{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.685 visninger | Oprettet:

Olie igen igen... {{forumTopicSubject}}

Har modtaget denne ganske gode forklaring fra Guzzi parts vedr. olie......

Hvorfor skal man skifte Olie?

fordi olien bliver forurenet fra den forbrænding af benzin, der kommer når motoren køre, der sker det at under selve forbrændingen af benzinen slipper der noget gas forbi stemplerne og ind i motoren, Denne gas indeholder benzin, kvælstof, svovl, ilt og partikler med stor indhold af kulstof, som blandes med olien og danner syre. Hvis motorcyklen står uden at blive brugt, vil disse syrer blive særligt aggressive over for metaller, gummi, pakdåser mm. Når motoren kører ved den rigtige temperatur, smører olien og beskytter de bevægelige dele, og antislid additiverne sætter sig fast på vigtige områder som ventildrevet og giver større beskyttelse af metalflader. Disse additiver slides generelt væk efterhånden. Når de alle er væk, skal du erstatte denne ekstra slidbeskyttelse ved at skifte olie.

Hvornår skal jeg være bekymret for koldt klima og motorolie?

Du behøver kun at bekymre dig om temperaturens indvirkning på olien i frostvejr. Når det er meget koldt, bliver olien meget tyktflydende og beskytter måske ikke motorcyklen effektivt. Under disse forhold er det en god ide at vælge en lavere viskositetsgrad.

Er det i orden at lade olien blive i motoren vinteren over?

Det bedste du kan gøre for din motorcykel er at skifte olien når du sætter den ind til vinter opbevaring, fordi det fjerner syre og slam, som er skabt i motoren og gearkassen i køresæsonen. Det kan give skader, hvis olien bliver i motorcyklen vinteren over.

Hvorfor bliver motorolien sort med tiden?

Hvis motorolien bliver sort kort tid efter et olieskift, skal du ikke være bekymret. Det betyder, at olien gør det, den skal, dvs. renser motoren og holder snavspartiklerne i olien. Olien bliver også sort ved oxidering - når ilten i luften reagerer med olien og giver sorte klæbrige kulslam partikler, der lægger sig på motordelene. Dette naturfænomen kaldes oxidering, og hvor hurtigt den sker, afhænger af motorens driftstemperatur. Jo varmere motoren bliver, jo hurtigere sker nedbrydningen.
Nedbrydningen kan være skadelig for en motor, fordi den fører til
- Øgning af olieviskositeten (olien bliver tykkere), reduktion af effektiviteten og vanskeligere koldstarter.
- Dannelse af kul aflejringer og sort slam, der blokerer oliekanalerne, så vitale dele af motoren ikke får tilført olie.
- Dannelse af syrer, som kan korrodere lejeme tallerne.
Men du har mulighed for beskytte motoren maksimalt ved at vælge en motorolie med den laveste nedbrydningshastighed. Det er hovedårsagen til, at syntetiske olier som Castrol Edge Sport regnes som en af verdens bedste syntetiske olie. Den har en højere viskositets-/temperaturstabilitet end de tilsvarende mineralske olier og er derfor det bedste valg til din Moto Guzzi, der kører med høj drift temperatur.

Hvilken Motorolie bør jeg anvende til min Moto Guzzi?

Generelt kan man ikke sige at der findes dårligt eller god olie. Det kommer helt and på hvad olien skal anvendes til. Det du bør kikke på i forhold til en Moto Guzzi er at de fleste Moto Guzzi motorcykler er luftkølet, det betyder at de bliver en del varmere end en vankølet motor, så når du vælger motorolie til din Moto Guzzi anbefaler vi at du vælger en som kan tåle noget varme. (Husk der hvor olien bliver varmest er ikke i bundkaret men i topstykket, hvor olien sagtens kan komme op på 120 grader) udover varmeproblemet så er oliens opgave at være en del af lejerne i form af oliefilm, dvs. olien er en bærende faktor i lejerne. Olien har også til opgave at smøre alle vitale dele, lede varme væk fra belastende komponenter, fungerer som tætning mellem stemp el og cylinder, at holde motoren ren, samt Forhindre korrosion. Det er desværre ikke alle olie typer som er velegnede til de opgaver.

Skal du vælge Mineralsk, Semisyntetisk eller Syntetisk olie?

Mineralsk olie er som udgangspunkt altid et natur fremstillet produkt,

Syntetisk olie er olie som er fremstillet syntetisk hvor målet har været at fremstille en olie som har nogle additiver der opfylder nogle krav som producenten har til anvendelsesområderne for den pågældende olie.

Semisyntetisk olie er en blanding af Mineralsk olie og Syntetisk olie, for igen at skabe en olie som lever op til de krav som der måtte være til den pågældende olie.

Når du vælger motorolie bør du gøre følgende,

1) Vælg aldrig en olie som har dårligere specifikationer end de specifikationer som Moto Guzzi har givet til den pågældende motorcykel model. (for de fleste syntetisk SAE SL/CF 10W/40)

2) Bland aldrig olie som eksempelvis en mineralsk med en syntetisk, det kan være meget svært at gennemskue hvilke additiver som vil fungerer optimalt sammen.

3) Køb aldrig olie uden specifikationer på en etiket eller anden dokumentation.

Skal man købe en dyr eller billig motorolie?

Generelt kan man sige at pris og kvalitet følges ad, det mener vi også når man taler om motorolie, mineralsk motorolie er generelt billigst hvor en syntetisk motorolie kan koste en del mere. Du bør som minimum altid købe en Syntetisk motorolie, fordi den er kunstigt fremstillet og har generelt lettere ved at håndterer varme.

Hvad betyder de Bogstaver og tal som står på olien?



På mange olie dunke kan du læse eksempelvis API / ASTM / SAE Disse 3 forkortelser er et udtryk for den standard som olien er produceret efter, det der her menes er det er de standarder har skabt et regel sæt for hvordan olien skal være mærket for at kunden kan tolke de kvalitets krav som olien opfylder. I dag ser vi mest SAE i forbindelse med motorolie til biler og motorcykler. Når du eksempelvis læser SAE 10W/60 på en motorolie betyder 10W oliens viskositet ved koldstart eller lav temperatur. Og tallet 60 er oliens viskositet ved høje temperaturer. Du vil opleve at se andre bogstaver på en dunk eksempelvis API SH/CF hvor SH skal tolkes sådan at S betyder olien kan anvende til en benzin motor og bogstavet H er angivelsen af den bære evne olien har til benzin motoren. CF bogstaverne skal tolkes sådan at C betyder den kan anvendes til en diesel motor og bogstavet F i d ette eksempel fortæller hvilken bære evne olien har. Det du skal lægge mærke til i dette eksempel er bogstaverne H og F fordi de angiver bære evnen. Disse bogstaver kan være mellem SA til SM for benzin motorer og mellem CA og CF for diesel motorer jo højre bogstav du har efter S eller C eksempelvis SM jo bedre bære evne har olien og denne bære evne er afgørende for din motor fordi det er den du eksempelvis bruger mellem dine lejer, eller mellem 2 tandhjul. Så generelt kan man sige jo højre bogstav jo mindre slid og jo bedre olie til din Moto Guzzi.

Vi anbefalder Castrol Edge Sport 10W/60 til alle Moto Guzzi med V motor. Fordi det er den bedste olie vi har kunne finde blandt det der produceres i dag.

Hvor tit bør man skifte olie og oliefilter?

Det har meget at gøre med hvordan du kører din Moto Guzzi, det jeg her mener, er hvis du kører mange små turer og har mange såkaldte koldstarter bør du skifte olie tit, fordi der udvikles flere skadelige ting i en olie/motor som aldrig bliver rigtig gennemvarm så hvis du er sådan en bør du nok skifte for hver 3000 km til 4000 km. Kører du længere ture og får en god og var motor kan du sagtens følge Moto Guzzi anvisning på et olie skift som er ved hver 5000 km på de fleste Moto Guzzi motorcykler fra før 2001 hvis din Moto Guzzi er født efter 2001 siger Moto Guzzi for hver 10000 km. På de fleste af de modeller der er lavet. Men kik altid i din manual. Og kør ALDRIG længere på olien end fabrikken foreskriver.

Ellers bør du altid skifte olie til efteråret således din Guzzi ikke står med gammel olie hele vinteren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie igen igen...
Kommentér på:
Olie igen igen...

Annonce