899 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Zl 600 køre ikke på cylinder 3 Zl 600 køre ikke på cylinder 3

Nu har jeg snart været alt igennem så jeg prøver lige her inde inden den ryger til en forhandler.

Jeg har en zl600 fra 1985 og lige siden jeg købte den har den været lidt underlig når man starter den.
Den starter som en mis med choker på men får den for lidt choker går den ud og den for meget fiser den op på 5000-6000 omdrejninger med det samme og det er en meget hårfin balance og styre det næsten umulig men efter noget tid gik det fint og jeg lærte at leve med det. jo koldere og fugtigere det er jo svære er det at styre.

Men her op mod sidste vinter fik den så et nyt problem, efter start var det som en den ikke ville trække ordenligt og når jeg mærker på forrørne kan jeg tydelig mærke at cylinder 3 ikke tender da forrøret er koldt.
Når jeg så har kørt lidt (måske 5 min) kommer trækket pludselig igen og den tender igen på cylinder 3 og cyklen køre igen fint.

Her i vinter pausen er problemet desværre ikke forsvundet af sig selv smiley så jeg besluttet mig for at prøve mig lidt frem.

Af ting jeg har gennemgået:
Ventiler tjekkede for et år siden.
karburator skilt af og gennemgået for et år siden.
andet tændrør prøvet .
anden hætte.
andet tænd kabel.
ny tændspole.
har haft suge målere på karburator og de står ok.

Når jeg piller tændrøret ud efter koldstart og lidt tomgang hvor den ikke tænder på cylinder 3 er tændrøret vådt hvor de andre er tørre så det tyder på den får benz.

Er godt nok løbet tør for ting den kan fejle.
håber i kan hjælpe lidt ellers må den jo på et værksted.



Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Zl 600 køre ikke på cylinder 3
  • #1   22. feb 2014 Probably worth looking at the compression next. Just as a double check you could also check the HT leads and caps one more time, as it is a much easier fix if there is anything wrong.

    Best

    Tim


  • #2   22. feb 2014 ja men det kan da godt være jeg skal smide min komparation tester på. jeg kan bare ikke så hvordan den kan ændre sig efter 5 min. kørsel og lidt varme i motoren, for har den dårlig komparation så vil den vil ikke lige pludselig få normal komparation og køre helt fint igen. men den vil jeg da lige prøve i morgen.

  • #3   22. feb 2014 Yes i think you are right, but am not sure what else can be tested easily, it seems you have been pretty comprehensive.

    If it is not compression then one cylinder problems are usually carb or ignition, and you have more or less eliminated them (O.K. arnt they all smiley ).

    The warm and high reves could have moved some koke, carbon under a valve if it is hopefully nothing serious, if it has good compression at least bounced bent valves etc can be eliminated?

    Best

    Tim


  • #4   22. feb 2014 Byt rundt på tændrør, byt rundt på kablerne, se om du kan få fejlen til at flytte sig, så har du komponenten der fejler.

  • #5   22. feb 2014 Har selv haft en zl 600 af den årgang , lille hidsigprop , havde samme problem med chokeren , den er åbenbart meget fintfølende men det må man bare lære at leve med , med hensyn til den manglende kolde cylinder tror jeg du skulle prøve at checke elektrodeafstand på tændrøret , det er måske en anelse for stort , ( ca. 0.70 mm) så går det ikke helt galt . Mvh Knud smiley

  • #6   22. feb 2014 det er da altid noget at chokeren bare er sådan så er der jo ikke noget galt der.
    Jeg har prøvet at bytte tændrør mellem cylinder 3 og 4 og det giver ingen forskel der så det kan vil ikke være det der er problemet.


  • #9   23. feb 2014 Punkt 1: smiley kan se du har en zl 900 uh den er lækker smiley

    Punkt 2: angående de slanger der forbinder mine karburatorer så har min så dan nogle så det skal da klart prøves. tak for tippet.

    Punkt 3: jeg kan ikke finde en logisk forklaring på hvordan det skulle kunne hjælpe at skifte tændrør, da jeg har prøvet at bytte mellem cylinder 3-4 og det hjælper ikke, cylinder 3 køre stadig ikke og cylinder 4 køre fint med cylinder 3 tændrør det er også derfor jeg udelukker elektrode afstanden, eller har jeg misforstået noget?


  • #12   23. feb 2014 Er du sikker på der ikke er en LILLE utæthed i en køleslange eller lign. så der lige nøjagtig kan dryppe vand ned på kablet til cyl. 3 , havde en gang en xj 900 med det problem , når motoren blev varm fordampede vandet og den gik fint . Ligesom når man spuler motoren for hårdt ved vask . Når du har prøvet alle muligheder står alt jo åbent , held og lykke smiley

  • #13   23. feb 2014 Det var noget vrøvl , en xj 900 er luftkølet , det var min gamle Kawa 454 der havde det problem smiley

  • #14   23. feb 2014 Ja har lige skiftet bække tændspoler.

    Hmm ja det med gnist er jeg lidt blank omkring. jeg har prøvet at lave røret ligge på topstykket men kan ikke se nogle gnisk når jeg trykker på starteren og dette gælder også cylinder 4 skal de ikke have en slags stel forbindelse for at lave gnist.
    Jeg har lige haft problemer med min piaggio skipper 150 og der kan jeg sagtens ligge tændrøret og se gnist så ved ikke helt hvorfor jeg ikke kan på min zl?



  • #15   23. feb 2014 kan jeg på en eller anden måde måle om det strøm der bliver sendt til tænd spolerne er nok?

  • #17   23. feb 2014 du skriver tændspole 3 ike har noget med tændspole 4 at gøre?
    Får lige at få en ting på det rene så har den kun 2 dobbel tændspoler.
    en der tænder cylinder 1-4 og en der tænder cylinder 2-3 ik?


  • #20   23. feb 2014 det er tændspoler uden kabler men når jeg nu har prøvet at bytte kabler hætter og tændrør mellem cylinder 3 og 4 så kan jeg ikke se hvordan det kan være det?

    kablerne er dog ikke fra i går kan jeg se så overvejer at købe nye kabler hætter og rør til det hele selv om jeg på ingen måde kan se hvordan det kan være det.


  • #21   23. feb 2014 Prøv at se om kablet uden hætte på kan trække en 5 mm gnist til stel.

  • #23   23. feb 2014 Du skal da være så velkommen til at se på cyklen men kan se du bor lidt langt væk.

    jeg får lige prøvet nogle af de forslag der har været af her en af dagene.



  • #25   28. feb 2014 Så er der lidt nyt håber i lige vil hjælpe med at tolke det.
    Jeg pillede lige lidt ved min cykel i dag.
    Jeg tog den tændspole der forsyner cylinder 2-3 og den vente sådan at det kabel og hætte der før forsynet cylinder 3 nu blev sat over på cylinder 2 og omvendt.
    da jeg så startet det var det nu pludselig cylinder 2 forrør der ikke blev varm. Hvordan fan kan det ske når de bliver født fra samme tændspole. jo det kan jo kun skyldes tændkabel og hætte men det har jeg jo prøvet at låbe fra cylinder 4 som virker smiley
    En anden ting jeg lage mærke til som jeg ikke har lagt mærke til før er at selv om det kun er 1 af cylinderne 2-3 der tænder alt efter hvordan man vender tændspolen så er den der bliver varm af dem ikke nær så hurtig om at blive varm som cylinder 1-4 ? det siger måske at problemet ligger i forsyningen til den tændspole der forsyner cylinder 2-3? kan den få for lidt strøm og hvordan fan kan jeg måle det?
    Jeg har i dag renset alle de stik fra tændspole og sørret for de er rene og sidder godt fast.

    Min plan er lige at købe nye rør tændhætter og kabel så jeg er sikker på at alt fra tændspoler og frem bare er nyt.


    HJÆLP??


  • #27   2. mar 2014 Nej jeg skriver ikke jeg tror det er tændspolen men forsyningen til den. Får tændspolen den rigtige strøm/puls? Ved ikke hvordan man måler det.
    Tændspolen er jo nu så det er jo meget utænkelig at den lave nøjagtig samme fejl som den gamle.


  • #28   2. mar 2014 Kan det være min cdi der laver loft i den?


  • #30   2. mar 2014 Jeg har været alle de stik igennem og de ser alle fine ud ikke noget at sætte en finger på der.
    5k det er jo for sindsygt.
    Jeg går ud fra man ikke kan teste en cdi på anden måde en at prøve en anden?


Kommentér på:
Zl 600 køre ikke på cylinder 3

Annonce