{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.001 visninger | Oprettet:

Hjælp: vibrationer {{forumTopicSubject}}

Jeg har en udfordring med min Honda CB600 F (Hornet), årgang 1998. Der er begyndt at komme nogle voldsomme vibrationer i motorcyklen, som gør det ret ubehageligt at køre.

Når cyklen startes og står i tomgang, ryster sidespejlene (dette har de ikke gjort før). Når cyklen kommer op i hastighed, kommer der vibrationer i styr, på fodstøtterne, omring tanken, mv. Vibrationerne bliver værre jo hurtigere motorcyklen kører - og det er som om vibrationerne også bliver hurtigere jo mere fart der er på.

Jeg har lavet noget vedligeholdelse på cyklen fornyeligt, og er usikker på om dette kan have noget med det at gøre. Jeg fik skiftet dæk (for og bag) den 24. maj - har dog kørt 600+ km siden, så tror ikke dette bør være et problem.

Derudover har jeg haft tanken af cyklen forrige uge, for at udskifte speedometer kablet. Ved samme lejlighed justerede jeg tomgangs hastigheden fra ca. 1.100 rpm til ca. 1.300 rpm (iflg. Haynes skal den ligge på omkring de 1.300).

Grunden til at jeg justerede tomgangen, var at jeg har haft lidt svært ved at starte motorcyklen siden der blev varmt i vejret - dog kører den upåklageligt lige så snart den er startet. Det har hjulpet at justere tomgangs hastigheden, men synes stadig den er lidt sværre at starte end sidste sommer.

Er blevet til en lidt lang forklaring, men: er der nogen som har en ide om hvad der kan være galt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp: vibrationer
  • #2   11. jun 2013 Tillykke du har lige fået dig en 1 stamper smiley

    Spøg til side, det er ikke dækskifte eller tomgangs justering der gør det, ville smutte forbi et værksted med den det lyder bestemt ikke som noget en R4 burde gøre.

    Er du sikker på det er en Honda?? Jeg har nemlig hørt fra rigtig mange her inde at de ikke går i stykker.

    Har desvære ingen anelse om hvad det er, eller kan være, sorry...

    Mikkel den ryster i tomgang, hvordan kan hjulet være skyld i det smiley


  • #3   11. jun 2013 På min Hornet er der også en del vibrationer i tanken, som desto hurtigere man kører desto flere og mere intense vibrationer, dog ikke noget jeg lægger mærke til som sådan.

    Har du tjekket batteriet? Hvis der ikke er fuld hug på så vil den have sværere ved at 'springe' igang..

    Jeg har lige skiftet mit batteri, købte det bare i thansen (200,-) den starter super godt, især når jeg bruger den hverdag, og flere gange om dagen..

    Mht. tomgangs vibration?? det lyder underligt..


  • #5   11. jun 2013 Og skal du ikke have oprettet MC'en smiley

    Og hvor mange KM har den gået..? Måske knastkæden trænger til et trim..


  • #6   11. jun 2013 Hvis det er knastkæden, burde det så ikke kunne høres også?

  • #7   11. jun 2013 afmonter tanken og kontroler dine tændkabler fra tændspolen til tændrør.

    hilsen Søren


  • #8   11. jun 2013 kunne være en af dine dyser, så halter den på en cylinder og vil vibrerer i tomgang og det vil blive være jo mere den skal trække.

  • #9   11. jun 2013 Ubalance i karburatorne eller noget der ikke er spændt korrekt

  • #10   11. jun 2013 Slør i kronrør er typisk en overset detalje...

  • #11   11. jun 2013 Per M: Ikke noget der giver vibrationer når den står i tomgang.

  • #12   11. jun 2013 Hmm, kender ikke lige din mc, men her kan du høre min historie: Var ved at være grundig træt af min FJ1200 fra "92", vibrationerne var så udtalte, at det ikke længere var en fornøjelse at køre på den, syntes jeg havde gjort alt hvad der stod i min magt, synkronisering af karburatorer mm.. Faldt så over et indlæg på FJ forum, hvor det blev diskuteret. Årsagen var en bøsning i et gummiophængt motorbeslag, der var groet fast, fik det løsnet og smurt, så var der lige en ny mc!!. At jeg så endnu en gang, kan glæde mig til en ny, gør jo heller ikke noget, mit speedometer står nu på 99.366 så det er snart smiley

  • #13   11. jun 2013 Nåede lige at få smidt beskrivelsen på forum inden et bestyrelsesmøde - hvor er det dejligt at se alle de ideer der allerede er kommet i mellemtiden. Tak alle! smiley

    Jonas: som du siger har der altid været vibrationer i tanken - det er bare blevet udpræget værre den sidste dag eller to. Det er lige før man overvejer en pedaldrevet cykel som transportmiddel i stedet for, så ubehageligt er det! smiley Cyklen har kørt ~35.500 km.

    Mikkel/Mads: så vidt jeg kan mærke på rørene foran, kører alle cylindrene. De afgiver i hvert fald alle sammen varme (også kun efter tomgang). Var ikke klar over at dyserne kunne give de symptomer du beskriver, det lyder jo som det jeg oplever. Må lige læse lidt op på det i Haynes manualen og vurdere om det er noget jeg tør kaste mig over selv. Er stadig nybegynder mht. motorcykel vedligeholdelse... smiley Men forsøger at lære! smiley

    Jesper: havde selv tænkt på om det kunne være noget der ikke er spændt ordenligt. Regner med at prøve at kigge efter det som det første - hvis jeg ellers kan finde de forskellige samlings punkter! Vil man normalt skulle have tanken af for at finde dem alle?

    Jesper (igen) : havde også overvejet karburatorerne - men vil gerne udelukke alt andet først. Hvis vi er derhenne, får jeg nok behov for hjælp (eller værksted). smiley


  • #14   11. jun 2013 Hmm... sidder og læser i Haynes m.m. Så vidt jeg kan læse mig frem til, har min model ikke 'fuel injection', som er det jeg forstår dyser er (er vant til engelske udtryk for motordele, så sig til hvis jeg har misforstået). Og så er vi tilbage til karburatorerne...

  • #15   11. jun 2013 Der er også dyser i en karburator.

  • #16   11. jun 2013 Tror så det må være dem som hedder 'jets'. Tid til grundkursus i hvordan karburatorer fungerer tror jeg... smiley

  • #17   12. jun 2013 Update: har været ude og se / køre på motorcyklen igen i dag.

    Inden jeg startede cyklen, kiggede jeg efter bolte rundt omkring motorblokken, og testede dem med fingrene for at se om de var løse. Fandt ikke umiddelbart noget som sad løst. Jeg kunne ikke helt ryste følelsen af at tomgangshastigheden bidragede til problemet, så jeg prøvede at justere lidt på den også (nedefter i omdrejningshastighed).

    Når jeg starter motorcyklen, ryster den stadig - men jeg synes ikke det er helt så galt som i går. Dog stadig nok til at spejlene bevæger sig lidt i tomgang. Men nu oplever jeg så, at hvis jeg trækker koblingen er der ikke nogle markante rystelser. Så det virker i hvert fald som om det at justere på tomgangshastigheden i det mindste har hjulpet på den del.

    Når jeg kører på cyklen opfører den sig ellers normalt (acceleration, bremser, mv.), med ved omkring 4-500 rpm begynder den at vibrere kraftig igen. Det føles igen ikke helt så galt som i går (ved ikke om jeg bare er ved at vende mig til det...), og jeg synes først at det bliver rigtigt galt ved lidt højere omdrejninger end i går (dog er der også nogle vibrationer ved lavere rpm).

    Umiddelbart føles vibrationerne lidt stærkere i højre side. De er også kraftigere på sidepanelet og i sadlen, end på selve tanken. Det føles som om at udstødningsrøret vibrerer meget kraftigt - plejer de det, og hvis nej kan det sende vibrationer videre i hele cyklen?

    Hvis jeg stiller cyklen i neutral og åbner for chokeren så omdrejningerne stiger, oplever jeg det samme som når jeg kører. Derfor mener jeg ikke at dæk eller kæde kan være skurken.


  • #18   12. jun 2013 En skam dubori kbh, ellers. Kunne vi have sammenlignet... Måske du prøve at få en prof til at høre på den..

Kommentér på:
Hjælp: vibrationer

Annonce