1.982 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Olieskift til vinter - ej vel... Olieskift til vinter - ej vel...

Forstår ikke alt det olieskifteri...
Jeg tænker bare på hvor tit folk bruger deres motorcykel over sommeren (nogle meget som mig andre køre måske 2000km over en sommer), og hvor tit den står med "syre" olie - om sommeren...
Bare fordi den skal stå et par måneder gør ikke at den springer i luften.
Jeg holder squ på at det er en røver den der med olien indtil det modsatte er bevist - hvad er jeres mening?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophæng af lampe 350 kr.
  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Bosch vaskemaskine gået i baglås. Har prøvet alt i henhold til manual intet virker 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Skift forlyslygter Opel Karl 300 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olieskift til vinter - ej vel...
  • #1   8. nov 2013 Syntes tit folk går helt i panik med det vinterhi gøgl. En uvidende ville jo blive helt bange for at motorcyklen ville være ætset væk inden sommeren kommer igen hvis ikke den får skiftet olie syv otte gange hen over vinteren. Trænger den til at få skiftet så skift! smiley

  • #2   8. nov 2013 Det er ikke olien der indeholder syre, det er noget der dannes. Olien har primært 2 formål, -den skal smøre de bevægelige dele, og så skal den renholde motoren for de affaldsstoffer der dannes ved forbrænding. Og det er så når de affaldsstoffer blandes i olien at der dannes syre. Så det er klart, jo mindre man kører jo mindre syre, og dermed ikke nødvendigt at skifte olien. Men hvis olien er meget beskidt, og man f.eks. Ikke tørner motoren jævnligt så stemplerne står samme sted hele vinteren, kan der bl.a. dannes tæring der hvor stempelringende har kontakt til cylindervæggen. Og jeg har prøvet det.......

  • #3   8. nov 2013 Per Holm

    bevis det lige med et billede at olien eller syren den har indehold har skadet noget som helst, over en vinter eller ti !

    Bare et bette bette billede


  • #4   8. nov 2013 Hvad har du prøvet det på?
    Jeg har haft en motorcykel til at stå med samme brugte olie i 3 år, uden den blev tørnet, den skulle lige lades, og så startede den op, og kørte som den altid har gjort.
    Jeg har squ aldrig skiftet olie på nogle af mine andre motorcykler når de har stået stille gennem længer perioder, og har aldrig haft problemer.
    Jeg kunne godt tænke mig at vide om der rent faktisk er noget belæg for at hævde at skidtet tære, det med stempelringene er nok nærmere fugt end olien...

    Hvor ved i fra at der sker det som i mener der sker?


  • #5   8. nov 2013 Fyld brøndskum i om vinteren, problem løst

  • #6   8. nov 2013 Min har overvintret udendørs uden problemer i de sidste 3 år !

    http://www.motorcykelgalleri.dk/galleri/37458-geely_150_jl_


  • #7   8. nov 2013 Min HD køre max 500km på en sæson, Og den får kun frisk olie hvert andet år... Har overvejet at forlænge intervallet med yderligt et år, da det olie jeg tapper af ser frygtelig frisk ud..

    Mvh Brian


  • #8   8. nov 2013 Brian , du mener det olie der ligger neden under ;)) og når den ikke .................. og bla bla bla

    Kunne ikke lige dy mig


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #9   8. nov 2013 Hvis man har oplevet at stempelringe satte sig fast hen over vinteren, er det nok snarere på grund af fugt, end det er på grund af "syre som dannes i olien"... (host host noget sludder...)

    Ofte beror noget af det der ammestuesnak på misfortolkede hændelser, end reel faktuel viden om hvad der er foregået.

    Hvor ofte har vi f.eks ikke set folk skrive "lortedæk!!!" lige efter deres MC har kylet dem af i et sving eller en rundkørsel. Det er i 99% af tilfældene ikke dækkene den er gal med, men føreren som ikke havde nok varme i dem før der blev givet gas.

    Jeg skifter olien på intervallet, og hvis der er 200km tilbage til den skal skiftes når jeg parkerer knallerten for vinteren, så skifter jeg det sgu ik.
    Står den tørt og ved nogenlunde konstant temperatur, kan den stå i årevis uden der sker noget ved det.


  • #10   8. nov 2013 Der er mange holdninger til dette emne, og mange kloge mennesker der altid ved bedre. Men der er også mange der arbejder med dette hver dag og som udvikler olien på baggrund af erfaringer og giver deres anbefalinger til os brugere, det er så op til den enkelte om man vil følge det. Skeptikere påstår så bare det er salgsgas, men ikke desto mindre er olie blevet meget bedre gennem årene. Her er lige et link til dem der gerne vil læse lidt om det på en lidt forståelig måde.
    http://univarlubricants.se/dk/dansk-titel/fordon/personbil/myter-om-motorolja/


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #11   8. nov 2013 Jeg må på det kraftigste opfordre dig til at være mere kildekritisk.

    Men hvad med de billeder der?


  • #12   8. nov 2013 Det er noget vrøvl og hysteri. Det var bedre at folk lod deres næsten nye olie blive i motoren, også skiftede deres som regel alt for oversete bremsevæske istedet

  • #13   8. nov 2013 Og dermed påstår du så at en olieproducent er en dårlig kilde....

  • #14   8. nov 2013 skifter en gang om året, og det i forbindelse med vinterklargøring, ikke fordi jeg er pivet med det, men er nemmest når plastik alligevel er afmonteret for polering....

  • #15   8. nov 2013 Nope, det er en olieproducent ikke, eller, de skal jo leve.....

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #16   8. nov 2013 Per Holm - Derved påpeger jeg at man ikke ukritisk skal labbe ALT hvad alle olieproducenter siger, i sig.

    Endnu mangler jeg f.eks at se reelle eksempler på at "syre i olien" skulle skade motordele.

    Har du nogle eksempler på skader som uden tvivl var sket på grund af "syre i olien"?


  • #17   8. nov 2013 Per Holm

    Distributør og ikke producent, meget stor forskel smiley


  • #19   8. nov 2013 Jeg sgu spændt, jeg har købt en gs500 til og køre til og fra arbejde, den bliver ikke brugt til andet. Men kører 10.000 km om året på den og nu kom jeg igennem første år uden olieskift, men skifter selvfølelig inden foråret. Men har tænkt mig og forsætte sådan, så må vi jo se om den overlever, har heller ikke tjekket ventil selv om det skal forgå for hver 5000km. Så nu er jeg spændt på og se hvor længe den overlever... da planen er og kører fast fra april til december uden service....

  • #20   8. nov 2013 Tror ikke du skal tjekket ventil for hver 5000km. på den model..


    men derfor kan du da godt gøre det..


    mvh


  • #21   8. nov 2013 Nå ok har ikke selv tjekket det, fik det bare afvide af en da vi diskuterede modellen.

  • #22   8. nov 2013 vil tro det er ved 18000km og 36000km . osv. . osv.. på den model...


    vil jeg tro..

    mvh



  • #23   8. nov 2013 Måske du kan finde noget om det her..

    (link fjernet)


  • #24   9. nov 2013 Nu fik jeg skiftet olie og filter for 1000 km siden, og jeg har ikke tænkt mig at skifte bare fordi at geden skal på vinterferie.
    Tænker på om folk er lige så hysteriske med deres biler?
    Olieskiftintervaller for hver 30000 km med masser af koldstarter i vinterhalvåret, opvarmning og efterfølgende nedkøling af motorolien må da koste døden for enhver bilmotor? Eller er mc olier bare så meget ringere end motorolier til biler?
    Bare en tanke!


  • #25   9. nov 2013 Ja sådan er det, hvis du ser en bil/mc stå tilsalg ved en forhandler med olie på vinteren over altså mere end 4 mdr , kan du være sikker på at motoren er tæret op

    Emnet der ikke vil dø, og som kommer hver eneste år

    PS skal jeg tappe benzinen af før jeg stiller den ind ? og skal jeg ændre lufttryk i dækkene,

    ok det holder forum ved lige, og sådan skal det nok være smiley


  • #26   9. nov 2013 Ja da, du skal have vinterluft i dine dæk....'


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #27   9. nov 2013 Man skal også skifte blinklysvæske. Det er nok det vigtigste...

  • #28   9. nov 2013 Husk også at skifte til vinter tandrem på bilen;-)

  • #29   9. nov 2013 Gad vide om Per stadig leder?

  • #30   9. nov 2013 Medmindre man sender sin olie til analyse efter hvert olieskift, det samme med den olie som har lagt vinteren over kontra den som man skifter om efteråret.. så er det heler jo bare gætteværk fra begge lejre..

    Men helt ærlig så er det en temperament sag om man skifter olie inden hi eller ej..

    Da jeg kun havde et køretøj så skiftede jeg for hver 5000km kontra de 10k anbefalede, og på motorcyklen skiftede jeg efter 2-3.000km i starten, men nu gider jeg det simpelthen ikke, efter det 4. køretøj så skifter jeg KUN efter behov (ifølge producenten) selvom det på INGEN måde kan skade at skifte oftere, tværtimod..


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #31   14. nov 2013 At skifte olie er overvurderet, lad den bruge det der er først.

  • #32   13. okt 2015 Der er jo heller ikke nogle forhandler om det er bil , mc eller andet som skifter olie inden de komme i i butikken og de kan sagtens stå et år eller mere

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #34   14. okt 2015 Ja for et olieskift som tager de der 20 min, kan man SIMPELTHEN ikke presse ind i programmet i løbet af sommeren.
    Min siger 10.000km eller 2 år, og jeg skifter ikke afhængigt af vinteropbevaring.

    Hvad skulle man dog være så hysterisk for?


  • #35   14. okt 2015 Sajmon, alle har deres præferencer, jeg har mange hobbyer, og de fleste af dem kræver meget tid især om foråret/sommeren..

    Jeg vil hellere bruge 200kr før tid på at skifte olien, end at skulle gøre det midt i sommeren og bruge en halv time på det, hvis jeg kan komme ud og køre i stedet for at skrue, min halve time om søndagen når der er godt vejr er MEGET mere værd end 200kr smiley


  • #36   14. okt 2015 En olie skift tager Ca samme tid som en telefonsamtale som men faktisk heller ikke gider smiley

    Mit olieskift på bilen er ved 15000 Km selv om de skriver 30000 Km, og jeg er ligeglad med om det er sommer eller vinter den runder de 15000 Km kan ikke se nogen forskel,
    Men det er et emne som man kun kan blive ved med at diskutere


  • #37   14. okt 2015 Steffen, det skal være en meget lang tlf. samtale.

    På en kåbe MC som der får man olie over det hele på den nederste del af kåben, og hvis man vil undgå det så skal den tages af, det tager 30 min i sig selv at tage hele bunden af kåben af og på igen..

    Og når jeg skifter oliefilter så vil jeg meget gerne gøre det på en varm motor, så olien bedre kan dræne.. et rigtig olieskift tager for mig derfor ca. 1 time... På bilen kan jeg gøre det på 10 min.


  • #38   14. okt 2015 min er også en med kåbe, men de har bare tænkt sig om da de lavede den smiley så jo den holder med samtalen.
    Tror faktisk jeg kan gøre det med en hånd smiley


  • #39   14. okt 2015 Steffen..

    Det viser jo bare a der er forskel på både maskiner og mennesker, på nogle maskiner tager det 10 min på andre tager det 1 time..

    Nogle mennesker ønsker at bruge 1 time om sommeren andre om vinteren smiley


  • #40   14. okt 2015 Tidspunk er sådan set lige meget ,
    Der er den fordel at hvis man gør det ved vinter hi , under det lille service , kunne det også være man lige opdagede en anden lille fejl som kan være alt fra et dårlig koblingskabel, utæt benzin system osv , og få de dele bestilt hjem i løbet af vinteren, og der er sku da ikke noget bedre end den fede forårsdag i Maj hvor solen skinner og man kan høre alle de andre drøne forbi , at ens Mc er klar til sjov


Kommentér på:
Olieskift til vinter - ej vel...

Annonce