{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.369 visninger | Oprettet:

Hvornår ved man at ventiler ska justeres? {{forumTopicSubject}}

Har li købt mig en billig men fin gs 500 e.. Desværre uden servicebog..

Mine hænder er skruet fint på men ved sku ikk helt hvilke lyde man ska lytte efter for at finde ud af det..

Håber på det ka vente til vinter hvor den blir skildt ad og får den store tur.. Men ska de justeres ska de justeres..

Ved det forgår med shims.. Men ligger de oven på eller nede under på sådan en? smiley og hvordan får man dem ud? Sidder de med en låsering eller ligne?

Håber der er mogle det ka være behjælpelige smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår ved man at ventiler ska justeres?
  • #1   12. maj 2013 Indtil en der har forstand på det svarer, så vil jeg mene at det ikke er noget man venter på at justere til noget "sker". Man kontrollerer dem jævnligt og justerer efter resultatet.
    Min skal fx kontrolleres for hver 20.000 km smiley pøjpøj


  • #2   12. maj 2013 Det jeg ved om det er at hvis ventilen skal justeres skal der komme tikkelyde fra motoren.

  • #4   12. maj 2013 Mente da nu det var for hver 12000 km på sådan en?
    Og det er jo ikke sikkert der kommer tikkelyde. De kommer jo kun hvis ventilafstanden er for stor. Men afstanden kan lige så godt være for lille.


  • #5   12. maj 2013 Nej, den er god nok. Det skal gøres ved hvert service (officielt) mener faktisk serviceintervallet er kortere.

  • #6   12. maj 2013 Hvad kan der ske, hvis ikke man får dem indstillet i tide?:)

  • #7   12. maj 2013 I værste fald brænde udstødningsventilerne hvis de er for stramme.

  • #8   12. maj 2013 Og din Mc er nemmere at starte og går bedre ved det. Stil ventiller, rens karburator og juster/synkorniser dem.
    Og en anden ting - forgaffel olie - en ting som også er en sliddel som mange ikke skifer - selv om cyklen er over 10 år gamel. skift det - og brug en 20W eller 15 og ikke 10W.


  • #9   12. maj 2013 Juster dem nu. De må gerne "tigge" lidt når den er kold. Ventilerne udvider sig når de bliver varme. De må hellere være lidt for løse end for stramme, ellers så risikerer du at den brænder en ventil af. :o)

  • #11   12. maj 2013 Jeg er nu ikke så sikker på at de tikker/tikker mere ved slid. Så vidt jeg ved slides sædet endda mere end selve ventilerne. Når disse slides betyder det at ventil"stangen" rykker tættere mod knasterne. Og så bliver mellemrummet vel mindre her..... og det giver vel mindre/ingen tikkelyde......

  • #12   12. maj 2013 Det med tykkere olie i forgaflerne kan man ikke sige generelt. I øvrigt vil det også være returdæmpningen man påvirker, hvilket næppe er ønskeligt. Har faktisk for ½ år siden udskiftet alt olie i en forgaffel fordi den nærmest var stenhård. Standardolien kurerede problemet.

  • #13   12. maj 2013 snehvide det er rigtig nok men på de tidspunke vil de stå lidt open og så kommer den brændte vantil

  • #14   12. maj 2013 Øhhh Torben den fangede jeg ik liiige smiley

  • #15   12. maj 2013 Snehvide: du oplevet bare tit der viker positivrt på mange japaner cykler da de tit er lavet til små tynde japaner, og ikke et rigtig mennekser. :OP

  • #16   12. maj 2013 Jeg kan godt følge dig, men går ud fra du mener ældre typer der ikke kan (skal !) justeres individuelt i affjedringen, for at få det optimale/sikrest mulige ud af sin mc. Faktisk noget en del kunne få meget ud af - altså at få sin affjedring afstemt. Det er helt korrekt at det jo klart betyder noget om man er en lille spirrevip på 60 kg eller en rigtig mand +100 kg *SSS*
    Men efter min mening er det ikke fornuftigt at gøre affjedringen mere hård ved at bruge tykkere olie idet det jo påvirker returdæmpningen. Derfor bør man nok snarere kigge på andre mere stive fjedre/ progressive fjedre.


  • #17   12. maj 2013 Har ikk shims til det og ved ikk hva størrelse de er smiley

  • #18   12. maj 2013 Nej du skal selvfølgelig under alle omstændigheder måle spillerummet. Normalt er det en god idé at have nogle sæt omkring det mål man forventer især hvis man ikke er en ørn til at måle.
    hvis du ikke er den store "selvskruer" med ordentligt værktøj m.v. ville jeg nok ikke kaste mig ud i det. Så vil det nok være billigere og ikke mindst mere sikkert at sende den på værksted. Det gør mange jo også med deres bil smiley (selvom der formentlig kun er en minoritet der får tjekket ventiler på deres biler *SS*)


  • #19   12. maj 2013 Jeg ka sagtens skrue og måle spillerummet mellem ventiler..

    Men når man ikk roder med det dagligt er der vel intet galt i lige at følge op på lidt ting og sager smiley

    Men må jo nok bar gå igang i min sommerferie.. Den ska jo stadig skilles ad og ha målt shims og anskaffes nye smiley

    Men olie og tændrør blir skiftet iløbet af ugen og kæde når den kommer hjem smiley


  • #20   13. maj 2013 Er du vant til mekanik og har alt værktøjet er der ingen problemer i at justere ventiler og Honda´s fra den tid der er noget lettere end ditto Kawa.
    Der er flere her der nævner et stort slid som bevirker at en ventil kommer til at stå åben hele tiden. Er dette tilfældet er det i hvert fald let at mærke på cyklen og det er endnu lettere at måle sig frem til uden at pille topdækslet af, men det har du jo nok styr på.
    Jeg har aldrig selv oplevet fænomenet med konstant åbne ventiler så jeg gætter på at den skal have kørt MANGE km før dette viser sig, men det kan de der har nævnt det sikkert fortælle om i detaljer (?)


  • #21   13. maj 2013 Den har kørt 25500 km af 2 kvinder.. 3000 km de sidste 7 år smiley

    Tar dfn i sommerferien smiley

    Den køre fantastisk lige nu men når jeg ikk har bog på den er man jo lidt forsigtig med service smiley


Kommentér på:
Hvornår ved man at ventiler ska justeres?

Annonce