4.720 visninger
|
Oprettet:
Prop i dæk - lappeløsning {{forumTopicSubject}}
Godmorgen MCG
Jeg har startet sæsonen godt ud og fået en lille skrue i dækket. Har læst flere steder at man kan lappe det ved at sætte en konisk prop i hullet. JEG VED at der er meget delte meninger om at lappe mc-dæk, men det er i første omgang en lappeløsning.
Er der nogen der ved hvor man i Kbh området kan få en dæk mand til at lappe med en indvendig prop? Har ringet lidt rundt og der er ikke rigtig nogen der kan / finder det forsvarligt.
Håber i kan hjælpe, og rigtig godt forår til jer!
Hilsen Stefan
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
mar 2014
Følger: 16 Følgere: 39 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 204
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg er fra Roskilde området...
Kasper S - hvis det bliver utæt, sker der det samme som hvis man havde kørt et søm op i dækket. Det siver - det eksploderer ikke, så der er ingen forskel på de to ting.
Skifter du dæk hver gang du skal ud og køre? Nej vel?
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.820
mar 2014
Følger: 16 Følgere: 39 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 204
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det er noget sludder at sige...
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 68 Svar: 165
Tak til Jeppe A, jeg har talt med Peter og han kunne godt hjælpe mig
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
Altså kørsel til værkstedet
Den sajmon benytter er ok
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Baggrund for spørgsmål: Jeg har kørt over 20.000km med dæk-pilot (spray) i mit bagdæk, hvor et lille søm var gået rent ind i trædefladen - ca. 2-3mm i Ø. Og nej, det sviner bestemt ikke...og ja, det holder fint! Så hvis du har et "rent snit" og et relativt mindre hul, så kan du fint proppe dækpilot i dækket og køre videre..... og dette er skrevet som min erfaring - ikke et oplæg til de utallige dækfolk som vil hævde, at det både er uforsvarligt såvel ulovligt! Om det er uforsvarligt... tja, det vælger folk selv - min og mange andre erfaringer siger noget andet! Om det er ulovligt.. næh, det er det faktisk ikke! God fornøjelse!
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 1.001
mar 2006
Følger: 19 Følgere: 19 MC-er: 3 Emner: 39 Svar: 174
Har tidligere punkteret et nyt dæk, og brugt denne løsning, for derefter at køre det færdigt.
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Har man så pillet det af og dækket er brugbart til rep, så trækker jeg en paddehat i indefra og den bliver vulkaniseret på.
En ting er hvad man kan se på ydersiden - en anden er hvad der er sket mens sømmet eller skruen har møvet sig ind i dækket.
Jeg er ligeglad hvad i siger - det bliver en kold dag i helvede før nogen får mig til at kalde snotklatten fra thansen, for andet end en nødløsning.
Dækskum er det samme - en nødløsning, om end en rigtig god en af slagsen.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Nok om det.. jeg får et link/beskrivelse af dem og smider ind senere....
Han havde forøvrigt lavet nogle tests med hhv. speedway samt motocross cykler, hvor de har lavet ø5 huller i både for- og bagdæk for at teste holdbarhed! Dækket bestod og levede fint til sine dages ende.....
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg har lappet mange, men jeg har også skrottet en hel del fordi de var revnet eller fræset i smadder - og det behøver ikke at kunne ses udefra...
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 68 Svar: 165
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
mar 2008
Følger: 17 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 68 Svar: 165
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
feb 2009
Følger: 34 Følgere: 34 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 42
Sidste sæson havde jeg en S20 med 2 padehatte i "uden den exploderede"
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 57
Om afmonteringen er for at overholde lovkrav eller firmaets krav ved jeg ikke , det kan jo også tænkes at det er faglig stolthed at kontrollere skadens omfang for ikke at tage chancer.
feb 2009
Følger: 34 Følgere: 34 MC-er: 3 Emner: 8 Svar: 42
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Så er der produktansvar. Ved enhver reparation overgår produktansvaret til det udførende værksted.
Praktisk: Hvis skruen ikke sidder vinkelret på dækket, kan man ikke få en "paddehat" til at holde tæt og dermed risikere en sivepunktering. Det er kun hvis du lægger en slange i dækket, at du risikerer et pludseligt lufttab/eksplodering. Derfor anbefales der heller ikke at lægge en slange i et slangeløst dæk - men som min kone siger: "Du kan gøre hvad helv...du vil"
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
Det eneste jeg ved omkring det er at der i min haynes manual står noget med at der kan udvikles meget varme når man kører med slanger i slangeløse dæk.....
Dog ved jeg at rigtig rigtig mange gør det.....alligevel.....
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
Kørte dog ikke over 150 efter de var lappet.
Jeg har også fået mindst, 5 scooter baghjul lappet på denne måde, det holdt også fint, lige fra min 125 ccm til min 400 burgman.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
jun 2013
Følger: 18 Følgere: 11 MC-er: 6 Svar: 510
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2011
Følgere: 1 Svar: 122
Scooterlapper er - som navnet måske antyder - til scootere og ikke godkendt af producenten til hastigheder over 50 km/t. Igen ingen lovkrav - men da forbrugere i juraens øje er at betragte som små uvidende børn, er man som mekaniker/fagperson ansvarlig for reparationer - også selvom "barnet" har krævet noget andet. Jeg vil ikke vælge dækpilot/snotklat som andet end en nødreparation til nærmeste værksted. Men sådan er vi jo så forskellige....
mar 2013
Følger: 25 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 1.332
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
@Carsten M: Jeg tænker meget på, om Bridgestone har indgået en pagt med alle søm og skruer på vejene, således det kun er folk der *ikke* bruger Bridgestone, som fanger dem i deres dæk? Eller er den vilde teori måske den, at Bridgestone er eneste dækproducent, som ikke kan tåle brug af dækpilot og/eller snot-klatter?
Prop i dæk - lappeløsning