 Så fik jeg endelig den af!!! Tak til for alle input!!

En kombination af Sajmon's og denne videos https://www.youtube.com/watch?v=PvtmJjpUqm8 opsætning fik den af smiley

Fik lånt af naboen ( gammel traktortræk gut) en ca. 1.2 meter lang 3/4 topnøgle som kunne hjælpe lidt på moment smiley

profilbillede
  • #18   18. apr 2014 Det er meget mere skånsomt med en luftnøgle så man ikke vrider i akslen

• #19   18. apr 2014 Så har den stået i tomgang i 30 min, blevet kørt en lille tur og den holder tæt, så alt er perfekt smiley

• Bo M
    Bo M Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 32
    #20   20. apr 2014 Gud velsigne You Tube, men er enig vedr. brug at luftnøgle samt opvarmning. Inde ved milli når vi skulle have vejhjulene af kampvognen (M41) kunne vi sprænge en top ved brug at forlænger, så hårdt kunne en møtrik sidde fast. Forlænger er godt - plus lidt held smiley

Kommentér på:
Overspændt møtrik på fortandhjul

Annonce