Zl 600 køre ikke på cylinder 3 Zl 600 køre ikke på cylinder 3
Nu har jeg snart været alt igennem så jeg prøver lige her inde inden den ryger til en forhandler.
Jeg har en zl600 fra 1985 og lige siden jeg købte den har den været lidt underlig når man starter den.
Den starter som en mis med choker på men får den for lidt choker går den ud og den for meget fiser den op på 5000-6000 omdrejninger med det samme og det er en meget hårfin balance og styre det næsten umulig men efter noget tid gik det fint og jeg lærte at leve med det. jo koldere og fugtigere det er jo svære er det at styre.
Men her op mod sidste vinter fik den så et nyt problem, efter start var det som en den ikke ville trække ordenligt og når jeg mærker på forrørne kan jeg tydelig mærke at cylinder 3 ikke tender da forrøret er koldt.
Når jeg så har kørt lidt (måske 5 min) kommer trækket pludselig igen og den tender igen på cylinder 3 og cyklen køre igen fint.
Her i vinter pausen er problemet desværre ikke forsvundet af sig selv så jeg besluttet mig for at prøve mig lidt frem.
Af ting jeg har gennemgået:
Ventiler tjekkede for et år siden.
karburator skilt af og gennemgået for et år siden.
andet tændrør prøvet .
anden hætte.
andet tænd kabel.
ny tændspole.
har haft suge målere på karburator og de står ok.
Når jeg piller tændrøret ud efter koldstart og lidt tomgang hvor den ikke tænder på cylinder 3 er tændrøret vådt hvor de andre er tørre så det tyder på den får benz.
Er godt nok løbet tør for ting den kan fejle.
håber i kan hjælpe lidt ellers må den jo på et værksted.
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 509
Best
Tim
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 147 Svar: 505
mar 2013
Følger: 5 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 509
If it is not compression then one cylinder problems are usually carb or ignition, and you have more or less eliminated them (O.K. arnt they all
The warm and high reves could have moved some koke, carbon under a valve if it is hopefully nothing serious, if it has good compression at least bounced bent valves etc can be eliminated?
Best
Tim
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
mar 2008
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 4 Svar: 11
aug 2005
Jeg har prøvet at bytte tændrør mellem cylinder 3 og 4 og det giver ingen forskel der så det kan vil ikke være det der er problemet.
aug 2005
Punkt 2: angående de slanger der forbinder mine karburatorer så har min så dan nogle så det skal da klart prøves. tak for tippet.
Punkt 3: jeg kan ikke finde en logisk forklaring på hvordan det skulle kunne hjælpe at skifte tændrør, da jeg har prøvet at bytte mellem cylinder 3-4 og det hjælper ikke, cylinder 3 køre stadig ikke og cylinder 4 køre fint med cylinder 3 tændrør det er også derfor jeg udelukker elektrode afstanden, eller har jeg misforstået noget?
mar 2008
mar 2008
aug 2005
Hmm ja det med gnist er jeg lidt blank omkring. jeg har prøvet at lave røret ligge på topstykket men kan ikke se nogle gnisk når jeg trykker på starteren og dette gælder også cylinder 4 skal de ikke have en slags stel forbindelse for at lave gnist.
Jeg har lige haft problemer med min piaggio skipper 150 og der kan jeg sagtens ligge tændrøret og se gnist så ved ikke helt hvorfor jeg ikke kan på min zl?
aug 2005
aug 2005
Får lige at få en ting på det rene så har den kun 2 dobbel tændspoler.
en der tænder cylinder 1-4 og en der tænder cylinder 2-3 ik?
aug 2005
kablerne er dog ikke fra i går kan jeg se så overvejer at købe nye kabler hætter og rør til det hele selv om jeg på ingen måde kan se hvordan det kan være det.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 374 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
aug 2005
jeg får lige prøvet nogle af de forslag der har været af her en af dagene.
aug 2005
Jeg pillede lige lidt ved min cykel i dag.
Jeg tog den tændspole der forsyner cylinder 2-3 og den vente sådan at det kabel og hætte der før forsynet cylinder 3 nu blev sat over på cylinder 2 og omvendt.
da jeg så startet det var det nu pludselig cylinder 2 forrør der ikke blev varm. Hvordan fan kan det ske når de bliver født fra samme tændspole. jo det kan jo kun skyldes tændkabel og hætte men det har jeg jo prøvet at låbe fra cylinder 4 som virker
En anden ting jeg lage mærke til som jeg ikke har lagt mærke til før er at selv om det kun er 1 af cylinderne 2-3 der tænder alt efter hvordan man vender tændspolen så er den der bliver varm af dem ikke nær så hurtig om at blive varm som cylinder 1-4 ? det siger måske at problemet ligger i forsyningen til den tændspole der forsyner cylinder 2-3? kan den få for lidt strøm og hvordan fan kan jeg måle det?
Jeg har i dag renset alle de stik fra tændspole og sørret for de er rene og sidder godt fast.
Min plan er lige at købe nye rør tændhætter og kabel så jeg er sikker på at alt fra tændspoler og frem bare er nyt.
HJÆLP??
aug 2005
Tændspolen er jo nu så det er jo meget utænkelig at den lave nøjagtig samme fejl som den gamle.
aug 2005
aug 2005
5k det er jo for sindsygt.
Jeg går ud fra man ikke kan teste en cdi på anden måde en at prøve en anden?
Zl 600 køre ikke på cylinder 3