3.090 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 69 Svar

gaffatape på køler? gaffatape på køler?

jeg er den glade ejer af en suzuki rf 600 r 94. den har problemer med at blive driftvarm, dvs at temp måleren altid er helt i bund. hvis den står i tomgang i meget lang tid kan den bevæge sig op i drift område, men falder helt i bund igen når jeg begynder at køre og for luft på køleren. har forhørt mig hos fagfolk som rådet mig til at tape sider og bunden ind på køleren med gaffer. det har faktisk hjulpet og køre nu med drift temp lige over det blå område.
vil høre jeres mening om at tape køleren ind i gaffa, og om der er andre muligheder for at få varme i sådan en rf 600.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gaffatape på køler?
  • #1   31. okt 2012 SuperTenere har samme "problem" og det løses nemt på samme måde.

  • #2   31. okt 2012 og du er sikker på det ikke er din termostat der er røget? det er ikke koldt nok til at den ikke burde blive driftsvarm under kørsel, altså i princippet burde vandet jo slet ikke nå ud til køleren hvis motoren ikke bliver varm... det er derfor der sidder en termostat

  • #3   31. okt 2012 Det er en typisk RF fejl. Der er for mange flow huller i din termostat. Du skal have en anden termostat fra en cbr 600 eller fzr 600 mener jeg det er.

  • #4   31. okt 2012 ok. har helt nye motorcykler samme problem? hvis jeg nu havde købt en helt ny til 150.000kr og kørte til forhandler med problemet, og de så tape køleren til ved jeg ikke hvordan jeg ville tage det, løsningen er vel ok til en 18år gammel maskine.

  • #5   31. okt 2012 termostaten virker fint. der er bare kæmpe afkøling på. hvis jeg sætter anden termostat på med mindre flow huller, er jeg bange for at belastningen på vandpumpen bliver større( pga større tryk på vandhjulet) eller er det bare noget pjat?

  • #6   31. okt 2012 Der skal være en vis cirkulation gennem køleren for at undgå at denne fryser under kørsel i koldt vejr. Pga chill faktoren vil køleren ofte blive meget kold ved f.eks -10 grader og 100 km/t og så vil selv nyere maskiner kunne have svært ved at holde en ordentlig drifts temperatur.

    Nogle biler har automatiske klapper som først åbner for luftflowet over den ene halvdel af køleren når vandet når en vis temperatur.

    Så ja pap eller gaffa tricket kan snildt være aktuelt for selv nyere cykler og nogle biler for den sags skyld.

    Man kan selvfølgelig løse problemet med driftstemperaturen ved at skifte til en termostat med mindre flow i lukket tilstand.Så skal man blot være opmærksom på risikoen for en frossen køler under kørsel ;-b


  • #7   31. okt 2012 det gir mening. beholder termostaten, og har fremover gaffer med på turen. noget med at en bil har et 2 kreds system hvor termostaten kan lukke helt, og først åbne når der er brug for det?
    hvis det, hvorfor laver man det så ikke på mc,er?


  • #8   31. okt 2012 Der er ikke to kredse på en bil, det virker på samme måde som på mc. Der er blot nogle automatiske lameller foran den ene halvdel af køleren, der virker på samme måde som pap, gaffa e.lign

  • Jørn L
    Jørn L Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 2 Emner: 5 Svar: 74
    #9   31. okt 2012 Hvis nu termostaten er defekt(åben hele tiden),vil den så ikke te sig Kennets mc?Har selv en vfr som er lang tid om at blive driftvarm..

  • #10   31. okt 2012 ok så er køleren vel generelt for stor til motor størelse?


  • #11   31. okt 2012 jo en defekt termostat vil selvfølgelig betyde længere opvarmnningstid / lav driftstemperatur. Men har man mistanke om en defekt termostat, har man selvfølgelig kontrolleret denne INDEN man begynder at dække sin køler til!

  • #12   31. okt 2012 jeg er næsten sikker på termostaten er ok. for mig virker det som om at køleren er alt for stor til alm. kørsel. det kan være pengene passer hvis du ligger og køre max en hel dag i 30 graders varme på en bane et sted i japan.

  • #13   31. okt 2012 Køleren skal jo både kunne klare fuld oppakning ved kø kørsel en varm sommerdag såvel som en kold vinterdag. Så det er som med så meget andet her i livet et kompromis.....

  • #14   31. okt 2012 når den har kørt og stod i tomgang, ku den godt blive varm. når jeg begyndte at køre igen faldt den med det samme.


  • #15   31. okt 2012 ja. når jeg feks. køre kø kørelse i københavn blir den rigligt varm.


  • #16   31. okt 2012 som sagt, lappe løsningen med gaffer ok til mig. men det undre mig bare at man ikke kan lave et bedre kølesystem til mc. på min bil står temp måleren altid på det samme, om vi køre en kold vinterdag eller på bilferie i italien

  • #17   31. okt 2012 Hvordan dælen kom Chillie faktoren lige ind i den diskution, hvis der er 5 g varmt så er der 5 gr varmt Chillie faktoren er bare noget man føler, men har intet med temp at gøre smiley

  • #18   31. okt 2012 ja. 5 gr er vel 5 gr. så det vel ligemeget hvor hurtig de 5 grader blæser.

  • #19   31. okt 2012 Ja tempen er stadig 5 grader, men det kan afkøle et emne hurtiger smiley men kun ned til 5 g


  • #20   31. okt 2012 men køleren er jo ikke 5 gr når man holder stille i tomgang, så blir den luft omkring køleren varmet op. så jeg forstår godt hvorfor der skal være cirkulation i systemet for at holde det frost frit når man køre 110 km,t i frost vejr.

  • #21   1. nov 2012 Det var nu mere den sætning her " . Pga chill faktoren vil køleren ofte blive meget kold "

    Jeg har nu aldrig hørt om en køler fryse til , mens motoren er i gang, så tror jeg man har et andet problem
    Men som en anden også har skrevet, så bliver MCerne ikke lavet til at kunne køre i Dansk vejr ned til 0 g , men sikkert til 30 g i myldertid midt i Rom, så du bliver sikkert nødt til at lave en fast skabelon i xx matriale for at undgå for meget køling i ydersæsongen


  • - Holm -
    - Holm - Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #22   1. nov 2012 Som beskrevet, er det vidst et generelt problem.
    Min SZR har, ab fabrik, et lidt for simpelt kølesystem (og dertil et stort flow, selv i "lukket" tilstand). Det er altså et konstant flow gennem radiatoren og en knap så festlig vandtemp.

    Derfor har jeg bygget en termostat og dertilhørende -hus fra en FZR600 på min maskine. Om det er et reelt 2-kreds system ved jeg ikke, men vandet bliver ledt uden om radiatoren indtil driftstemperaturen er opnået. Det er, til dato, de bedste 400 kr jeg har brugt på min maskine.
    Fungerer fint, men ved 0-5 grader går der 8+ km før kølevandet runder 50+ grader.


  • #23   1. nov 2012 ok, var måske lidt hurtig på tasterne med wind chill faktor smiley

    -10 er selvfølgelig altid -10, men det jeg mente med det er at afkølingen selvfølgelig er hurtigere når der er større lufthastighed over køleren da der hele tiden kommer ny kold luft henover overfladen. smiley

    Når det så er sagt, har jeg faktisk set biler hvor køleren er frossen til under kørsel, men ikke var det da de blev startet smiley Selvfølgelig fordi kølervæsken ikke var blandet i det rigtige forhold med vand smiley


  • #24   1. nov 2012 Jeg forstår ikke det i siger at termostaten er altid lidt åben? man kan i hvertfald se på en temperatur måler lige når termostaten åbner... så falder temperatur gevaldigt. Og frossen køler mans man kører??? er det ikke derfor man køre med kølervæske og ikke vand? hvad er der af logik i det i skriver??? Blander man forkert så fryser den til.... men så er det vel en fejlsityation som man jo normalt ikke vil tage hensyn til når man udvikler kølesystem eller?

  • #25   1. nov 2012 Der står i min bruger manual at der skal være min 30% kølervæske i, den skulle have en smørrende effekt på vandpumpen.
    ang med at sætte en anden termostat i er jeg lidt skeptisk over for. jeg ved som vvs,er at at en for stor pumpe i forhold til systemet, slider på lejer og skovhjulet. på nutidens pumper kan man justere hastigheden og vinklen på bladene, så man får det rigtige flow, og et min af belastning på pumpen. hvis jeg sætter en anden termostat i med mindre flow huller, vil jeg også få en større belastning på vandpumpen. eller holder min hjemmebrygget teori ikke??


  • #26   1. nov 2012 Når motoren ikke når drift temperatur er det termostaten der skal kontroleres først. Termostaten åbner først når motoren er varm, så det er næsten ligemeget hvor stor køleren er. Der er altid et lille hul i termostaten, det er for at få lidt flow, så det varme vand kan komme frem til termostaten, og få den til at åbne.
    Ta termostaten ud og smid den i en gryde vand sammen med et termometer. Den skal først åbne sig ved den temperatur der står på den. Typisk 88 - 92 °C.
    Frostsikring er med kølervæske, og det fryser ikke når der er over 0 °C.


  • #27   1. nov 2012 der skulle så bare være 4 små flow huller på min termostat. termostaten virker. det er åbenbart et problem som mange mc,er har. på biler i gamle dage var der jo oz et spjæld(luft til køleren) man skulle stille på( sommer eller vinter). undre mig bare at køle systemet ikke er mere efekttivt på mc,er

  • #28   1. nov 2012 Synes bare ikke det kan passe at Suzuki cykler ikke kan tåle at køre når der er +5 grader... for det er det vi er ude i ... der må være noget galt ellers skal det jo næsten står i din manual... kan ikke tåle skandinavisk klima smiley
    I øvrigt er din teori lidt hjemmestrikket, vandpumpen skal jo kunne håndtere belastningen om termostaten er åben eller ej! Det eneste du skal holde øje med hvis du skifter din termostat til en anden er temperaturen.

    Normalt når man taper køleren til med gaffa er for at motoren bliver hurtigere varm, men hvis du siger at den ligefrem mister alt varme når du sætter igang så må der jo være noget galt... vil jeg da mene


  • #29   1. nov 2012 det skulle være generelt med vandkølet motorcykler. har hørt om honda cbr 600 ejer som har samme problem.

  • #30   1. nov 2012 om det er 20 gr har jeg stadig for stor køling på når jeg køre, i kø kørelse eller tomgang kan den godt blive varm

  • #31   1. nov 2012 modellen som blir solgt i norge eller finland skal stå ca 100 omdr højere end normalt. jeg kan ikke finde noget om køling systemet skulle være anderledes i norden.

  • #32   1. nov 2012 har kørt på min cbr 900 sidste vinter og den holdt fint temperaturen... men som så mange skriver kan det være fordi de små flow huller er for store i din termostat... nå nok om det ... brug gaffa hvis alt andet er som det skal være

  • #33   1. nov 2012 ja gaffa virker fint, temp holder sig stabilt. stiger dog ved kø kørelse men der virker termostat og blæser fint. feks når min bil er varm holder den altid samme drift temp bæde sommer og vinter. det undre mig så bare at man ikke kan lave samme system på mc,er. men mon ikke hvis man feks køber en BMW mc til 350.000kr at der så er tænkt på dette??

  • #34   1. nov 2012 Jeg har samme problem med min zx6r. Og jeg har skiftet termostaten. Men min termostat åbner så også allerede ved 60 grader. Er det normalt?

  • #35   1. nov 2012 http://www.youtube.com/watch?v=XfvMvzpRINo

  • #36   1. nov 2012 zx6r. mener ar de skal åbne ved omkring +80gr. jeg har samme problem. mit kølevand er ca samme temp som mit pis, gaffatape har hjulpet, nu kan jeg altid køre med ok drift temp.
    og min termostat virker, den åbner ved kø kørelse når den blir for varm. min temp måler står altid på min kvart og max halv efter jeg fik gaffa på.


  • #37   1. nov 2012 Nej jeg har undersøgt det. Både den nye og den gamle termostat åbner ved 60. Og det er originalt. Så ved ikke helt hva faen man kan gøre udover og sætte gaffa over noget af køleren smiley

  • #38   1. nov 2012 prøv med gaffa. jeg har tapet bunden og siderne til. tror du kan se det på et af mine billeder.

    profilbillede
  • #39   1. nov 2012 Det prøver vi til foråret smiley

  • #40   1. nov 2012 Det kan være farligt at stole på den elektriske temp føler, der kan være fejl i dem og der er altid en hvis fejlvisning. Prøv om du kan kontrollere din driftstemperatur på motoren med et IR termometer.

    Det er olietemperaturen der er vigtigt for en motor ikke så meget kølevandstemperaturen. I en lastbil f.eks er motortemperaturen 90 grader, mens vandet kun er 45 grader.


  • #41   1. nov 2012 "og min termostat virker, den åbner ved kø kørelse når den blir for varm" en termostat skal åbne ved normalkørsel og ikke kun ved kø kørsel...

  • #42   1. nov 2012 ja motorens temp er vel det helt rigtige at måle. når jeg har været på mc tur med andre, og vi holder pause, kan man mærke varmen fra de andres maskiner, man kan slet ikke mærke varme fra min. efter gaffer trick,et kan man mærke varmen fra min motor.
    man kan få en temp måler som man kan skrue i der hvor man påfylder olie, tror jeg køber sådan en.


  • #43   1. nov 2012 det skal lige siges at dem jeg kørte med havde luft, og olie kølet maskiner

  • #44   1. nov 2012 Skaf dog et olietermometer og kig på det i stedet. Det siger meget mere om motorens bevægelige indre deles tilstand end noget eksternt vandcirkulation.-)

    Er olietemperaturen over bare 60 grader, så er det andet helt ligegyldigt:-)


  • #45   1. nov 2012 Knud i det store hele har du ret på en alm gade mc , men det er faktisks vandet der fordeler varmen rundt i motoren, og om motoren er - 20g eller + 80 g er sådan set lige meget , bare motoren har samme temp over det hele, for ikke at lave spændninger, men hvis olien i bundkaret er varmet op , så bør resten jo også være varmet op

  • #46   1. nov 2012 Per E:

    jeg er helt klar over at en "galning" som dig, der skal have en MC til at yde det vildeste på 402 m, for derefter at falde sammen har behov for specielle betingelse. Os andre, der kører på gaden har lidt andre behov, og for min del synes jeg det er absolut fint, hvis skidtet kører ordentligt og ikke bliver smadret (efter 402 m) smiley

    Jeg synes ærligt talt at vandtemperatur er en uvæsentlig detalje i forhold til oliens smøreevne og bærekraft. Det kommer så også til at gælde for gaffatape i denne sammenhæng. Det er i andre sammenhænge et fantastisk produkt - ligesom strips:-)


  • #47   1. nov 2012 Klart jeg skal have det olie thermometer. Men ingen tvivl om at min motor altid var kold, ligesom kølevandet oz var koldt. Blev kun varm ved kø, eller tomgang i lang tid. Nu kan jeg fysisk mærke varme fra motor, som også køre meget bedre nu. Så det lyder rigtigt at køle vandet skal fordele, afkøle varmen.

  • #48   1. nov 2012 Masser af MCer måler vandtemperaturen i køleren. Det giver et aldeles falsk billede her om vinteren. Faktisk burde føleren sidde et sted midt i selve motoren. Prøv en gang, hvis I kan komme til det at føle på slangen, der løber fra et topstykke til køleren. Den kunne jeg godt forestille mig er rimeligt lun:-)

  • #49   1. nov 2012 Det var ca samme temp som mit pis. Mener det er vigtigt at motor er over et vis antal grader, for at olien smøre optimalt.

  • #50   1. nov 2012 Knud Haha

    Ja vores motorer er jo lidt mere udsat for skader end alm gade mcer og derfor også mere påpasselige med problemet, og de fleste har også en log indbygget med feks 32 forskellige ting så man kan se hvorfor man lige blev 50000 kr fattiger, men på en sjov måde er det lidt sjovt at kunne følge en skade lige fra at olie temp stiger til man ser at olie trykket falder til et panneleje sætter sig og plejestangen knækker og cyl revner og toppen er skudt i stykker , på under 1 sek

    Vedr de sidste 3 linier så er det jo netop tolerancer der bestemmer bæreevner og de er ikke optimale før feks motoren er driftvarm, hvis den er indstillet til det, feks ventil slup , derfor kan den stilles med kold eller varm motor, og derfor kan den tikke ved kold motor eller skal tikke ved varm motor

    Og netop bæreevne er møj svær at diskutere vs køling , hvis man kikker på feks pannelejer , så er der nogen der siger helst stramme lejer for at holde et højt tryk, mens andre siger løse lejer for at få mere køling, mere flow, men begge dele er sku svært, det er mest gældene for højt ydene motorer

    Men mon ikke vi er lidt uden for emnet nu smiley


  • #51   1. nov 2012 Per e. Det er jo netop tråden i mit indlæg, jeg vil jo netop undgå at ødelække min motor, og mener at en drift temp er vigtig for motoren. Jeg har fået rigtig meget viden herinde om emnet og er kommet frem til at den varme effekt min motor gir ved feks 80 km,t er meget mindre end den afkølede effekt der kommer på min kæmpe køler ved 80 km,t..

  • #52   1. nov 2012 Kenneth
    Uden at kende til din motor, så kunne det jo godt være et netop din Mc har et Nordisk vinter problem, som flere har været inde på, og det nemmeste vil være sikkert være dit gaffa triks eller en fast vinter afdækning af køleren

    Og nu kommer jeg måske lidt uden for emnet igen ?
    men tager man nu en Båd motor der er saltvandskølet, må man ikke komme over ca 63 g fordi så vil salten æde aluen for hurtigt, så derfor har den en meget laver drift temp, og det koster alså i den anden ende ca 15 % brændstof at køre med en lav temp , og igen også HK , hvis du også med din indstilling af tændning/dysning osv skal have top efekt ved 95g det er så en grund mere til at løse dit problem, selv om det sikkert er småpenge i det samlet regnestykke


  • #53   1. nov 2012 Fedt. Det forklare vel oz at den snurre helt perfekt i tomgang når den er blevet driftvarm. Jeg ku mærke meget forskel efter jeg har fået temp i motoren. Den havde det også med at springe ud af 2 gear ved 10.000 omdr når den fik lov at trække igemmen. Jeg har kun prøvet 1 gang efterfølgende at køre 2 gear ud, der sprang den ikke ud. Gearskiftets er blevet bedre og mere smedigt.

  • #54   1. nov 2012 Jeg har skiftet til en fra en Yamaha FZR 600

    Anden termostat monteret for højere driftstemperatur (82 grader i stedet for 76,5 grader) samt hurtigere opvarmning (1 flowhul i stedet for 5).


  • #55   1. nov 2012 (link fjernet)

    Køleren på en RF er meget stor. Fx er køleren på min SV 1000 kun ½ så stor.


  • #56   1. nov 2012 Playboy. Virker det? Hvor højt står nålen på temp måleren? Ved drift varm

  • #57   1. nov 2012 Den står lidt højere end med org. termostat, nok ca. 1/4 oppe på skalaen.

    Det virker fint og uden de mindste problemer. Den fra Yamaha FZR 600 passer 100% (helt ens mht. udformning). Jeg har kørt med den i ca. 4 år og ca. 15.000 km.

    Jeg har en olietemp. måler, som er den som jeg kører efter. Så ved jeg hvornår man må få lidt omdrejninger smiley

    http://www.louis.de/_1060c1d3e59454af200b625a99ffdd49e5/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034300

    Er på tilbud lige nu til 18€, så det er til at overskue ...


  • #58   1. nov 2012 Der er vist ikke flere af dem på tilbud, men der er en til 30€

    http://www.louis.de/_1060c1d3e59454af200b625a99ffdd49e5/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10034700


  • #59   1. nov 2012 Perfekt. Den ser smartere ud end den jeg fandt på eBay.de. Den køber jeg, passer den oz til min? Olie temp måler og gaffa, så er jeg slet ikke til at stoppe.

  • #60   1. nov 2012 Synes du skal overveje at skifte termostaten også.

  • #61   3. nov 2012 Per E

    den holder nu ikke helt din teori med bådmaskinerne

    grunden til at bådmotore med saltvandskøling skal holdes på ca 60 grader er fordi at saltet udfælder ved 63-65 grader og kan stoppe systemet , korrekt at det koster noget brændstof , men du laver mere effekt ved 60 grader end ved 80 dog med større slid på materiellet


  • #62   3. nov 2012 Hej Dingle
    Som jeg har forstået det, så er det jo egenligt ikke saltet i sig selv der er synderen , men de miniraler som kommer når tempen nærmer sig de 63 g , og flere af de gamle bådmotorer jeg har haft under hammeren , har da også været så hårdt medtaget at de faktisk ikke kan samles igen pga aluen er gemmentæret, at der så også ligefrem kan opstå salt propper, har man også set i feks små skyllekanaler
    Når du siger at en given motor yder mere ved 60 g så tænker du sikkert mest på luft temp ik og ikke på den faktiske drift temp, eller misforstår jeg dig ?
    Ellers kunne man da hente hk ved at montere en IC og lidt tynder olie ?
    Ja en hel masse fysik, som er svært at få til at gå op i en enhed


  • #63   4. nov 2012 korrekt , saltet binder mineraler som så kan udfælde

    det jeg mente med de 60 grader kontra 80 var på kølevands temp , nok også mest gældende for 2-taktere


  • #64   4. nov 2012 Altid hyggeligt med en tråd hvor man kommer vidt omkring.. smiley
    Tape, pap og flapper der flapper ned foran køleren var noget din farfar brugte på sin Anglia i 60'erne.. Når familien i en snæver vending skulle over Skt.berhard passet i "hvalperne".. smiley ;-) (og bør forblive nødløsninger..)

    Drop det i 2012.. Køler termostater fås i "kolde" og "varme" udgaver.. I din manual står der sikkert hvilke termostatkoder du skal gå efter for at ramme rigtigt.. Måske er din termostat forkert model eller har sat sig smiley

    Som Knud siger - mål temp. i olien..!!
    På min VX'er blev olien alt alt for varm, - en ny "koldere" vand termostat fiksede problemet..
    På v-strom'en (m olie køler) var det omvendt, her skulle der en lidt koldere vand termostat til og en varmere olie termostat til for at få den rette balance.. (skal dog stadig køre i 5 min inden olien er over 60 gr. Hvilket i teorien stadig er til den kolde side.. Men jeg kører stort set aldrig korte ture)

    Det bør kunne lade sig gøre at styre det m termostaterne.. smiley smiley


  • #65   4. nov 2012 Henrik a. Det lyder faktisk logisk nok, håber jeg kan få sådan en der passer til vores klima. Det er bare mærkeligt at jeg ikke har fået det afvide, jeg har haft ringet til 3 forskellige forhandler og et tunings firma som var specialister med suzuki mc. Men helt klart det må forholde sig sådan.

  • #66   5. nov 2012 er der nogen der kan henvise mig til en 65 graders thermostat til en RGV/RS ?? sikkert ikke så er det godt man kan få gaffa i netto selvom vi skriver 2012 smiley

  • #67   21. mar 2013 Ikke en fejl: nu har jeg fået brugermanualen på min MC. Jeg ved at min termostat virker som den skal. Der står at ved meget koldt vejr, skal man bruge en radiator cover. (Jeg bruger gaffatape)
    Så det er ikke en fejl der er på rf modellen, at den ikke kan holde drift temp ved kørsel i koldt vejr.


  • #68   25. mar 2013 Jeg skiftede termostaten på min rf til en med mindre flowhuller... god forskel, de er slet ikke tilpasset det kolde nord smiley

  • #69   25. mar 2013 Hvis man skifter til en med mindre flow huller, kommer der større belastning på pumpen.

Kommentér på:
gaffatape på køler?

Annonce