3.177 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Teknisk problem - jeg beklager Teknisk problem - jeg beklager

Ja nu rækker mine egne hobby-mekaniker evner ikke længere. Så har brug for lidt indput.

Var på vej til syn idag med min GSX600F 89'. Halvejs til synshallen sætter motoren ud. Ikke brat, men den dør lige så stille. Så jeg får aflyst mit syn og kørt mc'en hjem.

Jeg troede selv at det var fordi at den ikke fik benzin. Da jeg godt kunne starte den med motorstart-gas, men ikke rigtig holde den igang. Har haft karburatorene af, renset dem (jeps de trængte til det) og sat dem på igen. Prøver at starte den, den springer igang med det samme, problem løst!...troede jeg

Den dør lige så stille igen. Prøver at starte den igen, samme problem kan ikke få den igang uden lidt motorstart og stadig ikke holde den igang. Så begynder den, at klikke fra den dims på billedet når jeg prøver at starte den. Efterfølgende har jeg mærket på forrørene og kan konstatere at den ikke køre på cylinder 1 og 4.

Hvad er det for en dims der på billedet og kan den være skyld i problemet? Går ud fra at den er defekt når den klikker som den gør.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Teknisk problem - jeg beklager
  • #1   8. mar 2013 Tændspole

• #2   8. mar 2013 Ved nærmere eftertanke har jeg ikke set sådan en spole før..

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.914
    #3   8. mar 2013 Det er startrelæet på billedet.

Klikker det, kan det f.eks betyde at batteriet er træt eller endda at relæet er slidt op, men hvis den trækker starteren fint rundt, er det ikke problemet.

Mit gæt er at din tank er for tæt så benzinen ikke render ned, eller at din vacuum ventil er defekt. Det kan måske være vacuum slangen til ventilen som er mør så ventilen ikke åbner ordentligt. Symptomerne med at den dør gradvist, lyder som et benzinproblem. Har du f.eks kontrolleret din benzinhane om det render hurtigt nok ud af den, eller om der er vand i tanken eller møg i filteret?

• #4   8. mar 2013 "Dimsen" på billedet er startrelæet. Den klikker sikkert fordi der ikke er strøm nok på batteriet mere. Bliver den ved efter den er ladet op, har den ikke kunnet holde til at motoren ikke har kunnet starte.

• #5   8. mar 2013 Men Sajmon at den ikke tænder på 1 og 4 lugter af at spolen, der styrer de 2 er crap, ikk?

Men ok måske et nyt batteri er vejen frem...

• #6   8. mar 2013 Og er helt enig med Sajmon i at det lyder som et benzinproblem. Var det en tændspole, ville du ikke kunne starte den med gas.

• #7   8. mar 2013 det er sikkert din spole....

og den der klikker er nok dit start relæ vil jeg tro....

lad dit batteri op ..

mvh

• #8   8. mar 2013 Det der har aldrig været en tændspole! Det er startrelæet

• #9   8. mar 2013 Benzinhane defekt i vacuum membranen , benzin render i sugerøret og drukner en eller 2 cyl. - ikke udsædvanligt at 2 parrallele cylindre styrer hanen , via en forholdvis tynd gummislange , derfor dør de gradvist !

de sidste 2 dør af sult , fordi suget forsvinder og hanen ikke virker på vacuumsiden

• #10   8. mar 2013 Hvis du har haft tanken af i vinter, så kontroller om det ik er en af slangerne under tanken der er klemt så kun meget lidt benz kan komme igennem

• #11   8. mar 2013 Altså jeg havde lidt hen ad samme problem på min GPZ og det viste sig at være lort i karbs'ne.

• #12   8. mar 2013 Når den klikker køre starteren ikke. Hvis starteren køre klikker den ikke. Det er enten eller.

Hvordan tjekker jeg benzinhanen? altså når jeg åbner for den render der ikke nogen ud, men der skal vel også være vacum på for at det render?

• #13   8. mar 2013 jeps uden vaccuum duer det ikke !

• Sajmon ™

#14   8. mar 2013 Korrekt. Du kan bare suge / puste i slangen med munden - så åbner hanen. Det er ikke ret meget der skal til...

• #15   8. mar 2013 tjek iøvrigt om den lader , et halvfladt eller døende batteri og defekt regulering af strømmen , kan også få mcen til at dø stille og roligt

• #16   8. mar 2013 Ganske normalt for et startrelæ at opføre sig sådan når der ikke er nok strøm. Det er ikke der du i første omgagn skal bruge tid på at fejlsøge.

• Sajmon ™

#17   8. mar 2013 Bare smid et sæt startkabler på den fra en bil - så er der power nok, så du kan koncentrere dig om det reelle problem.

• #18   8. mar 2013 Grunden til at startrelæet klikker kunne jo evt være fordi man har prøvet på at få liv i svinet gentagne gange uden held, hvorefter batteriet har sagt stop.... Step 1 lad batteriet helt op. Step 2 ingen klemte slanger, heller ikke vacum slanger. Step 3 kontroller om der er gnist på alle 4 tændrør

• #19   8. mar 2013 Enig Jesper

• #20   8. mar 2013 Ok, fedt at vide smiley det lød bare så ''voldsomt'' fra det relæ, så var sikker på at det var det.

.. Men hvis den ikke danner vacum, så får den ikke nok benzin. Kan det så også få den til kun at køre på cylinder 2 og 3?

Hvor mange steder skal jeg søge efter problemet med vacumet så? altså hvad kan være skyld i det.

• #22   8. mar 2013 Den kører på det der er i karburatorerne, de bliver ikke nødvendigvis tomme/fyldte på samme tid derfor kører den ikke på alle4 hvis der er 1 eller 2 af karburatorerne der er tomme

• #23   8. mar 2013 vakum styring af benzinhanen der ikke virker, havde det samme på min gamle gs550 efter stilstand. tvang styr hanen ved selv at suge i slangen og se om den ikke holder sig kørende. eller prøv at kør i reserve stilling på hanen, der går de nogen gange uden om vakum delen.

• #24   8. mar 2013 Kan jo også være tankdækslet der er for tæt så der er vacum i tanken

• #25   8. mar 2013 Sat hanen på PRI hvis du vil være sikker på det løber uafhængigt af vacum

• #26   8. mar 2013 har prøvet det samme på min gamle cbr600f2, den kørte fint 100 km, så skete det samme, det var benzinhanen der var styret af vacuum hvor membranen blev træt/stiv eller hvad man skal sige, jeg tog tanken af og sugede i slangen også pissede benzinen ud... derefter kørte jeg så en hel sæson uden problemer, året efter var problemet der så... (hos ny ejer, - som så efter mit råd skiftede den hane)...

• #27   8. mar 2013 Ok det prøver jeg. Hvor får hanen vakuumet fra i første omgang? Hvis jeg skal prøve at søge efter problemet efterfølgende.

• #29   8. mar 2013 min fik det via en slange nede fra gummi indsugningsrørene mellem karb og cyl. men ja hvis der er en primer stilling på din hane så er det bare og prøve den først.

• #31   9. mar 2013 tænd den med benzinlåget afmonteret for at checke vakuum.

• #32   9. mar 2013 havde nogle af de symptomer på min tidligere på ugen, det var dårligt brændstof fra efteråret ! er da osse lige værd og tjekke når du er i gang

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #33   9. mar 2013 Prøvede også for år tilbage min ikke gad køre mere end et par km så hostede og hakkede den og kunne lige snyde sig hjem igen
    Hældte karburatorsprit på den, og så virkede den igen efter nogen kilometer,
    At den kører fint i starten, det formoder jeg er fordi chokeren er slået til, og den derved automatisk får mere benzin.

• #34   9. mar 2013 Lidt nyt. Der var ganske rigtig ikke noget galt med starter relæet efter den fik lidt strøm.

Til gengæld er jeg ikke blevet meget klogere på benzin problemet, og så alligevel. Vi er enig om, at når jeg sætter den på PRI så burder benzinen løbe, uanset om der er vakuum eller ej, ikke?

For benzinen løber ikke på en eneste af de 3 positioner jeg har på hanen... eller det vil sige at den drypper svagt fra alle 3 positioner. Når jeg så puster/suger i vakuum slangen, så drypper det lidt kraftigere fra hanen, igen uanset position, men ikke nok til at holde liv i noget særligt længe.

Ny benzin/vakuum hane? eller kan jeg gøre noget ved det.

• #36   9. mar 2013 Der kan meget vel være snask i hanen siden det ikke løber ud

• #38   9. mar 2013 Prøv at blæse baglæns gennem benzinslangen - måske kan du få sien inde i tanken ren nok til du kan tømme tanken.

Dernæst er det hane renovering smiley

• #39   11. mar 2013 Så skal jeg da ellers lige love for, at jeg fandt problemet... Også i den grad!

Fik tømt tanken for bezin og så viste problemet sig ellers allerede der. Bunden inde i tanken mindede mest af alt om en gammel mose. Den var fyldt med rust og snask.

... Nå af med vakuumhannen for at rense den = håbløst! Den stod simpelthen ikke til at rede. Den var irret væk indvendig, møre pakninger, membran osv. Ud over det, så var den FYLDT med lo...
    Min konklusion blev: byt til nyt. Og så skal tanken renses godt og grundigt indvendig.

profilbillede
  • #41   11. mar 2013 Lige et billede af det benzin jeg tappede af tanken også. Det første tappede jeg af med hævert, det sidste hældte jeg ud af toppen af tanken. Gæt hvad der er hvad.

profilbillede
  • #43   11. mar 2013 Uha Uha fedt at du fandt fejlen

• #44   11. mar 2013 hah smiley eller æv .. så fik han sgu ret igen smiley

• #45   17. mar 2013 Lige en lille update.

Har fået renset tanken godt og grundigt, sat en ny vakuumhane på + det at jeg allerede havde renset karburatorene forinden.

Og nu spiller den ellers bare max igen og går på alle 4 cylindre.

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #46   17. mar 2013 Men godt du gad skrive hvad fejlen var, plejer folk ikke være for flinke til.

Kommentér på:
Teknisk problem - jeg beklager

Annonce