Hjælp: vibrationer {{forumTopicSubject}}
Jeg har en udfordring med min Honda CB600 F (Hornet), årgang 1998. Der er begyndt at komme nogle voldsomme vibrationer i motorcyklen, som gør det ret ubehageligt at køre.
Når cyklen startes og står i tomgang, ryster sidespejlene (dette har de ikke gjort før). Når cyklen kommer op i hastighed, kommer der vibrationer i styr, på fodstøtterne, omring tanken, mv. Vibrationerne bliver værre jo hurtigere motorcyklen kører - og det er som om vibrationerne også bliver hurtigere jo mere fart der er på.
Jeg har lavet noget vedligeholdelse på cyklen fornyeligt, og er usikker på om dette kan have noget med det at gøre. Jeg fik skiftet dæk (for og bag) den 24. maj - har dog kørt 600+ km siden, så tror ikke dette bør være et problem.
Derudover har jeg haft tanken af cyklen forrige uge, for at udskifte speedometer kablet. Ved samme lejlighed justerede jeg tomgangs hastigheden fra ca. 1.100 rpm til ca. 1.300 rpm (iflg. Haynes skal den ligge på omkring de 1.300).
Grunden til at jeg justerede tomgangen, var at jeg har haft lidt svært ved at starte motorcyklen siden der blev varmt i vejret - dog kører den upåklageligt lige så snart den er startet. Det har hjulpet at justere tomgangs hastigheden, men synes stadig den er lidt sværre at starte end sidste sommer.
Er blevet til en lidt lang forklaring, men: er der nogen som har en ide om hvad der kan være galt?
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.289
Spøg til side, det er ikke dækskifte eller tomgangs justering der gør det, ville smutte forbi et værksted med den det lyder bestemt ikke som noget en R4 burde gøre.
Er du sikker på det er en Honda?? Jeg har nemlig hørt fra rigtig mange her inde at de ikke går i stykker.
Har desvære ingen anelse om hvad det er, eller kan være, sorry...
Mikkel den ryster i tomgang, hvordan kan hjulet være skyld i det
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
Har du tjekket batteriet? Hvis der ikke er fuld hug på så vil den have sværere ved at 'springe' igang..
Jeg har lige skiftet mit batteri, købte det bare i thansen (200,-) den starter super godt, især når jeg bruger den hverdag, og flere gange om dagen..
Mht. tomgangs vibration?? det lyder underligt..
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
Og hvor mange KM har den gået..? Måske knastkæden trænger til et trim..
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
nov 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 26
hilsen Søren
feb 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 60
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
maj 2008
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 2 Emner: 102 Svar: 2.509
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
apr 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 107
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 14
Jonas: som du siger har der altid været vibrationer i tanken - det er bare blevet udpræget værre den sidste dag eller to. Det er lige før man overvejer en pedaldrevet cykel som transportmiddel i stedet for, så ubehageligt er det! Cyklen har kørt ~35.500 km.
Mikkel/Mads: så vidt jeg kan mærke på rørene foran, kører alle cylindrene. De afgiver i hvert fald alle sammen varme (også kun efter tomgang). Var ikke klar over at dyserne kunne give de symptomer du beskriver, det lyder jo som det jeg oplever. Må lige læse lidt op på det i Haynes manualen og vurdere om det er noget jeg tør kaste mig over selv. Er stadig nybegynder mht. motorcykel vedligeholdelse... Men forsøger at lære!
Jesper: havde selv tænkt på om det kunne være noget der ikke er spændt ordenligt. Regner med at prøve at kigge efter det som det første - hvis jeg ellers kan finde de forskellige samlings punkter! Vil man normalt skulle have tanken af for at finde dem alle?
Jesper (igen) : havde også overvejet karburatorerne - men vil gerne udelukke alt andet først. Hvis vi er derhenne, får jeg nok behov for hjælp (eller værksted).
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 14
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 14
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 14
Inden jeg startede cyklen, kiggede jeg efter bolte rundt omkring motorblokken, og testede dem med fingrene for at se om de var løse. Fandt ikke umiddelbart noget som sad løst. Jeg kunne ikke helt ryste følelsen af at tomgangshastigheden bidragede til problemet, så jeg prøvede at justere lidt på den også (nedefter i omdrejningshastighed).
Når jeg starter motorcyklen, ryster den stadig - men jeg synes ikke det er helt så galt som i går. Dog stadig nok til at spejlene bevæger sig lidt i tomgang. Men nu oplever jeg så, at hvis jeg trækker koblingen er der ikke nogle markante rystelser. Så det virker i hvert fald som om det at justere på tomgangshastigheden i det mindste har hjulpet på den del.
Når jeg kører på cyklen opfører den sig ellers normalt (acceleration, bremser, mv.), med ved omkring 4-500 rpm begynder den at vibrere kraftig igen. Det føles igen ikke helt så galt som i går (ved ikke om jeg bare er ved at vende mig til det...), og jeg synes først at det bliver rigtigt galt ved lidt højere omdrejninger end i går (dog er der også nogle vibrationer ved lavere rpm).
Umiddelbart føles vibrationerne lidt stærkere i højre side. De er også kraftigere på sidepanelet og i sadlen, end på selve tanken. Det føles som om at udstødningsrøret vibrerer meget kraftigt - plejer de det, og hvis nej kan det sende vibrationer videre i hele cyklen?
Hvis jeg stiller cyklen i neutral og åbner for chokeren så omdrejningerne stiger, oplever jeg det samme som når jeg kører. Derfor mener jeg ikke at dæk eller kæde kan være skurken.
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.840
Hjælp: vibrationer