{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.720 visninger | Oprettet:

Prop i dæk - lappeløsning {{forumTopicSubject}}

Godmorgen MCG

Jeg har startet sæsonen godt ud og fået en lille skrue i dækket. smiley Har læst flere steder at man kan lappe det ved at sætte en konisk prop i hullet. JEG VED at der er meget delte meninger om at lappe mc-dæk, men det er i første omgang en lappeløsning.

Er der nogen der ved hvor man i Kbh området kan få en dæk mand til at lappe med en indvendig prop? Har ringet lidt rundt og der er ikke rigtig nogen der kan / finder det forsvarligt.

Håber i kan hjælpe, og rigtig godt forår til jer!
Hilsen Stefan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prop i dæk - lappeløsning
  • #1   4. mar 2014 Du kan prøve Peter i Valby: http://www.petersmcservice.dk/

  • #2   4. mar 2014 Ved godt det ikke svare på dit spørmål :).. men undskyld hvad vil du gøre vis den bliver utæt mens du køre 130.. ikke sikker du kan holde den så,, jeg hade bare offerte en nyt dæk

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #3   4. mar 2014 Jeg laver det og står 100% inde for at det holder resten af dækkets levetid - forudsat det er i de midterste 40mm af dækket.

    Jeg er fra Roskilde området...

    Kasper S - hvis det bliver utæt, sker der det samme som hvis man havde kørt et søm op i dækket. Det siver - det eksploderer ikke, så der er ingen forskel på de to ting.
    Skifter du dæk hver gang du skal ud og køre? Nej vel?


  • #4   4. mar 2014 Hvis proppen bliver utæt mens du kører 130, så sker der omkring det samme som hvis du punkterer med 130, det begynder at tabe luft. Det er jo ikke fordi et dæk eksploderer når der går hul i det....

  • #5   4. mar 2014 lasse ja ved jeg godt,, men sku ikke altid så sjovt,, heller være på den sikker side

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #6   4. mar 2014 Hvis du vil "være på den sikre side" så skal du slet ikke køre MC...

    Det er noget sludder at sige...


  • #7   4. mar 2014 Sajmon: Dig kender jeg da godt smiley og selvom du er hyggeligt selskab så er det langt at tage til Roskilde-området med det offentlige og et baghjul smiley

    Tak til Jeppe A, jeg har talt med Peter og han kunne godt hjælpe mig smiley


  • #8   4. mar 2014 http://www.thansen.dk/product.asp?n=-698176938&pn=-698142852 Har jeg kørt med i en sæsson.. og det kommer ikke ud, selv om man kører 200, de presses fladt ud på indersiden af dækket.. Vi har sådan et kit med når vi kører langt, en hurtig løsning smiley


  • #9   4. mar 2014 Ja, det ville jeg ikke gøre, på biler må det ikke side i siden af dækket, fordi det er der det arbejder mest, jeg ville aldrig sætte det på et mc dæk, blot min mening, Vh god sæson

  • #10   4. mar 2014 Juel : lige den løsning er kun en nødløsning
    Altså kørsel til værkstedet
    Den sajmon benytter er ok smiley


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #11   4. mar 2014 Hvor er skruen kørt i dæk? Og hvad taler vi om af hulstørrelse?

    Baggrund for spørgsmål: Jeg har kørt over 20.000km med dæk-pilot (spray) i mit bagdæk, hvor et lille søm var gået rent ind i trædefladen - ca. 2-3mm i Ø. Og nej, det sviner bestemt ikke...og ja, det holder fint! Så hvis du har et "rent snit" og et relativt mindre hul, så kan du fint proppe dækpilot i dækket og køre videre..... og dette er skrevet som min erfaring - ikke et oplæg til de utallige dækfolk som vil hævde, at det både er uforsvarligt såvel ulovligt! Om det er uforsvarligt... tja, det vælger folk selv - min og mange andre erfaringer siger noget andet! Om det er ulovligt.. næh, det er det faktisk ikke! God fornøjelse!


  • #12   4. mar 2014 michael l: Hvorfor? Det skal være en fandens god grund du har, efter som jeg har kørt med det i en hel sæson.. smiley Og det virker bare. Og kiggede på indersiden af dækket da jeg tog det af, og den prop kommer ALDRIG ud af sig selv.. Så hvorfor du synes det kun er en nødløsning, kan jeg ikke lige gennemskue.. Hvad har DU af erfaring med det produkt?

  • #13   4. mar 2014 Michael I, den løsning har jeg brugt uden problemer. Det dæk jeg har på nu, kørte efteråret færdig uden problemer med sådan en lapning, og får lov til at blive nedslidt her i løbet af 2014.
    Har tidligere punkteret et nyt dæk, og brugt denne løsning, for derefter at køre det færdigt.
    smiley


  • #14   4. mar 2014 af den simple grund, at i ikke kan se om der er sket skader på dækket, når det ikke er af fælgen for at blive lappet smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #15   4. mar 2014 Som Michael L påpeger, er der ingen måde at se det fulde omfang af en eventuel revne eller flænge i dækket, uden at pille det af fælgen.
    Har man så pillet det af og dækket er brugbart til rep, så trækker jeg en paddehat i indefra og den bliver vulkaniseret på.

    En ting er hvad man kan se på ydersiden - en anden er hvad der er sket mens sømmet eller skruen har møvet sig ind i dækket.

    Jeg er ligeglad hvad i siger - det bliver en kold dag i helvede før nogen får mig til at kalde snotklatten fra thansen, for andet end en nødløsning.
    Dækskum er det samme - en nødløsning, om end en rigtig god en af slagsen. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #17   4. mar 2014 Det er nemt. Sprit eller bremserens opløser det uden problemer.

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #19   4. mar 2014 smiley ... blev lige "belært" af den lokale scooter-pusher, at snotklatter fra T.Hansen som sådan er "gode nok", men at der findes nogen der er langt bedre (link senere). Så hvis man kigger efter et nødkit, så var hans udsagn, at man fint kunne købe T.Hansen udgaven (for at få værktøjet) og købe SuperQuality snotklatter i løs vægt. Som sagt har jeg absolut ingen erfaring ud i snotklatter, men fik oplyst, at disse helt fantastiske af slagsen skulle have en langt bedre klistreevne når de kommer i berøring med gummi (dækket), at de kan twistes mere for bedre lukning osv. osv.
    Nok om det.. jeg får et link/beskrivelse af dem og smider ind senere....

    Han havde forøvrigt lavet nogle tests med hhv. speedway samt motocross cykler, hvor de har lavet ø5 huller i både for- og bagdæk for at teste holdbarhed! Dækket bestod og levede fint til sine dages ende.....


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #21   4. mar 2014 Uanset hvor lækkert et produkt der findes derude, får man ikke skadens omfang at se på indersiden af dækket, uden at pille det af.

    Jeg har lappet mange, men jeg har også skrottet en hel del fordi de var revnet eller fræset i smadder - og det behøver ikke at kunne ses udefra...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #23   4. mar 2014 Men du kan jo ikke vide hvor længe sømmet eller skruen har siddet der.... smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #25   4. mar 2014 Ja noget med efterfølgende ansvar for konsekvenserne af deres reparationer...

  • #27   7. mar 2014 Nu har jeg jo fået god og kvalificeret hjælp og guidning så vil lige vise et billede af hvor skruen sad og størrelsen. Så vil den næste der har en lignende problemstilling og ser tråden måske få den hjælp vedkommende har behov for.

    profilbillede
  • #29   7. mar 2014 Udemærket, så fortæl os hvor meget det koster hvis du vælger en lappeløsning, kontra nyt dæk, selvfølgelig med montering, afbalanceret og moms og det hele,,,

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #30   7. mar 2014 Jeg tager 200 for en lapning inklusive alt. Og du kan også få lov til at betale moms hvis du er helt vild i varmen.

  • #31   7. mar 2014 det koster nok tæt på 500kr på et mc værksted , hvis du ellers kan finde et som vil lappe et mc dæk

  • #32   7. mar 2014 Jeg pillede selv dækket af og tog det med til #1 og det kostede 250,- at få en indvendig prop. Enghave havde jeg kontaktet førhen og det var ikke noget de ville lappe.


  • #33   7. mar 2014 Dit dæk er som nyt igen, centrafugalkraften (uha et svært ord) presser proppen udad, så den falder ikke af mens du kører, desuden går jeg ud fra den er limet/vulkaniseret på, så den sådan set "smeltet" sammen med dækket, så nej det er ikke der det bliver utæt, du kan sove roligt om natten nu smiley

  • #34   8. mar 2014 Kunne have hjulpet med en godkendt lapning, hvis det havde været i nærheden af Vejle/Hedensted...

    Sidste sæson havde jeg en S20 med 2 padehatte i "uden den exploderede" smiley


  • #35   9. mar 2014 Selvfølgelig virker det. Jeg har fået det lavet en del gange på bildæk. Den lokale dækpusher har ikke noget problem med at udføre lapningen , men det er et krav at dækket afmonteres, så skadens omfang kan ses og der slibes let i lapområdet.
    Om afmonteringen er for at overholde lovkrav eller firmaets krav ved jeg ikke , det kan jo også tænkes at det er faglig stolthed at kontrollere skadens omfang for ikke at tage chancer.


  • #36   9. mar 2014 Men der kan jeg kun bakke dig op, og det som du beskriver er også min fremgangsmåde...


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #37   11. mar 2014 Et slangeløst dæk har faktisk en slange støbt ind i dækket - også kaldet innerliner. Hvis dækket er tomkørt for luft, vil der være gummismuld i dækket og dækket bør efterfølgende kasseres. Som Hans Mosegaard rigtigt pointerer, er der ingen lovgivning på området - ligesom det ikke er lovpligtigt at skifte din tandrem i bilen...men måske fornuftigt?
    Så er der produktansvar. Ved enhver reparation overgår produktansvaret til det udførende værksted.
    Praktisk: Hvis skruen ikke sidder vinkelret på dækket, kan man ikke få en "paddehat" til at holde tæt og dermed risikere en sivepunktering. Det er kun hvis du lægger en slange i dækket, at du risikerer et pludseligt lufttab/eksplodering. Derfor anbefales der heller ikke at lægge en slange i et slangeløst dæk - men som min kone siger: "Du kan gøre hvad helv...du vil"


  • #38   11. mar 2014 Hmm, kører faktisk rundt med slanger i mine slangeløse dæk, Carsten m, vil du dermed mene at det er mere sikkert at køre med tube tire dæk når nu jeg har eger hjul, og hvori består forskellen på de 2 typer dæk.....
    Det eneste jeg ved omkring det er at der i min haynes manual står noget med at der kan udvikles meget varme når man kører med slanger i slangeløse dæk.....
    Dog ved jeg at rigtig rigtig mange gør det.....alligevel.....


  • #39   11. mar 2014 Jeg hart selv oplevet, at få en skrue, i 3 næsten helt nye bagdæk, alle blev lappet med en padehat indefra, og holdt til de var kørt helt ned.
    Kørte dog ikke over 150 efter de var lappet.
    Jeg har også fået mindst, 5 scooter baghjul lappet på denne måde, det holdt også fint, lige fra min 125 ccm til min 400 burgman.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #40   11. mar 2014 .

    profilbillede
  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #41   11. mar 2014 ..

    profilbillede
  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #42   11. mar 2014 ...snip-snap-snot-snot!! Og den ruller lystigt med fuld fart i resten af dens levetid! Og bedst af alt... ingen venten på vejhjælp!

    profilbillede
  • #43   11. mar 2014 Der er altid nogen der skal blære sig, og køre 2 søm i på samme sted smiley

  • #44   11. mar 2014 Wow, gtr,,,,,,

  • #45   11. mar 2014 Huha,det er godt nok noget savtakket, det dæk ,gtr

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #46   11. mar 2014 Wow din bagdæmper er godt nok træt. smiley

  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #47   12. mar 2014 @ Keld: Man kan sagtens lægge slanger i et slangeløst dæk. Din fælg kræver jo slanger. Problemet kommer i en slangeløs fælg, hvor du lægger en slange i dækket. Igen - der er ingen lovkrav omkring dette, men hvis slangen punkterer, får du et pludseligt lufttab og det er måske ikke ønskværdigt med 130 km/t. Så i dit tilfælde skal du ikke bekymre dig.
    Scooterlapper er - som navnet måske antyder - til scootere og ikke godkendt af producenten til hastigheder over 50 km/t. Igen ingen lovkrav - men da forbrugere i juraens øje er at betragte som små uvidende børn, er man som mekaniker/fagperson ansvarlig for reparationer - også selvom "barnet" har krævet noget andet. Jeg vil ikke vælge dækpilot/snotklat som andet end en nødreparation til nærmeste værksted. Men sådan er vi jo så forskellige....


    profilbillede
  • #48   12. mar 2014 Carsten m, du får mange tak for din forklaring, god sæson smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #49   12. mar 2014 @Sajmon: Dæmperen tilhører en fellow-GTR driver fra UK, som kører *meget* langt hvert eneste år! Og den fejler forøvrigt ikke det mindste. Billedet viser blot et dæk som har rundet 18.000km på langfart - men selvfølgelig skulle finde to søm på vejen!

    @Carsten M: Jeg tænker meget på, om Bridgestone har indgået en pagt med alle søm og skruer på vejene, således det kun er folk der *ikke* bruger Bridgestone, som fanger dem i deres dæk? Eller er den vilde teori måske den, at Bridgestone er eneste dækproducent, som ikke kan tåle brug af dækpilot og/eller snot-klatter? smiley


Kommentér på:
Prop i dæk - lappeløsning

Annonce