3.090 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
69 Svar
gaffatape på køler? gaffatape på køler?
jeg er den glade ejer af en suzuki rf 600 r 94. den har problemer med at blive driftvarm, dvs at temp måleren altid er helt i bund. hvis den står i tomgang i meget lang tid kan den bevæge sig op i drift område, men falder helt i bund igen når jeg begynder at køre og for luft på køleren. har forhørt mig hos fagfolk som rådet mig til at tape sider og bunden ind på køleren med gaffer. det har faktisk hjulpet og køre nu med drift temp lige over det blå område.
vil høre jeres mening om at tape køleren ind i gaffa, og om der er andre muligheder for at få varme i sådan en rf 600.
0 synes godt om
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.458
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
dec 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 147
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Nogle biler har automatiske klapper som først åbner for luftflowet over den ene halvdel af køleren når vandet når en vis temperatur.
Så ja pap eller gaffa tricket kan snildt være aktuelt for selv nyere cykler og nogle biler for den sags skyld.
Man kan selvfølgelig løse problemet med driftstemperaturen ved at skifte til en termostat med mindre flow i lukket tilstand.Så skal man blot være opmærksom på risikoen for en frossen køler under kørsel ;-b
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
hvis det, hvorfor laver man det så ikke på mc,er?
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
feb 2012
Følger: 2 Emner: 5 Svar: 74
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Jeg har nu aldrig hørt om en køler fryse til , mens motoren er i gang, så tror jeg man har et andet problem
Men som en anden også har skrevet, så bliver MCerne ikke lavet til at kunne køre i Dansk vejr ned til 0 g , men sikkert til 30 g i myldertid midt i Rom, så du bliver sikkert nødt til at lave en fast skabelon i xx matriale for at undgå for meget køling i ydersæsongen
nov 2008
Følger: 1 Svar: 1
Min SZR har, ab fabrik, et lidt for simpelt kølesystem (og dertil et stort flow, selv i "lukket" tilstand). Det er altså et konstant flow gennem radiatoren og en knap så festlig vandtemp.
Derfor har jeg bygget en termostat og dertilhørende -hus fra en FZR600 på min maskine. Om det er et reelt 2-kreds system ved jeg ikke, men vandet bliver ledt uden om radiatoren indtil driftstemperaturen er opnået. Det er, til dato, de bedste 400 kr jeg har brugt på min maskine.
Fungerer fint, men ved 0-5 grader går der 8+ km før kølevandet runder 50+ grader.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
-10 er selvfølgelig altid -10, men det jeg mente med det er at afkølingen selvfølgelig er hurtigere når der er større lufthastighed over køleren da der hele tiden kommer ny kold luft henover overfladen.
Når det så er sagt, har jeg faktisk set biler hvor køleren er frossen til under kørsel, men ikke var det da de blev startet
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
ang med at sætte en anden termostat i er jeg lidt skeptisk over for. jeg ved som vvs,er at at en for stor pumpe i forhold til systemet, slider på lejer og skovhjulet. på nutidens pumper kan man justere hastigheden og vinklen på bladene, så man får det rigtige flow, og et min af belastning på pumpen. hvis jeg sætter en anden termostat i med mindre flow huller, vil jeg også få en større belastning på vandpumpen. eller holder min hjemmebrygget teori ikke??
feb 2009
Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 1 Svar: 239
Ta termostaten ud og smid den i en gryde vand sammen med et termometer. Den skal først åbne sig ved den temperatur der står på den. Typisk 88 - 92 °C.
Frostsikring er med kølervæske, og det fryser ikke når der er over 0 °C.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
I øvrigt er din teori lidt hjemmestrikket, vandpumpen skal jo kunne håndtere belastningen om termostaten er åben eller ej! Det eneste du skal holde øje med hvis du skifter din termostat til en anden er temperaturen.
Normalt når man taper køleren til med gaffa er for at motoren bliver hurtigere varm, men hvis du siger at den ligefrem mister alt varme når du sætter igang så må der jo være noget galt... vil jeg da mene
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 311
mar 2007
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 48
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
og min termostat virker, den åbner ved kø kørelse når den blir for varm. min temp måler står altid på min kvart og max halv efter jeg fik gaffa på.
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 311
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 311
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Det er olietemperaturen der er vigtigt for en motor ikke så meget kølevandstemperaturen. I en lastbil f.eks er motortemperaturen 90 grader, mens vandet kun er 45 grader.
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
man kan få en temp måler som man kan skrue i der hvor man påfylder olie, tror jeg køber sådan en.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Er olietemperaturen over bare 60 grader, så er det andet helt ligegyldigt:-)
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
jeg er helt klar over at en "galning" som dig, der skal have en MC til at yde det vildeste på 402 m, for derefter at falde sammen har behov for specielle betingelse. Os andre, der kører på gaden har lidt andre behov, og for min del synes jeg det er absolut fint, hvis skidtet kører ordentligt og ikke bliver smadret (efter 402 m)
Jeg synes ærligt talt at vandtemperatur er en uvæsentlig detalje i forhold til oliens smøreevne og bærekraft. Det kommer så også til at gælde for gaffatape i denne sammenhæng. Det er i andre sammenhænge et fantastisk produkt - ligesom strips:-)
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Ja vores motorer er jo lidt mere udsat for skader end alm gade mcer og derfor også mere påpasselige med problemet, og de fleste har også en log indbygget med feks 32 forskellige ting så man kan se hvorfor man lige blev 50000 kr fattiger, men på en sjov måde er det lidt sjovt at kunne følge en skade lige fra at olie temp stiger til man ser at olie trykket falder til et panneleje sætter sig og plejestangen knækker og cyl revner og toppen er skudt i stykker , på under 1 sek
Vedr de sidste 3 linier så er det jo netop tolerancer der bestemmer bæreevner og de er ikke optimale før feks motoren er driftvarm, hvis den er indstillet til det, feks ventil slup , derfor kan den stilles med kold eller varm motor, og derfor kan den tikke ved kold motor eller skal tikke ved varm motor
Og netop bæreevne er møj svær at diskutere vs køling , hvis man kikker på feks pannelejer , så er der nogen der siger helst stramme lejer for at holde et højt tryk, mens andre siger løse lejer for at få mere køling, mere flow, men begge dele er sku svært, det er mest gældene for højt ydene motorer
Men mon ikke vi er lidt uden for emnet nu
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Uden at kende til din motor, så kunne det jo godt være et netop din Mc har et Nordisk vinter problem, som flere har været inde på, og det nemmeste vil være sikkert være dit gaffa triks eller en fast vinter afdækning af køleren
Og nu kommer jeg måske lidt uden for emnet igen ?
men tager man nu en Båd motor der er saltvandskølet, må man ikke komme over ca 63 g fordi så vil salten æde aluen for hurtigt, så derfor har den en meget laver drift temp, og det koster alså i den anden ende ca 15 % brændstof at køre med en lav temp , og igen også HK , hvis du også med din indstilling af tændning/dysning osv skal have top efekt ved 95g det er så en grund mere til at løse dit problem, selv om det sikkert er småpenge i det samlet regnestykke
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Anden termostat monteret for højere driftstemperatur (82 grader i stedet for 76,5 grader) samt hurtigere opvarmning (1 flowhul i stedet for 5).
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Køleren på en RF er meget stor. Fx er køleren på min SV 1000 kun ½ så stor.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Det virker fint og uden de mindste problemer. Den fra Yamaha FZR 600 passer 100% (helt ens mht. udformning). Jeg har kørt med den i ca. 4 år og ca. 15.000 km.
Jeg har en olietemp. måler, som er den som jeg kører efter. Så ved jeg hvornår man må få lidt omdrejninger
http://www.louis.de/_1060c1d3e59454af200b625a99ffdd49e5/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034300
Er på tilbud lige nu til 18€, så det er til at overskue ...
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
http://www.louis.de/_1060c1d3e59454af200b625a99ffdd49e5/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034700
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.650
den holder nu ikke helt din teori med bådmaskinerne
grunden til at bådmotore med saltvandskøling skal holdes på ca 60 grader er fordi at saltet udfælder ved 63-65 grader og kan stoppe systemet , korrekt at det koster noget brændstof , men du laver mere effekt ved 60 grader end ved 80 dog med større slid på materiellet
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Som jeg har forstået det, så er det jo egenligt ikke saltet i sig selv der er synderen , men de miniraler som kommer når tempen nærmer sig de 63 g , og flere af de gamle bådmotorer jeg har haft under hammeren , har da også været så hårdt medtaget at de faktisk ikke kan samles igen pga aluen er gemmentæret, at der så også ligefrem kan opstå salt propper, har man også set i feks små skyllekanaler
Når du siger at en given motor yder mere ved 60 g så tænker du sikkert mest på luft temp ik og ikke på den faktiske drift temp, eller misforstår jeg dig ?
Ellers kunne man da hente hk ved at montere en IC og lidt tynder olie ?
Ja en hel masse fysik, som er svært at få til at gå op i en enhed
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.650
det jeg mente med de 60 grader kontra 80 var på kølevands temp , nok også mest gældende for 2-taktere
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 146 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.006
Tape, pap og flapper der flapper ned foran køleren var noget din farfar brugte på sin Anglia i 60'erne.. Når familien i en snæver vending skulle over Skt.berhard passet i "hvalperne"..
Drop det i 2012.. Køler termostater fås i "kolde" og "varme" udgaver.. I din manual står der sikkert hvilke termostatkoder du skal gå efter for at ramme rigtigt.. Måske er din termostat forkert model eller har sat sig
Som Knud siger - mål temp. i olien..!!
På min VX'er blev olien alt alt for varm, - en ny "koldere" vand termostat fiksede problemet..
På v-strom'en (m olie køler) var det omvendt, her skulle der en lidt koldere vand termostat til og en varmere olie termostat til for at få den rette balance.. (skal dog stadig køre i 5 min inden olien er over 60 gr. Hvilket i teorien stadig er til den kolde side.. Men jeg kører stort set aldrig korte ture)
Det bør kunne lade sig gøre at styre det m termostaterne..
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.650
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Så det er ikke en fejl der er på rf modellen, at den ikke kan holde drift temp ved kørsel i koldt vejr.
jul 2012
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 128
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
gaffatape på køler?